Selektywna zbiórka odpadów: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Selektywna zbiórka odpadów''' | '''Selektywna zbiórka odpadów''' - jest to sposób odbierania śmieci, polegający na uprzednim sortowaniu odpadów i umieszczaniu ich w odpowiednio skategoryzowanych workach lub pojemnikach. [[Selekcja]] odpadów odbywa się "u źródła" - odpowiedzialne za nią są gospodarstwa domowe, przedsiębiorstwa oraz inne jednostki je produkujące<ref>Bień B., Bień J., (2010)</ref>. Dzięki takiemu postępowaniu odbierane [[odpady]] są posortowane i trafiają bezpośrednio do punktów recyklingu, bądź utylizacji. | ||
Od '''1 lipca 2017''' roku na terenie całej Polski obowiązuje '''Wspólny [[System]] Segregacji Odpadów (WSSO)''' | Od '''1 lipca 2017''' roku na terenie całej Polski obowiązuje '''Wspólny [[System]] Segregacji Odpadów (WSSO)''' - ujednolica on sposób selekcji i zbierania odpadów oraz wymusza na gminach pięcioletni okres przystosowawczy do nowych przepisów. Celem '''WSSO''' jest osiągnięcie '''50 proc. poziomu recyklingu w roku 2020 z poziomu 26 proc. w roku 2017'''. | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
'''WSSO''' jest odpowiedzią na wprowadzoną w '''2013 roku''' '''Ustawę śmieciową''', która nieprecyzyjnie określała sposób segregacji, ilość śmieci zbieraną przez Gminy każdego miesiąca oraz nie ujednolicała koloru pojemników i worków dla danego rodzaju odpadów. Z tych powodów segregacja nie była skuteczna, bardzo duża część odpadów, które trafiały do przetwórni, była zmieszana oraz bardzo mocno zanieczyszczona, co nie pozwalało na dalsze ich przetworzenie <ref>Dz.U. 2017, poz. 19</ref><ref>Kacprzak M., Chabelski T., Zakrzewski J., (2018)</ref>. | '''WSSO''' jest odpowiedzią na wprowadzoną w '''2013 roku''' '''Ustawę śmieciową''', która nieprecyzyjnie określała sposób segregacji, ilość śmieci zbieraną przez Gminy każdego miesiąca oraz nie ujednolicała koloru pojemników i worków dla danego rodzaju odpadów. Z tych powodów segregacja nie była skuteczna, bardzo duża część odpadów, które trafiały do przetwórni, była zmieszana oraz bardzo mocno zanieczyszczona, co nie pozwalało na dalsze ich przetworzenie <ref>Dz.U. 2017, poz. 19</ref><ref>Kacprzak M., Chabelski T., Zakrzewski J., (2018)</ref>. | ||
== Selekcja odpadów== | ==Selekcja odpadów== | ||
Zgodnie z obowiązującym prawem, odpady powinny być selekcjonowane w następujący sposób<ref>Dz.U. 2017, poz. 19,</ref>: | Zgodnie z obowiązującym prawem, odpady powinny być selekcjonowane w następujący sposób<ref>Dz.U. 2017, poz. 19,</ref>: | ||
* '''Metale i tworzywa sztuczne''' (żółty pojemnik lub worek) | * '''Metale i tworzywa sztuczne''' (żółty pojemnik lub worek) - plastikowe [[opakowania]] oraz butelki, opakowania wielomateriałowe, puszki po produktach spożywczych, metale oraz folie aluminiowe, | ||
* '''Papier''' (niebieski pojemnik lub worek) | * '''Papier''' (niebieski pojemnik lub worek) - tektury, kartony, opakowania papierowe, gazety, zeszyty, torby i worki papierowe, | ||
* '''Szkło''' (zielony pojemnik lub worek) | * '''Szkło''' (zielony pojemnik lub worek) - butelki, słoiki oraz inne opakowania produktów spożywczych i przemysłowych, które zostały wykonane ze szkła, | ||
* '''Odpady biodegradowalne''' (brązowy pojemnik lub worek) | * '''Odpady biodegradowalne''' (brązowy pojemnik lub worek) - odpady pochodzące z warzyw i owoców, resztki jedzenia, skoszona trawa, liście i drewno, | ||
