G-7: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''G7''' - Jest to grupa w skład, której wchodzi obecnie siedem państw. Do grupy należą państwa, które są uważane za najważniejsze na świecie pod względem rozwoju gospodarczego. G7 tworzą: '''Japonia, Niemcy, Francja, Stany Zjednoczone, Kanada, Włochy i Wielka Brytania.''' Co roku ma miejsce spotkanie na szczycie polityczno – gospodarczym w którym biorą udział głowy państw członkowskich, przewodniczący Rady Europejskiej oraz przewodniczący Komisji Europejskiej. | '''G7''' - Jest to [[grupa]] w skład, której wchodzi obecnie siedem państw. Do grupy należą państwa, które są uważane za najważniejsze na świecie pod względem rozwoju gospodarczego. G7 tworzą: '''Japonia, Niemcy, Francja, Stany Zjednoczone, Kanada, Włochy i Wielka Brytania.''' Co roku ma miejsce spotkanie na szczycie polityczno – gospodarczym w którym biorą [[udział]] głowy państw członkowskich, przewodniczący Rady Europejskiej oraz przewodniczący Komisji Europejskiej. | ||
== Przedstawiciele państw członkowskich == | == Przedstawiciele państw członkowskich == | ||
'''Francja''' - prezydent | '''Francja''' - [[prezydent]] | ||
'''Kanada''' - premier | '''Kanada''' - premier | ||
Linia 33: | Linia 33: | ||
'''Stany Zjednoczone''' - prezydent | '''Stany Zjednoczone''' - prezydent | ||
'''Unia Europejska''' - przewodniczący Komisji Europejskiej | '''[[Unia]] Europejska''' - przewodniczący Komisji Europejskiej | ||
'''Unia Europejska''' - przewodniczący Rady Europejskiej. | '''Unia Europejska''' - przewodniczący Rady Europejskiej. | ||
Linia 43: | Linia 43: | ||
'''Oficjalne miano G7 uzyskano w 1976r''', gdzie dzięki poparciu Waszyngtonu do grupy dołączyła '''Kanada'''. | '''Oficjalne miano G7 uzyskano w 1976r''', gdzie dzięki poparciu Waszyngtonu do grupy dołączyła '''Kanada'''. | ||
Główną przyczyną zjednoczenia państw w jedna grupa były problemy walutowe oraz energetyczne. Pierwsze dotyczyły odstąpienia od systemu '''gold-dollar standard''', natomiast problemy energetyczne brały pod uwaga szoki naftowe. Ważna rola w zrzeszeniu G7 miały: bezrobocie, inflacja i recesja. W czasie trwanie zimniej wojny nie brano pod uwagę powiększenia grupy o kraje z Wschodniej i Środkowej Europy zza tzn. "żelaznej kurtyny”. Zapowiedzią w połączeniu G7 z państwem z bloku socjalistycznego była rozmowa z radzieckim przywódcą Michaiłem Gorbaczowem w 1989r. (R.Matera 2006, s. 221–239) | Główną przyczyną zjednoczenia państw w jedna grupa były problemy walutowe oraz energetyczne. Pierwsze dotyczyły odstąpienia od systemu '''gold-dollar standard''', natomiast problemy energetyczne brały pod uwaga szoki naftowe. Ważna rola w zrzeszeniu G7 miały: [[bezrobocie]], [[inflacja]] i [[recesja]]. W czasie trwanie zimniej wojny nie brano pod uwagę powiększenia grupy o kraje z Wschodniej i Środkowej Europy zza tzn. "żelaznej kurtyny”. Zapowiedzią w połączeniu G7 z państwem z bloku socjalistycznego była rozmowa z radzieckim przywódcą Michaiłem Gorbaczowem w 1989r. (R.Matera 2006, s. 221–239) | ||
