Adresowalność informacji
Adresowalność informacji |
---|
Polecane artykuły |
Adresowalność informacji to cecha mówiąca o tym, że każda informacja powinna być skierowana do konkretnego odbiorcy i dostosowana do jego indywidualnych potrzeb pod względem zakresu przedmiotowego, dokładności i aktualności [Gryncewicz s. 78]. Polega na tym, że określone informacje powinny być dostarczane odpowiednim odbiorcom w właściwym czasie i w właściwej formie, oraz w sposób, który będzie dostosowany do stopnia zaawansowania i kompetencji odbiorców. Adresowalność informacji oznacza również, że informacje muszą być dostarczane w taki sposób, aby odbiorcy mogli je wykorzystać w praktyce.
Adresowalność pojedynczej informacji można ocenić w skali 0-5 odpowiadając na następujące pytania.
- czy znane są cel, rodzaj decyzji oraz odbiorca informacji
- czy dostarczona informacja jest wystarczająca i czy nie zawiera informacji nadmiarowej
- czy określone jest kiedy decyzja musi być podjęta
- czy nadawca informacji zna cele i decyzje do jakich wykorzystywana jest informacja
- czy odbiorca informacji potwierdza nadawcy, że dostarczona informacja jest zgodna z oczekiwaniami
Adresowalność zbioru informacji można określić wzorem:
gdzie
- N - ilość informacji,
- Ai - adresowalność i-tej informacji
Znaczenie adresowalności informacji
Znaczenie adresowalności informacji w zarządzaniu sprowadza się do:
- Ułatwienia procesu komunikacji między pracownikami, dostawcami i klientami za pośrednictwem odpowiednio dobranych kanałów komunikacji;
- Ułatwienia wzajemnego porozumienia się i wykonywania zadań;
- Ułatwienia wyboru właściwego sposobu dostarczania informacji, aby były one jak najbardziej dostępne i przydatne;
- Ułatwienia dostosowywania informacji do indywidualnych potrzeb odbiorców.
Adresowalność informacji jest ważna dla organizacji, ponieważ pozwala zapewnić, że informacje są dostarczane w właściwy sposób, co z kolei pozwala na wykorzystanie ich w celu zwiększenia efektywności i skuteczności działania organizacji.
Sposoby zapewnienia adresowalności informacji są następujące:
- Wykorzystywanie różnych kanałów komunikacji, w tym e-maila, poczty tradycyjnej, stron internetowych, bezpośrednich połączeń telefonicznych i spotkań twarzą w twarz;
- Ustalenie konkretnych celów komunikacji;
- Tworzenie zaawansowanych planów komunikacji dostosowanych do potrzeb odbiorców;
- Dostarczanie informacji w odpowiednim czasie;
- Utrzymywanie aktualnych informacji;
- Używanie jasnego i zrozumiałego języka;
- Używanie precyzyjnych słów i wyrażeń;
- Zbieranie informacji zwrotnych od odbiorców i wykorzystywanie ich do ulepszania komunikacji.
Bibliografia
- Gryncewicz W., Doskonalenie jakości informacji w jednostkach administracji skarbowej. Podejście infologiczne., Praca doktorska, AE Wrocław Wydział Zarządzania i Informatyki, Wrocław 2007
- Obora H., Metoda QFD w doskonaleniu jakości informacji. Rozprawa doktorska, AE Kraków, Kraków 2005
- Flakiewicz W., Informacyjne Systemy Zarządzania, PWE, Warszawa 1990
Autor: Kornel Masłowski