* '''Odpady zmieszane''' (czarny lub szary pojemnik) | * '''Odpady zmieszane''' (czarny lub szary pojemnik) - odpady pozostałe, w szczególności te, których nie można odzyskać w procesie recyklingu, z wyjątkiem odpadów zagrażających bezpieczeństwu, | ||
== Zadania i Obowiązki Gmin== | ==Zadania i Obowiązki Gmin== | ||
Zgodnie z art. 3 Ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, '''gminy zobowiązane są do zapewnienia swoim mieszkańcom możliwości selektywnej zbiórki odpadów komunalnych''', obejmującej minimum sześć frakcji odpadów: '''Szkło, papier, tworzywa sztuczne, metal, odpady wielomateriałowe oraz odpady biodegradowalne'''. Dla odpadów innych niż wymienione, gmina ma [[obowiązek]] wskazać i udostępnić stacjonarny punkt w którym takowe odpady mogą zostać odprowadzone <ref> DzU 2005, Nr 236, poz. 2008. art.3 ust. 1</ref>. | Zgodnie z art. 3 Ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, '''gminy zobowiązane są do zapewnienia swoim mieszkańcom możliwości selektywnej zbiórki odpadów komunalnych''', obejmującej minimum sześć frakcji odpadów: '''Szkło, papier, tworzywa sztuczne, metal, odpady wielomateriałowe oraz odpady biodegradowalne'''. Dla odpadów innych niż wymienione, gmina ma [[obowiązek]] wskazać i udostępnić stacjonarny punkt w którym takowe odpady mogą zostać odprowadzone <ref> DzU 2005, Nr 236, poz. 2008. art.3 ust. 1</ref>. | ||
Linia 36: | Linia 36: | ||
* Ograniczenie udziału odpadów biodegradowalnych do 35% w stosunku do całkowitej masy wszystkich odbieranych odpadów do 16 lipca 2020, | * Ograniczenie udziału odpadów biodegradowalnych do 35% w stosunku do całkowitej masy wszystkich odbieranych odpadów do 16 lipca 2020, | ||
== Zadania i Obowiązki właścicieli nieruchomości== | ==Zadania i Obowiązki właścicieli nieruchomości== | ||
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do: | Właściciele nieruchomości zobowiązani są do: | ||
* Złożenia deklaracji o ilości osób zamieszkujących daną [[nieruchomość]], bądź o ilości odprowadzanych odpadów w przypadku przedsiębiorstw, | * Złożenia deklaracji o ilości osób zamieszkujących daną [[nieruchomość]], bądź o ilości odprowadzanych odpadów w przypadku przedsiębiorstw, | ||
Linia 47: | Linia 47: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Bauman | * Bauman - Kaszubska, H., Sikorski M., (2016), ''Podstawy racjonalnej gospodarki odpadami komunalnymi w zagrodach wiejskich'', Inżynieria Ekologiczna, Vol. 48, Czerwiec 2016 | ||
* Bień B., Bień J., (2010) [https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-article-LOD7-0027-0057/c/Bien_Bien_Gromadzenie_3_2010.pdf ''Gromadzenie i selektywna zbiórka odpadów komunalnych w gminach'' | * Bień B., Bień J., (2010) [https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-article-LOD7-0027-0057/c/Bien_Bien_Gromadzenie_3_2010.pdf ''Gromadzenie i selektywna zbiórka odpadów komunalnych w gminach]'', Inżynieria i Ochrona Środowiska, tom T. 13, nr 3 | ||
* D’Obyrn K., Szalińska E., (2005), ''Odpady komunalne - zbiórka, recykling, unieszkodliwianie'', Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków | * D’Obyrn K., Szalińska E., (2005), ''Odpady komunalne - zbiórka, recykling, unieszkodliwianie'', Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków | ||
