Silos: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Silos''' to pojęcie oznaczające zachowanie organizacyjne, które objawia się przez '''funkcjonowanie''' jakiejś '''części organizacji''' (osoby, grupy osób, zespołu lub działu) '''w oderwaniu od pozostałych jej części''' (Cilliers, Greyvenstein, 2012, s. 2) | '''Silos''' to pojęcie oznaczające zachowanie organizacyjne, które objawia się przez '''funkcjonowanie''' jakiejś '''części organizacji''' (osoby, grupy osób, zespołu lub działu) '''w oderwaniu od pozostałych jej części''' (Cilliers, Greyvenstein, 2012, s. 2) | ||
Linia 18: | Linia 4: | ||
Silosy w [[organizacja|organizacji]] istnieją wyłącznie na płaszczyźnie '''mentalnej''' (Mohapeloa, 2017, s. 1010). Nie są one fizycznie obecne w organizacjach, ale istnieją w umysłach pracowników jako '''niewidzialna bariera''' (Cilliers, Greyvenstein, 2012, s. 3). | Silosy w [[organizacja|organizacji]] istnieją wyłącznie na płaszczyźnie '''mentalnej''' (Mohapeloa, 2017, s. 1010). Nie są one fizycznie obecne w organizacjach, ale istnieją w umysłach pracowników jako '''niewidzialna bariera''' (Cilliers, Greyvenstein, 2012, s. 3). | ||
Istnienie silosów w obrębie organizacji powoduje (Cilliers, Greyvenstein, 2012, s. 3): | Istnienie silosów w obrębie organizacji powoduje (Cilliers, Greyvenstein, 2012, s. 3): | ||
Linia 44: | Linia 29: | ||
* Kultura firmy promująca rywalizację ponad [[praca zespołowa|pracę zespołową]] | * Kultura firmy promująca rywalizację ponad [[praca zespołowa|pracę zespołową]] | ||
* Brak szkoleń, rozwoju [[umiejętności interpersonalne|umiejętności interpersonalnych]] pracowników | * Brak szkoleń, rozwoju [[umiejętności interpersonalne|umiejętności interpersonalnych]] pracowników | ||
<google>n</google> | |||
==Konsekwencje występowania silosów w organizacji== | ==Konsekwencje występowania silosów w organizacji== | ||
Linia 77: | Linia 64: | ||
* Budowanie zaufania pomiędzy zespołami oraz działami | * Budowanie zaufania pomiędzy zespołami oraz działami | ||
* Przepływ informacji we wszystkich kierunkach [[struktura organizacyjna|struktury organizacyjnej]]: z góry na dół, z dołu do góry oraz na boki | * Przepływ informacji we wszystkich kierunkach [[struktura organizacyjna|struktury organizacyjnej]]: z góry na dół, z dołu do góry oraz na boki | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Koordynacja]]}} — {{i5link|a=[[Warunki pracy - społeczne]]}} — {{i5link|a=[[Struktura sieciowa]]}} — {{i5link|a=[[Kultura organizacyjna w kontekście zarządzania jakością]]}} — {{i5link|a=[[Zespół samozarządzający]]}} — {{i5link|a=[[Model 7s]]}} — {{i5link|a=[[Turkusowe zarządzanie]]}} — {{i5link|a=[[Grupa robocza]]}} — {{i5link|a=[[Empowerment]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Cilliers F., Greyvenstein H. (2012) [https://www.scielo.org.za/pdf/sajip/v38n2/v38n2a10.pdf | * Cilliers F., Greyvenstein H. (2012), ''[https://www.scielo.org.za/pdf/sajip/v38n2/v38n2a10.pdf The impact of silo mentality on team identity: An organizational case study]'', Journal of Industrial Psychology, nr 38 | ||
* Fenwick T., Seville E., Brundson D. (2009) [https://ir.canterbury.ac.nz/bitstream/handle/10092/9468/12619818_silos.pdf?sequence=1&isAllowed=y | * Fenwick T., Seville E., Brundson D. (2009), ''[https://ir.canterbury.ac.nz/bitstream/handle/10092/9468/12619818_silos.pdf?sequence=1&isAllowed=y A report on the impact of silos on resilience and how the impacts might be reduced]'', Resilient Organisations Research Report, nr 1 | ||
