Port lotniczy

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 17:28, 12 paź 2023 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Dodanie MetaData Description)
Port lotniczy
Polecane artykuły

Port lotniczy to lotnisko przeznaczone do użytku publicznego, które służy do realizowania lotów handlowo – usługowych. Port lotniczy jest zasadniczym elementem infrastruktury transportu lotniczego. Obejmuje wydzielony obszar razem z przynależnymi do niego budynkami i urządzeniami służącymi do wykonywania przylotów i odlotów statków powietrznych (Ustawa Prawo lotnicze 2002, s. 2).

Port lotniczy składa się z co najmniej jednego pasa startowego, dróg łącznikowych do pasów startowych, płyty postojowej, budynku terminalu, w skład którego wchodzą poczekalnia, bagażownia, strefa odprawy, strefa sklepów wolnocłowych oraz zarząd lotniska. Niektóre lotniska posiadają też terminal cargo towarowy, bądź pocztowy.

W porcie lotniczym wyróżniamy dwie strefy:

  • Strefa landside – ogólnodostępna. Jej główną częścią jest terminal lotniska z otaczającymi elementami infrastrukturalnymi. Z części otwartej, strefy odlotów i przylotów mogą korzystać pasażerowie, a także osoby towarzyszące, odprowadzające i oczekujące na przylatujących podróżnych.
  • Strefa airside – operacyjna. Na tym terenie położone jest lądowisko oraz przestrzeń powietrzna. Dostęp do tej strefy mają tylko osoby upoważnione, czyli pracownicy lotniska i linii powietrznych oraz pasażerowie posiadający ważny bilet lotniczy.

TL;DR

Port lotniczy to publiczne lotnisko służące do realizowania lotów handlowo-usługowych. Składa się z pasa startowego, płyty postojowej, budynku terminalu i innych elementów. Dzielą się na strefę landside i airside, z ograniczonym dostępem dla osób nieupoważnionych. Istnieje system identyfikacji portów lotniczych oparty na czteroliniowych kodach. Porty lotnicze można klasyfikować ze względu na obsługiwany obszar i rodzaj ruchu. Największe porty lotnicze na świecie obejmują Atlanta, Pekin, Dubaj, Los Angeles, Tokio, Chicago, Londyn, Hongkong, Szanghaj i Paryż. W Polsce największe porty to Warszawa-Okęcie, Kraków-Balice, Gdańsk, Katowice-Pyrzowice i Wrocław-Strachowice.

System identyfikacji portów lotniczych

System identyfikacji portów lotniczych, tzw. schemat czteroliniowych kodów lokalizacyjnych, nazywanych wskaźnikiem lokalizacji opracowany przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO) . Kod ICAO pozwala na przypisanie lotniska do danego regionu świata (E. Zielińska 2019, s. 359):

  • pierwsza litera kodu oznacza jeden z 20 regionów świata, określa na jakim kontynencie lub jego fragmencie mieści się port lotniczy, np. E – Europa,
  • drugi znak kodu wyznacza państwo, w którym jest dany port lotniczy, np. P – polskie lotnisko,
  • ostatnie dwa litery informują o nazwie lotniska, np. kod WA - Warszawa – Okęcie.

Klasyfikacja portów lotniczych

Podział portów ze względu na obsługiwany obszar:

  • porty krajowe – przeznaczone do obsługi ruchu lotniczego krajowego,
  • porty międzynarodowe

Porty lotnicze ze względu na określenie ruchu jaki obsługują (E. Zielińska 2019, s. 360):

  • międzynarodowe huby lotnicze – węzłowe lotniska przesiadkowe. Porty lotnicze typu hub znajdują się w aglomeracjach o dużym natężeniu ruchu pasażerów. Obsługują dalekodystansowe loty, a także umożliwiają dotarcie do portu przesiadkowego z portów regionalnych, gdzie pasażerowie uzyskują połączenia na inne loty międzynarodowe.
  • centralne porty krajowe
  • lotniska regionalne – są punktami rozpoczęcia lub zakończenia lotu dla pasażera. Oferują ograniczoną liczbę połączeń krajowych i międzynarodowych

Największe porty lotnicze na świecie

Miejsce Port lotniczy Państwo Liczba pasażerów w 2018
1 Atlanta - Hartsfield-Jackson International USA 107 394 029
2 Pekin - Capital International ChRL 100 983 290
3 Dubaj - International Airport ZEA 89 149 387
4 Los Angeles - International Airport USA 87 534 384
5 Tokio - Haneda Airport Japonia 87 131 973
6 Chicago - O'Hare International USA 83 339 186
7 Londyn - Heathrow GB 80 126 320
8 Hong Kong - International Airport ChRL 74 517 402
9 Shanghai - Pudong International ChRL 74 006 331
10 Paryż - Charles de Gaulle Airport Francja 72 229 723

(S. Janssen 2019, s. 819)

Polskie porty lotnicze

Lp Nazwa portu Kody Liczba pasażerów w 2018 Wzrost w stosunku do 2017
1 Warszawa – Okęcie EPWA 17 737 231 12,8%
2 Kraków – Balice EPKK 6 759 683 16%
3 Gdańsk im. L. Wałęsy EPGD 4 966 949 7,9%
4 Katowice – Pyrzowice EPKT 4 825 845 24,5%
5 Wrocław – Strachowice EPWR 3 293 948 17,4%
6 Warszawa / Modlin EPMO 3 080 699 5,1%
7 Poznań – Ławica EPPO 2 465 418 33,8%
8 Rzeszów – Jasionka EPRZ 769 47 11,2%
9 Szczecin – Goleniów EPSC 598 663 3,5%
10 Lublin EPLB 454 103 5,8%
11 Bydgoszcz – Szwederowo EPBY 398 066 25%
12 Łódź – Lublinek EPLL 217 426 4,8%
13 Olsztyn- Mazury EPRA 117 102 15,6%
14 Zielona Góra – Babimost EPZG 21 269 24,2%
15 Radom – Sadków EPRA 0 -

(A. Pomykała 2019, s. 19)

Bibliografia

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.

Autor: Grzegorz Wylegała