Decydujący moment w stosunkach z Rosją miało spotkanie '''w lipcu 1994r w Neapolu'''. Pierwszy raz do udziału w jego części politycznej zaproszono prezydenta Rosji. Borys Jelcyn brał udział na szczycie w Tokio w 1993 r., ale do spotkania z przywódcami G7 doszło po oficjalnym zamknięciu obrad przedstawicieli. Natomiast w Neapolu jeden z dokumentów (deklaracja polityczna) był po raz pierwszy sygnowany przez rządy ośmiu państw. | Decydujący moment w stosunkach z Rosją miało spotkanie '''w lipcu 1994r w Neapolu'''. Pierwszy raz do udziału w jego części politycznej zaproszono prezydenta Rosji. Borys Jelcyn brał udział na szczycie w Tokio w 1993 r., ale do spotkania z przywódcami G7 doszło po oficjalnym zamknięciu obrad przedstawicieli. Natomiast w Neapolu jeden z dokumentów (deklaracja polityczna) był po raz pierwszy sygnowany przez rządy ośmiu państw. | ||
Zjazd w Denver w czerwcu 1997 r. określa się mianem "szczytu ośmiu” (ale jeszcze nie G8). Pierwszym szczytem G8 było spotkanie '''w maju 1998r w Birmingham'''. Zdarzenie, które spowodowało dialog Moskwy z G7, była transformacja systemowa oraz rozpad systemu komunistycznego. Rosja miała nadzieję na bezpośrednią pomoc gospodarczą. Z kolei państwa G7 chciały mieć wpływ na proces transformacji. Znaczącą rolę w przyłączeniu Rosji do G7 miała też kwestia redukcji sił nuklearnych. Trudno było sobie wyobrazić poprawę globalnego bezpieczeństwa bez zaangażowania Moskwy.(R.Matera 2009, s. 137–151) | Zjazd w Denver w czerwcu 1997 r. określa się mianem "szczytu ośmiu” (ale jeszcze nie G8). Pierwszym szczytem G8 było spotkanie '''w maju 1998r w Birmingham'''. [[Zdarzenie]], które spowodowało dialog Moskwy z G7, była [[transformacja]] systemowa oraz rozpad systemu komunistycznego. Rosja miała nadzieję na bezpośrednią pomoc gospodarczą. Z kolei państwa G7 chciały mieć wpływ na [[proces]] transformacji. Znaczącą rolę w przyłączeniu Rosji do G7 miała też kwestia redukcji sił nuklearnych. Trudno było sobie wyobrazić poprawę globalnego bezpieczeństwa bez zaangażowania Moskwy.(R.Matera 2009, s. 137–151) | ||
== System G7 == | == System G7 == | ||
Linia 53: | Linia 53: | ||
Grupa 7 nie posiada jednoznacznej umowy określającej warunki uczestnictwa oraz zasady działania, dlatego ulegają one stopniowym zmianom. Ugrupowanie to nie posiada swoich stałych organów ani sformalizowanej struktury. Prezydencja w grupie obejmowana jest co roku przez kolejny kraj, który jest odpowiedzialny za organizację spotkań ministerialnych i szczytu, w którym uczestniczą szefowie tych państw. | Grupa 7 nie posiada jednoznacznej umowy określającej warunki uczestnictwa oraz zasady działania, dlatego ulegają one stopniowym zmianom. Ugrupowanie to nie posiada swoich stałych organów ani sformalizowanej struktury. Prezydencja w grupie obejmowana jest co roku przez kolejny kraj, który jest odpowiedzialny za organizację spotkań ministerialnych i szczytu, w którym uczestniczą szefowie tych państw. | ||
Ważną rolę w G7 odgrywa | Ważną rolę w G7 odgrywa współ[[praca]] z organizacjami międzynarodowymi. Mają oni wpływ na podejmowane decyzje przez Radę Bezpieczeństwa ONZ (RB ONZ), Międzynarodowy [[Fundusz]] Walutowy ([[IMF]]), [[Bank]] Światowy (WB), Światową Organizację Handlu (WTO), Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju ([[OECD]]) i wiele innych odpowiadających za bezpieczeństwo polityczne, ekologiczne, militarne, humanitarne i ekonomiczne. | ||
