Ubezpieczenie emerytalne: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie TL;DR) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 96: | Linia 96: | ||
[[Kategoria:Ubezpieczenia]] | [[Kategoria:Ubezpieczenia]] | ||
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]] | [[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]] | ||
{{#metamaster:description|Ubezpieczenie emerytalne - forma ubezpieczenia społecznego, zapewniająca dochód po osiągnięciu wieku emerytalnego. Składki gwarantują wypłatę emerytury, gdy osoba jest niezdolna do pracy z powodu starości.}} |
Wersja z 07:08, 14 paź 2023
Ubezpieczenie emerytalne |
---|
Polecane artykuły |
Ubezpieczenie emerytalne wchodzi w zakres ubezpieczeń społecznych, jest to ubezpieczenie na wypadek niezdolności do pracy z powodu starości. Osoby, które opłacają składkę na ubezpieczenie emerytalne zapewniają sobie w ten sposób dochód w momencie zaprzestania pracy zawodowej po osiągnięciu wieku emerytalnego.
TL;DR
Ubezpieczenie emerytalne to ubezpieczenie na wypadek niezdolności do pracy z powodu starości. Może być obowiązkowe lub dobrowolne. Obowiązkowe ubezpieczenie obejmuje różne grupy zawodowe, a dobrowolne ubezpieczenie jest dostępne dla wybranych osób. System emerytalny w Polsce składa się z trzech filarów, z których dwa są obowiązkowe. Wprowadzono również filar kapitałowy, który umożliwia indywidualne oszczędzanie na emeryturę.
Obowiązkowe ubezpieczenie emerytalne
Obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu podlegają osoby fizyczne, które są:
- pracownikami z wyłączeniem prokuratorów,
- osobami wykonującymi pracę nakładczą,
- członkami rolniczych spółdzielni produkcyjnych i spółdzielni kółek rolniczych,
- osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, oraz osobami z nimi współpracującymi,
- osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność oraz osobami z nimi współpracującymi,
- posłami i senatorami pobierającymi uposażenie,
- osobami pobierającymi stypendium sportowe,
- pobierającymi stypendium słuchaczami Krajowej Szkoły Administracji Publicznej,
- osobami wykonującymi odpłatnie pracę, na podstawie skierowania do pracy, w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania,
- osobami pobierającymi zasiłek dla bezrobotnych lub pobierającymi stypendium w okresie odbywania szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego w miejscu pracy, na które zostały skierowane przez powiatowy urząd pracy lub inny podmiot,
- duchownymi,
- żołnierzami niezawodowymi pełniącymi czynną służbę, z wyłączeniem żołnierzy pełniących służbę wojskową w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego oraz żołnierzy pełniących okresową służbę wojskową,
- osobami odbywającymi służbę zastępczą,
- funkcjonariuszami Służby Celnej,
- osobami przebywającymi na urlopach wychowawczych lub pobierającymi zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego,
- osobami pobierającymi świadczenia socjalne wypłacane w okresie urlopu oraz osobami obierającymi zasiłek socjalny wypłacany na czas przekwalifikowania zawodowego i poszukiwania nowego zatrudnienia, a także osobami pobierającymi wynagrodzenie przysługujące w okresie korzystania ze świadczenia górniczego albo w okresie korzystania ze stypendium na przekwalifikowanie, wynikające z odrębnych przepisów lub układów zbiorowych pracy,
- osobami pobierającymi świadczenie szkoleniowe wypłacane po ustaniu zatrudnienia
Dobrowolne ubezpieczenie emerytalne
Dobrowolnym ubezpieczeniem emerytalnym mogą być objęte osoby, które:
- są małżonkami pracowników skierowanych do pracy w przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych, w stałych przedstawicielstwach przy Organizacji Narodów Zjednoczonych i w innych misjach specjalnych za granicą, w instytutach, ośrodkach informacji i kultury za granicą,
- z powodu sprawowania opieki nad członkiem rodziny spełniającym warunki do przyznania zasiłku pielęgnacyjnego nie podlegają ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z innych tytułów,
- są obywatelami polskimi wykonującymi pracę za granicą w podmiotach zagranicznych oraz są obywatelami polskim wykonującymi pracę w podmiotach zagranicznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli podmioty te nie posiadają w Polsce swojej siedziby ani przedstawicielstwa,
- są studentami oraz uczestnikami studiów doktoranckich, jeżeli nie podlegają ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z innego tytułu,
- są alumnami seminariów duchownych, nowicjuszami, postulantami i juniorystami do ukończenia 25 roku życia,
- odbywają na podstawie nieodpłatnych umów cywilnoprawnych staż adaptacyjny wnioskodawcom-obywatelom państwa członkowskiego Unii Europejskiej w postępowaniu w sprawie uznania kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego lub działalności regulowanej - w rozumieniu odpowiednio przepisów o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych lub przepisów o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do podejmowania lub wykonywania niektórych działalności,
- kontynuujące ubezpieczenie na wniosek po ustaniu obowiązkowych ubezpieczeń.
