Ubezpieczenie cargo: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''[[Ubezpieczenie]] [[cargo]]''' - inaczej nazywane ubezpieczeniem ładunków w transporcie. "Zapewniają finansową rekompensatę w | '''[[Ubezpieczenie]] [[cargo]]''' - inaczej nazywane ubezpieczeniem ładunków w transporcie. "Zapewniają finansową rekompensatę w | ||
przypadku powstania szkody w mieniu (towarze) w transporcie zarówno krajowym, jak i międzynarodowym. Mienie objęte jest ubezpieczeniem na całej trasie przewozu, w razie konieczności także w trakcie niezbędnych czynności przeładunkowych i przejściowego składowania podczas zwykłego przebiegu transportu. " <ref>M. Szczepański s. 92</ref> | przypadku powstania szkody w mieniu (towarze) w transporcie zarówno krajowym, jak i międzynarodowym. Mienie objęte jest ubezpieczeniem na całej trasie przewozu, w razie konieczności także w trakcie niezbędnych czynności przeładunkowych i przejściowego składowania podczas zwykłego przebiegu transportu. " <ref>M. Szczepański s. 92</ref> | ||
Ubezpieczenia transportowe jak wskazuje J.Hanschke | Ubezpieczenia transportowe jak wskazuje J.Hanschke - "nie stanowią instytucji jednolitej, lecz maja charakter złożony, dotyczą bowiem różnych | ||
przedmiotów, rodzajów środków transportu i ryzyka” <ref>Handschke 1994, s. 121</ref>. | przedmiotów, rodzajów środków transportu i ryzyka” <ref>Handschke 1994, s. 121</ref>. | ||
==Historia rozwoju== | ==Historia rozwoju== | ||
"Ubezpieczenia transportowe, a zwłaszcza ubezpieczenia morskie, należą do najstarszych ubezpieczeń. Tradycyjny podział na ubezpieczenia morskie i lądowe obecnie nie jest już aktualny, choćby z tego względu, że na szeroką skalę rozwinął się [[transport]] lotniczy. W coraz większym stopniu służy on do transportu towarowego, a nie tylko pasażerskiego. Dynamiczny [[rozwój]] transportu lotniczego stanowi jeden z czynników, który spowodował przezwyciężenie tradycyjnych ograniczeń, jakie stanowiły duże odległości geograficzne w międzynarodowym podziale pracy i handlu światowym, stał się jednym z warunków procesu globalizacji (np. wytwarzanie podzespołów do produktu finalnego w różnych częściach świata, przenoszenie produkcji z USA i Europy na Daleki Wschód itp.). Nie oznacza to bynajmniej, że wraz z doskonalenie środków transportu droga morską, lądową czy lotniczą zniknęły [[zagrożenia]]. Można powiedzieć, ze biorąc pod uwagę intensywność wymiany dóbr w procesie globalizacji, z którym mamy do czynienia od lat 70-80 XX w., nieporównanie wzrosło [[zapotrzebowanie]] na [[usługi]] logistyczne, które nieuchronnie wiążą się z określonym ryzykiem. Wzrosło zatem również zapotrzebowanie na ubezpieczenia mienia w transporcie. | "Ubezpieczenia transportowe, a zwłaszcza ubezpieczenia morskie, należą do najstarszych ubezpieczeń. Tradycyjny podział na ubezpieczenia morskie i lądowe obecnie nie jest już aktualny, choćby z tego względu, że na szeroką skalę rozwinął się [[transport]] lotniczy. W coraz większym stopniu służy on do transportu towarowego, a nie tylko pasażerskiego. Dynamiczny [[rozwój]] transportu lotniczego stanowi jeden z czynników, który spowodował przezwyciężenie tradycyjnych ograniczeń, jakie stanowiły duże odległości geograficzne w międzynarodowym podziale pracy i handlu światowym, stał się jednym z warunków procesu globalizacji (np. wytwarzanie podzespołów do produktu finalnego w różnych częściach świata, przenoszenie produkcji z USA i Europy na Daleki Wschód itp.). Nie oznacza to bynajmniej, że wraz z doskonalenie środków transportu droga morską, lądową czy lotniczą zniknęły [[zagrożenia]]. Można powiedzieć, ze biorąc pod uwagę intensywność wymiany dóbr w procesie globalizacji, z którym mamy do czynienia od lat 70-80 XX w., nieporównanie wzrosło [[zapotrzebowanie]] na [[usługi]] logistyczne, które nieuchronnie wiążą się z określonym ryzykiem. Wzrosło zatem również zapotrzebowanie na ubezpieczenia mienia w transporcie". <ref>M. Szczepański s. 92</ref> | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Linia 35: | Linia 35: | ||
