Spot reklamowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 54: Linia 54:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Ćwiklińska A., 2014, ''[https://piz.san.edu.pl/docs/e-XV-4-1.pdf#page=187 Konwergencja muzyki i reklamy. Istota i znaczenie muzyki w telewizyjnym spocie reklamowym]'', "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", SAN, tom XV, zeszyt 4, część I, Łódź
* Ćwiklińska A. (2014), ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XV-4-1.pdf#page=187 Konwergencja muzyki i reklamy. Istota i znaczenie muzyki w telewizyjnym spocie reklamowym]'', Przedsiębiorczość i Zarządzanie, SAN, tom XV, zeszyt 4
* Jupowicz-Ginalska A., 2010, ''Marketing medialny'', Difin, Warszawa
* Jupowicz-Ginalska A. (2010), ''Marketing medialny'', Difin, Warszawa
* Lemanowicz M., 2017, ''[https://ageconsearch.umn.edu/bitstream/233496/2/17-6-Lemanowicz.pdf Rola reklamy telewizyjnej w kształtowaniu postaw żywieniowych dzieci w wieku szkolnym]'', "Stowarzyszenie ekonomistów rolnictwa i agrobiznesu", zeszyt 6, Warszawa
* Lemanowicz M. (2017), ''[https://ageconsearch.umn.edu/bitstream/233496/2/17-6-Lemanowicz.pdf Rola reklamy telewizyjnej w kształtowaniu postaw żywieniowych dzieci w wieku szkolnym]'', Stowarzyszenie ekonomistów rolnictwa i agrobiznesu, zeszyt 6, Warszawa
* Tometczak K. (2015), ''Ideologia wyprzedaży jako forma manipulacji konsumenta'', Konsument XXI wieku - myślę i kupuję, Wydawnictwa Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie, Tarnów
* Tometczak K. (2015), ''Ideologia wyprzedaży jako forma manipulacji konsumenta'', Konsument XXI wieku - myślę i kupuję, Wydawnictwa Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie, Tarnów
* Wojciechowski T. (2013), ''200 odpowiedzi na pytania z marketingu'', Difin, Warszawa
* Wojciechowski T. (2013), ''200 odpowiedzi na pytania z marketingu'', Difin, Warszawa

Aktualna wersja na dzień 00:30, 5 sty 2024

Spot reklamowy - jest to raczej nie długie dzieło w postaci filmu lub dźwięku, które możemy nazwać odpowiednio telewizyjnym bądź radiowym. Ma ono za zadnie promować dany produkt, usługę bądź markę samą w sobie. Jednak obecnie, możemy zauważyć tendencję, do rezygnowania z tylko i wyłącznie reklamowania w spocie, ale również tworzenia pewnego rodzaju dowcipnych czy intrygujących historyjek, które w oparciu o dany produkt mają zaciekawić odbiorcę [1].

Samo słowo spot tłumaczy się z języka angielskiego jako punkt, kropkę. W połączeniu ze słowem reklamowy rozumie się jako synonim krótkiej formy reklamy, która ma trafić w punkt.

TL;DR

Spot reklamowy to krótki film lub dźwięk promujący produkt, usługę lub markę. Reklamy telewizyjne stały się popularne po powstaniu Telewizji Polskiej w 1956 roku. Ceny spotów radiowych różnią się w zależności od dnia tygodnia i godziny emisji, a najdroższe są rano i wieczorem. Najdroższe spoty telewizyjne są emitowane w weekendy i w popularnych programach. Czynniki wpływające na sukces spotu to np. częsta emisja, używanie znanych osób, nawiązanie do wartości i chwytliwe zwroty. Muzyka w reklamach przyciąga uwagę odbiorców i zwiększa zainteresowanie produktem i marką.

Popularyzacja spotu reklamowego

Cztery lata po powstaniu Telewizji Polskiej, w 1956 roku, po raz pierwszy pojawiła się reklama telewizyjna. Z początku spoty emitowane były tylko przez 15 minut w tygodniu. Obecnie telewizja jest największym medium reklamowym, bowiem niemal każdy posiada odbiornik i chętnie z niego korzysta. Według badań GUS aż 94,2% nieposiadających dzieci ogląda telewizję średnio 2,5 godziny dziennie. Dlatego coraz więcej firm promuje swoje produkty tą właśnie drogą, pomimo znacznych kosztów [2].