Na szczytach G7 prowadzone są działania dotyczące bezpieczeństwa międzynarodowego: bezpieczeństwo ekologiczne, walka z międzynarodową przestępczością, walka z terroryzmem.(R.Matera 2015, s. 129-130) | Na szczytach G7 prowadzone są działania dotyczące bezpieczeństwa międzynarodowego: bezpieczeństwo ekologiczne, walka z międzynarodową przestępczością, walka z terroryzmem.(R.Matera 2015, s. 129-130) | ||
Linia 64: | Linia 64: | ||
== Efektywność wydatków na zabezpieczenia społeczne w krajach G7 == | == Efektywność wydatków na zabezpieczenia społeczne w krajach G7 == | ||
W dzisiejszych czasach coraz większe znaczenie ma polityka socjalna. Jej głównym celem jest zapewnienie wysokiego poziomu życia mieszkańców oraz konkurencja na arenie międzynarodowej. Jedną z metod pomiaru efektywności wydatków jest '''metoda DEA''' | W dzisiejszych czasach coraz większe znaczenie ma [[polityka]] socjalna. Jej głównym celem jest zapewnienie wysokiego poziomu życia mieszkańców oraz [[konkurencja]] na arenie międzynarodowej. Jedną z metod pomiaru efektywności wydatków jest '''[[metoda]] DEA''' | ||
(Data Envelopment Analysis). Metoda DEA bada, w jakim stopniu wydatki publiczne oraz prywatne zostały przekształcone na efekty. Według przeprowadzonych analiz krajem przodującym z G7, który gwarantuje bezpieczeństwo socjalne poprzez odpowiednie wydatki państwa jest '''Kanada'''. W latach 2003, 2006 i 2009 zajęła pierwsze miejsce, osiągając maksymalną wartość 1,00. | (Data Envelopment Analysis). Metoda DEA bada, w jakim stopniu wydatki publiczne oraz prywatne zostały przekształcone na efekty. Według przeprowadzonych analiz krajem przodującym z G7, który gwarantuje bezpieczeństwo socjalne poprzez odpowiednie wydatki państwa jest '''Kanada'''. W latach 2003, 2006 i 2009 zajęła pierwsze miejsce, osiągając maksymalną [[wartość]] 1,00. | ||
Wnioskiem wynikającym z badania jest to, że wydatki i efekty nie rosną wprost proporcjonalnie. Zwiększenie wydatków nie oznacza zwiększenia efektów w takim samym stopniu. Kraje, które wydają najwięcej tj. Niemcy czy Francja nie są na czele rankingu. (P.Dobrzański 2017, s. 101-113) | Wnioskiem wynikającym z badania jest to, że wydatki i efekty nie rosną wprost proporcjonalnie. Zwiększenie wydatków nie oznacza zwiększenia efektów w takim samym stopniu. Kraje, które wydają najwięcej tj. Niemcy czy Francja nie są na czele rankingu. (P.Dobrzański 2017, s. 101-113) | ||
Linia 75: | Linia 75: | ||
* Dobrzański P.(2017).[http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-5871ba53-ed00-4bd0-93d6-a8ed7ba8e5a7 ''EFEKTYWNOŚĆ WYDATKÓW NA ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNE W KRAJACH G7'']Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 310 | * Dobrzański P.(2017).[http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-5871ba53-ed00-4bd0-93d6-a8ed7ba8e5a7 ''EFEKTYWNOŚĆ WYDATKÓW NA ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNE W KRAJACH G7'']Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 310 | ||
* Dybczyński A.(2004). ''Organizacje w stosunkach międzynarodowych. Istota, mechanizm działania, zasięg'', Wrocław | * Dybczyński A.(2004). ''Organizacje w stosunkach międzynarodowych. Istota, mechanizm działania, zasięg'', Wrocław | ||
