Cel zawodowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 26: Linia 26:
Wiele osób w wieku 17-24 lat, w naszym otoczeniu, nadal szuka swojej ścieżki zawodowej i nie wiedzą, co byłoby dla nich najlepsze. Ciągle zastanawiają się i nie mogą znaleźć. Najlepszym okresem w życiu na podjęcie tak trudnej decyzji są trzy lata spędzone w liceum. Człowiek nie tylko dokształca się w zakresie wszystkich wymaganych przedmiotów, ale również ma okazję na sprawdzenie, w jakiej dziedzinie będzie się czuł najlepiej i co chce robić. Właśnie na tej podstawie kształtują się późniejsze cele zawodowe. Problem jednak pojawia się w momencie, gdy osoba nie znajduje takiej dziedziny. Najlepszy sposób to pomoc osoby specjalizującej się w tym zakresie, czyli doradcy zawodowego. Dzięki testom i rozmowom oraz pomocy szkoły jest on w stanie umiejętnie zachęcić i znaleźć w osobie jej życiowy cel zawodowy.
Wiele osób w wieku 17-24 lat, w naszym otoczeniu, nadal szuka swojej ścieżki zawodowej i nie wiedzą, co byłoby dla nich najlepsze. Ciągle zastanawiają się i nie mogą znaleźć. Najlepszym okresem w życiu na podjęcie tak trudnej decyzji są trzy lata spędzone w liceum. Człowiek nie tylko dokształca się w zakresie wszystkich wymaganych przedmiotów, ale również ma okazję na sprawdzenie, w jakiej dziedzinie będzie się czuł najlepiej i co chce robić. Właśnie na tej podstawie kształtują się późniejsze cele zawodowe. Problem jednak pojawia się w momencie, gdy osoba nie znajduje takiej dziedziny. Najlepszy sposób to pomoc osoby specjalizującej się w tym zakresie, czyli doradcy zawodowego. Dzięki testom i rozmowom oraz pomocy szkoły jest on w stanie umiejętnie zachęcić i znaleźć w osobie jej życiowy cel zawodowy.


'''Chcąc pomóc szkoła powinna:'''  
'''Chcąc pomóc szkoła powinna:'''
# uświadomić uczniowi, że powinien rozwijać swoją indywidualność
# uświadomić uczniowi, że powinien rozwijać swoją indywidualność
# przekonać ucznia do samokształcenia i rozwoju osobistego
# przekonać ucznia do samokształcenia i rozwoju osobistego
# pokazać uczniowi zasady efektywnego uczenia się  
# pokazać uczniowi zasady efektywnego uczenia się


== Do czego może doprowadzić brak celu zawodowego? ==
== Do czego może doprowadzić brak celu zawodowego? ==
Linia 37: Linia 37:
Należy zawrzeć:
Należy zawrzeć:
* '''[[Życiorys]]''' (krótki opis doświadczeń i kompetencji)
* '''[[Życiorys]]''' (krótki opis doświadczeń i kompetencji)
* '''Dotychczasowe osiągnięcia pracownika'''  
* '''Dotychczasowe osiągnięcia pracownika'''
* '''Dążenia, plany''' (muszące się znaleźć na górze, przy zdjęciu, aby [[pracodawca]] od razu je zauważył)
* '''Dążenia, plany''' (muszące się znaleźć na górze, przy zdjęciu, aby [[pracodawca]] od razu je zauważył)
* '''Zdanie o chęci dalszego rozwoju''' (ukazanie swoich ambicji przed pracodawcą)
* '''Zdanie o chęci dalszego rozwoju''' (ukazanie swoich ambicji przed pracodawcą)
Linia 52: Linia 52:
* Nauczyciel-np. jego celem zawodowym może być chęć zdobycia lepszego wykształcenia w swojej dziedzinie wiedzy. Zrobienie doktoratu, habilitacji, a także w późniejszych latach profesury.
* Nauczyciel-np. jego celem zawodowym może być chęć zdobycia lepszego wykształcenia w swojej dziedzinie wiedzy. Zrobienie doktoratu, habilitacji, a także w późniejszych latach profesury.


