Jakość transportu lotniczego: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (→Bibliografia) |
||
Linia 130: | Linia 130: | ||
{{a|Patrycja Orlik, Agnieszka Kocik}} | {{a|Patrycja Orlik, Agnieszka Kocik}} | ||
[[en:Air transport quality]] | [[en:Air transport quality]] | ||
[[Kategoria:Transport]] | [[Kategoria:Transport lotniczy]] | ||
{{#metamaster:description|Dowiedz się, jak linie lotnicze wpływają na turystykę i jak działa Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego. Wybierz odpowiedni środek transportu, który wpłynie na standard i cenę usług.}} | {{#metamaster:description|Dowiedz się, jak linie lotnicze wpływają na turystykę i jak działa Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego. Wybierz odpowiedni środek transportu, który wpłynie na standard i cenę usług.}} |
Wersja z 21:04, 3 lis 2023
Jakość transportu lotniczego |
---|
Polecane artykuły |
Linie lotnicze doceniły znaczenie transportu lotniczego dla turystyki. Zaczęły wprowadzać do użycia coraz pojemniejsze samoloty, wprowadzono specjalne taryfy - IT (Inclusive Tour). Pozwoliło to organizatorom turystyki na tworzenie atrakcyjnych cenowo pakietów podroży. Doprowadziło to do wprowadzenia do oferty lotów czarterowych.
Linie lotnicze zrzeszone są w IATA (International Air Transport Association) - Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego utworzonego w 1919 r. z siedzibą w Genewie i Montrealu. Podstawowym celem działań tej organizacji jest popieranie rozwoju międzynarodowego transportu lotniczego, ujednolicenie przepisów, dokumentów, rozliczeń oraz eliminowanie konkurencji między przewoźnikami poprzez ustalenie taryf minimalnych.
Dobór środka transportu decyduje o atrakcyjności przygotowanej imprezy, ma też wpływ na cenę, co w konsekwencji kształtuje ostateczną sprzedaż. Bardzo często biuro podróży nie ma możliwości dowolnego wybory środka transportu. Ma natomiast wpływ na standard, czyli cenę zamawianych usług transportowych. Przez standard należy rozumieć klasę zamawianych kabin, standard wynajmowanych autokarów, bądź klasę w samolocie. Przyjęty do zrealizowania imprezy turystycznej środek transportu powinien być dostosowany do poziomu pozostałych świadczeń.
TL;DR
Artykuł omawia znaczenie transportu lotniczego dla turystyki oraz różne klasy i standardy obsługi podróżnych w samolotach pasażerskich. Przedstawione są zalety i wady transportu lotniczego, a także informacje dotyczące bagażu podręcznego i rejestrowanego oraz przewozu zwierząt.
Wady transportu lotniczego
- Wysoka cena przelotu,
- Ograniczenia w programowaniu wynikające z rozkładu lotów i lokalizacji lotnisk,
- Uciążliwa konieczność dojechania do lotniska, nie zawsze będącego w pobliżu miejsca zamieszkania klienta,
- Konieczność korzystania z dodatkowego transportu na transfery bądź dalszą realizację imprezy turystycznej,
- Konieczność przenoszenia bagażu przy transferach,
- Lęk niektórych klientów przed podróżą samolotem,
- potrzebuje dużych nakładów oraz dobrze wykwalifikowanej kadry, mogącej ją obsługiwać.
Dlatego też w pełni ewoluować on może tylko w najbogatszych krajach świata. Jednym z najważniejszych problemów transportu lotniczego jest zapewnienie bezpieczeństwa lotów. Dlatego też rozbudowuje się wciąż systemy nawigacyjne, lotniska, czy urządzenia kontroli lotów.
Zalety transportu lotniczego
- Szybkość podróży,
- Wygoda podróżowania,
- Duże bezpieczeństwo podróżowania, mimo powszechnego odczucia, że linie lotnicze są niebezpieczne,
- Gwarantowane wyżywienie w czasie podróży,
- Możliwość śledzenia lotu poprzez aplikację na telefonie
Każdego roku powstają nowe linie lotnicze, w tym tanie linie lotnicze, a koszt transportu lotniczego maleje. Przybywa nie tylko połączeń, ale również uruchamiane są nowe porty lotnicze, a starsze są modernizowane.