* Mohapeloa T. (2017)[https://sciendo.com/downloadpdf/journals/picbe/11/1/article-p1009.pdf | * Mohapeloa T. (2017), ''[https://sciendo.com/downloadpdf/journals/picbe/11/1/article-p1009.pdf Effects of silo mentality on corporate ITC’s business model]'', Proceedings of the International Conference on Business Excellence, nr 11 | ||
* Szewczyk P. (2018) ''Modele dojrzałości procesowej - przegląd i analiza porównawcza'', | * Szewczyk P. (2018), ''Modele dojrzałości procesowej - przegląd i analiza porównawcza'', Journal of Modern Management Process, nr 2 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 18:49, 18 sty 2024
Silos to pojęcie oznaczające zachowanie organizacyjne, które objawia się przez funkcjonowanie jakiejś części organizacji (osoby, grupy osób, zespołu lub działu) w oderwaniu od pozostałych jej części (Cilliers, Greyvenstein, 2012, s. 2)
Silosy w organizacjach powstają wtedy, gdy poszczególne osoby, grupy, zespoły lub działy nie chcą dzielić się swoja wiedzą oraz posiadanymi informacjami z innymi osobami funkcjonującymi w obrębie tej samej organizacji. Objawia się to niskim poziomem komunikacji lub jego brakiem, a także nieujawnianiem lub zatajaniem informacji przed innymi (Mohapeloa, 2017, s. 1009).
Silosy w organizacji istnieją wyłącznie na płaszczyźnie mentalnej (Mohapeloa, 2017, s. 1010). Nie są one fizycznie obecne w organizacjach, ale istnieją w umysłach pracowników jako niewidzialna bariera (Cilliers, Greyvenstein, 2012, s. 3).
Istnienie silosów w obrębie organizacji powoduje (Cilliers, Greyvenstein, 2012, s. 3):
- Dysfunkcję i fragmentację organizacji
- Poczucie segregacji, odłączenia i izolacji od firmy i innych jej członków, zespołów i działów
- Bezsilność, strach przed udziałem w spotkaniach z innymi osobami, zespołami czy działami w obrębie firmy
- Brak zaufania, szacunku oraz współpracy pomiędzy pracownikami
- Występowanie podziału my kontra oni
TL;DR
Silosy w organizacjach to zachowanie polegające na funkcjonowaniu jednej części organizacji w izolacji od reszty. Powstają na skutek niewłaściwej komunikacji i zatajania informacji. Przyczyny to hierarchiczna struktura organizacyjna, osobowość liderów, brak szkoleń i polityki współpracy. Silosy mają negatywny wpływ na innowacje, klientów, zespoły i działy. Ograniczenie silosów możliwe jest poprzez nagradzanie współpracy, tworzenie kultury organizacyjnej opartej na współpracy i jasne określenie obszarów odpowiedzialności.
Przyczyny powstawania silosów w organizacji
Powstawaniu silosów organizacyjnych sprzyja hierarchiczna struktura organizacyjna, w której największa władza organizacyjna oraz autorytet należą do pracowników znajdujących się w strukturze na najwyższych szczeblach; są to tak zwane silosy pionowe. Istnieją także silosy poziome, związane z występowaniem w organizacji obszarów specjalizacji takich, jak zasoby ludzkie (HR), marketing, działalność operacyjna (Cilliers, Greyvenstein, 2012, s. 3). Silosy w organizacji pojawiają się także w obliczu ciągłych zmian organizacyjnych, w szczególności tych wywołanych zmianami kadrowymi (Mohapeloa, 2017, s. 1010).
