Wywiadownia gospodarcza: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 67: | Linia 67: | ||
{{a|Magdalena Mazurek, Joanna Lelakowska}} | {{a|Magdalena Mazurek, Joanna Lelakowska}} | ||
[[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]] | [[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]] | ||
{{#metamaster:description|Wywiadownia gospodarcza - gromadzi dane o firmach, ocenia wiarygodność kredytową i udostępnia raporty. Pomaga ocenić potencjalnych partnerów biznesowych.}} | {{#metamaster:description|Wywiadownia gospodarcza - gromadzi dane o firmach, ocenia wiarygodność kredytową i udostępnia raporty. Pomaga ocenić potencjalnych partnerów biznesowych.}} |
Wersja z 18:51, 8 lis 2023
Wywiadownia gospodarcza |
---|
Polecane artykuły |
Wywiadownia gospodarcza - instytucja zajmująca się gromadzeniem oraz weryfikacją wiarygodności kredytowej firm. Wywiadownia sporządza i odpłatnie udostępnia raporty oraz informacje finansowe o firmach.
Źródłem informacji dla wywiadowni są własne bazy danych, Monitor Polski B, Krajowy Rejestr Sądowy, ewidencje działalności gospodarczej, rejestry dłużników, zestawienia upadłości firm, publikacje, ankiety wysyłane do wypełnienia przedsiębiorcom, wywiady telefoniczne z badaną firmą oraz z jej partnerami, wizytacje w badanej firmie, urzędach administracji publicznej, i inne. Dane pozyskiwane przez wywiadownię o innych podmiotach gospodarczych są pozyskiwane zgodnie z prawem, przede wszystkim z tzw. źródeł otwartych (jawnych i ogólnodostępnych).
Raporty wywiadowni służą firmom w głównej mierze do oceny wiarygodności potencjalnych partnerów w biznesie (klientów, kontrahentów, dostawców).
Zastosowanie informacji pozyskanych z wywiadowni gospodarczej
Bazy danych finansowych mają szerokie zastosowanie przy m.in.
- głębokiej i szybkiej analizie branż, firm i rynków;
- analizie kredytowej;
- ocenie stanu finansów firm;
- ocenie partnerów handlowych i konkurencji,
- badaniach marketingowych (przy planowaniu strategii marketingowej),
- planowaniu przyszłej strategii firmy (rozwój działalności, zamrożenie, zmiana profilu, zmiana grupy docelowej).
Najczęstszymi klientami wywiadowni gospodarczych są banki, firmy consultingowe, fundusze inwestycyjne, firmy leasingowe oraz przedsiębiorstwa handlowe, produkcyjne i usługowe.
Zawartość raportu wywiadowni gospodarczej
Standardową usługą każdej wywiadowni jest raport handlowy. Stanowi on opis organizacyjno-prawnej i finansowej sytuacji badanej firmy oraz ocenę jej wiarygodności. Zawartość merytoryczną takiego raportu stanowią przede wszystkim:
- dane rejestrowe firmy (forma prawna, adresy działalności, kapitał, struktura własności,
- prawo reprezentacji, kierownictwo, przedmiot działalności,
- informacje o sytuacji finansowej badanej firmy (wypłacalności, dyscyplinie płatniczej, doświadczeniach windykacyjnych, obecności w rejestrach długów, dane bilansowe, wskaźniki ekonomiczne wraz z komentarzem),
- inne informacje (zatrudnienie, firmy związane, kierunki importu i eksportu, inwestycje rozpoczęte itd.),
- proponowany przez wywiadownię pułap kredytu kupieckiego.
Informacje z wywiadowni na różnych etapach współpracy z kontrahentem
Sytuacja finansowa firm może ulegać zmianom, dlatego zaleca się, by weryfikacja kontrahenta była procesem ciągłym, a nie jednorazowym, realizowanym wyłącznie przed zawarciem pierwszej umowy.
Informacje z wywiadowni można pozyskać na różnych etapach, tzn.:
- przed podjęciem współpracy, w celu:
- zapoznania się z sytuacją firmy,
- sprawdzenia prawdziwości danych organizacyjno-prawnych firmy przed zawarciem umowy;
- wspomagania negocjacji,
- w trakcie trwania współpracy, w celu:
- nadzorowania kontraktów obciążonych dużym ryzykiem,
- rozważenia decyzji o rozszerzeniu obszaru współpracy.
Korzyści płynące z usług wywiadowni gospodarczej
Skorzystanie z usług wywiadowni gospodarczej może przynieść wiele przyszłych pożytków:
- koszt takiej usługi jest znacznie niższy w porównaniu do negatywnych efektów współpracy z niewiarygodnym kontrahentem,
- uzyskanie szczegółowych informacji o firmie odbywa się w bardzo krótkim czasie, w porównaniu do tego, jak czasochłonne i trudne jest samodzielne wyszukiwanie informacji.
- pewność, że za realizację zlecenia zdobycia informacji odpowiada wyspecjalizowana, kompetentna instytucja;
- bardziej świadome i odpowiedzialne podejmowanie decyzji.
Bibliografia
- Jaworski W., Zawadzka Z. (red.) (2010), Bankowość: podręcznik akademicki, Poltext, Warszawa
- Karcińska, P. Plebankiewicz, E. (2014). Polskie wywiadownie gospodarcze - źródło informacji o podwykonawcach "Przegląd budowlany" Politechnika Krakowska, nr 6, s. 36-39
- Niemczyk P. (2013). Wywiadownie gospodarcze jako źródło informacji "białego wywiadu" "Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego", Vol. 5, s. 149
Autor: Magdalena Mazurek, Joanna Lelakowska