Styl demokratyczny: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox5 upgrade) |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 5: | Linia 5: | ||
J.A.C. Brown jako pierwszy wyróżnił style: autokratyczny, demokratyczny i uchylający się od ingerencji. Jego zdaniem kierowników dzielimy na: autokratów, demokratów i nieingerujących. | J.A.C. Brown jako pierwszy wyróżnił style: autokratyczny, demokratyczny i uchylający się od ingerencji. Jego zdaniem kierowników dzielimy na: autokratów, demokratów i nieingerujących. | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 12: | Linia 11: | ||
==Założenia== | ==Założenia== | ||
Kierownik ([[lider]]/menadżer) określa [[cele]] działania dla swoich podopiecznych i pełni funkcję doradczą. Pracownicy są kreatywni, samodzielni i twórczy w wykonywaniu zadań. Biorą czynny udział w podejmowaniu decyzji. Ten styl jest odpowiedni dla pracowników, którzy są wysoko wykwalifikowani, potrzebują niezależności w pracy i mogą pozwolić sobie na swobodne wyrażanie opinii. | Kierownik ([[lider]]/menadżer) określa [[cele]] działania dla swoich podopiecznych i pełni funkcję doradczą. Pracownicy są kreatywni, samodzielni i twórczy w wykonywaniu zadań. Biorą czynny udział w podejmowaniu decyzji. Ten styl jest odpowiedni dla pracowników, którzy są wysoko wykwalifikowani, potrzebują niezależności w pracy i mogą pozwolić sobie na swobodne wyrażanie opinii. | ||
<google>n</google> | |||
==Zadania kierownika demokraty== | ==Zadania kierownika demokraty== | ||
Linia 45: | Linia 46: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Mieszajkina E. (2016), ''[https://bibliotekanauki.pl/articles/392908 Ocena stylów kierowania w małych firmach Lubelszczyzny]'', Organizacja i Zarządzania, nr 4 (36) | * Mieszajkina E. (2016), ''[https://bibliotekanauki.pl/articles/392908 Ocena stylów kierowania w małych firmach Lubelszczyzny]'', Organizacja i Zarządzania, nr 4 (36) | ||
* Mikuła B. (red.) (2015), ''[https://boguszmikula.pl/pdf/WSP%C3%93%C5%81CZESNETENDENCJEWZACHOWANIACHORGANIZACYJNYCH.pdf Współczesne tendencje w zachowaniach organizacyjnych]'', Katedra Zachowań Organizacyjnych, Kraków | * Mikuła B. (red.) (2015), ''[https://boguszmikula.pl/pdf/WSP%C3%93%C5%81CZESNETENDENCJEWZACHOWANIACHORGANIZACYJNYCH.pdf Współczesne tendencje w zachowaniach organizacyjnych]'', Katedra Zachowań Organizacyjnych, Kraków | ||
* Mintzberg H. (2012) | * Mintzberg H. (2012), ''Zarządzanie'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* Rozkwitalska M. (2013) | * Rozkwitalska M. (2013), ''Przewodnik praktycznego zarządzania'', Difin, Warszawa | ||
* Rybowska A. (2016) [https://wnus.edu.pl/miz/pl/issue/155/article/5473/ Współczesny menedżer w opinii pracowników organizacji] | * Rybowska A. (2016), ''[https://wnus.edu.pl/miz/pl/issue/155/article/5473/ Współczesny menedżer w opinii pracowników organizacji]'', Marketing i Zarządzanie nr 3 (44) | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
[[Kategoria:Style kierowania]] | [[Kategoria:Style kierowania]] | ||
Aktualna wersja na dzień 23:03, 12 sty 2024
Styl demokratyczny (współuczestniczący) - sposób kierowania zespołem, który zakłada współudział podwładnych w podejmowaniu decyzji. Zgodnie z koncepcją sytuacyjnego przywództwa Blancharda: "Każdy styl kierowniczy powinien być dopasowany do poziomu wiedzy, kompetencji i dojrzałości pracowników". W większości młodych firm, które nie mają jeszcze doświadczenia w kierowaniu, menadżerowie wybierają autorytarny styl kierowania, który z czasem powoli zamienia się w styl demokratyczny. Jest to związane z kształtowaniem się struktury firmy oraz powiększaniem kompetencji wśród pracowników i kierownictwa. Styl demokratyczny sprawdza się w przedsiębiorstwach, w których nie ma potrzeby posiadania wybitnego kierownika. Zamiast tego potrzebny jest dobry moderator - kierownik. Po pewnym czasie, kiedy pracownicy staną się bardzo samodzielni i zdobędą wyższe kompetencje, kierownik demokrata może skupić się na doradztwie i coachingu, zamiast poświęcać czas na kierowanie.
Do elementów stylu kierowania należą m.in.: udział w procesie podejmowania decyzji, bezpośredni kontakt przełożonego z podwładnym, stopień koncentracji kierownika na osiąganie celów.