Innymi przyczynami do powstawania silosów mogą być (Fenwick, Seville, Brunsdon, 2009, s. 5-6):
- Postawa, osobowość lub styl kierowania liderów w organizacji
- Obojętność na potrzeby innych działów
- Priorytetyzacja potrzeb, sukcesów, celów konkretnych działów
- Operowanie w różnych strefach czasowych i geograficznych
- Funkcjonowanie w odizolowaniu od innych
- Uzależnienie nagród finansowych od wyników poszczególnych jednostek
- Polityka oraz procedury w firmie utrudniające współpracę
- Kultura firmy promująca rywalizację ponad pracę zespołową
- Brak szkoleń, rozwoju umiejętności interpersonalnych pracowników
Konsekwencje występowania silosów w organizacji
Cztery główne obszary na które wpływa mentalność silosowa w organizacji to innowacje, klienci, zespoły oraz działy. Szczególnie negatywny wpływ ma ona na tożsamość zespołu na różnych płaszczyznach takich, jak (Mohapeloa, 2017, s. 1010-1012):
- Środowisko fizyczne i strukturę działu
- Relacje wewnątrzgrupowe
- Doświadczenia kierownictwa
- Relacje międzygrupowe
Głównym problemem powiązanym z występowaniem silosów w organizacji jest fakt, że wpływają one negatywnie na funkcjonowanie firmy poprzez (Mohapeloa, 2017, s. 1010-1013):
- Obniżenie kluczowych wskaźników efektywności (KPI)
- Spadek liczby klientów
- Niespełnianie wymogów klientów
- Spadek jakości usług świadczonych klientom
- Brak spójności w działaniach podejmowanych przez pracowników firmy
- Zmniejszenie produktywności i wydajności
- Frustrację pracowników
Ograniczenie powstawania silosów
Proces ograniczenia powstawania silosów w organizacji może zostać ograniczony lub całkowicie wyeliminowany za pomocą (Fenwick, Seville, Brundson, 2009, s. 10):
- Nagradzania zachowań opartych na współpracy
- Zachęcania do innowacji, ulepszania procesów
- Tworzenie kultury organizacji opartej na współpracy i wzajemnej komunikacji
- Jasnego określenia obszarów odpowiedzialności
Inne metody oraz sposoby postępowania w przedsiębiorstwie które mogą sprzyjać ograniczeniu powstawania silosów to między innymi (Mohapeloa, 2017, s.1011):
- Stworzenia kooperacyjnego środowiska pracy w którym pracownicy są współodpowiedzialni za osiąganie celów przedsiębiorstwa
- Uzależnienie systemu wynagrodzeń od osiąganych celów funkcjonalnych całej firmy, a nie pojedynczych zespołów
- Wzmocnienie zależności oraz współpracy pomiędzy różnymi działami w organizacji
- Zachęcanie do traktowania błędów i porażek jako szansy do uczenia się
- Ustalanie celów, których pomyślne wypełnienie odbywa się przy współpracy różnych działów
- Promowanie elastyczności w obrębie zespołu, pomiędzy działami
- Budowanie zaufania pomiędzy zespołami oraz działami
- Przepływ informacji we wszystkich kierunkach struktury organizacyjnej: z góry na dół, z dołu do góry oraz na boki
Silos — artykuły polecane |
Koordynacja — Warunki pracy - społeczne — Struktura sieciowa — Kultura organizacyjna w kontekście zarządzania jakością — Zespół samozarządzający — Model 7s — Turkusowe zarządzanie — Grupa robocza — Empowerment |
Bibliografia
- Cilliers F., Greyvenstein H. (2012), The impact of silo mentality on team identity: An organizational case study, Journal of Industrial Psychology, nr 38
- Fenwick T., Seville E., Brundson D. (2009), A report on the impact of silos on resilience and how the impacts might be reduced, Resilient Organisations Research Report, nr 1
- Mohapeloa T. (2017), Effects of silo mentality on corporate ITC’s business model, Proceedings of the International Conference on Business Excellence, nr 11
- Szewczyk P. (2018), Modele dojrzałości procesowej - przegląd i analiza porównawcza, Journal of Modern Management Process, nr 2
Autor: Justyna Prus