Teoria wyboru publicznego: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Teoria wyboru publicznego''' - bada przede wszystkim [[proces]] kształtowania instytucji w sferze polityki. "Teoria używania do analizy wydarzeń politycznych w kontekście wyboru partykularnych interesów jednostek w stosunku do dobra wspólnego"<ref>M. Ćwiklicki, M. Jabłoński, S. Mazur (red.) (2016) s. 213</ref> Podstawą teorii jest maksymalizacja, racjonalność oraz [[kierowanie]] się własnym interesem<ref>J. Wilkin (red.)(2005) s. 10</ref>
|list1=
<ul>
<li>[[Szkoła neoklasyczna]]</li>
<li>[[Ludwig von Mises]]</li>
<li>[[Herbert Simon]]</li>
<li>[[Ekonomia instytucjonalna]]</li>
<li>[[Pluralizm]]</li>
<li>[[Etatyzm]]</li>
<li>[[Ekonomia pozytywna]]</li>
<li>[[Inżynieria społeczna]]</li>
<li>[[Leseferyzm]]</li>
</ul>
}}
 
'''Teoria wyboru publicznego''' bada przede wszystkim [[proces]] kształtowania instytucji w sferze polityki. "Teoria używania do analizy wydarzeń politycznych w kontekście wyboru partykularnych interesów jednostek w stosunku do dobra wspólnego"<ref>M. Ćwiklicki, M. Jabłoński, S. Mazur (red.) (2016) str. 213</ref> Podstawą teorii jest maksymalizacja, racjonalność oraz [[kierowanie]] się własnym interesem.<ref>J. Wilkin (red.)(2005) s. 10</ref>


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 20: Linia 5:


==Historia teorii wyboru publicznego==
==Historia teorii wyboru publicznego==
Historia teorii wyboru publicznego sięga lat 40. i 50. XX wieku. Za twórcę uznaje się Jamesa M. Buchanana i należny do nurtu nowej ekonomii instytucjonalnej. Teoria dzieli się na trzy odłamy:
Historia teorii wyboru publicznego sięga lat 40. i 50. XX wieku. Za twórcę uznaje się Jamesa M. Buchanana i należny do nurtu nowej ekonomii instytucjonalnej. Teoria dzieli się na trzy odłamy:
* szkoła Virginii,
* szkoła Virginii,
* szkoła Chicago,
* szkoła Chicago,
* szkoła Rochester.<ref>M. Smaga, T. Włudyka (red.) (2012) str. 56</ref>
* szkoła Rochester<ref>M. Smaga, T. Włudyka (red.) (2012) s. 56</ref>
<google>t</google>
 
'''Szkoła Virginii''' - twórcy: James M. Buchanana, Gordon Tullock, ośrodek: The Center for Study of Public Choice w Georgie Mason Univeristy. W książce pod redakcją Marcina Smaga, Tadeusza Włudyka możemy przeczytać, że szkoła ta "bada procesy tworzenia grup interesu oraz [[efektywność]] władzy i systemu prawnego<ref>M. Smaga, T. Włudyka (red.) (2012) s. 56</ref> U podstaw jej poglądów leży przekonanie, że wyborcy i osoby przez nich wybrane "maksymalizują indywidualną [[użyteczność]] i dążą do redystrybucji dochodów".<ref>M. Smaga, T. Włudyka (red.) (2012) s. 56</ref> Za jej najważniejszy dorobek uznaje się ''teorię kontraktu konstytucyjnego'', która zakłada istnienie dwóch rodzajów decyzji politycznych:
# ''bieżące'' - podejmowane większością głosów i destabilizujące sytuacje sytuację gospodarczą, ponieważ nastawione są na "najszybszą maksymalizacje indywidualnych użyteczności",<ref>M. Smaga, T. Włudyka (red.) (2012) s. 57</ref>
# ''z zakresu tzw. polityki konstytucyjnej'' - zakreśla granice dla decyzji bieżących. W przypadku tych decyzji potrzebny jest konsensus<ref>M. Smaga, T. Włudyka (red.) (2012) s. 57</ref>
Szczególne zainteresowanie wykazują w temacie zjawiska niesprawności rządu a także zawodności rynku<ref>J. Wilkin (red.) (2005) s. 18</ref>