Okres ubezpieczenia
Dobrowolne ubezpieczenie emerytalne następuje od dnia wskazanego we wniosku o objęcie tym ubezpieczeniem, nie wcześniej jednak niż od dnia zgłoszenia wniosku.
Dobrowolne ubezpieczenie emerytalne ustaje,
- od dnia wskazanego we wniosku o wyłączenie z tego ubezpieczenia, jednak nie wcześniej niż od dnia złożenia wniosku. Oznacza to, że osoba zgłaszając wniosek nie może żądać wyłączenia z tego ubezpieczenia z okresem wstecznym i zwrotu składek za ten okres,
- z powodu nieopłacania składek na wskazanie ubezpieczenie, należnych za miesiąc,
- od dnia ustania tytułu podlegania tym ubezpieczeniom;
Reformy systemu ubezpieczenia emerytalnego
W celu ukształtowania stabilnego i efektywnego systemu ubezpieczeń emerytalnych stosunkowo często w Polsce następują zmiany.
Po reformie w 1999r. po raz pierwszy do polskiego systemu emerytalnego wprowadzono filar kapitałowy. Odprowadzanie składek do niego w wysokości 7,3% było wtedy obowiązkowe. [1]
W 2011r. obowiązkowa część przekazywana do OFE (Otwarte Fundusze Emerytalne) została zmniejszona do 2,3%.
Obecny system emerytalny jest efektem reformy wprowadzonej w 2014r. Składa się z trzech filarów, z których tylko dwa są obowiązkowe:
- Pierwszy ma charakter repartycyjny - na indywidualne konto w ZUS (Zakład Ubezpieczeń Społecznych), z którego wypłacane są „zwykłe” emerytury trafia 12,22% z 19,52% składki.
- W II filarze przeznaczenie pozostałej części składki(7,3%)jest zależne od decyzji ubezpieczonego. [2] Minimum 4,38% obowiązkowo przekazywane jest na subkonto w ZUS, występuje natomiast dobrowolność w wyborze ulokowania pozostałych 2,92%. Mogą one trafić na subkonto w ZUS (nieuczestniczenie w filarze kapitałowym) lub na konto zarządzane przez OFE, świadczenie wypłacane wtedy uwzględnia również środki zgromadzone w filarze kapitałowym. Decyzję o przeznaczeniu drugiej części składki (a więc o uczestnictwie w OFE) można zmieniać co cztery lata (tzw. okna transferowe), począwszy od 2016r.
- Trzeci filar jest całkowicie dobrowolny. Realizowany jest za pomocą PPE (Pracownicze Programy Emerytalne), IKE (Indywidualne Konta Emerytalne) oraz IKZE (Indywidualne Konta Zabezpieczenia Emerytalnego). Jest to filar kapitałowy. [3] Wpłacana jest do niego dowolna kwota. Środki zgromadzone w tych instrumentach w przyszłości uzupełniają wypłatę świadczenia z I i II filaru.
Według danych z 2016r. ilość uczestników III kapitałowego filaru prezentuje się następująco:
- posiadaczami Indywidualnych Kont Emerytalnych jest 859 tysięcy Polaków (zgromadzono na nich do tej pory 5,7 mld zł),
- do Indywidualnych Kont Zabezpieczenia Emerytalnego dołączyło 598 tysięcy Polaków (622 mln zł),
- do Pracowniczych Programów Emerytalnych przystąpiło 381 tysięcy osób (13,3 mld zł).
Bibliografia
- Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - DZ. U. Nr 137, poz.887
- Bobak A., Ciesielska M., "ZUS w 1999 r. Ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe", Wszechnica Podatkowa CONSILIUM, Kraków, s. 9-10
- Gronicki M., Jankowiak J. (2013). Otwarte fundusze emerytalne i gospodarka Polski w latach 1999–2013. Konfederacja Lewiatan, Warszawa-Gdynia. ISO 690
- Kluszczyńska Z., Koczur W., Rubel K., Szpor G., Szumlicz T., "System ubezpieczeń społecznych zagadnienia podstawowe", LexisNexis, Warszawa, 2003
- Kozioł W. (2013). System emerytalny zgodny z modelem kapitału ludzkiego. Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, (31), 88-98.
- Ronka-Chmielowiec W., "Ubezpieczenia emerytalne, społeczne i metody aktuarialne", Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010
- Rutecka J. (2014). Funkcjonowanie państwowych funduszy rezerwowych o celu emerytalnym na przykładzie doświadczeń Norwegii. Studia i Prace Kolegium Ekonomiczno-Społecznego SGH, (4), 20.
- Szczepański M., "Stymulatory i bariery rozwoju zakładowych systemów emerytalnych na przykładzie Polski", Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2010
- Szpor G., "System ubezpieczeń społecznych. Zagadnienia podstawowe", LexisNexis, Warszawa 2013
- Ziółkowska R. "Nowy system ubezpieczeń społecznych - komplet aktów prawnych z komentarzami", Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, 1999 s. 6-13
- "Zakład Ubezpieczeń Społecznych – Świadczenia – Emerytury "
Przypisy
Autor: Urszula Jabłońska, Anna Klęczar