Kierowanie: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Bibliografia: Clean up, replaced: →) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Kierowanie''' to manipulowanie przedmiotem kierowania zgodnie z intencją kierującego. Przedmiotem kierowania mogą być jak rzeczy tak i ludzie. Synonimicznym pojęciem w przypadku kierowania rzeczami jest sterowanie, które polega na nadawaniu przedmiotom kierunku lub oddziaływaniu na mechanizm tak aby ten funkcjonował zgodnie z wolą sterującego (A. Czermiński 1999, s. 32) | |||
'''Kierowanie''' to manipulowanie przedmiotem kierowania zgodnie z intencją kierującego. Przedmiotem kierowania mogą być jak rzeczy tak i ludzie. Synonimicznym pojęciem w przypadku kierowania rzeczami jest sterowanie, które polega na nadawaniu przedmiotom kierunku lub oddziaływaniu na mechanizm tak aby ten funkcjonował zgodnie z wolą sterującego | |||
Kierowanie jest procesem motywacji, przewodzenia i wpływania na działalność podwładnych. Menedżerowie powinni motywować swych pracowników do jak najlepszego wykonywania powierzonych im zadań, przewodzić im w dążeniu do właściwych celów i wpływać na ich podejście do określanych zadań. | Kierowanie jest procesem motywacji, przewodzenia i wpływania na działalność podwładnych. Menedżerowie powinni motywować swych pracowników do jak najlepszego wykonywania powierzonych im zadań, przewodzić im w dążeniu do właściwych celów i wpływać na ich podejście do określanych zadań. | ||
Ideą nowoczesnego kierowania jest takie oddziaływanie na pracowników, aby z własnej woli robili dobrze wszystko to, co wynika z ich prawnego i moralnego obowiązku, dążąc do stałej poprawy sytuacji i wyników pracy. | Ideą nowoczesnego kierowania jest takie oddziaływanie na pracowników, aby z własnej woli robili dobrze wszystko to, co wynika z ich prawnego i moralnego obowiązku, dążąc do stałej poprawy sytuacji i wyników pracy. | ||
Kierowanie ludźmi to ciągłe rozwiązywanie wielkiego kompleksu problemów występujących w układzie [[przełożony]]- podwładny. Ludzkie zachowania, reakcje, odczucia i postawy są niekiedy bardzo zróżnicowane. Jest to konsekwencją zróżnicowania samych ludzi, którzy mają różne poglądy, doświadczenia, oczekiwania i aspiracje, różnie też widzą swoją rolę w organizacji i rolę kierowania w urzeczywistnianiu jej celów.Możliwości zakresu koordynowania grupowego funkcjonowania z wyeksponowaniem roli celu są podstawą do wyróżnienia takich rodzajów kierowania, jak: [[zarządzanie]], administrowanie, rządzenie | Kierowanie ludźmi to ciągłe rozwiązywanie wielkiego kompleksu problemów występujących w układzie [[przełożony]] - podwładny. Ludzkie zachowania, reakcje, odczucia i postawy są niekiedy bardzo zróżnicowane. Jest to konsekwencją zróżnicowania samych ludzi, którzy mają różne poglądy, doświadczenia, oczekiwania i aspiracje, różnie też widzą swoją rolę w organizacji i rolę kierowania w urzeczywistnianiu jej celów.Możliwości zakresu koordynowania grupowego funkcjonowania z wyeksponowaniem roli celu są podstawą do wyróżnienia takich rodzajów kierowania, jak: [[zarządzanie]], administrowanie, rządzenie (R. Krupski 2004, s. 32) | ||