== Bibliografia ==
==Bibliografia==
* Bańka A.(1995,2005,2016)., ''[https://www.researchgate.net/profile/Augustyn_Banka/publication/308346655_ZAWODOZNAWSTWO_DORADZTWO_ZAWODOWE_POSREDNICTWO_PRACY_Psychologiczne_metody_i_strategie_pomocy_bezrobotnym/links/57e1816d08aed96fbbb06ec8/ZAWODOZNAWSTWO-DORADZTWO-ZAWODOWE-POSREDNICTWO-PRACY-Psychologiczne-metody-i-strategie-pomocy-bezrobotnym.pdf Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy]'', W: SPiA, Warszawa
<noautolinks>
* Bańka A.(1995,2005,2016)., ''Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy'', W: SPiA, Warszawa
* Bednarczyk H., Woźniak I., Kwiatkowski S.(2007)., ''[https://archiwum.mpips.gov.pl/gfx/mpips/userfiles/File/rynek%20pracy%20proramy/standardy/Ksiazka_KSKZ_Rozwoj%20i%20wspolpraca.pdf#page=33 Rozwój i współpraca]'', Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy, Warszawa
* Bednarczyk H., Woźniak I., Kwiatkowski S.(2007)., ''[https://archiwum.mpips.gov.pl/gfx/mpips/userfiles/File/rynek%20pracy%20proramy/standardy/Ksiazka_KSKZ_Rozwoj%20i%20wspolpraca.pdf#page=33 Rozwój i współpraca]'', Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy, Warszawa
* Grabowska-Lusńska I., Jaźwińska E. (2012)., ''[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-cfafb7a2-f5b6-4da6-a375-34d266edbd1c/content/partDownload/9b339352-096f-3abb-8c66-d5508ffaffba Kariery zawodowe]'', Ośrodek Badań nad Migracjami, Uniwersytet Warszawski, Warszawa
* Gulla B., Tucholska K. (2007)., ''[https://www.kul.pl/files/208/8_t-14-2-art.pdf Cele naukowo-badawcze i aplikacyjne oraz sposób ich realizacji]'', W: KUL, Lublin
* Gulla B., Tucholska K. (2007)., ''[https://www.kul.pl/files/208/8_t-14-2-art.pdf Cele naukowo-badawcze i aplikacyjne oraz sposób ich realizacji]'', W: KUL, Lublin
* Grabowska-Lusńska I., Jaźwińska E. (2012)., ''[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-cfafb7a2-f5b6-4da6-a375-34d266edbd1c/content/partDownload/9b339352-096f-3abb-8c66-d5508ffaffba Kariery zawodowe]'', Ośrodek Badań nad Migracjami, Uniwersytet Warszawski, Warszawa
* Rafał-Łuniewska J. (2017)., ''[https://www.ore.edu.pl/attachments/article/7679/J.Rafał-Łuniewska,%20Doradztwo%20zawodowe.pdf Doradztwo zawodowe w szkole]'', Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa
* Rafał-Łuniewska J. (2017)., ''[https://www.ore.edu.pl/attachments/article/7679/J.Rafał-Łuniewska,%20Doradztwo%20zawodowe.pdf Doradztwo zawodowe w szkole]'', Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa
* Smorczewska B. (2008)., ''[https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/5205/1/Smorczewska_Cele_osob_rozpoczynajacych_kariere_zawodowa.pdf Cele osób rozpoczynających karierę zawodową a ich przystosowanie do pracy]'', Uniwersytet Śląski, Katowice
* Smorczewska B. (2008)., ''[https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/5205/1/Smorczewska_Cele_osob_rozpoczynajacych_kariere_zawodowa.pdf Cele osób rozpoczynających karierę zawodową a ich przystosowanie do pracy]'', Uniwersytet Śląski, Katowice
</noautolinks>
[[Kategoria:Psychologia]]
[[Kategoria:Psychologia]]
{{a|Jagoda Kulisa}}
{{a|Jagoda Kulisa}}


{{#metamaster:description|Cel zawodowy - planowanie i budowanie przyszłości zawodowej, spełnienie marzeń i satysfakcja z pracy. Wybór celu pomaga przygotować się na przyszłe wyzwania.}}
{{#metamaster:description|Cel zawodowy - planowanie i budowanie przyszłości zawodowej, spełnienie marzeń i satysfakcja z pracy. Wybór celu pomaga przygotować się na przyszłe wyzwania.}}

Wersja z 21:17, 27 paź 2023

Cel zawodowy
Polecane artykuły

Cel zawodowy–to stan działanie lub obiekt powiązany z karierą, do którego dąży dana jednostka. To wybrana przez człowieka ścieżka prowadząca do spełnienia marzeń zawodowych, a dzięki temu uzyskania satysfakcji z wykonywanej pracy. Wyznaczając go, człowiek planuje i powoli buduje swoją karierę. Jest bardziej przygotowany na to, co może go spotkać w przyszłości.

TL;DR

Artykuł omawia znaczenie wyznaczania celów zawodowych i jakie korzyści niesie to zarówno dla jednostki, jak i dla pracodawcy. Przedstawione są problemy związane z brakiem celu zawodowego oraz sugestie dotyczące pomocy w znalezieniu odpowiedniej ścieżki kariery. Artykuł zawiera również wskazówki dotyczące opisywania celów zawodowych w CV oraz przykłady stanowisk pracy, w których można opisać swoje cele zawodowe.