* Kosztowniak A.(2010). [http://www.sim.wz.uw.edu.pl/sites/default/files/artykuly/sim_2010_1_kosztowniak.pdf ''ZMIANY REALNYCH STÓP PROCENTOWYCH W KRAJACH G7'' ] Studia i Materiały / Wydział Zarządzania. Uniwersytet Warszawski nr 1 | * Kosztowniak A.(2010). [http://www.sim.wz.uw.edu.pl/sites/default/files/artykuly/sim_2010_1_kosztowniak.pdf ''ZMIANY REALNYCH STÓP PROCENTOWYCH W KRAJACH G7'' ] Studia i [[Materiały]] / Wydział Zarządzania. Uniwersytet Warszawski nr 1 | ||
* Matera R. (2006). ''Geneza G-7. Kontekst gospodarczy i polityczny'', "Studia Polityczne” 2006, nr 18 | * Matera R. (2006). ''Geneza G-7. Kontekst gospodarczy i polityczny'', "Studia Polityczne” 2006, nr 18 | ||
* Matera R. (2008). [https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/1-2008_Matera.pdf ''STOSUNEK GRUPY SIEDMIU DO EUROPY ŚRODKOWEJ I WSCHODNIEJ W OKRESIE ZIMNEJ WOJNY''] Kwartalnik Studia Europejskie nr.1 | * Matera R. (2008). [https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/1-2008_Matera.pdf ''STOSUNEK GRUPY SIEDMIU DO EUROPY ŚRODKOWEJ I WSCHODNIEJ W OKRESIE ZIMNEJ WOJNY''] Kwartalnik Studia Europejskie nr.1 | ||
* Matera R. (2009). ''Droga Rosji do pełnego uczestnictwa w systemie G8. Perspektywy rozszerzenia ugrupowania [w:] Rosja, Unia Europejska, Stany Zjednoczone – współpraca czy konfrontacja?'', red. M. Pietrasiak, M. Rączkiewicz, Piotrków Trybunalski | * Matera R. (2009). ''Droga Rosji do pełnego uczestnictwa w systemie G8. Perspektywy rozszerzenia ugrupowania [w:] Rosja, Unia Europejska, Stany Zjednoczone – [[współpraca]] czy konfrontacja?'', red. M. Pietrasiak, M. Rączkiewicz, Piotrków Trybunalski | ||
* Matera R. (2015). [http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Polityka_i_Spoleczenstwo/Polityka_i_Spoleczenstwo-r2015-t-n2_(13)/Polityka_i_Spoleczenstwo-r2015-t-n2_(13)-s126-143/Polityka_i_Spoleczenstwo-r2015-t-n2_(13)-s126-143.pdf ''WYMIARY BEZPIECZEŃSTWA MIĘDZYNARODOWEGO NA SZCZYTACH G7/G8''] "Polityka i społeczeństwo” nr 2 | * Matera R. (2015). [http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Polityka_i_Spoleczenstwo/Polityka_i_Spoleczenstwo-r2015-t-n2_(13)/Polityka_i_Spoleczenstwo-r2015-t-n2_(13)-s126-143/Polityka_i_Spoleczenstwo-r2015-t-n2_(13)-s126-143.pdf ''WYMIARY BEZPIECZEŃSTWA MIĘDZYNARODOWEGO NA SZCZYTACH G7/G8''] "Polityka i społeczeństwo” nr 2 | ||
* Round-table meeting of business leaders (1995). ''G7 Ministerial Conference on the Global Information Society'', Brussels | * Round-table meeting of business leaders (1995). ''G7 Ministerial Conference on the Global Information Society'', Brussels | ||
{{a|Paulina Urban}} | {{a|Paulina Urban}} | ||
[[Kategoria:Ekonomia]] | [[Kategoria:Ekonomia]] |
Wersja z 20:58, 19 maj 2020
G-7 |
---|
Polecane artykuły |
G7 - Jest to grupa w skład, której wchodzi obecnie siedem państw. Do grupy należą państwa, które są uważane za najważniejsze na świecie pod względem rozwoju gospodarczego. G7 tworzą: Japonia, Niemcy, Francja, Stany Zjednoczone, Kanada, Włochy i Wielka Brytania. Co roku ma miejsce spotkanie na szczycie polityczno – gospodarczym w którym biorą udział głowy państw członkowskich, przewodniczący Rady Europejskiej oraz przewodniczący Komisji Europejskiej.
