Modele systemów zarządzania jakością: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 30: | Linia 30: | ||
[[Kategoria:Teorie organizacji]] | [[Kategoria:Teorie organizacji]] | ||
[[en:Models of quality management systems]] | [[en:Models of quality management systems]] | ||
{{#metamaster:description|Modele systemów zarządzania jakością - kompleksowe omówienie uwzględniające aspekty związane z jakością w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu.}} |
Wersja z 16:13, 11 paź 2023
Modele systemów zarządzania jakością |
---|
Polecane artykuły |
Kompleksowe modele systemu zarządzania jakością uwzględniają, oprócz aspektów ściśle związanych z zapewnieniem jakości, obszary przedsiębiorstwa i jego otoczenia, które mają wpływ na jakość. W literaturze polskiej i zagranicznej znaleźć można szereg propozycji modeli zarządzania jakością. Najczęściej wymienianymi są te związane z nagrodami jakości - M. Baldridge'a oraz Europejską Nagrodą Jakości, a także zawarty w normie ISO 9001:2000. Wśród pozostałych na uwagę zasługują modele: House of Total Quality, I. W. Saundersa i A. P. Prestona, R. Silvestro, bazujący na koncepcji St Gallen, autonomiczny oraz warstwowy.
Modele związane z nagrodami jakości źródło swe mają w ustanowionej w 1950 roku przez Japoński Związek Naukowców i Inżynierów nagrodzie im. Deminga (M. Urbaniak 2004, s. 209). Podstawą do zdefiniowania dziesięciu obszarów oceny były zasady W. Edwadrsa Deminga (G. L. Standing, R. J. Vokurka 2003, s. 940-1). Od 1987 roku umożliwiono start w konkursie przedsiębiorstwom spoza Japonii.
Szczegółowy opis modeli znajdziesz klikając w odpowiednie linki.
Bibliografia
- Wawak S., Analiza i doskonalenie systemów zarządzania jakością w urzędach gminnych, pr. doktorska, AE w Krakowie 2007
Autor: Sławomir Wawak