J.A.C. Brown jako pierwszy wyróżnił style: autokratyczny, demokratyczny i uchylający się od ingerencji. Jego zdaniem kierowników dzielimy na: autokratów, demokratów i nieingerujących.
TL;DR
Styl demokratycznego kierowania polega na współudziale pracowników w podejmowaniu decyzji. Jest odpowiedni dla firm, w których nie ma potrzeby posiadania wybitnego kierownika. Kierownik demokrata deleguje swoje uprawnienia, angażuje się w prace zespołu i zachęca do samodzielności. Ten styl sprzyja wysokiej jakości pracy, ale może prowadzić do przedłużającego się czasu na podejmowanie decyzji i chaosu w przypadku różnych zdaniach członków zespołu. Styl kierowania powinien być dopasowany do cech menedżera, zespołu i rodzaju wykonywanej pracy. Niezależnie od stylu, menadżerowie powinni ustalać cele, motywować pracowników i kontrolować działania.
Założenia
Kierownik (lider/menadżer) określa cele działania dla swoich podopiecznych i pełni funkcję doradczą. Pracownicy są kreatywni, samodzielni i twórczy w wykonywaniu zadań. Biorą czynny udział w podejmowaniu decyzji. Ten styl jest odpowiedni dla pracowników, którzy są wysoko wykwalifikowani, potrzebują niezależności w pracy i mogą pozwolić sobie na swobodne wyrażanie opinii.
Zadania kierownika demokraty
- Rolą kierownika - demokraty jest:
- czynny udział w pracach zespołu (grupy)
- delegowanie swoich uprawnień podwładnym
- przedstawienie celów jakie grupa ma osiągnąć oraz zapoznanie zespołu z możliwymi środkami do realizacji zadania
- proponowanie własnych przemyśleń, przy czym ostatecznie liczy się wybór całej grupy
- pozostawianie podziału pracy pracownikom
- wprowadzenie zasady: każdy ma prawo do wyrażania swojej opinii
- zachęcanie do samodzielności
- zapewnienie dwukierunkowej komunikacji (kierownik - podwładny)
- zachęcanie do częstych merytorycznych dyskusji
- częstsze nagradzanie, niż karanie członków zespołu
- prowadzenie systemu motywacyjnego dla członków zespołu
- utrzymywanie pozytywnej atmosfery
- dążenie do efektywnego wykonania zadań
Zalety i wady
Demokratyczny styl kierowania sprzyja wysokiej jakości pracy. Pracownicy są zmotywowani do pracy. Relacje pracowników z przełożonym są bardzo życzliwe. Zadowolenie pracowników jest dużo wyższe niż w stylu autokratycznym. Wadą w tym stylu kierowania jest przedłużający się czas na podejmowanie decyzji, ponadto istnieje możliwość powstania chaosu, przy odmiennych zdaniach członków zespołu.
Styl demokratyczny, a charakter kierownika
Sposób kierowania jest ściśle powiązany z cechami menedżera: cechy osobowości (m.in. ambicja, inicjatywa, wiarygodność, pewność siebie, oryginalność), wykształcenie, umiejętności organizacyjne, cechy kierownicze (m.in. myślenie strategiczne, asertywność, rzetelność) Style kierowania powinny być dobierane zarówno do: zespołu, kierownika, jak i do rodzaju wykonywanej pracy. Demokrata poza tym, że powinien darzyć zaufaniem członków swojego zespołu powinien mieć również nawyk (przyzwyczajenie) do informowania całego zespołu o zachodzących zmianach.
Na różnych szczeblach odpowiedzialności umiejętności kierownicze różnią się od siebie. Wyróżniamy następujące rodzaje umiejętności: umiejętności techniczne, umiejętności społeczne, umiejętności koncepcyjne.
Funkcje menadżera, a style kierowania
Niezależnie od przyjętego stylu kierowania, menadżerowie powinni ustalać priorytety i główne cele dla firmy, realizować wizję, zarządzać zasobami w konkretnie określonych działaniach, motywować pracowników, monitorować i kontrolować działania oraz postępy w realizowanych zadaniach.
Styl demokratyczny — artykuły polecane |
Praca zespołowa — Style kierowania wg Lewina, Lippitta i White — Zespół — Metody integracji pracowników — Rodzaje zespołów — Struktura projektowa — Styl dyrektywny — Motywacja pracowników w zespole projektowym — Kierowanie |
Bibliografia
- Mieszajkina E. (2016), Ocena stylów kierowania w małych firmach Lubelszczyzny, Organizacja i Zarządzania, nr 4 (36)
- Mikuła B. (red.) (2015), Współczesne tendencje w zachowaniach organizacyjnych, Katedra Zachowań Organizacyjnych, Kraków
- Mintzberg H. (2012), Zarządzanie, Wolters Kluwer, Warszawa
- Rozkwitalska M. (2013), Przewodnik praktycznego zarządzania, Difin, Warszawa
- Rybowska A. (2016), Współczesny menedżer w opinii pracowników organizacji, Marketing i Zarządzanie nr 3 (44)
Autor: Mateusz Król