W związku z dynamicznym rozwojem transportu lotniczego, zaprojektowano nowe samoloty, które są w stanie zabierać na swój pokład znacznie więcej pasażerów niż dotychczasowe. Tworzenie coraz to nowym modeli samolotów, rozbudowa lotnisk, wprowadzenie dogodnych siatek połączeń, jest podyktowane coraz większymi wymaganiami ze strony klientów.
Standardy obsługi podróżnych
W samolotach pasażerskich wyróżnić można trzy typy klas:
- pierwsza klasa
- business klasa
- klasa premium (występuje w niektórych liniach lotniczych)
- klasa ekonomiczna (turystyczna)
Ponadto należy dodać iż standard danej klasy np. w klasie pierwszej, różni się w zależności od tego czy są ta loty długodystansowe, średniego czy tez krótkiego dystansu.
Standard klasy pierwszej
Klasa pierwsza jest z reguły najdroższa, stąd jej standardy są na wysokim poziomie. Siedzenia są wygodniejsze, rozkładane służące jako leżanka. Ponadto regulowane są oparcia pod głowę i plecy. Klasa pierwsza jest wyposażona w gniazdko dla laptopa oraz osobisty monitor. Jest również miejsce na odłożenie osobistych rzeczy, Serwowane posiłki i napoje są lepsze jakościowo oraz serwowane w większej ilości. Dania mogą być podawane w takiej kolejności i czasie jak zażyczą sobie pasażerowie. Zapewniona jest również rozrywka w postaci filmów fabularnych, koncertów czy też gier video.
Standard klasy business
Klasa business mieści się pomiędzy pierwszą klasą, a klasą ekonomiczną. Oferuje również wysoki standard usług, ale niższy niż w klasie pierwszej. Fotele wygodne, rozkładane, czasem dostęp do internetu, telewizor, darmowe drinki. Jedzenie zdecydowanie lepsze niż w klasie ekonomicznej, serwowane w większej ilości. Przewidziano wystarczającą ilość miejsca do czytania, pracy i odpoczynku, a także większą prywatność i swobodę ruchów.
Niektóre linie lotnicze oferują dodatkowo możliwość podróży klasą premium. Jest to klasa pomiędzy ekonomiczną a biznesową. Pasażerowie mają dostęp do wygodniejszych foteli, z większą ilością miejsca na nogi oraz z większą możliwością regulacji fotela. Posiłki są bardziej zróżnicowane niż w klasie ekonomicznej. Dodatkowo często pasażerowie mają pierwszeństwo wejścia na pokład oraz zwiększone limity bagażowe.
Standard klasy ekonomicznej
Klasa ekonomiczna jest to najniższa klasa w samolocie. Posiada niski standard siedzeń, z ograniczonym miejscem na nogi. Serwowane posiłki i napoje są w zdecydowanie mniejszej ilości, niż w klasie pierwszej czy bussines. Zwykle istnieje możliwość słuchania muzyki przez słuchawki oraz rozrywka w postaci wielkiego telebimu na początku każdego przedziału w samolocie. Pomimo nieco uboższych standardów jakościowych, pasażerowie najczęściej wybierają tą klasę, ze względu na niską cenę.
Bagaż
Każdemu pasażerowi, niezależnie od wybranych linii lotniczych, przysługuje bagaż podręczny. Jest on ograniczony wagowo do około 10 kg. Dodatkowo do wymiarów bagażu podręcznego wlicza się wystające elementy takie jak kółka, uchwyty, rączki itd. Bagaż rejestrowany nie zawsze wliczany jest w cenę biletu. Podczas podróży krajowych, cena obejmuje tylko bagaż podręczny. Podróżując tanimi liniami lotniczymi (np. Wizz Air, Ryanair, EasyJet) za bagaż rejestrowany obowiązuje dodatkowa opłata zależna od długości trasy.
Za dodatkową opłatą istnieje możliwość przewozu większego bagażu rejestrowanego - np. bagaż sportowy, sprzęt muzyczny.