# Ubezpieczenia casco taboru kolejowego. | # Ubezpieczenia casco taboru kolejowego. | ||
# Aerocasco (Ubezpieczenia casco statków powietrznych). | # Aerocasco (Ubezpieczenia casco statków powietrznych). | ||
# Ubezpieczenia [[CASCO]] jednostek pływających. | # Ubezpieczenia [[CASCO]] jednostek pływających". <ref>M. Szczepański s. 91</ref> | ||
==Warunki powstania ubezpieczenia== | ==Warunki powstania ubezpieczenia== | ||
"Przy ubezpieczeniach cargo istotne jest precyzyjne określenie momentu i miejsca przyjęcia mienia do ochrony. W ogólnych warunkach ubezpieczenia za moment, w którym mienie przyjęte zostaje do ochrony, uznaje się: | "Przy ubezpieczeniach cargo istotne jest precyzyjne określenie momentu i miejsca przyjęcia mienia do ochrony. W ogólnych warunkach ubezpieczenia za moment, w którym mienie przyjęte zostaje do ochrony, uznaje się: | ||
* gdy mienie przewożone jest środkiem transportu należącym do ubezpieczającego | * gdy mienie przewożone jest środkiem transportu należącym do ubezpieczającego - chwilę zakończenia załadunku mienia do środka transportu; ochrona ubezpieczeniowa kończy w momencie rozpoczęcia rozładunku w miejscu przeznaczenia określonym w dokumencie przewozowym lub w fakturze, | ||
* gdy mienie przewozi wynajęty odpłatnie uprawniony [[przewoźnik]] (np. [[firma]] spedycyjna) | * gdy mienie przewozi wynajęty odpłatnie uprawniony [[przewoźnik]] (np. [[firma]] spedycyjna) - od chwili przyjęcia mienia do przewozu do momentu wydania odbiorcy wskazanemu w liście przewozowym".<ref>M.Szczepański s. 93</ref> | ||
==Ubezpieczenie cargo w Polsce== | ==Ubezpieczenie cargo w Polsce== | ||
"W transporcie krajowym przedmiotem ubezpieczenia jest ładunek przewożony w granicach Rzeczpospolitej Polskiej środkami transportu lądowego, rzecznego, kolejowego czy drogą lotniczą, na podstawie krajowej dokumentacji przewozowej (podstawowym dokumentem jest [[list przewozowy]]). | "W transporcie krajowym przedmiotem ubezpieczenia jest ładunek przewożony w granicach Rzeczpospolitej Polskiej środkami transportu lądowego, rzecznego, kolejowego czy drogą lotniczą, na podstawie krajowej dokumentacji przewozowej (podstawowym dokumentem jest [[list przewozowy]])".<ref>M.Szczepański s. 93</ref> | ||
==Co obejmuje ubezpieczenie ?== | ==Co obejmuje ubezpieczenie ?== | ||
"Ochrona ubezpieczeniowa obejmuje tzw. zdarzenia elementarne ([[wypadek]] środka transportu, pożar, uderzenie pioruna, wybuch, huragan, deszcz nawalny, lawinę, zapadanie i osuwanie się ziemi, trzęsienie ziemi, osuniecie się przedmiotu na środek transportowy) oraz zdarzenia dodatkowe (kradzież z włamaniem, kradzież środka transportu wraz z mieniem, rabunek, zaginiecie czy też straty mienia z innych przyczyn). | "Ochrona ubezpieczeniowa obejmuje tzw. zdarzenia elementarne ([[wypadek]] środka transportu, pożar, uderzenie pioruna, wybuch, huragan, deszcz nawalny, lawinę, zapadanie i osuwanie się ziemi, trzęsienie ziemi, osuniecie się przedmiotu na środek transportowy) oraz zdarzenia dodatkowe (kradzież z włamaniem, kradzież środka transportu wraz z mieniem, rabunek, zaginiecie czy też straty mienia z innych przyczyn)".<ref>M.Szczepański s. 93</ref> | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 56: | Linia 56: | ||
