Marketing w jednostkach samorządu terytorialnego: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
[[Marketing w gminie]] lub powiecie jest to [[marketing]] terytorialny w którym dany region na podstawie swoich zasobów oferuje lub wymienia specyficzne "produkty terytorialne" dla bliższych i dalszych [[klient]]ów. W aspekcie marketingowym powiat/gmina jest podmiotem gospodarczym, który działa w warunkach gospodarki rynkowej, który ma osobowość prawną. Działa on w celu zaspakajania potrzeb społeczności lokalnej, dzięki posiadanym zasobom: ludzkim, materialnym, finansowym i niematerialnym. mimo iż powiat/gmina działa w gospodarce rynkowej jednak generowany przez nią [[zysk]] jest postrzegany w kategorii społecznej. | [[Marketing w gminie]] lub powiecie jest to [[marketing]] terytorialny w którym dany region na podstawie swoich zasobów oferuje lub wymienia specyficzne "produkty terytorialne" dla bliższych i dalszych [[klient]]ów. W aspekcie marketingowym powiat/gmina jest podmiotem gospodarczym, który działa w warunkach gospodarki rynkowej, który ma [[osobowość]] prawną. Działa on w celu zaspakajania potrzeb społeczności lokalnej, dzięki posiadanym zasobom: ludzkim, materialnym, finansowym i niematerialnym. mimo iż powiat/gmina działa w gospodarce rynkowej jednak generowany przez nią [[zysk]] jest postrzegany w kategorii społecznej. | ||
==Produkt powiatu/gminy w ujęciu marketingowym== | ==Produkt powiatu/gminy w ujęciu marketingowym== | ||
Produktem powiatu/gminy nazywamy zbiór użyteczności, które są oferowane odpłatnie, częściowo odpłatnie lub nieodpłatnie zainteresowanym grupom klientów. Powiat/gmina jako [[organizacja non-profit]] świadczy przede wszystkim usługi o charakterze użyteczności publicznej, głównie w sferze: | Produktem powiatu/gminy nazywamy zbiór użyteczności, które są oferowane odpłatnie, częściowo odpłatnie lub nieodpłatnie zainteresowanym grupom klientów. Powiat/gmina jako [[organizacja non-profit]] świadczy przede wszystkim [[usługi]] o charakterze użyteczności publicznej, głównie w sferze: | ||
* Obsługi technicznej (usługi komunalne i bytowe) | * Obsługi technicznej (usługi komunalne i bytowe) | ||
* Społecznej (kultura, oświata, sport, wypoczynek, [[rekreacja]], zdrowie, opieka społeczna) | * Społecznej (kultura, oświata, sport, wypoczynek, [[rekreacja]], zdrowie, [[opieka społeczna]]) | ||
* Administracyjnej (prowadzenie rejestru pojazdów, wydawanie pozwoleń itp.) | * Administracyjnej (prowadzenie rejestru pojazdów, wydawanie pozwoleń itp.) | ||
Linia 45: | Linia 45: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* "Gospodarka-Rynek-Marketing", pod red Andrzeja Szromnika, Wyższa Szkoła Zarządzania w Rzeszowie, Rzeszów 2004, str:143- 154 | * "[[Gospodarka]]-[[Rynek]]-Marketing", pod red Andrzeja Szromnika, Wyższa Szkoła Zarządzania w Rzeszowie, Rzeszów 2004, str:143- 154 | ||
* "Marketing w administracji publicznej", Zbigniew Mazur, Jolanta Zieziula, Wyższa Szkoła Biznesu, Nowy Sącz 1999, str:193, 209, 212 | * "Marketing w administracji publicznej", Zbigniew Mazur, Jolanta Zieziula, Wyższa Szkoła Biznesu, Nowy Sącz 1999, str:193, 209, 212 | ||
Wersja z 05:32, 20 maj 2020
Marketing w jednostkach samorządu terytorialnego |
---|
Polecane artykuły |
Marketing w gminie lub powiecie jest to marketing terytorialny w którym dany region na podstawie swoich zasobów oferuje lub wymienia specyficzne "produkty terytorialne" dla bliższych i dalszych klientów. W aspekcie marketingowym powiat/gmina jest podmiotem gospodarczym, który działa w warunkach gospodarki rynkowej, który ma osobowość prawną. Działa on w celu zaspakajania potrzeb społeczności lokalnej, dzięki posiadanym zasobom: ludzkim, materialnym, finansowym i niematerialnym. mimo iż powiat/gmina działa w gospodarce rynkowej jednak generowany przez nią zysk jest postrzegany w kategorii społecznej.
Produkt powiatu/gminy w ujęciu marketingowym
Produktem powiatu/gminy nazywamy zbiór użyteczności, które są oferowane odpłatnie, częściowo odpłatnie lub nieodpłatnie zainteresowanym grupom klientów. Powiat/gmina jako organizacja non-profit świadczy przede wszystkim usługi o charakterze użyteczności publicznej, głównie w sferze:
- Obsługi technicznej (usługi komunalne i bytowe)
- Społecznej (kultura, oświata, sport, wypoczynek, rekreacja, zdrowie, opieka społeczna)
- Administracyjnej (prowadzenie rejestru pojazdów, wydawanie pozwoleń itp.)
Formy produktu
Produkt marketingowy powiatu/gminy przyjmuje różne formy:
- Usługi (rozpatrywane w kontekście zaspokajanych potrzeb, procesu świadczenia, stopnia indywidualizacji jak i udziału konsumentów w procesie usługowym)
- Osoby (jest to eksponowanie osoby i wzbudzanie poparcia dla niej wśród społeczeństwa)
- Idei (propagowanie wśród społeczeństwa określonych zachowań i postaw)
- Organizacji (celem jest uzyskanie akceptacji społeczeństwa dla organizacji i świadczonych przez nią usług)
Adresaci oferty produktowej powiatu/gminy
W ramach adresatów wyróżniamy:
- Klientów indywidualnych, których można podzielić biorąc pod uwagę czynniki demograficzne, społeczne itd.
- Klientów zbiorowych, których można podzielić ze względu na takie kryteria jak: wielkość, branża, forma prawna poziom zasobów itp.
Ze względu na kryterium lokalizacji adresatów dzielimy:
- Adresaci wewnętrzni, czyli mieszkańców gminy/powiatu i organizacje działająca na tym terenie
- Adresaci zewnętrzni, do których zaliczamy inwestorów, zamiejscowe podmioty gospodarcze, turystów, sąsiednie gminy/powiaty jak i ich mieszkańców
Instrumenty promotion-mix w gminie/powiecie
- Reklama
- Public relations (działalność informacyjno- propagandowa, która ma wpływać na kształtowanie pozytywnej opinii publicznej)
- Sponsoring (wsparcie finansowe, usługowe lub rzeczowe, w zamian za świadczenie ze strony sponsorowanego)
Bibliografia
- "Gospodarka-Rynek-Marketing", pod red Andrzeja Szromnika, Wyższa Szkoła Zarządzania w Rzeszowie, Rzeszów 2004, str:143- 154
- "Marketing w administracji publicznej", Zbigniew Mazur, Jolanta Zieziula, Wyższa Szkoła Biznesu, Nowy Sącz 1999, str:193, 209, 212
Autor: Agnieszka Frączek