Styl demokratyczny: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Styl demokratyczny''' (współuczestniczący) – sposób kierowania zespołem, który zakłada | '''Styl demokratyczny''' (współuczestniczący) – sposób kierowania zespołem, który zakłada współ[[udział]] podwładnych w podejmowaniu decyzji. | ||
Zgodnie z koncepcją sytuacyjnego przywództwa Blancharda: "Każdy styl kierowniczy powinien być dopasowany do poziomu wiedzy, kompetencji i dojrzałości pracowników.” W większości młodych firm, które nie mają jeszcze doświadczenia w kierowaniu, menadżerowie wybierają autorytarny styl kierowania, który z czasem powoli zamienia się w styl demokratyczny. Jest to związane z kształtowaniem się struktury firmy oraz powiększaniem kompetencji wśród pracowników i kierownictwa. Styl demokratyczny sprawdza się w przedsiębiorstwach, w których nie ma potrzeby posiadania wybitnego kierownika. Zamiast tego potrzebny jest dobry moderator – kierownik. Po pewnym czasie, kiedy pracownicy staną się bardzo samodzielni i zdobędą wyższe kompetencje, kierownik demokrata może skupić się na doradztwie i coachingu, zamiast poświęcać czas na kierowanie. | Zgodnie z koncepcją sytuacyjnego przywództwa Blancharda: "Każdy styl kierowniczy powinien być dopasowany do poziomu wiedzy, kompetencji i dojrzałości pracowników.” W większości młodych firm, które nie mają jeszcze doświadczenia w kierowaniu, menadżerowie wybierają autorytarny [[styl kierowania]], który z czasem powoli zamienia się w styl demokratyczny. Jest to związane z kształtowaniem się struktury firmy oraz powiększaniem kompetencji wśród pracowników i kierownictwa. Styl demokratyczny sprawdza się w przedsiębiorstwach, w których nie ma [[potrzeby]] posiadania wybitnego kierownika. Zamiast tego potrzebny jest dobry moderator – [[kierownik]]. Po pewnym czasie, kiedy pracownicy staną się bardzo samodzielni i zdobędą wyższe [[kompetencje]], kierownik demokrata może skupić się na doradztwie i coachingu, zamiast poświęcać czas na kierowanie. | ||
Do elementów stylu kierowania należą m.in.: udział w procesie podejmowania decyzji, bezpośredni kontakt przełożonego z podwładnym, stopień koncentracji kierownika na osiąganie celów. | Do elementów stylu kierowania należą m.in.: udział w procesie podejmowania decyzji, bezpośredni kontakt przełożonego z podwładnym, stopień koncentracji kierownika na osiąganie celów. | ||
Linia 26: | Linia 26: | ||
== Założenia == | == Założenia == | ||
Kierownik (lider/menadżer) określa cele działania dla swoich podopiecznych i pełni funkcję doradczą. Pracownicy są kreatywni, samodzielni i twórczy w wykonywaniu zadań. Biorą czynny udział w podejmowaniu decyzji. Ten styl jest odpowiedni dla pracowników, którzy są wysoko wykwalifikowani, potrzebują niezależności w pracy i mogą pozwolić sobie na swobodne wyrażanie opinii. | Kierownik ([[lider]]/menadżer) określa [[cele]] działania dla swoich podopiecznych i pełni funkcję doradczą. Pracownicy są kreatywni, samodzielni i twórczy w wykonywaniu zadań. Biorą czynny udział w podejmowaniu decyzji. Ten styl jest odpowiedni dla pracowników, którzy są wysoko wykwalifikowani, potrzebują niezależności w pracy i mogą pozwolić sobie na swobodne wyrażanie opinii. | ||
== Zadania kierownika demokraty == | == Zadania kierownika demokraty == | ||
# Rolą kierownika - demokraty jest: | # Rolą kierownika - demokraty jest: | ||
::*czynny udział w pracach zespołu (grupy) | ::*czynny udział w pracach zespołu (grupy) | ||
::*delegowanie swoich uprawnień podwładnym | ::*[[delegowanie]] swoich uprawnień podwładnym | ||
::*przedstawienie celów jakie grupa ma osiągnąć oraz zapoznanie zespołu z możliwymi środkami do realizacji zadania | ::*przedstawienie celów jakie [[grupa]] ma osiągnąć oraz zapoznanie zespołu z możliwymi środkami do realizacji zadania | ||
::*proponowanie własnych przemyśleń, przy czym ostatecznie liczy się wybór całej grupy | ::*proponowanie własnych przemyśleń, przy czym ostatecznie liczy się wybór całej grupy | ||
::*pozostawianie podziału pracy pracownikom | ::*pozostawianie podziału pracy pracownikom | ||
::*wprowadzenie zasady: każdy ma prawo do wyrażania swojej opinii | ::*wprowadzenie zasady: każdy ma [[prawo]] do wyrażania swojej opinii | ||
::*zachęcanie do samodzielności | ::*zachęcanie do samodzielności | ||
::*zapewnienie dwukierunkowej komunikacji (kierownik – podwładny) | ::*zapewnienie dwukierunkowej komunikacji (kierownik – podwładny) | ||
Linia 45: | Linia 45: | ||
== Zalety i wady == | == Zalety i wady == | ||
Demokratyczny styl kierowania sprzyja wysokiej jakości pracy. Pracownicy są zmotywowani do pracy. Relacje pracowników z przełożonym są bardzo życzliwe. Zadowolenie pracowników jest dużo wyższe niż w stylu autokratycznym. Wadą w tym stylu kierowania jest przedłużający się czas na podejmowanie decyzji, ponadto istnieje możliwość powstania chaosu, przy odmiennych zdaniach członków zespołu. | Demokratyczny styl kierowania sprzyja wysokiej jakości pracy. Pracownicy są zmotywowani do pracy. Relacje pracowników z przełożonym są bardzo życzliwe. [[Zadowolenie pracowników]] jest dużo wyższe niż w stylu autokratycznym. Wadą w tym stylu kierowania jest przedłużający się czas na [[podejmowanie decyzji]], ponadto istnieje możliwość powstania chaosu, przy odmiennych zdaniach członków zespołu. | ||
== Styl demokratyczny, a charakter kierownika == | == Styl demokratyczny, a charakter kierownika == | ||
Sposób kierowania jest ściśle powiązany z cechami menedżera: cechy osobowości (m.in. ambicja, inicjatywa, wiarygodność, pewność siebie, oryginalność), wykształcenie, umiejętności organizacyjne, cechy kierownicze (m.in. myślenie strategiczne, asertywność, rzetelność) | Sposób kierowania jest ściśle powiązany z cechami menedżera: [[cechy osobowości]] (m.in. ambicja, [[inicjatywa]], [[wiarygodność]], [[pewność siebie]], oryginalność), [[wykształcenie]], [[umiejętności]] organizacyjne, cechy kierownicze (m.in. myślenie strategiczne, [[asertywność]], [[rzetelność]]) | ||
Style kierowania powinny być dobierane zarówno do: zespołu, kierownika, jak i do rodzaju wykonywanej pracy. Demokrata poza tym, że powinien darzyć zaufaniem członków swojego zespołu powinien mieć również nawyk (przyzwyczajenie) do informowania całego zespołu o zachodzących zmianach. | [[Style kierowania]] powinny być dobierane zarówno do: zespołu, kierownika, jak i do rodzaju wykonywanej pracy. Demokrata poza tym, że powinien darzyć zaufaniem członków swojego zespołu powinien mieć również [[nawyk]] (przyzwyczajenie) do informowania całego zespołu o zachodzących zmianach. | ||
Na różnych szczeblach odpowiedzialności umiejętności kierownicze różnią się od siebie. Wyróżniamy następujące rodzaje umiejętności: umiejętności techniczne, umiejętności społeczne, umiejętności koncepcyjne. | Na różnych szczeblach odpowiedzialności umiejętności kierownicze różnią się od siebie. Wyróżniamy następujące rodzaje umiejętności: umiejętności techniczne, umiejętności społeczne, umiejętności koncepcyjne. | ||