'''Szkoła Virginii''' - twórcy: James M. Buchanana, Gordon Tullock, ośrodek: The Center for Study of Public Choice w Georgie Mason Univeristy. W książce pod redakcją Marcina Smaga, Tadeusza Włudyka możemy przeczytać, że szkoła ta "bada procesy tworzenia grup interesu oraz [[efektywność]] władzy i systemu prawnego.<ref>M. Smaga, T. Włudyka (red.) (2012) str. 56</ref> U podstaw jej poglądów leży przekonanie, że wyborcy i osoby przez nich wybrane "maksymalizują indywidualną [[użyteczność]] i dążą do redystrybucji dochodów".<ref>M. Smaga, T. Włudyka (red.) (2012) str. 56</ref> Za jej najważniejszy dorobek uznaje się ''teorię kontraktu konstytucyjnego'', która zakłada istnienie dwóch rodzajów decyzji politycznych:
'''Szkoła Chicago''' - przedstawiciele: Georgie J. Stigler (laureat Nagrody Nobla, dziedzina - [[ekonomia]]), [[Gary Becker]], Sam Peltzman, Richard A. Posner oraz William M. Landes. Szkoła Chicago inaczej nazywana jest szkołą analizy prawa. Przedstawiciele tej szkoły uznają, że decyzje polityczne i ekonomiczne są podejmowane na tej samej zasadzie. [[Decydent]] jest pozbawiony ideologii. "Uczestnicy rynku są odbiorcami cen, a [[równowaga]] ustala się natychmiast i jest trwała" <ref>M. Smaga, T. Włudyka (red.) (2012) s. 57</ref> Te założenia sprawiają, że można przeprowadzić ekonomiczną analizę regulacji gospodarki oraz efektywności instytucji prawnych<ref>M. Smaga, T. Włudyka (red.) (2012) s. 57</ref> Wg szkoły Chicago "głosujący są dobrze poinformowani, biurokraci są skutecznie kontrolowani przez organy ustawodawcze, a [[system]] prawny oparty na prawie zwyczajowym jest efektywny".<ref>J. Wilkin (red.) (2005) s. 19</ref>
# ''bieżące'' - podejmowane większością głosów i destabilizujące sytuacje sytuację gospodarczą, ponieważ nastawione są na "najszybszą maksymalizacje indywidualnych użyteczności",<ref>M. Smaga, T. Włudyka (red.) (2012) str. 57</ref>
# ''z zakresu tzw. polityki konstytucyjnej'' - zakreśla granice dla decyzji bieżących. W przypadku tych decyzji potrzebny jest konsensus. <ref>M. Smaga, T. Włudyka (red.) (2012) str. 57</ref>
Szczególne zainteresowanie wykazują w temacie zjawiska niesprawności rządu a także zawodności rynku. <ref>J. Wilkin (red.) (2005) str. 18</ref>


'''Szkoła Chicago''' - przedstawiciele: Georgie J. Stigler (laureat Nagrody Nobla, dziedzina - [[ekonomia]]), [[Gary Becker]], Sam Peltzman, Richard A. Posner oraz William M. Landes. Szkoła Chicago inaczej nazywana jest szkołą analizy prawa. Przedstawiciele tej szkoły uznają, że decyzje polityczne i ekonomiczne są podejmowane na tej samej zasadzie. [[Decydent]] jest pozbawiony ideologii. "Uczestnicy rynku są odbiorcami cen, a [[równowaga]] ustala się natychmiast i jest trwała" <ref>M. Smaga, T. Włudyka (red.) (2012) str. 57</ref> Te założenia sprawiają, że można przeprowadzić ekonomiczną analizę regulacji gospodarki oraz efektywności instytucji prawnych. <ref>M. Smaga, T. Włudyka (red.) (2012) str. 57</ref> Wg szkoły Chicago "głosujący są dobrze poinformowani, biurokraci są skutecznie kontrolowani przez organy ustawodawcze, a [[system]] prawny oparty na prawie zwyczajowym jest efektywny."<ref>J. Wilkin (red.) (2005) str. 19</ref>
'''Szkoła Rochester''' - przedstawiciele to William H. Riker, Peter C. Ordeshook. W tej szkole teoria wyboru publicznego jest wzbogacona konfliktami i sposobami ich rozwiązania<ref>M. Smaga, T. Włudyka (red.) (2012) s. 57</ref> Przedstawiciele szkoły Rochester interesują się również problematyką głosowania, manipulacją programami wyborczymi, strategią partii, handlem głosami oraz efektywnością władzy ustawodawczej i biurokracji. Koncentrują się oni głównie na badaniach funkcjonowania sfery politycznej w Stanach Zjednoczonych<ref>J. Wilkin (red.) (2005) s. 19</ref>


