Styl autokratyczny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 59: Linia 59:
* Galla R., Żukowski P. (2009), [https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Problemy_Profesjologii/Problemy_Profesjologii-r2009-t-n1/Problemy_Profesjologii-r2009-t-n1-s21-40/Problemy_Profesjologii-r2009-t-n1-s21-40.pdf ''Style kierowania przejawiane przez menedżerów w zarządzaniu organizacją]'', "Problemy profesjologii", nr 1, s. 25
* Galla R., Żukowski P. (2009), [https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Problemy_Profesjologii/Problemy_Profesjologii-r2009-t-n1/Problemy_Profesjologii-r2009-t-n1-s21-40/Problemy_Profesjologii-r2009-t-n1-s21-40.pdf ''Style kierowania przejawiane przez menedżerów w zarządzaniu organizacją]'', "Problemy profesjologii", nr 1, s. 25
* Michalska A. (2015), ''Style kierowania menadżerów w sytuacjach trudnych'', Wydawnictwo Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, Bydgoszcz, s. 18-21
* Michalska A. (2015), ''Style kierowania menadżerów w sytuacjach trudnych'', Wydawnictwo Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, Bydgoszcz, s. 18-21
* Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A. (red.) (2019), ''Zachowania organizacyjne Zarys problematyki'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, s. 27
* Pietruszka-Ortyl A., Mikuła B. (2019), ''Zachowania organizacyjne. Zarys problematyki'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
* Sidor-Rządkowska M. (2013), [https://books.google.pl/books?id=cqpSAwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false ''Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników]'', Wolters Kluwer Polska, Warszawa, s. 31-33, 128
* Sidor-Rządkowska M. (2013), [https://books.google.pl/books?id=cqpSAwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false ''Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników]'', Wolters Kluwer Polska, Warszawa, s. 31-33, 128
* Stabryła A., Wawak S. (2014), ''[https://books.google.pl/books?id=8ZWSBAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false Problemy zarządzania organizacjami w społeczeństwie informacyjnym]'', Mfiles. pl
* Stabryła A., Wawak S. (2014), ''[https://books.google.pl/books?id=8ZWSBAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false Problemy zarządzania organizacjami w społeczeństwie informacyjnym]'', Mfiles. pl

Wersja z 20:31, 11 lis 2023

Styl autokratyczny
Polecane artykuły

Styl autokratyczny "bazuje on na zarządzaniu zorientowanym na władzę, której źródłem jest autorytet formalny; pracownicy są całkowicie uzależnieni od przełożonego będącego główną figurą w organizacji lub jej części"[1]. W przypadku stylu autokratycznego dochodzi do scentralizowania władzy. Zarządzanie głównie charakteryzuje się wydawaniem poleceń, gdzie przełożony sam podejmuje decyzje. Kierownik autokrata jest skupiony na zadaniach, a nie na ludziach. Tworzy się dystans pomiędzy pracownikami a kierownikiem[2].

Styl jaki wybierze kierownik jest uwarunkowany poprzez jego osobowość, wiedzę i doświadczenie. Poprzez wcześniejsze obserwacje przełożony - pracownik, zostały nakreślone schematy zachowania w organizacji. Kierownik posiada przekonanie, że podchodząc w odpowiedni sposób do swojej roli, będzie kierował z duża efektywnością. Wierzy on, że styl autokratyczny jest odpowiednim stylem kierowania podwładnymi[3]. Kierując w ten sposób pracownikami powoduje on straty w organizacji, ponieważ wykonując zlecone zadania nie wychylają się, nie przejmują żadnej inicjatywy. Nie mogą też samodzielnie podejmować decyzji, maleje ich odpowiedzialność za pracę[4].

TL;DR

Artykuł opisuje styl autokratycznego zarządzania, który opiera się na władzy i autorytecie przełożonego. Kierownik autokrata koncentruje się na zadaniach, a nie na ludziach, co prowadzi do dystansu pomiędzy nim a pracownikami. Styl ten powoduje brak inicjatywy i odpowiedzialności u pracowników. W artykule opisano także cechy stylu autokratycznego oraz rodzaje autokratycznych kierowników. Styl autokratyczny może być skuteczny w sytuacjach, gdzie potrzebna jest szybka decyzja lub ryzyko.

