Kupon rabatowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Pozycjonowanie)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 31: Linia 31:
==Różnicowanie cen==
==Różnicowanie cen==
Obecnie stosuje się takie typy różnicowania jak: regionalne (stosuje się je kiedy rynki w różnych miejscach cechują się różną elastycznością cenową popytu. Przykładem może być [[rynek]] motoryzacyjny, samochody niemieckie można nabyć taniej we Włoszech, a nie w Niemczech przez wzgląd na niższe [[dochody]] nabywców), czasowe (ceny mogą być różne zależnie od dnia tygodnia lub pory dnia (na przykład ceny paliwa mogą być droższe w soboty i niedziele), według cech nabywców (w tym przypadku różnicuje się ceny pod względem wieku, statusu zawodowego, mogą być stosowane rabaty dla klientów którzy regularnie robią zakupy w danym sklepie lub regularnie korzystają z danych usług, stosowanie rabatów obniżających ceny produktów przy większej ilości zakupów) oraz wykorzystując niecenowe instrumenty marketingowe (przykładem mogą być różne ceny przy zamówieniach przez strony internetowe lub wprowadzenie produktów o różnych standardach i cenach). <ref> Rogoda B. (2009), s. 176-179 </ref>
Obecnie stosuje się takie typy różnicowania jak: regionalne (stosuje się je kiedy rynki w różnych miejscach cechują się różną elastycznością cenową popytu. Przykładem może być [[rynek]] motoryzacyjny, samochody niemieckie można nabyć taniej we Włoszech, a nie w Niemczech przez wzgląd na niższe [[dochody]] nabywców), czasowe (ceny mogą być różne zależnie od dnia tygodnia lub pory dnia (na przykład ceny paliwa mogą być droższe w soboty i niedziele), według cech nabywców (w tym przypadku różnicuje się ceny pod względem wieku, statusu zawodowego, mogą być stosowane rabaty dla klientów którzy regularnie robią zakupy w danym sklepie lub regularnie korzystają z danych usług, stosowanie rabatów obniżających ceny produktów przy większej ilości zakupów) oraz wykorzystując niecenowe instrumenty marketingowe (przykładem mogą być różne ceny przy zamówieniach przez strony internetowe lub wprowadzenie produktów o różnych standardach i cenach). <ref> Rogoda B. (2009), s. 176-179 </ref>
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Wyprzedaż]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przedsprzedaż]]}} &mdash; {{i5link|a=[[FMCG]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Branża fmcg]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Formy zachęt cenowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Promocja sprzedaży]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia cen prestiżowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Unikalna cecha oferty]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Handel detaliczny]]}} }}


==Przypisy==
==Przypisy==
<references />
<references />
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Wyprzedaż]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przedsprzedaż]]}} &mdash; {{i5link|a=[[FMCG]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Branża fmcg]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Formy zachęt cenowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Promocja sprzedaży]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia cen prestiżowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Unikalna cecha oferty]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Handel detaliczny]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
Linia 44: Linia 44:
* Simon H. (1996). ''Zarządzanie cenami'', ''Wydawnictwo Naukowe PWN''
* Simon H. (1996). ''Zarządzanie cenami'', ''Wydawnictwo Naukowe PWN''
* Spyra Z. (2013). [https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-2b5a7353-1ad4-410f-822b-7671950760c8/c/4_Z.Spyra_Programy_lojalnosciowe_wielkich_sieci_handlowych.pdf ''Programy Lojalnościowe wielkich sieci handlowych jako narzędzie komunikacji marketingowej - ewolucja i uwarunkowania sukcesu rynkowego''], ''Komunikacja marketingowa: współczesne wyzwania i kierunki rozwoju'', nr 140
* Spyra Z. (2013). [https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-2b5a7353-1ad4-410f-822b-7671950760c8/c/4_Z.Spyra_Programy_lojalnosciowe_wielkich_sieci_handlowych.pdf ''Programy Lojalnościowe wielkich sieci handlowych jako narzędzie komunikacji marketingowej - ewolucja i uwarunkowania sukcesu rynkowego''], ''Komunikacja marketingowa: współczesne wyzwania i kierunki rozwoju'', nr 140
* Zalega T., Rostek A. (2015). [https://www.ziwgib.ahe.lodz.pl/system/files/ZIwGiB_%201_20_2015.pdf ''Smart shopping wśród młodych polskich i amerykańskich konsumentów''], ''Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie'', nr 1(20)
* Zalega T., Rostek A. (2015), ''[http://www.ziwgib.ahe.lodz.pl/system/files/ZIwGiB_%201_20_2015.pdf Smart shopping wśród młodych polskich i amerykańskich konsumentów]'', Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, nr 1(20)
</noautolinks>
</noautolinks>



Wersja z 19:39, 19 lis 2023

Kupon rabatowy (ang. Discount coupon) - jest to dokument umożliwiający odbiór rabatu przy zakupie produktów lub usług. Zwykle kupony wydawane są przez producentów, sprzedawców detalicznych, usługodawców oraz lokale gastronomiczne za pośrednictwem poczty, czasopism i internetu (media społecznościowe, aplikacje mobilne, newslettery).