* Kacprzak M., Chabelski T., Zakrzewski J., (2018) [https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-2de82348-804f-4e9c-8631-18ed943b7283/c/kacprzak_przetwarzanie_odpadow_6_2018.pdf ''Przetwarzanie odpadów biodegradowalnych na organiczno- wapniowy nawóz oraz dystrybucja i plonotwórcza efektywność nawozu'' | * Kacprzak M., Chabelski T., Zakrzewski J., (2018) [https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-2de82348-804f-4e9c-8631-18ed943b7283/c/kacprzak_przetwarzanie_odpadow_6_2018.pdf ''Przetwarzanie odpadów biodegradowalnych na organiczno - wapniowy nawóz oraz dystrybucja i plonotwórcza efektywność nawozu]'', Inżynieria Ekologiczna, vol. 19, Grudzień 2018 | ||
* Przywarska R., (2003), ''Podstawy oczyszczania miast i terenów wiejskich''. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Administracji, Bytom | * Przywarska R., (2003), ''Podstawy oczyszczania miast i terenów wiejskich''. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Administracji, Bytom | ||
* ''Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 Grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów'', Dz.U. 2017, poz. 19 | * ''Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 Grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów'', Dz.U. 2017, poz. 19 | ||
* Stachowcz M., (2016), [https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-9a06a0e2-7fff-4088-916d-ef55299beecc/c/Obowiazki_gminy_119-134.pdf ''Obowiązki gminy w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi'' | * Stachowcz M., (2016), [https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-9a06a0e2-7fff-4088-916d-ef55299beecc/c/Obowiazki_gminy_119-134.pdf ''Obowiązki gminy w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi]'', Acta Scientifica, nr 7, 2016 | ||
* ''Ustawa z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach'', DzU 2005, Nr 236, poz. 2008 | * ''Ustawa z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach'', DzU 2005, Nr 236, poz. 2008 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
[[Kategoria:Ochrona środowiska]] | [[Kategoria:Ochrona środowiska]] | ||
{{a|Patryk Wykręt}} | {{a|Patryk Wykręt}} | ||
{{law}} | {{law}} | ||
{{#metamaster:description|Selektywna zbiórka odpadów | {{#metamaster:description|Selektywna zbiórka odpadów - jest to sposób odbierania śmieci, polegający na uprzednim sortowaniu odpadów i umieszczaniu ich w odpowiednio skategoryzowanych workach lub pojemnikach.}} |
Wersja z 14:14, 2 lis 2023
Selektywna zbiórka odpadów |
---|
Polecane artykuły |
Selektywna zbiórka odpadów - jest to sposób odbierania śmieci, polegający na uprzednim sortowaniu odpadów i umieszczaniu ich w odpowiednio skategoryzowanych workach lub pojemnikach. Selekcja odpadów odbywa się "u źródła" - odpowiedzialne za nią są gospodarstwa domowe, przedsiębiorstwa oraz inne jednostki je produkujące[1]. Dzięki takiemu postępowaniu odbierane odpady są posortowane i trafiają bezpośrednio do punktów recyklingu, bądź utylizacji.
Od 1 lipca 2017 roku na terenie całej Polski obowiązuje Wspólny System Segregacji Odpadów (WSSO) - ujednolica on sposób selekcji i zbierania odpadów oraz wymusza na gminach pięcioletni okres przystosowawczy do nowych przepisów. Celem WSSO jest osiągnięcie 50 proc. poziomu recyklingu w roku 2020 z poziomu 26 proc. w roku 2017. WSSO jest odpowiedzią na wprowadzoną w 2013 roku Ustawę śmieciową, która nieprecyzyjnie określała sposób segregacji, ilość śmieci zbieraną przez Gminy każdego miesiąca oraz nie ujednolicała koloru pojemników i worków dla danego rodzaju odpadów. Z tych powodów segregacja nie była skuteczna, bardzo duża część odpadów, które trafiały do przetwórni, była zmieszana oraz bardzo mocno zanieczyszczona, co nie pozwalało na dalsze ich przetworzenie [2][3].