# zarządzanie instytucjonalne jest działaniem przełożonego (kierownika, mistrza, szefa, zarządcy) powodującym zachowanie się podwładnego zgodnie z ustalonym zamiarem | # zarządzanie instytucjonalne jest działaniem przełożonego (kierownika, mistrza, szefa, zarządcy) powodującym zachowanie się podwładnego zgodnie z ustalonym zamiarem | ||
# zarządzanie funkcjonalne polega na wykonywaniu określonych czynności niezbędnych do realizacji celów i zadań organizacji. W ujęciu najbardziej ogólnym zarządzanie obejmuje: [[planowanie]], koordynowanie, pobudzanie i [[kontrolowanie]]. | # zarządzanie funkcjonalne polega na wykonywaniu określonych czynności niezbędnych do realizacji celów i zadań organizacji. W ujęciu najbardziej ogólnym zarządzanie obejmuje: [[planowanie]], koordynowanie, pobudzanie i [[kontrolowanie]]. | ||
Linia 27: | Linia 11: | ||
(A. Czermiński 1999, s 31) | (A. Czermiński 1999, s 31) | ||
<google>n</google> | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 32: | Linia 18: | ||
==Style kierowania== | ==Style kierowania== | ||
Kierowanie (directing) jest funkcją [[zarządzanie|zarządzania]], a więc grupą czynności wykonywanych przez [[menedżer|menedżera]] w strukturze przedsiębiorstwa, co się kojarzy z przywództwem. [[Przywództwo]] jest oddziaływaniem na zachowania innych.Pojawia się to wówczas, gdy jedna osoba | Kierowanie (directing) jest funkcją [[zarządzanie|zarządzania]], a więc grupą czynności wykonywanych przez [[menedżer|menedżera]] w strukturze przedsiębiorstwa, co się kojarzy z przywództwem. [[Przywództwo]] jest oddziaływaniem na zachowania innych.Pojawia się to wówczas, gdy jedna osoba - [[przywódca]] jest zdolna do powodowania pożądanego przez siebie zachowania kogoś innego, takiego zachowania można osiągnąć trzymając się niżej wymienionych stylów kierowania (R. Krupski 2004, s. 100) | ||
''Nakazowy'' (autorytarny) - kierownik sam podejmuje decyzje, wymaga ich wykonania i kontroluje cały [[proces]] od początku do końca. | ''Nakazowy'' (autorytarny) - kierownik sam podejmuje decyzje, wymaga ich wykonania i kontroluje cały [[proces]] od początku do końca. | ||
Linia 44: | Linia 30: | ||
Po raz pierwszy szeroko i w sposób kompleksowy sformułował zasady zarządzania francuski teoretyk naukowej organizacji Henryk Fayol w 1916 roku. Praktyka dowiodła, iż są one aktualne po dzień dzisiejszy. | Po raz pierwszy szeroko i w sposób kompleksowy sformułował zasady zarządzania francuski teoretyk naukowej organizacji Henryk Fayol w 1916 roku. Praktyka dowiodła, iż są one aktualne po dzień dzisiejszy. | ||
# [[Podział pracy]] umożliwia osiągnięcie lepszych efektów przy tym samym nakładzie pracy. | # [[Podział pracy]] umożliwia osiągnięcie lepszych efektów przy tym samym nakładzie pracy. | ||
#[[Autorytet]] to [[prawo]] do rozkazywania i [[zdolność]] do egzekwowania posłuszeństwa wobec siebie. Wynikający z usytuowania w hierarchii służbowej autorytet formalny daje kierownikowi prawo rozkazywania, ale nie zawsze wymusza posłuszeństwo. | # [[Autorytet]] to [[prawo]] do rozkazywania i [[zdolność]] do egzekwowania posłuszeństwa wobec siebie. Wynikający z usytuowania w hierarchii służbowej autorytet formalny daje kierownikowi prawo rozkazywania, ale nie zawsze wymusza posłuszeństwo. | ||
# [[Dyscyplina]] w organizacji przejawiać powinna się w przestrzeganiu norm i uzgodnień w niej obowiązujących. | # [[Dyscyplina]] w organizacji przejawiać powinna się w przestrzeganiu norm i uzgodnień w niej obowiązujących. | ||
# Jedność rozkazodawstwa polega na tym, że podwładny powinien otrzymywać polecenia tylko od jednej osoby. Dwoistość rozkazodawstwa dezorganizuje pracę i powoduje zakłócenia w funkcjonowaniu organizacji. | # Jedność rozkazodawstwa polega na tym, że podwładny powinien otrzymywać polecenia tylko od jednej osoby. Dwoistość rozkazodawstwa dezorganizuje pracę i powoduje zakłócenia w funkcjonowaniu organizacji. | ||
Linia 56: | Linia 42: | ||
