Szkolenie adaptacyjne: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 46: | Linia 46: | ||
[[Kategoria:Szkolenia]] | [[Kategoria:Szkolenia]] | ||
{{#metamaster:description|Szkolenie adaptacyjne jest pierwszym etapem wdrażania pracownika do pracy na danym stanowisku, którego celem jest zapoznanie pracownika z miejscem pracy, charakterem pracy oraz klimatem organizacyjnym.}} |
Wersja z 10:35, 13 paź 2023
Szkolenie adaptacyjne |
---|
Polecane artykuły |
Ogólna charakterystyka
Szkolenie adaptacyjne jest pierwszym etapem wdrażania pracownika do pracy na danym stanowisku, którego celem jest zapoznanie pracownika z miejscem pracy, charakterem pracy oraz klimatem organizacyjnym.
Pozostałe cele szkolenia
- możliwość ostatecznej weryfikacji przydatności zawodowej pracownika (najczęściej, zatrudnionego wówczas na okres próbny)
- zbadanie potencjału pracownika i jego oczekiwań w kontekście sytuacji pracy
- szybka adaptacja niedoświadczonego pracownika do zespołu pracowniczego
- utrwalenie u pracownika pożądanych postaw wobec pracy
- ułatwiona integracja między pracownikami
- redukowanie stresu nowego pracownika związanego z nowym otoczeniem
Elementy szkolenia adaptacyjnego
- Dostarczenie wiedzy na temat przedsiębiorstwa, struktury organizacyjnej oraz zorganizowania procesów w firmie.
- Przedstawienie miejsca pracownika w organizacji oraz stawianych mu wymagań (zależność jakościowa między funkcjami, a pozycją zawodową).Ważne jest podkreślenie odpowiedzialności pracownika oraz algorytmów postępowań w danych sytuacjach. Należy także wskazać sytuacje problemowe, które może napotkać pracownik.
- Przedstawienie pracownika obecnie zatrudnionym.
Rodzaje szkoleń
Ze względu na charakter szkoleń wyróżniamy:
- Szkolenia wstępne - uniwersalne; jednolite dla wszystkich pracowników "wprowadzanych" do organizacji. Prowadzone najczęściej przez dział wdrażający czyli Dział Personalny.
- Szkolenia szczegółowe, uzupełniające - prowadzone przez komórkę, w której zatrudniony będzie nowy pracownik. Zorientowane na zajmowane przez pracownika stanowisko z uwzględnieniem funkcjonowania całej komórki. Najczęściej prowadzone przez kierownika działu.
- Związane z danym stanowiskiem pracy - najbardziej szczegółowe szkolenia ściśle związane z powierzonymi pracownikowi czynnościami (on the job training).
Bibliografia
- Kożusznik B., Kierowanie zespołem pracowniczym, PWE, Warszawa 2005
- Szałkowski A., Wprowadzenie do zarządzania personelem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2000
Autor: Artur Malinowski