Cechy stylu autokratycznego

Zasadnicze cechy, które możemy zauważyć u menedżera autokraty, to[5][6][7]:

  • sam przydziela zadania podwładnym według własnego uznania,
  • dokładnie formułuje polecenia, bądź rozkazy,
  • nie pozwala na dyskusje z pracownikiem,
  • kontroluje wykonywanie zadań,
  • ustala cele, kierunek, który ma obrać zespół,
  • ważna jest ilość wykonanych zadań, a nie jakość,
  • nie bierze udziału w pracy zespołu,
  • nie interesują go stosunki interpersonalne w zespole,
  • utrzymuje duży dystans na linii przełożony-podwładny,
  • często stosuje sankcje, przymus,
  • motywuje pracowników strachem przed nim samym oraz jego karami,
  • ukrywa konflikty w zespole,
  • bezpośrednio ocenia pracowników bez wcześniejszych ustaleń,
  • w ocenianiu podwładnych stosuje formułę "tell and sell" ("powiedz i oczekuje wykonania"), przekazuje wyniki pracy bez możliwości odniesienia się do ocen,
  • w zespole nie budzi sympatii, lecz wzbudza nieufność,
  • jego zarządzanie może być powodem donosicielstwa w zespole.

Podział kierowników-autokratów

Wyodrębniono cztery rodzaje menadżerów, których cechuje styl autokratyczny[8]:

  • kierownicy autokraci - sami dzielą pracę w zespole, nakreślają jego cele, egzekwują ich realizację poprzez system kar i nagród, nie biorą udziału w pracy zespołu, tworzą duży dystans w stosunku do podwładnych, stosunki interpersonalne panujące w zespole nie są dla nich ważne,
  • kierownicy autokraci surowi - działają sprawiedliwie według reguł i zasad, nie wychodzą poza schemat nawet w kwestii kreatywności pracowników, chcą posiadać jak najwięcej władzy, podwładni się ich boją ponieważ są zastraszani,
  • kierownicy autokraci życzliwi - są bezwzględni wobec pracowników, lecz w przypadku posłuszeństwa stosują też nagrody, przejawiają troskę o swoich podwładnych, ale uważają, że tylko oni wiedzą jak im pomóc, w zamian liczą na podziękowania,
  • kierownicy autokraci nieudolni - charakteryzuje ich nadużywanie władzy, gdyż ich nieprzewidywalność i wiara w to, że są nieomylni skutkuje kłamstwami oraz despotycznym zarządzaniem podwładnymi.

Oddziaływanie kierownika na podwładnych

Występują warunki, w których zastosowanie stylu autokratycznego sprawdza się. W głównej mierze zależy to od relacji pomiędzy kierownikiem a pracownikiem, rodzaju realizowanych zadań oraz wpływu jaki zostaje wywierany na podwładnych. Jeśli relacje są dobre, a pracownicy wykonują codzienne, proste zadania, będą posłusznie wykonywać polecenia. W przypadku złych relacji, gdzie trudność realizowanych zadań jest duża, podwładni będą ignorować kierownika demokratę. Sprawdzi się tutaj kierownik autokrata[9]. Styl autokratyczny ma zastosowanie w sytuacjach, gdzie trzeba szybko podjąć decyzję lub ryzyko. Stosując ten styl w organizacji, gdzie kierownika i podwładnych bardzo różnią kwalifikacje, wiedza czy doświadczenie, może skutkować pozytywnymi efektami[4].

Przypisy

  1. (B. Mikuła, A. Pietruszka-Ortyl 2019, s. 27)
  2. (M. Sidor-Rządkowska 2013, s. 31)
  3. (A. Stabryła, S. Wawak 2014, s.16)
  4. 4,0 4,1 (A. Michalska 2015, s. 21)
  5. (P. Żukowski, R. Galla 2009, s.25)
  6. (M. Sidor-Rządkowska 2013, s.128)
  7. (A. Michalska 2015, s. 18)
  8. (A. Michalska 2015, s. 19-20)
  9. (M. Sidor-Rządkowska 2013, s.32-33)

Bibliografia

Autor: Alicja Wojciechowska