* Gasińska M. (2014). ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-f5334341-3ce8-4201-a9ff-bc948236f763/c/KNUV_1_39_2014.56-78.pdf Ubezpieczenia jako komponent i narzędzie społecznej odpowiedzialności biznesu]'', Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula, nr 1(39), s. 56-78 | * Gasińska M. (2014). ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-f5334341-3ce8-4201-a9ff-bc948236f763/c/KNUV_1_39_2014.56-78.pdf Ubezpieczenia jako komponent i narzędzie społecznej odpowiedzialności biznesu]'', Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula, nr 1(39), s. 56-78 | ||
* Handschke J. (1994) ''Ubezpieczenia towarów w transporcie lądowym i w czasie ich składowania'', s. 121-134 | * Handschke J. (1994) ''Ubezpieczenia towarów w transporcie lądowym i w czasie ich składowania'', s. 121-134 | ||
* Salomon A. (2010). ''[https://zeszyty.umg.edu.pl/sites/default/files/ZN87.pdf Przewóz Ładunków Ponadgabarytowych Transportem Kolejowym w Polsce]''. | * Salomon A. (2010). ''[https://zeszyty.umg.edu.pl/sites/default/files/ZN87.pdf Przewóz Ładunków Ponadgabarytowych Transportem Kolejowym w Polsce]''".Zeszyty naukowe Akademii Morskiej w Gdyni" | ||
* Szczepański M. (2011) ''Ubezpieczenia w Logistyce'', Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań | * Szczepański M. (2011) ''Ubezpieczenia w Logistyce'', Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań | ||
* ''Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych'' Dz.U. z 2003r. Nr 124, poz. 1152 | * ''Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych'' Dz.U. z 2003r. Nr 124, poz. 1152 |
Wersja z 13:36, 2 lis 2023
Ubezpieczenie cargo |
---|
Polecane artykuły |
Ubezpieczenie cargo - inaczej nazywane ubezpieczeniem ładunków w transporcie. "Zapewniają finansową rekompensatę w przypadku powstania szkody w mieniu (towarze) w transporcie zarówno krajowym, jak i międzynarodowym. Mienie objęte jest ubezpieczeniem na całej trasie przewozu, w razie konieczności także w trakcie niezbędnych czynności przeładunkowych i przejściowego składowania podczas zwykłego przebiegu transportu. " [1] Ubezpieczenia transportowe jak wskazuje J.Hanschke - "nie stanowią instytucji jednolitej, lecz maja charakter złożony, dotyczą bowiem różnych przedmiotów, rodzajów środków transportu i ryzyka” [2].
Historia rozwoju
"Ubezpieczenia transportowe, a zwłaszcza ubezpieczenia morskie, należą do najstarszych ubezpieczeń. Tradycyjny podział na ubezpieczenia morskie i lądowe obecnie nie jest już aktualny, choćby z tego względu, że na szeroką skalę rozwinął się transport lotniczy. W coraz większym stopniu służy on do transportu towarowego, a nie tylko pasażerskiego. Dynamiczny rozwój transportu lotniczego stanowi jeden z czynników, który spowodował przezwyciężenie tradycyjnych ograniczeń, jakie stanowiły duże odległości geograficzne w międzynarodowym podziale pracy i handlu światowym, stał się jednym z warunków procesu globalizacji (np. wytwarzanie podzespołów do produktu finalnego w różnych częściach świata, przenoszenie produkcji z USA i Europy na Daleki Wschód itp.). Nie oznacza to bynajmniej, że wraz z doskonalenie środków transportu droga morską, lądową czy lotniczą zniknęły zagrożenia. Można powiedzieć, ze biorąc pod uwagę intensywność wymiany dóbr w procesie globalizacji, z którym mamy do czynienia od lat 70-80 XX w., nieporównanie wzrosło zapotrzebowanie na usługi logistyczne, które nieuchronnie wiążą się z określonym ryzykiem. Wzrosło zatem również zapotrzebowanie na ubezpieczenia mienia w transporcie". [3]
Podział ubezpieczeń w transporcie
"Ubezpieczenia transportowe należą ubezpieczeń majątkowych. Do ubezpieczeń transportowych zalicza się:
- Ubezpieczenia OC przewoźnika w ruchu krajowym.