Przedstawiciele państw członkowskich
Francja - prezydent
Kanada - premier
Niemcy - kanclerz
Japonia - premier
Wielka Brytania - premier
Włochy - premier
Stany Zjednoczone - prezydent
Unia Europejska - przewodniczący Komisji Europejskiej
Unia Europejska - przewodniczący Rady Europejskiej.
Geneza powstania G7
15-17 listopada na zamku w Rambouillet pod Paryżem miało miejsce pierwsze spotkanie na szczycie przedstawicieli państw członkowskich, wtedy to brało udział w nim sześć państw: Francja, RFN, Japonia, Włochy, Stany Zjednoczone i Wielka Brytania. Oficjalne miano G7 uzyskano w 1976r, gdzie dzięki poparciu Waszyngtonu do grupy dołączyła Kanada.
Główną przyczyną zjednoczenia państw w jedna grupa były problemy walutowe oraz energetyczne. Pierwsze dotyczyły odstąpienia od systemu gold-dollar standard, natomiast problemy energetyczne brały pod uwaga szoki naftowe. Ważna rola w zrzeszeniu G7 miały: bezrobocie, inflacja i recesja. W czasie trwanie zimniej wojny nie brano pod uwagę powiększenia grupy o kraje z Wschodniej i Środkowej Europy zza tzn. "żelaznej kurtyny”. Zapowiedzią w połączeniu G7 z państwem z bloku socjalistycznego była rozmowa z radzieckim przywódcą Michaiłem Gorbaczowem w 1989r. (R.Matera 2006, s. 221–239)
Decydujący moment w stosunkach z Rosją miało spotkanie w lipcu 1994r w Neapolu. Pierwszy raz do udziału w jego części politycznej zaproszono prezydenta Rosji. Borys Jelcyn brał udział na szczycie w Tokio w 1993 r., ale do spotkania z przywódcami G7 doszło po oficjalnym zamknięciu obrad przedstawicieli. Natomiast w Neapolu jeden z dokumentów (deklaracja polityczna) był po raz pierwszy sygnowany przez rządy ośmiu państw.
Zjazd w Denver w czerwcu 1997 r. określa się mianem "szczytu ośmiu” (ale jeszcze nie G8). Pierwszym szczytem G8 było spotkanie w maju 1998r w Birmingham. Zdarzenie, które spowodowało dialog Moskwy z G7, była transformacja systemowa oraz rozpad systemu komunistycznego. Rosja miała nadzieję na bezpośrednią pomoc gospodarczą. Z kolei państwa G7 chciały mieć wpływ na proces transformacji. Znaczącą rolę w przyłączeniu Rosji do G7 miała też kwestia redukcji sił nuklearnych. Trudno było sobie wyobrazić poprawę globalnego bezpieczeństwa bez zaangażowania Moskwy.(R.Matera 2009, s. 137–151)
System G7
Grupa 7 nie posiada jednoznacznej umowy określającej warunki uczestnictwa oraz zasady działania, dlatego ulegają one stopniowym zmianom. Ugrupowanie to nie posiada swoich stałych organów ani sformalizowanej struktury. Prezydencja w grupie obejmowana jest co roku przez kolejny kraj, który jest odpowiedzialny za organizację spotkań ministerialnych i szczytu, w którym uczestniczą szefowie tych państw.