# Stabilność personelu sprzyja sprawności funkcjonowania organizacji. Duża [[fluktuacja]] pracowników niekorzystnie tę [[sprawność]] obniża. | # Stabilność personelu sprzyja sprawności funkcjonowania organizacji. Duża [[fluktuacja]] pracowników niekorzystnie tę [[sprawność]] obniża. | ||
# [[Inicjatywa]]. Podwładnym powinno się umożliwić uczestniczenie w tworzeniu i realizacji planów działania organizacji, atmosfera twórczej swobody zwiększa [[zaangażowanie pracowników]] na wszystkich szczeblach organizacji. | # [[Inicjatywa]]. Podwładnym powinno się umożliwić uczestniczenie w tworzeniu i realizacji planów działania organizacji, atmosfera twórczej swobody zwiększa [[zaangażowanie pracowników]] na wszystkich szczeblach organizacji. | ||
#“W jedności | #“W jedności siła". Zgranie personelu należy budować na podstawie zasady jedności rozkazodawstwa. | ||
(A. Czermiński 1999, s 35) | (A. Czermiński 1999, s 35) | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Kierownik]]}} — {{i5link|a=[[Lider]]}} — {{i5link|a=[[Styl kierowania]]}} — {{i5link|a=[[Role menedżerów personalnego i liniowego]]}} — {{i5link|a=[[Zasady zarządzania]]}} — {{i5link|a=[[Zespół projektowy]]}} — {{i5link|a=[[Metody integracji pracowników]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie przez motywację]]}} — {{i5link|a=[[Humanizacja pracy]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Czermiński A. (1999) | * Czermiński A. (1999), ''Podstawy organizacji i zarządzania'', Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu w Gdyni, Gdynia | ||
* | * Krawczyk S. (2000), ''Logistyka w zarządzaniu marketingiem'', Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław | ||
* Krupski R.(2004) | * Krupski R. (2004), ''[https://wwszip.pl/wp-content/uploads/2017/07/01_Krupski_podstawy_organizacji_i_zarzadzania.pdf Podstawy Organizacji i Zarządzania]'', WWSZIP, Wałbrzych | ||
* | * Nęcki Z. (2009), ''Komunikacja i negocjacje a współdziałanie interpersonalne'', Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń | ||
* ''Zarządzanie Zespołem'', | * PARP (2004), ''[https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/2014_zarzadzanie_zespolem_2.pdf Zarządzanie Zespołem]'', Warszawa | ||
* | * Penc J. (1998), ''Motywowanie w zarządzaniu'', Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{a|Maryia Hulevich}} | {{a|Maryia Hulevich}} | ||
[[Kategoria:Kierownik]] | |||
[[Kategoria: | |||
{{#metamaster:description|Kierowanie to proces motywacji, przewodzenia i wpływania na działalność podwładnych. Dowiedz się więcej o zarządzaniu, administrowaniu i rządzeniu na stronie encyklopedii.}} | {{#metamaster:description|Kierowanie to proces motywacji, przewodzenia i wpływania na działalność podwładnych. Dowiedz się więcej o zarządzaniu, administrowaniu i rządzeniu na stronie encyklopedii.}} |
Aktualna wersja na dzień 23:38, 4 gru 2023
Kierowanie to manipulowanie przedmiotem kierowania zgodnie z intencją kierującego. Przedmiotem kierowania mogą być jak rzeczy tak i ludzie. Synonimicznym pojęciem w przypadku kierowania rzeczami jest sterowanie, które polega na nadawaniu przedmiotom kierunku lub oddziaływaniu na mechanizm tak aby ten funkcjonował zgodnie z wolą sterującego (A. Czermiński 1999, s. 32) Kierowanie jest procesem motywacji, przewodzenia i wpływania na działalność podwładnych. Menedżerowie powinni motywować swych pracowników do jak najlepszego wykonywania powierzonych im zadań, przewodzić im w dążeniu do właściwych celów i wpływać na ich podejście do określanych zadań.