- Ubezpieczenie OC przewoźnika w ruchu międzynarodowym.
- Ubezpieczenia mienia w transporcie krajowym (cargo).
- Ubezpieczenia mienia w transporcie międzynarodowym (cargo ICC).
- Ubezpieczenia wartości pieniężnych w transporcie krajowym (cargo).
- Ubezpieczenia OC spedytora.
- Ubezpieczenia kontenerów.
- Ubezpieczenia casco taboru kolejowego.
- Aerocasco (Ubezpieczenia casco statków powietrznych).
- Ubezpieczenia CASCO jednostek pływających". [4]
Warunki powstania ubezpieczenia
"Przy ubezpieczeniach cargo istotne jest precyzyjne określenie momentu i miejsca przyjęcia mienia do ochrony. W ogólnych warunkach ubezpieczenia za moment, w którym mienie przyjęte zostaje do ochrony, uznaje się:
- gdy mienie przewożone jest środkiem transportu należącym do ubezpieczającego - chwilę zakończenia załadunku mienia do środka transportu; ochrona ubezpieczeniowa kończy w momencie rozpoczęcia rozładunku w miejscu przeznaczenia określonym w dokumencie przewozowym lub w fakturze,
- gdy mienie przewozi wynajęty odpłatnie uprawniony przewoźnik (np. firma spedycyjna) - od chwili przyjęcia mienia do przewozu do momentu wydania odbiorcy wskazanemu w liście przewozowym".[5]
Ubezpieczenie cargo w Polsce
"W transporcie krajowym przedmiotem ubezpieczenia jest ładunek przewożony w granicach Rzeczpospolitej Polskiej środkami transportu lądowego, rzecznego, kolejowego czy drogą lotniczą, na podstawie krajowej dokumentacji przewozowej (podstawowym dokumentem jest list przewozowy)".[6]
Co obejmuje ubezpieczenie ?
"Ochrona ubezpieczeniowa obejmuje tzw. zdarzenia elementarne (wypadek środka transportu, pożar, uderzenie pioruna, wybuch, huragan, deszcz nawalny, lawinę, zapadanie i osuwanie się ziemi, trzęsienie ziemi, osuniecie się przedmiotu na środek transportowy) oraz zdarzenia dodatkowe (kradzież z włamaniem, kradzież środka transportu wraz z mieniem, rabunek, zaginiecie czy też straty mienia z innych przyczyn)".[7]
Przypisy
Bibliografia
- Galor A., Galor W. (2010). Problemy przewoźników ładunków ponadgabarytowych (ŁPN) w Polsce Akademia Morska w Szczecinie
- Gasińska M. (2014). Ubezpieczenia jako komponent i narzędzie społecznej odpowiedzialności biznesu, Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula, nr 1(39), s. 56-78
- Handschke J. (1994) Ubezpieczenia towarów w transporcie lądowym i w czasie ich składowania, s. 121-134
- Salomon A. (2010). Przewóz Ładunków Ponadgabarytowych Transportem Kolejowym w Polsce".Zeszyty naukowe Akademii Morskiej w Gdyni"
- Szczepański M. (2011) Ubezpieczenia w Logistyce, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań
- Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych Dz.U. z 2003r. Nr 124, poz. 1152
- Ustawa z dnia 11 września 2015r., O działalności ubezpieczeniowej Dz. U. RP., poz. 1844, art. 106, pkt. 2
Autor: A.Prokurat
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |