Automatyzacja
Automatyzacja |
---|
Polecane artykuły |
Automatyzacja (od gr. automatos, czyli samoczynny) - jest to proces polegający na odciążeniu bądź całkowitemu ograniczeniu ludzkiej pracy fizycznej jak również umysłowej przy użyciu maszyn i urządzeń, które wykonują powtarzające się czynności w sposób automatyczny. Jak podaje M. Pawlak proces ten jest możliwy tylko "przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań z szeroko pojętej dziedziny automatyki przemysłowej, która nieustannie się rozwija.”[1]
Inna definicja podaje, że automatyzacja jest procesem przemysłowym, gdzie wszelkie możliwe operacje, które są wykonywane, przekształca się z procesu ręcznego na zautomatyzowany lub zmechanizowany.[2]
Rozwój automatyki
"Automatyzacja przemysłu rozwinęła się na szeroką skalę w Stanach Zjednoczonych po I wojnie światowej – głównie w dziedzinach technologii chemicznej i przesyłania energii elektrycznej. W 1923 roku w USA rozpoczęła pracę pierwsza automatyczna linia produkcyjna. […] Po II wojnie światowej następuje kolejny skok w poziomie automatyzacji przemysłowej – w latach pięćdziesiątych zaczyna się wykorzystywać obrabiarki sterowane numerycznie, w latach siedemdziesiątych roboty przemysłowe i zautomatyzowane magazyny, a w latach osiemdziesiątych buduje się całkowicie zautomatyzowane linie produkcyjne. […] Współcześni automatycy nie ustają w swoich poszukiwaniach i każdego dnia zaskakują nas swoimi pomysłami. Wspierani przez naukowców z innych dziedzin: elektroników, nanoelektroników (zajmujących się inżynierią operującą w skali nanometrów – miliardowych części metra), chemików, biologów, mechaników tworzą nowe urządzenia i rozwijają nowedziedziny naukowe: robotykę, mechatronikę, bionikę, domotykę. Przodują w tym Japończycy i Amerykanie.”[3]
Zalety automatyzacji w procesie produkcyjnym
W literaturze można wiele znaleźć na temat korzyści, jakie przynoszą działania, zmierzające do zautomatyzowania produkcji. W przedsiębiorstwach, które decydują się na takie rozwiązanie, można zaobserwować m.in.:
- wzrost produktywności i wydajności pracy
- redukcja kosztów produkcji
- polepszenie jakości produktów
- pełniejsza kontrolna nad procesem produkcyjnym[4]
Rozwój gospodarczy z jakim mamy do czynienia w dzisiejszych czasach wywiera nacisk na przedsiębiorstwa, aby wprowadzały w swoich zastosowaniach coraz więcej nowości i innowacji, które uchodzą za czynniki rozwoju przedsiębiorstw. Wpływa to również na konkurencyjność, gdyż mamy do czynienia z coraz lepszą jakością wykonywanych produktów. Należy jednak pamiętać, że w procesie automatyzacji, prócz wielu zalet, można natrafić na pewne bariery. Zaliczyć do nich można konieczność posiadania wykwalifikowanej kadry pracowniczej, która zajmuje się projektowaniem jak i wdrażaniem nowych innowacji. Wiązać się to może z kosztami niezbędnymi do realizacji procesu automatyzacyjnego.[5]
Cele procesu automatyzacyjnego
Jak literatura podaje, proces automatyzacji, zwłaszcza w przedsiębiorstwach produkcyjnych, ma swoje uzasadnienie. Proces ten skupia się głównie na:
- integrowaniu ze sobą jak największej liczby procesów produkcyjnych, co przyczyniłoby się do poprawy jakości oraz jednorodność produktu oraz zminimalizowałoby koszty pracy,
- zredukowaniu ilości błędów pracy ludzkiej, przez wykonywanie przez maszynę jak największej liczby elementów finalnego produktu,
- podniesieniu poziom bezpieczeństwa pracy personelu przez zmniejszenie pracy manualnej stwarzającej zagrożenie dla zdrowia i życia.
Podmioty, które zajmują się produkcją coraz częściej decydują się na wprowadzenie większej automatyzacji w swoich przedsiębiorstwach za pomocą maszyn, a skłaniać ich do tego może:
- niedobór siły roboczej oraz wysokie koszty zatrudnienia,
- wyższa wydajność pracy na godzinę, która wpływa na wyższy poziom przychodów
- lepsza produktywność oraz jakość produktu co wpływa na bycie bardziej konkurencyjnym na rynku
- możliwość zapewnienia większego poziomu bezpieczeństwa pracownikom, co wpływa na ich komfort w miejscu pracy
- możliwość szybkiego wyprodukowania takiej ilości produktów, która pozwoli zaspokoić coraz większy popyt konsumentów.[6]
Przypisy
- ↑ Pawlak M. (2007). Automatyzacja procesów przemysłowych, "Prace Naukowe Instytutu Maszyn, Napędów i Pomiarów Elektrycznych Politechniki Wrocławskiej”, Nr 60, s. 1
- ↑ Gupta A. K. (2007). Industrial Automation and Robotics. Laxmi Publications (P) Ltd., University Science Press, s. 1.
- ↑ Kaczmarczyk. I (2018). Rozwój automatyki na przestrzeni wieków s. 27-28
- ↑ Gupta A. K. (2007). Industrial Automation and Robotics. Laxmi Publications (P) Ltd., University Science Press, s. 3.
- ↑ Wiśniewska S. (2015). Skuteczność niekomercyjnych instytucji otoczenia biznesu we wspieraniu innowacji marketingowych małych i średnich przedsiębiorstw Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
- ↑ Gupta A. K. (2007). Industrial Automation and Robotics. Laxmi Publications (P) Ltd., University Science Press, s. 3-4
Bibliografia
- Gupta A. K. (2007). Industrial Automation and Robotics. Laxmi Publications (P) Ltd., University Science Press
- Kaczmarczyk. I (2018). Rozwój automatyki na przestrzeni wieków
- Pawlak M. (2007). Automatyzacja procesów przemysłowych, "Prace Naukowe Instytutu Maszyn, Napędów i Pomiarów Elektrycznych Politechniki Wrocławskiej”
- Wiśniewska S. (2015). Skuteczność niekomercyjnych instytucji otoczenia biznesu we wspieraniu innowacji marketingowych małych i średnich przedsiębiorstw Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Autor: Barbara Michalec