Selekcja odpadów
Zgodnie z obowiązującym prawem, odpady powinny być selekcjonowane w następujący sposób[4]:
- Metale i tworzywa sztuczne (żółty pojemnik lub worek) - plastikowe opakowania oraz butelki, opakowania wielomateriałowe, puszki po produktach spożywczych, metale oraz folie aluminiowe,
- Papier (niebieski pojemnik lub worek) - tektury, kartony, opakowania papierowe, gazety, zeszyty, torby i worki papierowe,
- Szkło (zielony pojemnik lub worek) - butelki, słoiki oraz inne opakowania produktów spożywczych i przemysłowych, które zostały wykonane ze szkła,
- Odpady biodegradowalne (brązowy pojemnik lub worek) - odpady pochodzące z warzyw i owoców, resztki jedzenia, skoszona trawa, liście i drewno,
- Odpady zmieszane (czarny lub szary pojemnik) - odpady pozostałe, w szczególności te, których nie można odzyskać w procesie recyklingu, z wyjątkiem odpadów zagrażających bezpieczeństwu,
Zadania i Obowiązki Gmin
Zgodnie z art. 3 Ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gminy zobowiązane są do zapewnienia swoim mieszkańcom możliwości selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, obejmującej minimum sześć frakcji odpadów: Szkło, papier, tworzywa sztuczne, metal, odpady wielomateriałowe oraz odpady biodegradowalne. Dla odpadów innych niż wymienione, gmina ma obowiązek wskazać i udostępnić stacjonarny punkt w którym takowe odpady mogą zostać odprowadzone [5].
Ponadto gminy zobowiązane są do [6]:
- Przygotowania przetargu mającego na celu wyłonienie przedsiębiorstwa odpowiedzialnego za zbiórkę odpadów,
- Organizacji harmonogramu zbierania odpadów na terenie Gminy,
- Osiągnięcie 50% poziomu recyklingu dla papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła oraz 70% dla odpadów budowlanych pochodzących z rozbiórki do dnia 31 grudnia 2020,
- Ograniczenie udziału odpadów biodegradowalnych do 35% w stosunku do całkowitej masy wszystkich odbieranych odpadów do 16 lipca 2020,
Zadania i Obowiązki właścicieli nieruchomości
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do:
- Złożenia deklaracji o ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość, bądź o ilości odprowadzanych odpadów w przypadku przedsiębiorstw,
- Selekcjonowania odpadów według zaleceń przedstawionych przez daną Gminę,
- Udostępnienia odpadów w celu ich odbioru, zgodnie z harmonogramem zbiórki odpadów we właściwej Gminie,
Przypisy
Bibliografia
- Bauman - Kaszubska, H., Sikorski M., (2016), Podstawy racjonalnej gospodarki odpadami komunalnymi w zagrodach wiejskich, Inżynieria Ekologiczna, Vol. 48, Czerwiec 2016
- Bień B., Bień J., (2010) Gromadzenie i selektywna zbiórka odpadów komunalnych w gminach, Inżynieria i Ochrona Środowiska, tom T. 13, nr 3
- D’Obyrn K., Szalińska E., (2005), Odpady komunalne - zbiórka, recykling, unieszkodliwianie, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków
- Kacprzak M., Chabelski T., Zakrzewski J., (2018) Przetwarzanie odpadów biodegradowalnych na organiczno - wapniowy nawóz oraz dystrybucja i plonotwórcza efektywność nawozu, Inżynieria Ekologiczna, vol. 19, Grudzień 2018
- Przywarska R., (2003), Podstawy oczyszczania miast i terenów wiejskich. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Administracji, Bytom
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 Grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów, Dz.U. 2017, poz. 19
- Stachowcz M., (2016), Obowiązki gminy w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi, Acta Scientifica, nr 7, 2016
- Ustawa z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, DzU 2005, Nr 236, poz. 2008
Autor: Patryk Wykręt
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |