Nadawca informacji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 15: Linia 15:




'''Nadawca informacji''' jest pierwszym elementem procesu komunikacji. To on rozpoczyna cały [[proces]] i jest źródłem informacji. Możemy nim nazwać osobę, która posiada informację oraz potrzebę, chęć, obowiązek służbowy bądź [[cel]] jej przekazania innej osobie lub osobom. Jego cechy maja duży wpływ na przebieg formułowania komunikatu. Przykładem takich cech może być np: wykształcenie, poziom wiedzy na określony temat, przekonania, jego miejsce w hierarchii organizacji czy prestiż. Najważniejszym zadaniem nadawcy informacji jest takie formułowanie komunikatu aby był zrozumiały prze odbiorcę.
'''Nadawca informacji''' jest pierwszym elementem procesu komunikacji. To on rozpoczyna cały [[proces]] i jest źródłem informacji. Możemy nim nazwać osobę, która posiada informację oraz potrzebę, chęć, [[obowiązek]] służbowy bądź [[cel]] jej przekazania innej osobie lub osobom. Jego cechy maja duży wpływ na przebieg formułowania komunikatu. Przykładem takich cech może być np: [[wykształcenie]], poziom wiedzy na określony temat, przekonania, jego miejsce w hierarchii organizacji czy [[prestiż]]. Najważniejszym zadaniem nadawcy informacji jest takie formułowanie komunikatu aby był zrozumiały prze odbiorcę.


Nadawca przekształca [[informacje]] w symbole np: pismo, obraz, gest. Do niego należy odpowiedni dobór znaków aby znaczenie informacji było takie same dla nadawcy i odbiorcy.  
Nadawca przekształca [[informacje]] w symbole np: pismo, obraz, gest. Do niego należy odpowiedni dobór znaków aby znaczenie informacji było takie same dla nadawcy i odbiorcy.  
Linia 21: Linia 21:
Przesłanki którymi powinien kierować się nadawca to: ważność komunikatu, stopień jego ustrukturyzowania, możliwość wyboru nośnika, warunki komunikacji i charakter kontaktu.  
Przesłanki którymi powinien kierować się nadawca to: ważność komunikatu, stopień jego ustrukturyzowania, możliwość wyboru nośnika, warunki komunikacji i charakter kontaktu.  
<google>t</google>
<google>t</google>
[[Funkcja]] czasu nadania sygnału ma nierzadko bardzo istotne znaczenie. Często funkcje tą określają [[normy]], w tym akty prawne wysokiego rzędu np. potwierdzenie nadania listu poleconego czy dokonania wpłaty datą stempla pocztowego, tworzy odpowiednia sytuację prawna niezależnie od tego czy pismo to lub pieniądze dotrą czy nie dotrą do adresata.  
[[Funkcja]] czasu nadania sygnału ma nierzadko bardzo istotne znaczenie. Często funkcje tą określają [[normy]], w tym [[akty prawne]] wysokiego rzędu np. potwierdzenie nadania listu poleconego czy dokonania wpłaty datą stempla pocztowego, tworzy odpowiednia sytuację prawna niezależnie od tego czy pismo to lub pieniądze dotrą czy nie dotrą do adresata.  


Powyższe przykłady wskazują, ze sygnały materialne, kanały informacyjne, fizyczne, miejsca i daty nadania sygnałów, a nie same tylko [[informacje]] maja często znaczeni podstawowe dla przebiegu realnych [[proces]]ów. Tak więc widzimy, że rola
Powyższe przykłady wskazują, ze sygnały materialne, kanały informacyjne, fizyczne, miejsca i daty nadania sygnałów, a nie same tylko [[informacje]] maja często znaczeni podstawowe dla przebiegu realnych [[proces]]ów. Tak więc widzimy, że rola
Linia 28: Linia 28:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Ober.J, "[[Informacja]] i [[komunikacja]] w zarządzaniu", wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice 2007, s. 9-10
* Ober.J, "[[Informacja]] i [[komunikacja]] w zarządzaniu", wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice 2007, s. 9-10
* Oleński.J "Ekonomika Informacji", Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2001, s. 83
* Oleński.J "[[Ekonomika]] Informacji", Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2001, s. 83


{{a|Aneta Bocheńska}}
{{a|Aneta Bocheńska}}
[[Kategoria:Systemy informacyjne]]
[[Kategoria:Systemy informacyjne]]

Wersja z 21:22, 20 maj 2020

Nadawca informacji
Polecane artykuły


Nadawca informacji jest pierwszym elementem procesu komunikacji. To on rozpoczyna cały proces i jest źródłem informacji. Możemy nim nazwać osobę, która posiada informację oraz potrzebę, chęć, obowiązek służbowy bądź cel jej przekazania innej osobie lub osobom. Jego cechy maja duży wpływ na przebieg formułowania komunikatu. Przykładem takich cech może być np: wykształcenie, poziom wiedzy na określony temat, przekonania, jego miejsce w hierarchii organizacji czy prestiż. Najważniejszym zadaniem nadawcy informacji jest takie formułowanie komunikatu aby był zrozumiały prze odbiorcę.

Nadawca przekształca informacje w symbole np: pismo, obraz, gest. Do niego należy odpowiedni dobór znaków aby znaczenie informacji było takie same dla nadawcy i odbiorcy.

Przesłanki którymi powinien kierować się nadawca to: ważność komunikatu, stopień jego ustrukturyzowania, możliwość wyboru nośnika, warunki komunikacji i charakter kontaktu. Funkcja czasu nadania sygnału ma nierzadko bardzo istotne znaczenie. Często funkcje tą określają normy, w tym akty prawne wysokiego rzędu np. potwierdzenie nadania listu poleconego czy dokonania wpłaty datą stempla pocztowego, tworzy odpowiednia sytuację prawna niezależnie od tego czy pismo to lub pieniądze dotrą czy nie dotrą do adresata.

Powyższe przykłady wskazują, ze sygnały materialne, kanały informacyjne, fizyczne, miejsca i daty nadania sygnałów, a nie same tylko informacje maja często znaczeni podstawowe dla przebiegu realnych procesów. Tak więc widzimy, że rola i sposób w jaki nadawca prześle dalej informacje ma najistotniejsze znaczenie w procesie komunikowania się.

Bibliografia

  • Ober.J, "Informacja i komunikacja w zarządzaniu", wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice 2007, s. 9-10
  • Oleński.J "Ekonomika Informacji", Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2001, s. 83

Autor: Aneta Bocheńska