Kupon rabatowy
Kupon rabatowy |
---|
Polecane artykuły |
Kupon rabatowy (ang. Discount coupon) - jest to dokument umożliwiający odbiór rabatu przy zakupie produktów lub usług. Zwykle kupony wydawane są przez producentów, sprzedawców detalicznych, usługodawców oraz lokale gastronomiczne za pośrednictwem poczty, czasopism i internetu (media społecznościowe, aplikacje mobilne, newslettery).
Pierwszy kupon rabatowy
W 1893 roku Asa Griggs Candler oraz Frank Robinson zarejestrowali znak towarowy Coca-Coli w amerykańskim urzędzie patentowym. W celu rozwinięcia swojej firmy i maksymalizacji zysku postanowili jako pierwsi użyć do tego kuponu rabatowego, za pomocą czasopism oraz poczty rozprowadzili tysiące kuponów na darmową butelkę Coca-Coli. Mimo liczby darmowych napojów jaka została wtedy rozdana, firma osiągnęła sukces, a w jej ślady poszło wiele znanych firm wykorzystując zalety kuponów rabatowych[1]
Rodzaje kuponów rabatowych
Ze względu na metodę wyliczania rabatu kupony możemy podzielić na:
- procentowe na przykład 10% od kwoty całkowitej, zachęcające potencjalnych klientów do większych zakupów,
- kwotowe na przykład 20 złotych rabatu na produkt o kwocie 80 złotych, taki rodzaj rabatu zachęca do kupna jednego wybranego produktu,
- kwotowe z limitem na przykład 10 złotych przy minimalnej wartości zakupów 100 złotych, co skłania klientów do osiągnięcia progu minimalnego.
Pod względem zasięgu kupony rabatowe dzielimy na:
- bezterminowe na cały asortyment znajdujący się w sklepie, mający na celu zwiększyć ogólny zysk, sprzedaż i pozyskaniu nowych klientów,
- ograniczony na dane produkty, termin lub ilość kuponów dla klientów[2]
Kupon rabatowy, a polityka promocyjna i cenowa
W celu określenia jakim narzędziem jest kupon rabatowy, czy polityki cenowej, czy promocyjnej należy się zagłębić w jego funkcje. Jeżeli po wprowadzeniu kuponu rabatowego, którego celem jest obniżenie ceny produktu lub usługi, zysk firmy będzie wzrastał można uznać, że jest on narzędziem polityki cenowej. Jednak w przypadku kiedy zysk będzie krótkotrwały i zostanie zanotowany tylko w czasie trwania akcji rabatowej, nie przynosząc tym samym zysków w dalszym czasie, kuponu rabatowego nie będzie można zakwalifikować jako narzędzia polityki cenowej. W kolejnym przypadku pod uwagę bierze się wartość ceny produktu lub usługi przed i po rabacie. Jeżeli wartość rabatu nie maleje, a przeciwnie rośnie lub jest stała, można uznać kupon rabatowy jako narzędzie polityki promocyjnej.
Cele kuponów rabatowych
- kształtowanie pozytywnego wizerunku marki wśród klientów, przykładem mogą być kupony rabatowe wysyłane do klientów w dniu urodzin,
- wzrost sprzedaży,
- zachęcenie nowych klientów do kupna produktów lub usług, dzięki czemu mają możliwość zapoznania się z ofertą,
- tworzenie i utrzymywanie długofalowych relacji z klientami, w tym przypadku kupony rabatowe mogą być wysyłane co miesiąc i być specjalnie spersonalizowane pod względem uprzednio wykorzystanych kuponów,
- promocja nowej marki, produktu lub usługi,
- sprzedaż danych produktów w określonych czasie, lub wysprzedaż,
- rozpowszechnienie produktów, które to tego czasu nie były znane,
- wzrost zysku ze sprzedaży produktów lub usług.
Różnicowanie cen
Obecnie stosuje się takie typy różnicowania jak: regionalne (stosuje się je kiedy rynki w różnych miejscach cechują się różną elastycznością cenową popytu. Przykładem może być rynek motoryzacyjny, samochody niemieckie można nabyć taniej we Włoszech, a nie w Niemczech przez wzgląd na niższe dochody nabywców), czasowe (ceny mogą być różne zależnie od dnia tygodnia lub pory dnia (na przykład ceny paliwa mogą być droższe w soboty i niedziele), według cech nabywców (w tym przypadku różnicuje się ceny pod względem wieku, statusu zawodowego, mogą być stosowane rabaty dla klientów którzy regularnie robią zakupy w danym sklepie lub regularnie korzystają z danych usług, stosowanie rabatów obniżających ceny produktów przy większej ilości zakupów) oraz wykorzystując niecenowe instrumenty marketingowe (przykładem mogą być różne ceny przy zamówieniach przez strony internetowe lub wprowadzenie produktów o różnych standardach i cenach). [3]
Przypisy
Bibliografia
- Blicharz P. (2014). Pozyskiwanie lojalności klientów przez sieci handlowe przy użyciu nowoczesnych narzędzi, Marketing i Rynek, nr 11
- Hassan, D. N., Amos A. A., Abubakar O. A. (2014). An evaluation of marketing strategies undertaken by Coca Cola Company as a multinational corporation in Nigeria, IOSR Journal of Economics and Finance, vol. 3(2)
- Rogoda B. (2009). Kupon rabatowy i jego funkcja ekonomiczna, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nr 799
- Simon H. (1996). Zarządzanie cenami, Wydawnictwo Naukowe PWN
- Spyra Z. (2013). Programy Lojalnościowe wielkich sieci handlowych jako narzędzie komunikacji marketingowej - ewolucja i uwarunkowania sukcesu rynkowego, Komunikacja marketingowa: współczesne wyzwania i kierunki rozwoju, nr 140
- Zalega T., Rostek A. (2015). Smart shopping wśród młodych polskich i amerykańskich konsumentów, Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, nr 1(20)
Autor: Aleksandra Janeczko