'''Szkoła Rochester''' - przedstawiciele to William H. Riker, Peter C. Ordeshook. W tej szkole teoria wyboru publicznego jest wzbogacona konfliktami i sposobami ich rozwiązania. <ref>M. Smaga, T. Włudyka (red.) (2012) str. 57</ref> Przedstawiciele szkoły Rochester interesują się również problematyką głosowania, manipulacją programami wyborczymi, strategią partii, handlem głosami oraz efektywnością władzy ustawodawczej i biurokracji. Koncentrują się oni głównie na badaniach funkcjonowania sfery politycznej w Stanach Zjednoczonych. <ref>J. Wilkin (red.) (2005) str. 19</ref>
<google>n</google>


==Istota teorii wyboru publicznego==
==Istota teorii wyboru publicznego==
 
Teoria ma za [[zadanie]] odnalezienie optymalnych reguł w sytuacji podejmowania wyboru publicznego. Wg Buchanana i Tullock'a podjęta [[decyzja]] będzie sprawiedliwa i racjonalna w momencie, gdy podjęta została przez racjonalne jednostki. Obaj twórcy sądzą, że przed podjęciem decyzji należy przyjąć jakąś regułę podejmowania wyboru. Jednakże ta reguła jest sama w sobie ograniczeniem dla przyszłych wyborów. Szkoła wyboru publicznego pragnie zerwać z założeniami standardowej ekonomii, które mówią, że niemożliwym jest iż podmiot może sam wybrać swoje ograniczenia<ref>P. Przybysz (2009) s. 108, 109</ref>
Teoria ma za [[zadanie]] odnalezienie optymalnych reguł w sytuacji podejmowania wyboru publicznego. Wg Buchanana i Tullock'a podjęta [[decyzja]] będzie sprawiedliwa i racjonalna w momencie, gdy podjęta została przez racjonalne jednostki. Obaj twórcy sądzą, że przed podjęciem decyzji należy przyjąć jakąś regułę podejmowania wyboru. Jednakże ta reguła jest sama w sobie ograniczeniem dla przyszłych wyborów. Szkoła wyboru publicznego pragnie zerwać z założeniami standardowej ekonomii, które mówią, że niemożliwym jest iż podmiot może sam wybrać swoje ograniczenia.<ref>P. Przybysz (2009) str. 108, 109</ref>


==Podstawy teorii wyboru publicznego==
==Podstawy teorii wyboru publicznego==
Wg J. S. Colemana fundamentem teorii są następujące elementy:
Wg J. S. Colemana fundamentem teorii są następujące elementy:
* "[[indywidualizm]] metodologiczny,
* "[[indywidualizm]] metodologiczny,
Linia 50: Linia 33:
* koncepcja kapitału społecznego,
* koncepcja kapitału społecznego,
* [[założenie]] o społecznych źródłach uprawnień,
* [[założenie]] o społecznych źródłach uprawnień,
* koncepcja instytucji."<ref>J. Wilkin (red.) (2005) str. 11,12</ref>
* koncepcja instytucji".<ref>J. Wilkin (red.) (2005) s. 11,12</ref>


==Nurty w teorii wyboru publicznego==
==Nurty w teorii wyboru publicznego==
W dorobku torii wyodrębnia się następujące nurty:
W dorobku torii wyodrębnia się następujące nurty:
* "Ekonomiczna teoria demokracji,
* "Ekonomiczna teoria demokracji,
Linia 59: Linia 41:
* Teoria kontraktu konstytucyjnego,
* Teoria kontraktu konstytucyjnego,
* Teoria grup interesu i koalicji dystrybucji,
* Teoria grup interesu i koalicji dystrybucji,
* Teoria pogoni za rentą."<ref>J. Wilkin (red.) (2005) str. 20-25</ref>
* Teoria pogoni za rentą".<ref>J. Wilkin (red.) (2005) s. 20-25</ref>