Pierwszy kupon rabatowy

W 1893 roku Asa Griggs Candler oraz Frank Robinson zarejestrowali znak towarowy Coca-Coli w amerykańskim urzędzie patentowym. W celu rozwinięcia swojej firmy i maksymalizacji zysku postanowili jako pierwsi użyć do tego kuponu rabatowego, za pomocą czasopism oraz poczty rozprowadzili tysiące kuponów na darmową butelkę Coca-Coli. Mimo liczby darmowych napojów jaka została wtedy rozdana, firma osiągnęła sukces, a w jej ślady poszło wiele znanych firm wykorzystując zalety kuponów rabatowych[1]

Rodzaje kuponów rabatowych

Ze względu na metodę wyliczania rabatu kupony możemy podzielić na:

  • procentowe na przykład 10% od kwoty całkowitej, zachęcające potencjalnych klientów do większych zakupów,
  • kwotowe na przykład 20 złotych rabatu na produkt o kwocie 80 złotych, taki rodzaj rabatu zachęca do kupna jednego wybranego produktu,
  • kwotowe z limitem na przykład 10 złotych przy minimalnej wartości zakupów 100 złotych, co skłania klientów do osiągnięcia progu minimalnego.

Pod względem zasięgu kupony rabatowe dzielimy na:

  • bezterminowe na cały asortyment znajdujący się w sklepie, mający na celu zwiększyć ogólny zysk, sprzedaż i pozyskaniu nowych klientów,
  • ograniczony na dane produkty, termin lub ilość kuponów dla klientów[2]

Kupon rabatowy, a polityka promocyjna i cenowa

W celu określenia jakim narzędziem jest kupon rabatowy, czy polityki cenowej, czy promocyjnej należy się zagłębić w jego funkcje. Jeżeli po wprowadzeniu kuponu rabatowego, którego celem jest obniżenie ceny produktu lub usługi, zysk firmy będzie wzrastał można uznać, że jest on narzędziem polityki cenowej. Jednak w przypadku kiedy zysk będzie krótkotrwały i zostanie zanotowany tylko w czasie trwania akcji rabatowej, nie przynosząc tym samym zysków w dalszym czasie, kuponu rabatowego nie będzie można zakwalifikować jako narzędzia polityki cenowej. W kolejnym przypadku pod uwagę bierze się wartość ceny produktu lub usługi przed i po rabacie. Jeżeli wartość rabatu nie maleje, a przeciwnie rośnie lub jest stała, można uznać kupon rabatowy jako narzędzie polityki promocyjnej.

Cele kuponów rabatowych

  • kształtowanie pozytywnego wizerunku marki wśród klientów, przykładem mogą być kupony rabatowe wysyłane do klientów w dniu urodzin,
  • wzrost sprzedaży,
  • zachęcenie nowych klientów do kupna produktów lub usług, dzięki czemu mają możliwość zapoznania się z ofertą,
  • tworzenie i utrzymywanie długofalowych relacji z klientami, w tym przypadku kupony rabatowe mogą być wysyłane co miesiąc i być specjalnie spersonalizowane pod względem uprzednio wykorzystanych kuponów,
  • promocja nowej marki, produktu lub usługi,
  • sprzedaż danych produktów w określonych czasie, lub wysprzedaż,
  • rozpowszechnienie produktów, które to tego czasu nie były znane,
  • wzrost zysku ze sprzedaży produktów lub usług.

Różnicowanie cen

Obecnie stosuje się takie typy różnicowania jak: regionalne (stosuje się je kiedy rynki w różnych miejscach cechują się różną elastycznością cenową popytu. Przykładem może być rynek motoryzacyjny, samochody niemieckie można nabyć taniej we Włoszech, a nie w Niemczech przez wzgląd na niższe dochody nabywców), czasowe (ceny mogą być różne zależnie od dnia tygodnia lub pory dnia (na przykład ceny paliwa mogą być droższe w soboty i niedziele), według cech nabywców (w tym przypadku różnicuje się ceny pod względem wieku, statusu zawodowego, mogą być stosowane rabaty dla klientów którzy regularnie robią zakupy w danym sklepie lub regularnie korzystają z danych usług, stosowanie rabatów obniżających ceny produktów przy większej ilości zakupów) oraz wykorzystując niecenowe instrumenty marketingowe (przykładem mogą być różne ceny przy zamówieniach przez strony internetowe lub wprowadzenie produktów o różnych standardach i cenach). [3]


Kupon rabatowyartykuły polecane
WyprzedażPrzedsprzedażFMCGBranża fmcgFormy zachęt cenowychPromocja sprzedażyStrategia cen prestiżowychUnikalna cecha ofertyHandel detaliczny

Przypisy

  1. Hassan, D. N., Amos A. A., Abubakar O. A. (2014), s. 5
  2. Rogoda B. (2009), s. 179-180
  3. Rogoda B. (2009), s. 176-179

Bibliografia


Autor: Aleksandra Janeczko