Koszt spotu reklamowego

Radiowy spot reklamowy

Porównując 30 sekundowe spoty reklamowe możemy zauważyć, że większość stacji radiowych nie różnicuje swoich cen w zależności od dnia tygodnia roboczego (poniedziałek-piątek), jednak Radio Zet wyróżniając się od innych uzależnia ceny od dnia. Najtańszy jest poniedziałek i wtorek a najdroższe środa, czwartek oraz piątek. Weekendowe spadki cenowe pokazują, że w te dni radio traci na swojej popularności. Za niedzielny spot reklamowy zapłacimy nie tylko mniej niż w tygodniu roboczym, ale także mniej niż w sobotę. Najdroższymi godzinami reklamowymi są 7.30-9.30 oraz 15.30-18.30, są to bowiem godziny dojazdów i powrotów z pracy. A najtańszymi godzinami są: 24.00-5.00.

Poniżej znajdują się 3 najdroższe rozgłośnie radiowe razem ze średnimi cenami reklamy [3]:

  • RMF FM - 6022,56
  • Zet - 4963,16
  • ESKA SIEĆ- 4015,79

Telewizyjny spot reklamowy

Analizując ceny spotów reklamowych w telewizji możemy zauważyć, że w weekendy są one droższe (z naciskiem na niedziele) niż w pozostałe dni tygodnia. Znaczy trend wzrostu cenowego możemy również zauważyć wieczorami, wtedy wówczas emisja reklamy jest najdroższa. Dodatkowym ważnym czynnikiem, który wpływa na koszt jest program w otoczeniu którego, spot jest wyświetlany. Chętnie oglądane takie jak: "M jak miłość", "Na wspólnej" czy "Wydarzenia" podnoszą znacznie cenę.

Przeciętna cena spotu w TVN jest wyższa niż oferowana przez Telewizję Publiczną. Porównując koszty emisji w niedziele [4]:

  • TVN - 21 233
  • TVP1-16 601
  • TVP2-10 977

Czynniki wpływające na sukces spotu

Sprzedawcy stosują przeróżne metody, aby sprawić, żeby to ich reklama była tą skuteczną, zaliczamy do nich na przykład [5]:

  • częstotliwość emisji spotu - im częściej odbiorca będzie widział reklamę, tym bardziej się z nią oswoi, stanie się bardziej popularny, a co za tym idzie, częściej wybierany
  • wykorzystanie znanych osób - poprzez zatrudnienie autorytetów do udziału w kampanii wzrasta wiarygodność produktu
  • nawiązanie do wartości - na przykład wzorcową rodzinę 2+2 lub "dobre jak u mamy"
  • używanie chwytliwych zwrotów - na przykład: najlepszy, wyjątkowy, musisz to mieć
  • używanie elementów zmysłowości, humoru oraz erotyzmu - są to elementy, które są interesujące dla społeczeństwa i przyciągają jego uwagę

Muzyka w spotach reklamowych

Rolą muzyki w reklamie jest przyciągnięcie uwagi odbiorców, pomoc w jej zapamiętaniu, zwiększenie emocji z nią związanych, czy zmniejszenie prawdopodobieństwa jej umknięcia. W spotach stosuje się różnego rodzaju dźwięki, może być to:

  • podkład stanowiący tło dla całości reklamy, nie związany z jej tematyką
  • akcent związany z jej treścią jak na przykład miauczenie kota w reklamie kociej karmy
  • dźwięk uwydatniający emocje lub akcję

Początkowo uważano, że muzyka w spocie reklamowym tylko zwiększa przyjemność z jego oglądania. Z czasem jednak zauważono, że nie tylko ona umila odbiór reklamy, ale również zwiększa zainteresowanie samym produktem oraz firmą go promującą. Muzyka w spocie może również budować tożsamość marki, poprzez zwiększanie jej rozpoznawalności wśród klientów. Role muzyki możemy widzieć tutaj dwojako: względem marki oraz względem produktu reklamowanego [6].


Spot reklamowyartykuły polecane
Gadżet reklamowyTypy ogłoszeń reklamowychŚrodki przekazu reklamyTelezakupyMarketing wirusowyReklama zewnętrznaReklama telewizyjnaMateriały reklamoweReklama prasowaKasa zapomogowo pożyczkowa

Przypisy

  1. T. Wojciechowski 2013, s. 174
  2. M.Lemanowicz 2017, s.147-148
  3. A. Jupowicz-Ginalska 2010, s. 159-165
  4. A.Jupowicz-Ginalska 2010, s.169-171
  5. K.Tometczak 2015, s. 45-46
  6. A.Ćwiklińska 2014, s. 192-193

Bibliografia


Autor: Aleksandra Bogdan