==Rachunek kosztów w teorii wyboru publicznego==
==Rachunek kosztów w teorii wyboru publicznego==
Wg Buchanana i Tullock'a każda jednostka przed podjęciem decyzji kalkuluje [[koszty]] związane z jej wyborem. Wyróżnia się następujące koszty:
Wg Buchanana i Tullock'a każda jednostka przed podjęciem decyzji kalkuluje [[koszty]] związane z jej wyborem. Wyróżnia się następujące koszty:
* zewnętrzne - koszty na które jednostka podejmująca decyzje nie ma wpływu, ponieważ spowodowane są one działaniami innych ludzi,
* zewnętrzne - koszty na które jednostka podejmująca decyzje nie ma wpływu, ponieważ spowodowane są one działaniami innych ludzi,
* podejmowanych decyzji - jednostka spodziewa się je ponieść w wyniku dochodzenia do porozumienia z innymi.
* podejmowanych decyzji - jednostka spodziewa się je ponieść w wyniku dochodzenia do porozumienia z innymi.


Koszty te zależą od liczebności grupy, w której jednostka się znajduje. Jeżeli liczba jednostek tej grupy wzrośnie, to koszty zewnętrzne zmaleją, gdyż powinna wystąpić mniejsza ilości działań niekontrolowanych, które zagrażają jednostce wchodzącej w skład grupy. W momencie zawarcia jednomyślnego porozumienia między wszystkimi jednostkami spodziewane koszty zewnętrzne równe będą zeru. Jako powód takiego postępowania Buchanan i Tullock przyjmują fakt, że jednostka, która bierze [[udział]] w procesie podejmowania decyzji nie zgodzi się na niekorzystne dla niej postanowienia. Jednakże należy zauważyć, że im więcej jednostek w danej grupie, tym trudniej osiągnąć dogodne porozumienie, co skutkuje zwiększeniem kosztów, a każda racjonalna jednostka będzie dążyć do ich minimalizacji. <ref>P. Przybysz (2009) str. 110, 111</ref>
Koszty te zależą od liczebności grupy, w której jednostka się znajduje. Jeżeli liczba jednostek tej grupy wzrośnie, to koszty zewnętrzne zmaleją, gdyż powinna wystąpić mniejsza ilości działań niekontrolowanych, które zagrażają jednostce wchodzącej w skład grupy. W momencie zawarcia jednomyślnego porozumienia między wszystkimi jednostkami spodziewane koszty zewnętrzne równe będą zeru. Jako powód takiego postępowania Buchanan i Tullock przyjmują fakt, że jednostka, która bierze [[udział]] w procesie podejmowania decyzji nie zgodzi się na niekorzystne dla niej postanowienia. Jednakże należy zauważyć, że im więcej jednostek w danej grupie, tym trudniej osiągnąć dogodne porozumienie, co skutkuje zwiększeniem kosztów, a każda racjonalna jednostka będzie dążyć do ich minimalizacji<ref>P. Przybysz (2009) s. 110, 111</ref>
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Szkoła neoklasyczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ludwig von Mises]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Herbert Simon]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ekonomia instytucjonalna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Pluralizm]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Etatyzm]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ekonomia pozytywna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Inżynieria społeczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Leseferyzm]]}} }}