Ideą nowoczesnego kierowania jest takie oddziaływanie na pracowników, aby z własnej woli robili dobrze wszystko to, co wynika z ich prawnego i moralnego obowiązku, dążąc do stałej poprawy sytuacji i wyników pracy.
Kierowanie ludźmi to ciągłe rozwiązywanie wielkiego kompleksu problemów występujących w układzie przełożony - podwładny. Ludzkie zachowania, reakcje, odczucia i postawy są niekiedy bardzo zróżnicowane. Jest to konsekwencją zróżnicowania samych ludzi, którzy mają różne poglądy, doświadczenia, oczekiwania i aspiracje, różnie też widzą swoją rolę w organizacji i rolę kierowania w urzeczywistnianiu jej celów.Możliwości zakresu koordynowania grupowego funkcjonowania z wyeksponowaniem roli celu są podstawą do wyróżnienia takich rodzajów kierowania, jak: zarządzanie, administrowanie, rządzenie (R. Krupski 2004, s. 32)
- zarządzanie instytucjonalne jest działaniem przełożonego (kierownika, mistrza, szefa, zarządcy) powodującym zachowanie się podwładnego zgodnie z ustalonym zamiarem
- zarządzanie funkcjonalne polega na wykonywaniu określonych czynności niezbędnych do realizacji celów i zadań organizacji. W ujęciu najbardziej ogólnym zarządzanie obejmuje: planowanie, koordynowanie, pobudzanie i kontrolowanie.
- administrowanie to ogół czynności wykonywanych przez organy państwowe lub samorządowe w zakresie władzy wykonawczej również administrowanie polega na kierowaniu zespołem osób lub zarządzaniu instytucją o określonych funkcjach.
- rządzenie to kierowanie polegające na spełnianiu funkcji administracyjnych w państwie, województwie, gminie lub organizacji samorządowej.
(A. Czermiński 1999, s 31)
TL;DR
Kierowanie to manipulowanie przedmiotem kierowania zgodnie z intencją kierującego. Może dotyczyć zarówno rzeczy, jak i ludzi. Kierowanie ludźmi polega na motywowaniu, przewodzeniu i wpływaniu na podwładnych w celu osiągnięcia właściwych rezultatów. Istnieją różne style kierowania, takie jak nakazowy, nakłaniający, konsultujący, współuczestniczący i delegujący. Zasady kierowania obejmują m.in. podział pracy, autorytet, dyscyplinę, jedność rozkazodawstwa, jednolitość kierownictwa, podporządkowanie interesu ogółu, sprawiedliwe wynagrodzenie, centralizację, hierarchię, ład, sprawiedliwość, stabilność personelu, inicjatywę i jedność rozkazodawstwa.
Style kierowania
Kierowanie (directing) jest funkcją zarządzania, a więc grupą czynności wykonywanych przez menedżera w strukturze przedsiębiorstwa, co się kojarzy z przywództwem. Przywództwo jest oddziaływaniem na zachowania innych.Pojawia się to wówczas, gdy jedna osoba - przywódca jest zdolna do powodowania pożądanego przez siebie zachowania kogoś innego, takiego zachowania można osiągnąć trzymając się niżej wymienionych stylów kierowania (R. Krupski 2004, s. 100)
Nakazowy (autorytarny) - kierownik sam podejmuje decyzje, wymaga ich wykonania i kontroluje cały proces od początku do końca. Nakłaniający (perswazyjny) - przed podjęciem decyzji kierownik dyskutuje z ograniczona liczbą pracowników, wyjaśnia lub przekonuje podwładnych. Konsultujący (konsultatywny) - kierownik podejmuje decyzje po uzyskaniu oraz udzielaniu wskazówek oraz zasięga opinii podwładnych przed podjęciem końcowej decyzji. ’’Współuczestniczący’’ (partycypacyjny) - kierownik przedstawia zespołowi problem, określa graniczne warunki rozwiązania tego problemu i podejmuje decyzje wspólnie z zespołem. Delegujący (demokratyczny) - kierownik pozwala działać podwładnym w określonych granicach, definiując warunki brzegowe i dostosowania się do wymagań podwładnych. (Zarządzanie Zespołem 2004, s. 8)
Zasady kierowania
Po raz pierwszy szeroko i w sposób kompleksowy sformułował zasady zarządzania francuski teoretyk naukowej organizacji Henryk Fayol w 1916 roku. Praktyka dowiodła, iż są one aktualne po dzień dzisiejszy.