Ważną rolę w G7 odgrywa współpraca z organizacjami międzynarodowymi. Mają oni wpływ na podejmowane decyzje przez Radę Bezpieczeństwa ONZ (RB ONZ), Międzynarodowy Fundusz Walutowy (IMF), Bank Światowy (WB), Światową Organizację Handlu (WTO), Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) i wiele innych odpowiadających za bezpieczeństwo polityczne, ekologiczne, militarne, humanitarne i ekonomiczne. Na szczytach G7 prowadzone są działania dotyczące bezpieczeństwa międzynarodowego: bezpieczeństwo ekologiczne, walka z międzynarodową przestępczością, walka z terroryzmem.(R.Matera 2015, s. 129-130)
Powrót do struktury G7
W latach od 1997 do 2014 do grupy państw należała również Rosja. 12 marca 2014r przywódcy państw członkowskich oraz przewodniczący Rady Europejskiej i Komisji Europejskiej potępili działania Federacji Rosyjskiej dotyczące przyłączenia Krymu do Rosji a tym samym naruszenia jedności i suwerenności terytorialnej Ukrainy. Wykazano, że Rosja nie dostosowała się do obowiązujących zasad i wartości w grupie G7/G8. Postanowiono zawiesić członkostwo tego państwa, co doprowadziło do tego, że miejsce odbycia szczytu uległo zmianie. Zamiast w Soczi przedstawiciele państw członkowskich spotkali się w Brukseli, już bez udziału Rosji. O zawieszeniu Rosji poinformował francuski minister: "Jeśli chodzi o G8, postanowiliśmy zawiesić udział Rosji".(R.Matera 2015, s. 126-127)
Efektywność wydatków na zabezpieczenia społeczne w krajach G7
W dzisiejszych czasach coraz większe znaczenie ma polityka socjalna. Jej głównym celem jest zapewnienie wysokiego poziomu życia mieszkańców oraz konkurencja na arenie międzynarodowej. Jedną z metod pomiaru efektywności wydatków jest metoda DEA (Data Envelopment Analysis). Metoda DEA bada, w jakim stopniu wydatki publiczne oraz prywatne zostały przekształcone na efekty. Według przeprowadzonych analiz krajem przodującym z G7, który gwarantuje bezpieczeństwo socjalne poprzez odpowiednie wydatki państwa jest Kanada. W latach 2003, 2006 i 2009 zajęła pierwsze miejsce, osiągając maksymalną wartość 1,00.
Wnioskiem wynikającym z badania jest to, że wydatki i efekty nie rosną wprost proporcjonalnie. Zwiększenie wydatków nie oznacza zwiększenia efektów w takim samym stopniu. Kraje, które wydają najwięcej tj. Niemcy czy Francja nie są na czele rankingu. (P.Dobrzański 2017, s. 101-113)
Bibliografia
- Cziomera E.(red.) (2014). Współczesne stosunki międzynarodowe Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne, Kraków
- Dobrzański P.(2017).EFEKTYWNOŚĆ WYDATKÓW NA ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNE W KRAJACH G7Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 310
- Dybczyński A.(2004). Organizacje w stosunkach międzynarodowych. Istota, mechanizm działania, zasięg, Wrocław
- Kosztowniak A.(2010). ZMIANY REALNYCH STÓP PROCENTOWYCH W KRAJACH G7 Studia i Materiały / Wydział Zarządzania. Uniwersytet Warszawski nr 1
- Matera R. (2006). Geneza G-7. Kontekst gospodarczy i polityczny, "Studia Polityczne” 2006, nr 18
- Matera R. (2008). STOSUNEK GRUPY SIEDMIU DO EUROPY ŚRODKOWEJ I WSCHODNIEJ W OKRESIE ZIMNEJ WOJNY Kwartalnik Studia Europejskie nr.1
- Matera R. (2009). Droga Rosji do pełnego uczestnictwa w systemie G8. Perspektywy rozszerzenia ugrupowania [w:] Rosja, Unia Europejska, Stany Zjednoczone – współpraca czy konfrontacja?, red. M. Pietrasiak, M. Rączkiewicz, Piotrków Trybunalski
- Matera R. (2015). WYMIARY BEZPIECZEŃSTWA MIĘDZYNARODOWEGO NA SZCZYTACH G7/G8 "Polityka i społeczeństwo” nr 2
- Round-table meeting of business leaders (1995). G7 Ministerial Conference on the Global Information Society, Brussels
Autor: Paulina Urban