Firma dot-com: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
Nie podano opisu zmian
Linia 15: Linia 15:




[[Firma]] dot-com to określenie firmy która większość swojej działalności przeprowadza za pośrednictwem [[Internet]]u, zwykle poprzez stronę internetową w prestiżowej domenie z końcówką. com.  
'''Firma dot-com''' to określenie firmy która większość swojej działalności przeprowadza za pośrednictwem [[Internet]]u, zwykle poprzez stronę internetową w prestiżowej domenie z końcówką: '''".com"'''. Firmy dot-com są zwykle powiązane z technologią i usługami cyfrowymi, takimi jak hosting stron internetowych, tworzenie stron internetowych, oprogramowanie i usługi społecznościowe. Niektóre firmy dot-com oferują również usługi wyszukiwania, rozrywki i handlu elektronicznego. Firmy dot-com są zwykle publicznie notowane na giełdzie, co daje inwestorom możliwość inwestowania w tego typu przedsiębiorstwa.


Obecnie tego typu określenie ma nieco pejoratywne zabarwienie związane z pęknięciem bańki spekulacyjnej na światowych [[giełda]]ch w 2000 roku, która urosła właśnie z powodu nieracjonalnych [[inwestycje|inwestycji]] w firmy internetowe. Inwestowano wtedy ogromne sumy, między innymi za pośrednictwem funduszy typu [[venture capital]], w przedsięwzięcia bardzo wątpliwe, z niekompletnym [[biznes plan]]em, opierające się tylko na pomyśle i z chwytliwą nazwą.  
Obecnie tego typu określenie ma nieco pejoratywne zabarwienie związane z pęknięciem bańki spekulacyjnej na światowych [[giełda]]ch w 2000 roku, która urosła właśnie z powodu nieracjonalnych [[inwestycje|inwestycji]] w firmy internetowe. Inwestowano wtedy ogromne sumy, między innymi za pośrednictwem funduszy typu [[venture capital]], w przedsięwzięcia bardzo wątpliwe, z niekompletnym [[biznes plan]]em, opierające się tylko na pomyśle i z chwytliwą nazwą.  
Linia 24: Linia 24:


Jednakże niektóre formy jak Microsoft czy Google łączą wszystkie powyższe typy działalności i to niewątpliwie jest najbardziej [[dochód|dochodowa]] i najbezpieczniejsza [[strategia]].
Jednakże niektóre formy jak Microsoft czy Google łączą wszystkie powyższe typy działalności i to niewątpliwie jest najbardziej [[dochód|dochodowa]] i najbezpieczniejsza [[strategia]].
==Różnice pomiędzy firmami dot-com a klasycznymi przedsiębiorstwami==
Podstawowe różnice pomiędzy firmami dot-com a typowymi są następujące:
* Firmy dot-com są zwykle powiązane z technologią i usługami cyfrowymi, w przeciwieństwie do typowych firm, które oferują produkty lub usługi w niecyfrowy sposób.
* Firmy dot-com zwykle wykorzystują technologię interaktywną, aby skutecznie komunikować się z klientami i rozwiązywać problemy.
* Firmy dot-com są często publicznie notowane na giełdzie, co daje inwestorom możliwość inwestowania w tego typu przedsiębiorstwa.
* Firmy dot-com są zwykle mniejsze niż typowe firmy, bardziej elastyczne i szybciej reagują na zmiany w otoczeniu.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Szapiro T., 2005, Internet - nowa strategia firm, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
* Hirakubo, N., & Friedman, H. H. (2002). ''[https://www.researchgate.net/profile/Hershey-Friedman/publication/262362157_Dot-Bombs_Lessons_from_the_Dot-Com_Debacle/links/56a54bef08ae1b6511329d60/Dot-Bombs-Lessons-from-the-Dot-Com-Debacle.pdf Dot-bombs: Lessons from the dot-com debacle]''. Journal of Internet Commerce, 1(2), 89-102.
* Szapiro T., 2005, ''Internet - nowa strategia firm'', Wydawnictwo Difin, Warszawa.
 


{{a|Robert Światowski}}
{{a|Robert Światowski}}
[[Kategoria:Ebiznes]]
[[Kategoria:Ebiznes]]
<!--[[en:Dot-com company]]-->
<!--[[en:Dot-com company]]-->

Wersja z 20:36, 23 sty 2023

Firma dot-com
Polecane artykuły


Firma dot-com to określenie firmy która większość swojej działalności przeprowadza za pośrednictwem Internetu, zwykle poprzez stronę internetową w prestiżowej domenie z końcówką: ".com". Firmy dot-com są zwykle powiązane z technologią i usługami cyfrowymi, takimi jak hosting stron internetowych, tworzenie stron internetowych, oprogramowanie i usługi społecznościowe. Niektóre firmy dot-com oferują również usługi wyszukiwania, rozrywki i handlu elektronicznego. Firmy dot-com są zwykle publicznie notowane na giełdzie, co daje inwestorom możliwość inwestowania w tego typu przedsiębiorstwa.

Obecnie tego typu określenie ma nieco pejoratywne zabarwienie związane z pęknięciem bańki spekulacyjnej na światowych giełdach w 2000 roku, która urosła właśnie z powodu nieracjonalnych inwestycji w firmy internetowe. Inwestowano wtedy ogromne sumy, między innymi za pośrednictwem funduszy typu venture capital, w przedsięwzięcia bardzo wątpliwe, z niekompletnym biznes planem, opierające się tylko na pomyśle i z chwytliwą nazwą.

Niektóre firmy nieobecne wówczas na arenie Internetu wyczuwając koniunkturę w tym obszarze zmieniały swoje nazwy i włączały do nich końcówkę. com.

Jest wiele możliwości na prowadzenie działalności i nazwanie się firmą internetową. Często korzysta się z podziału zwanego 3 C (z angielskiego: Commerce (handel), Content (zawartość) i Connection (połączenie). Handel będzie oznaczał sprzedaż produktów przez Internet (przykładem tutaj będzie Amazon.com lub Merlin.pl), zawartość będzie oznaczała oferowanie zarówno wiadomości jaki i blogi internatów (przykładami mogą być BBC News i Facebook), wreszcie dot-com może się zajmować dostarczeniem łączy internetowych (przykładem jest amerykański AOL).

Jednakże niektóre formy jak Microsoft czy Google łączą wszystkie powyższe typy działalności i to niewątpliwie jest najbardziej dochodowa i najbezpieczniejsza strategia.

Różnice pomiędzy firmami dot-com a klasycznymi przedsiębiorstwami

Podstawowe różnice pomiędzy firmami dot-com a typowymi są następujące:

  • Firmy dot-com są zwykle powiązane z technologią i usługami cyfrowymi, w przeciwieństwie do typowych firm, które oferują produkty lub usługi w niecyfrowy sposób.
  • Firmy dot-com zwykle wykorzystują technologię interaktywną, aby skutecznie komunikować się z klientami i rozwiązywać problemy.
  • Firmy dot-com są często publicznie notowane na giełdzie, co daje inwestorom możliwość inwestowania w tego typu przedsiębiorstwa.
  • Firmy dot-com są zwykle mniejsze niż typowe firmy, bardziej elastyczne i szybciej reagują na zmiany w otoczeniu.


Bibliografia


Autor: Robert Światowski