Linia lotnicza | Maksymalne wymiary | Maksymalna waga w klasie ekonomicznej | Maksymalna waga w klasie biznesowej | Maksymalna waga w klasie pierwszej | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|
Emirates | 55 x 38 x 20 cm | 1x7 kg | 2x7 kg | 2x7 kg - druga sztuka bagażu podręcznego może mieć maksymalne wymiary 45 x 35 x 20 cm. | |
Air France | 55 x 35 x 25 cm | 1x12 kg | 2 sztuki bagażu o łącznej wadze maks. 18 kg | 2 sztuki bagażu o łącznej wadze maks. 18 kg | Dodatkowo można przewieźć bezpłatnie: kurtkę lub koc, parasol, torebka lub torba na laptopa, mały aparat lub zestaw lornetek. |
EasyJet | 56 x 45 x 25 cm | Brak limitu | Brak klasy biznesowej | Brak klasy premium | |
Wizz Air | 55 x 40 x 23 cm | 1x10 kg | Brak klasy biznesowej | Brak klasy premium | Możliwość wzięcia na pokład dodatkowo przedmiotu osobistego o wymiarach 40 x 30 x 18 cm, wyłącznie dla podróżujących, którzy wykupili opcję pierwszeństwa wejścia na pokład. |
Ryanair | 55 x 40 x 20 cm | 1x 10 kg | Brak klasy biznesowej | Brak klasy premium | Dodatkowo, pasażer może zabrać ze sobą małą torebkę o wymiarach 35 x 20 x 20 cm, bez limitów wagowych. |
Lufthansa | 55 x 40 x 23 cm | 1x8 kg | 2x8kg | 2x8kg | Dodatkowo, pasażer może zabrać ze sobą torebkę damską lub torbę z laptopem (maks. wymiary 30 x 40 x 10 cm). |
LOT Polish Airlines | 55 x 40 x 23 cm | 1x8 kg | 2x9 kg | Brak klasy premium | Dodatkowo, pasażer może zabrać ze sobą torebkę damską lub torbę męską albo laptop (maks. 2kg, wymiary 40 x 35 x 12 cm). |
Qatar Airways | 50 x 37 x 25 cm | 1x7 kg | 2 sztuki bagażu o łącznej wadze maks. 15 kg | 2 sztuki bagażu o łącznej wadze maks. 15 kg | Dodatkowo, podróżujący mogą zabrać na pokład torebkę, kamerę lub aparat fotograficzny. |
Linia lotnicza | Bagaż rejestrowany wliczony w cenę | Maksymalna waga w klasie ekonomicznej | Maksymalna waga w klasie biznesowej | Maksymalna waga w klasie pierwszej |
---|---|---|---|---|
Emirates | TAK | 20-35 kg | 40kg | 1x50 kg |
Air France | NIE | 1 x 23 kg | 2 x 32 kg | 3 x 32 kg |
EasyJet | NIE | 3x23 kg | Brak klasy biznesowej | Brak klasy premium |
Wizz Air | NIE | Maksymalnie 6 sztuk bagażu o łącznej wadze 32 kg | Brak klasy biznesowej | Brak klasy premium |
Ryanair | NIE | Maksymalnie 2 sztuki bagażu o łącznej wadze 15/20kg | Brak klasy biznesowej | Brak klasy premium |
Lufthansa | TAK | 1 x 23 kg | 2x32kg | Brak klasy premium na trasach europejskich |
LOT Polish Airlines | TAK i NIE (klasa ekonomiczna zwykła) | 1x32 kg | 2x32 kg | Brak klasy premium |
Qatar Airways | TAK | 30 kg | 40 kg - waga pojedynczej sztuki bagażu nie może przekraczać 32 kg | 50 kg - waga pojedynczej sztuki bagażu nie może przekraczać 32 kg |
Przewóz zwierząt
Możliwość przewozu zwierząt na podkładzie zależy od linii lotniczych oraz od wagi i wielkości zwierzęcia. Czasem obowiązuje całkowity zakaz przewozu zwierząt, z wyjątkiem psów-przewodników. Niektórzy przewoźnicy pozwalają na przewóz zwierząt w luku bagażowym w pojemniku spełniającym odpowiednie wymagania, lub mniejsze zwierzęta mogą być przewożone na pokładzie.
Bibliografia
- Gaworecki W. (2010), Turystyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Kruczek Z. (red.) (2012), Obsługa ruchu turystycznego, Proksenia, Kraków
- Nurzyńska A. (2016), Bezpieczeństwo usług w międzynarodowym transporcie lotniczym przewozów pasażerskich, Wydawnictwo Naukowe Sophia, Katowice
- Różycki P. (2009), Zarys wiedzy o turystyce, Proksenia, Kraków
- Rucińska D., Ruciński A., Tłoczyński D. (2012), Transport lotniczy. Ekonomika i organizacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk
Autor: Patrycja Orlik, Agnieszka Kocik