Metody wyceny przedsiębiorstw: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




Wycena i ustalenie wewnętrznej wartości spółki to końcowy moment analizy fundamentalnej. Określenie wartości wewnętrznej stanowi o istocie analizy fundamentalnej. Wyróżnia się tutaj dwa, występujące po sobie kroki postępowania: pierwszy to przeprowadzenie wyceny badanego podmiotu, natomiast drugi to ustalenie jego wartości. Ze względu na specyfikę problemów, które obejmuje proces ten jest bardzo złożona, a co za tym idzie trudny. Określenie wartości przedsiębiorstwa wiąże się m.in. z wykorzystanymi metodami wyceny oraz stosowanymi podejściami w tym zakresie. Wybór metody i modelu wyceny wynika z przyjętych założeń poznawczych, którym służyć ma wycena.  
[[Wycena]] i ustalenie wewnętrznej wartości spółki to końcowy moment analizy fundamentalnej. Określenie wartości wewnętrznej stanowi o istocie analizy fundamentalnej. Wyróżnia się tutaj dwa, występujące po sobie kroki postępowania: pierwszy to przeprowadzenie wyceny badanego podmiotu, natomiast drugi to ustalenie jego wartości. Ze względu na specyfikę problemów, które obejmuje [[proces]] ten jest bardzo złożona, a co za tym idzie trudny. Określenie wartości przedsiębiorstwa wiąże się m.in. z wykorzystanymi metodami wyceny oraz stosowanymi podejściami w tym zakresie. Wybór metody i modelu wyceny wynika z przyjętych założeń poznawczych, którym służyć ma wycena.  


==Rodzaje metod==
==Rodzaje metod==
Linia 30: Linia 30:
   
   
==Funkcje wyceny przedsiębiorstw==
==Funkcje wyceny przedsiębiorstw==
* doradcza - jej głównym celem jest dostarczenie informacji dotyczących wartości przedsiębiorstwa lub jego części. Informacja ta pozwala na określenie dwóch granic cen przedsiębiorstwa, mianowicie górną i dolną.
* doradcza - jej głównym celem jest dostarczenie informacji dotyczących wartości przedsiębiorstwa lub jego części. [[Informacja]] ta pozwala na określenie dwóch granic cen przedsiębiorstwa, mianowicie górną i dolną.
* argumentacyjna - jej istotą jest przygotowanie informacji, które mają posłużyć w procesie negocjacji do przekonania kontrahenta do akceptacji zaprezentowanego mu stanowiska.
* argumentacyjna - jej istotą jest przygotowanie informacji, które mają posłużyć w procesie negocjacji do przekonania kontrahenta do akceptacji zaprezentowanego mu stanowiska.
* mediacyjna - jej zadaniem jest takie ustalenie wartości przedsiębiorstwa, aby odpowiadała wszystkim stronom transakcji.
* mediacyjna - jej zadaniem jest takie ustalenie wartości przedsiębiorstwa, aby odpowiadała wszystkim stronom transakcji.
Linia 36: Linia 36:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Borowski K. (2014). ''Analiza fundamentalna - metody wyceny przedsiębiorstwa'', Wydawnictwo Difin, Warszawa.
* Borowski K. (2014). ''[[Analiza fundamentalna]] - metody wyceny przedsiębiorstwa'', Wydawnictwo Difin, Warszawa.
* Tarczyńska-Łuniewska M. (2013). ''Metodologia oceny siły fundamentalnej spółek (giełdowych i pozagiełdowych)'', Wydawnictwo ZAPOL, Szczecin.
* Tarczyńska-Łuniewska M. (2013). ''[[Metodologia]] oceny siły fundamentalnej spółek (giełdowych i pozagiełdowych)'', Wydawnictwo ZAPOL, Szczecin.
* Zaremba - Śmietański P. (2013). ''Świadomy inwestor. Odkrywanie ukrytego potencjału spółki'', Wydawnictwo HELION, Gliwice.
* Zaremba - Śmietański P. (2013). ''Świadomy [[inwestor]]. Odkrywanie ukrytego potencjału spółki'', Wydawnictwo HELION, Gliwice.


{{a|Renata Suska}}
{{a|Renata Suska}}
[[Kategoria:Metody i techniki finansowe]]
[[Kategoria:Metody i techniki finansowe]]

Wersja z 06:37, 20 maj 2020

Metody wyceny przedsiębiorstw
Polecane artykuły


Wycena i ustalenie wewnętrznej wartości spółki to końcowy moment analizy fundamentalnej. Określenie wartości wewnętrznej stanowi o istocie analizy fundamentalnej. Wyróżnia się tutaj dwa, występujące po sobie kroki postępowania: pierwszy to przeprowadzenie wyceny badanego podmiotu, natomiast drugi to ustalenie jego wartości. Ze względu na specyfikę problemów, które obejmuje proces ten jest bardzo złożona, a co za tym idzie trudny. Określenie wartości przedsiębiorstwa wiąże się m.in. z wykorzystanymi metodami wyceny oraz stosowanymi podejściami w tym zakresie. Wybór metody i modelu wyceny wynika z przyjętych założeń poznawczych, którym służyć ma wycena.

Rodzaje metod

Wyróżnić należy trzy podstawowe rodzaje metod wyceny przedsiębiorstw na rynkach kapitałowych:

Wybór odpowiedniej metody uzależniony jest od charakteru transakcji oraz oczekiwań inwestora.

Funkcje wyceny przedsiębiorstw

  • doradcza - jej głównym celem jest dostarczenie informacji dotyczących wartości przedsiębiorstwa lub jego części. Informacja ta pozwala na określenie dwóch granic cen przedsiębiorstwa, mianowicie górną i dolną.
  • argumentacyjna - jej istotą jest przygotowanie informacji, które mają posłużyć w procesie negocjacji do przekonania kontrahenta do akceptacji zaprezentowanego mu stanowiska.
  • mediacyjna - jej zadaniem jest takie ustalenie wartości przedsiębiorstwa, aby odpowiadała wszystkim stronom transakcji.
  • informacyjna - sprowadza się do zobrazowania sytuacji panującej w przedsiębiorstwie, jego sytuacji finansowej oraz perspektywach dalszego rozwoju.

Bibliografia

  • Borowski K. (2014). Analiza fundamentalna - metody wyceny przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
  • Tarczyńska-Łuniewska M. (2013). Metodologia oceny siły fundamentalnej spółek (giełdowych i pozagiełdowych), Wydawnictwo ZAPOL, Szczecin.
  • Zaremba - Śmietański P. (2013). Świadomy inwestor. Odkrywanie ukrytego potencjału spółki, Wydawnictwo HELION, Gliwice.

Autor: Renata Suska