Linia 58: | Linia 58: | ||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
* Delakowicz - Galowy I. (2015) [http://cms.strona.gwsp.hostingasp.pl/pliki/Slajd100/PNS%20nr%207.pdf Tradycja i innowacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem] "Przegląd Nauk Stosowanych" Nr 7, s. 39 | * Delakowicz - Galowy I. (2015) [http://cms.strona.gwsp.hostingasp.pl/pliki/Slajd100/PNS%20nr%207.pdf Tradycja i innowacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem] "[[Przegląd]] Nauk Stosowanych" Nr 7, s. 39 | ||
* Mieszajkina E.(2016) [https://www.polsl.pl/Wydzialy/ROZ/Kwartalnik/Documents/KN36.pdf Ocena stylów kierowania w małych firmach Lubelszczyzny ] "Organizacja i Zarządzania" nr 4 (36) s. 37 | * Mieszajkina E.(2016) [https://www.polsl.pl/Wydzialy/ROZ/Kwartalnik/Documents/KN36.pdf Ocena stylów kierowania w małych firmach Lubelszczyzny ] "[[Organizacja]] i Zarządzania" nr 4 (36) s. 37 | ||
* Mikuła B. (2015) "Współczesne tendencje w zachowaniach organizacyjnych" Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2015 s. 57 | * Mikuła B. (2015) "Współczesne tendencje w zachowaniach organizacyjnych" Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2015 s. 57 | ||
* Mintzberg H. (2012) "Zarządzanie" Wolters Kluwer 2012, Warszawa 2012 s. 153 | * Mintzberg H. (2012) "[[Zarządzanie]]" Wolters Kluwer 2012, Warszawa 2012 s. 153 | ||
* Rozkwitalska M. (2013) "Przewodnik praktycznego zarządzania" Difin, Warszawa 2013, s. 9-15 | * Rozkwitalska M. (2013) "Przewodnik praktycznego zarządzania" Difin, Warszawa 2013, s. 9-15 | ||
* Rybowska A. (2016) [https://wnus.edu.pl/miz/pl/issue/155/article/5473/ Współczesny menedżer w opinii pracowników organizacji] "Marketing i Zarządzanie" nr 3 (44) 2016, s. 3-9 | * Rybowska A. (2016) [https://wnus.edu.pl/miz/pl/issue/155/article/5473/ Współczesny menedżer w opinii pracowników organizacji] "[[Marketing]] i Zarządzanie" nr 3 (44) 2016, s. 3-9 | ||
[[Kategoria:Style kierowania]] | [[Kategoria:Style kierowania]] | ||
{{a|Mateusz Król}} | {{a|Mateusz Król}} |
Wersja z 02:23, 22 maj 2020
Styl demokratyczny |
---|
Polecane artykuły |
Styl demokratyczny (współuczestniczący) – sposób kierowania zespołem, który zakłada współudział podwładnych w podejmowaniu decyzji. Zgodnie z koncepcją sytuacyjnego przywództwa Blancharda: "Każdy styl kierowniczy powinien być dopasowany do poziomu wiedzy, kompetencji i dojrzałości pracowników.” W większości młodych firm, które nie mają jeszcze doświadczenia w kierowaniu, menadżerowie wybierają autorytarny styl kierowania, który z czasem powoli zamienia się w styl demokratyczny. Jest to związane z kształtowaniem się struktury firmy oraz powiększaniem kompetencji wśród pracowników i kierownictwa. Styl demokratyczny sprawdza się w przedsiębiorstwach, w których nie ma potrzeby posiadania wybitnego kierownika. Zamiast tego potrzebny jest dobry moderator – kierownik. Po pewnym czasie, kiedy pracownicy staną się bardzo samodzielni i zdobędą wyższe kompetencje, kierownik demokrata może skupić się na doradztwie i coachingu, zamiast poświęcać czas na kierowanie.
Do elementów stylu kierowania należą m.in.: udział w procesie podejmowania decyzji, bezpośredni kontakt przełożonego z podwładnym, stopień koncentracji kierownika na osiąganie celów.
J.A.C. Brown jako pierwszy wyróżnił style: autokratyczny, demokratyczny i uchylający się od ingerencji. Jego zdaniem kierowników dzielimy na: autokratów, demokratów i nieingerujących.