W czym pomaga wyznaczenie celu zawodowego?

Cele zawodowe pomagają również przy staraniu się o dane stanowisko. Pracodawcy w lepszy sposób oceniają kandydata widząc, że jest to osoba znająca swoje powołanie i wiedząca, czego chce od swojego życia. Świadczy to także o jej ambicjach, potrzebie samorozwoju, zdobycia większych kwalifikacji i chęci kształcenia się w danym kierunku zawodowym. Ukazanie swoich celów zawodowych jest bardzo istotne ze strony danej jednostki. Bez tego, pracodawcy nie mięliby szansy ich poznania i ustalenia, czy jest to dobra osoba na stanowisko. Dlatego warto jest je opisać już na samym początku w CV. Tacy ludzie dają się cenić na rynku pracy i są bardziej rozchwytywani przez pracodawców.

Problemy związane z wyborem lub brakiem celu zawodowego

Wiele osób w wieku 17-24 lat, w naszym otoczeniu, nadal szuka swojej ścieżki zawodowej i nie wiedzą, co byłoby dla nich najlepsze. Ciągle zastanawiają się i nie mogą znaleźć. Najlepszym okresem w życiu na podjęcie tak trudnej decyzji są trzy lata spędzone w liceum. Człowiek nie tylko dokształca się w zakresie wszystkich wymaganych przedmiotów, ale również ma okazję na sprawdzenie, w jakiej dziedzinie będzie się czuł najlepiej i co chce robić. Właśnie na tej podstawie kształtują się późniejsze cele zawodowe. Problem jednak pojawia się w momencie, gdy osoba nie znajduje takiej dziedziny. Najlepszy sposób to pomoc osoby specjalizującej się w tym zakresie, czyli doradcy zawodowego. Dzięki testom i rozmowom oraz pomocy szkoły jest on w stanie umiejętnie zachęcić i znaleźć w osobie jej życiowy cel zawodowy.

Chcąc pomóc szkoła powinna:

  1. uświadomić uczniowi, że powinien rozwijać swoją indywidualność
  2. przekonać ucznia do samokształcenia i rozwoju osobistego
  3. pokazać uczniowi zasady efektywnego uczenia się

Do czego może doprowadzić brak celu zawodowego?

Brak celu zawodowego może doprowadzić w jednostce do załamania psychicznego i braku chęci wykonywania jakiejkolwiek czynności zawodowej. Prawdopodobne jest także wystąpienie takiej choroby jak depresja. Człowiek, który nie jest ukierunkowany na żaden cel nie czerpie przyjemności z życia, a także nie odczuwa satysfakcji z wykonywania wymarzonego zawodu, a to jest jeden z elementów szczęścia w życiu ludzkim.

Jak opisać cele zawodowe w CV?

Należy zawrzeć:

  • Życiorys (krótki opis doświadczeń i kompetencji)
  • Dotychczasowe osiągnięcia pracownika
  • Dążenia, plany (muszące się znaleźć na górze, przy zdjęciu, aby pracodawca od razu je zauważył)
  • Zdanie o chęci dalszego rozwoju (ukazanie swoich ambicji przed pracodawcą)

Opis celów zawodowych musi zawierać tylko najważniejsze informacje o danym kandydacie na pracownika. Maksymalną liczbą jest pięć krótkich zdań, gdzie umieszczone są priorytetowe zagadnienia.

Przykłady stanowisk pracy, w których można opisać swoje cele zawodowe

Takimi zawodami są:

  • Księgowa-np. Pracuję w dziale księgowości od ponad pięciu lat w firmie deweloperskiej w Krakowie. Bardzo ważny dla mnie jest rozwój osobisty w tym kierunku i zwiększenie moich kwalifikacji związanych z rachunkowością. Dlatego też chciałabym podjąć się pracy w firmie, która da mi szanse to osiągnąć.

Innymi zawodami są:

  • Sprzedawca-np. jego celem zawodowym może być zainteresowanie logistyką i chęć dalszego kształcenia się w tym kierunku.
  • Konsultant, Konsultantka-np. chęć zrobienia dodatkowych kwalifikacji. Mogą to być kursy z dodatkowych języków.
  • Informatyk-np. jako swój cel zawodowy może wyznaczyć stworzenie nowej aplikacji.
  • Sekretarz, Sekretarka-np. chęć dalszego rozwoju w dziedzinie zarządzania.
  • Nauczyciel-np. jego celem zawodowym może być chęć zdobycia lepszego wykształcenia w swojej dziedzinie wiedzy. Zrobienie doktoratu, habilitacji, a także w późniejszych latach profesury.

Bibliografia

Autor: Jagoda Kulisa