- Podział pracy umożliwia osiągnięcie lepszych efektów przy tym samym nakładzie pracy.
- Autorytet to prawo do rozkazywania i zdolność do egzekwowania posłuszeństwa wobec siebie. Wynikający z usytuowania w hierarchii służbowej autorytet formalny daje kierownikowi prawo rozkazywania, ale nie zawsze wymusza posłuszeństwo.
- Dyscyplina w organizacji przejawiać powinna się w przestrzeganiu norm i uzgodnień w niej obowiązujących.
- Jedność rozkazodawstwa polega na tym, że podwładny powinien otrzymywać polecenia tylko od jednej osoby. Dwoistość rozkazodawstwa dezorganizuje pracę i powoduje zakłócenia w funkcjonowaniu organizacji.
- Jednolitość kierownictwa. Jeden cel powinien być przedmiotem kierowania jednego kierownika, posługującego się jednym planem, uwzględniając jedność rozkazodawstwa.
- Podporządkowanie interesu osobistego interesowi ogółu.
- Wynagrodzenie powinno być sprawiedliwe zarówno dla pracowników, jak i pracodawców.
- Centralizacja. Ograniczanie roli podwładnych w podejmowaniu decyzji oznacza centralizację, zwiększanie zaś ich roli - decentralizację.
- Hierarchia jest to liniowe uszeregowanie stanowisk kierowniczych na zasadzie podporządkowania, od najwyższego do najniższego szczebla organizacji.
- Ład. Każda rzecz i każdy człowiek powinny być na właściwym miejscu we właściwym czasie.
- Sprawiedliwość polega bowiem nie tylko na przestrzeganiu ustalonych przepisów ale i na traktowaniu podwładnych przez kierownictwo w sposób nie tylko sprawiedliwy, ale i przychylny.
- Stabilność personelu sprzyja sprawności funkcjonowania organizacji. Duża fluktuacja pracowników niekorzystnie tę sprawność obniża.
- Inicjatywa. Podwładnym powinno się umożliwić uczestniczenie w tworzeniu i realizacji planów działania organizacji, atmosfera twórczej swobody zwiększa zaangażowanie pracowników na wszystkich szczeblach organizacji.
- “W jedności siła". Zgranie personelu należy budować na podstawie zasady jedności rozkazodawstwa.
(A. Czermiński 1999, s 35)
Kierowanie — artykuły polecane |
Kierownik — Lider — Styl kierowania — Role menedżerów personalnego i liniowego — Zasady zarządzania — Zespół projektowy — Metody integracji pracowników — Zarządzanie przez motywację — Humanizacja pracy |
Bibliografia
- Czermiński A. (1999), Podstawy organizacji i zarządzania, Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu w Gdyni, Gdynia
- Krawczyk S. (2000), Logistyka w zarządzaniu marketingiem, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław
- Krupski R. (2004), Podstawy Organizacji i Zarządzania, WWSZIP, Wałbrzych
- Nęcki Z. (2009), Komunikacja i negocjacje a współdziałanie interpersonalne, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń
- PARP (2004), Zarządzanie Zespołem, Warszawa
- Penc J. (1998), Motywowanie w zarządzaniu, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków
Autor: Maryia Hulevich