Założenia
Kierownik (lider/menadżer) określa cele działania dla swoich podopiecznych i pełni funkcję doradczą. Pracownicy są kreatywni, samodzielni i twórczy w wykonywaniu zadań. Biorą czynny udział w podejmowaniu decyzji. Ten styl jest odpowiedni dla pracowników, którzy są wysoko wykwalifikowani, potrzebują niezależności w pracy i mogą pozwolić sobie na swobodne wyrażanie opinii.
Zadania kierownika demokraty
- Rolą kierownika - demokraty jest:
- czynny udział w pracach zespołu (grupy)
- delegowanie swoich uprawnień podwładnym
- przedstawienie celów jakie grupa ma osiągnąć oraz zapoznanie zespołu z możliwymi środkami do realizacji zadania
- proponowanie własnych przemyśleń, przy czym ostatecznie liczy się wybór całej grupy
- pozostawianie podziału pracy pracownikom
- wprowadzenie zasady: każdy ma prawo do wyrażania swojej opinii
- zachęcanie do samodzielności
- zapewnienie dwukierunkowej komunikacji (kierownik – podwładny)
- zachęcanie do częstych merytorycznych dyskusji
- częstsze nagradzanie, niż karanie członków zespołu
- prowadzenie systemu motywacyjnego dla członków zespołu
- utrzymywanie pozytywnej atmosfery
- dążenie do efektywnego wykonania zadań
Zalety i wady
Demokratyczny styl kierowania sprzyja wysokiej jakości pracy. Pracownicy są zmotywowani do pracy. Relacje pracowników z przełożonym są bardzo życzliwe. Zadowolenie pracowników jest dużo wyższe niż w stylu autokratycznym. Wadą w tym stylu kierowania jest przedłużający się czas na podejmowanie decyzji, ponadto istnieje możliwość powstania chaosu, przy odmiennych zdaniach członków zespołu.
Styl demokratyczny, a charakter kierownika
Sposób kierowania jest ściśle powiązany z cechami menedżera: cechy osobowości (m.in. ambicja, inicjatywa, wiarygodność, pewność siebie, oryginalność), wykształcenie, umiejętności organizacyjne, cechy kierownicze (m.in. myślenie strategiczne, asertywność, rzetelność) Style kierowania powinny być dobierane zarówno do: zespołu, kierownika, jak i do rodzaju wykonywanej pracy. Demokrata poza tym, że powinien darzyć zaufaniem członków swojego zespołu powinien mieć również nawyk (przyzwyczajenie) do informowania całego zespołu o zachodzących zmianach.
Na różnych szczeblach odpowiedzialności umiejętności kierownicze różnią się od siebie. Wyróżniamy następujące rodzaje umiejętności: umiejętności techniczne, umiejętności społeczne, umiejętności koncepcyjne.
Funkcje menadżera, a style kierowania
Niezależnie od przyjętego stylu kierowania, menadżerowie powinni ustalać priorytety i główne cele dla firmy, realizować wizję, zarządzać zasobami w konkretnie określonych działaniach, motywować pracowników, monitorować i kontrolować działania oraz postępy w realizowanych zadaniach.
Bibliografia
- Delakowicz - Galowy I. (2015) Tradycja i innowacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem "Przegląd Nauk Stosowanych" Nr 7, s. 39
- Mieszajkina E.(2016) Ocena stylów kierowania w małych firmach Lubelszczyzny "Organizacja i Zarządzania" nr 4 (36) s. 37
- Mikuła B. (2015) "Współczesne tendencje w zachowaniach organizacyjnych" Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2015 s. 57
- Mintzberg H. (2012) "Zarządzanie" Wolters Kluwer 2012, Warszawa 2012 s. 153
- Rozkwitalska M. (2013) "Przewodnik praktycznego zarządzania" Difin, Warszawa 2013, s. 9-15
- Rybowska A. (2016) Współczesny menedżer w opinii pracowników organizacji "Marketing i Zarządzanie" nr 3 (44) 2016, s. 3-9
Autor: Mateusz Król