==Przypisy==
==Przypisy==
Linia 74: Linia 57:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Czyżewski A., Kułyk P. ''Kwestia rolna w teorii wyboru publicznego'', Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 100, z. 3, 2013
* Czyżewski A., Kułyk P. (2013), ''[https://sj.wne.sggw.pl/pdf/RNR_2013_n3_s7.pdf Kwestia rolna w teorii wyboru publicznego]'', Roczniki Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, nr 3
* Ćwiklicki M., Jabłoński M., Mazur S. (red.) ''Współczesne koncepcje zarządzania publicznego. Wyzwania modernizacyjne sektora publicznego''
* Ćwiklicki M., Jabłoński M., Mazur S. (red.), ''Współczesne koncepcje zarządzania publicznego. Wyzwania modernizacyjne sektora publicznego''
* Nagaj R. [https://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/sip/sip27-2012/SiP-27-149.pdf ''Przesłanki regulacji rynków w świetle teorii wyboru publicznego''], Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania nr 27
* Nagaj R. (2012), ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/sip/sip27-2012/SiP-27-149.pdf Przesłanki regulacji rynków w świetle teorii wyboru publicznego]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, nr 27
* Przybysz P. ''Modele teoretyczne we współczesnej filozofii politycznej liberalizmu'', Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2009
* Przybysz P. (2009), ''Modele teoretyczne we współczesnej filozofii politycznej liberalizmu'', Wydawnictwo Naukowe WNS UAM
* Smaga M., Włudyka T. (red.) ''Instytucje gospodarki rynkowej'', LEX, Warszawa 2012
* Smaga M., Włudyga T. (2012), ''Instytucje gospodarki rynkowej'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Wilkina J. (red.) ''Teoria wyboru publicznego'', Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2005
* Wilkin J. (red.) (2005), ''Teoria wyboru publicznego'', Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa
* Woźnicki J. [https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.pan-n-yid-2012-iid-1-art-000000000009/c/09_Nowa_Dyscyplina__Nauki_W_Polityce_Publicznej_Us.pdf ''Nowa dyscyplina – "nauki o polityce publicznej” usytuowana w dziedzinie nauk społecznych**''], NAUKA 1/2012
* Woźnicki J. (2012), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.pan-n-yid-2012-iid-1-art-000000000009/c/09_Nowa_Dyscyplina__Nauki_W_Polityce_Publicznej_Us.pdf Nowa dyscyplina - nauki o polityce publicznej usytuowana w dziedzinie nauk społecznych]'', Nauka, nr 1
</noautolinks>
</noautolinks>



Aktualna wersja na dzień 20:46, 17 gru 2023

Teoria wyboru publicznego - bada przede wszystkim proces kształtowania instytucji w sferze polityki. "Teoria używania do analizy wydarzeń politycznych w kontekście wyboru partykularnych interesów jednostek w stosunku do dobra wspólnego"[1] Podstawą teorii jest maksymalizacja, racjonalność oraz kierowanie się własnym interesem[2]

TL;DR

Teoria wyboru publicznego bada proces kształtowania instytucji w polityce. Dzieli się na trzy odłamy: szkołę Virginii, szkołę Chicago i szkołę Rochester. Teoria ma za zadanie znaleźć optymalne reguły w podejmowaniu decyzji publicznych. Podstawą tej teorii są indywidualizm metodologiczny, zasada maksymalizacji, koncepcja optimum społecznego, koncepcja równowagi systemu, możliwość poprawy użyteczności przez zrzeczenie się kontroli, koncepcja kapitału społecznego, założenie o społecznych źródłach uprawnień i koncepcja instytucji. Teoria wyodrębnia różne nurty, takie jak ekonomiczna teoria demokracji, teoria władzy państwowej i teoria grup interesu. W teorii wyboru publicznego istotny jest również rachunek kosztów, który uwzględnia koszty zewnętrzne i koszty podejmowanych decyzji.

Historia teorii wyboru publicznego

Historia teorii wyboru publicznego sięga lat 40. i 50. XX wieku. Za twórcę uznaje się Jamesa M. Buchanana i należny do nurtu nowej ekonomii instytucjonalnej. Teoria dzieli się na trzy odłamy:

  • szkoła Virginii,
  • szkoła Chicago,
  • szkoła Rochester[3]

Szkoła Virginii - twórcy: James M. Buchanana, Gordon Tullock, ośrodek: The Center for Study of Public Choice w Georgie Mason Univeristy. W książce pod redakcją Marcina Smaga, Tadeusza Włudyka możemy przeczytać, że szkoła ta "bada procesy tworzenia grup interesu oraz efektywność władzy i systemu prawnego[4] U podstaw jej poglądów leży przekonanie, że wyborcy i osoby przez nich wybrane "maksymalizują indywidualną użyteczność i dążą do redystrybucji dochodów".[5] Za jej najważniejszy dorobek uznaje się teorię kontraktu konstytucyjnego, która zakłada istnienie dwóch rodzajów decyzji politycznych:

  1. bieżące - podejmowane większością głosów i destabilizujące sytuacje sytuację gospodarczą, ponieważ nastawione są na "najszybszą maksymalizacje indywidualnych użyteczności",[6]
  2. z zakresu tzw. polityki konstytucyjnej - zakreśla granice dla decyzji bieżących. W przypadku tych decyzji potrzebny jest konsensus[7]

Szczególne zainteresowanie wykazują w temacie zjawiska niesprawności rządu a także zawodności rynku[8]

Szkoła Chicago - przedstawiciele: Georgie J. Stigler (laureat Nagrody Nobla, dziedzina - ekonomia), Gary Becker, Sam Peltzman, Richard A. Posner oraz William M. Landes. Szkoła Chicago inaczej nazywana jest szkołą analizy prawa. Przedstawiciele tej szkoły uznają, że decyzje polityczne i ekonomiczne są podejmowane na tej samej zasadzie. Decydent jest pozbawiony ideologii. "Uczestnicy rynku są odbiorcami cen, a równowaga ustala się natychmiast i jest trwała" [9] Te założenia sprawiają, że można przeprowadzić ekonomiczną analizę regulacji gospodarki oraz efektywności instytucji prawnych[10] Wg szkoły Chicago "głosujący są dobrze poinformowani, biurokraci są skutecznie kontrolowani przez organy ustawodawcze, a system prawny oparty na prawie zwyczajowym jest efektywny".[11]

Szkoła Rochester - przedstawiciele to William H. Riker, Peter C. Ordeshook. W tej szkole teoria wyboru publicznego jest wzbogacona konfliktami i sposobami ich rozwiązania[12] Przedstawiciele szkoły Rochester interesują się również problematyką głosowania, manipulacją programami wyborczymi, strategią partii, handlem głosami oraz efektywnością władzy ustawodawczej i biurokracji. Koncentrują się oni głównie na badaniach funkcjonowania sfery politycznej w Stanach Zjednoczonych[13]

Istota teorii wyboru publicznego

Teoria ma za zadanie odnalezienie optymalnych reguł w sytuacji podejmowania wyboru publicznego. Wg Buchanana i Tullock'a podjęta decyzja będzie sprawiedliwa i racjonalna w momencie, gdy podjęta została przez racjonalne jednostki. Obaj twórcy sądzą, że przed podjęciem decyzji należy przyjąć jakąś regułę podejmowania wyboru. Jednakże ta reguła jest sama w sobie ograniczeniem dla przyszłych wyborów. Szkoła wyboru publicznego pragnie zerwać z założeniami standardowej ekonomii, które mówią, że niemożliwym jest iż podmiot może sam wybrać swoje ograniczenia[14]

Podstawy teorii wyboru publicznego

Wg J. S. Colemana fundamentem teorii są następujące elementy:

  • "indywidualizm metodologiczny,
  • zasada maksymalizacji lub optymalizacji,
  • koncepcja optimum społecznego,
  • koncepcja równowagi systemu,
  • możliwość poprawy użyteczności przez zrzeczenie się kontroli,
  • koncepcja kapitału społecznego,
  • założenie o społecznych źródłach uprawnień,
  • koncepcja instytucji".[15]

Nurty w teorii wyboru publicznego

W dorobku torii wyodrębnia się następujące nurty:

  • "Ekonomiczna teoria demokracji,
  • Teoria władzy ustawodawczej, wykonawczej i biurokracji państwowej,
  • Teoria kontraktu konstytucyjnego,
  • Teoria grup interesu i koalicji dystrybucji,
  • Teoria pogoni za rentą".[16]

Rachunek kosztów w teorii wyboru publicznego

Wg Buchanana i Tullock'a każda jednostka przed podjęciem decyzji kalkuluje koszty związane z jej wyborem. Wyróżnia się następujące koszty:

  • zewnętrzne - koszty na które jednostka podejmująca decyzje nie ma wpływu, ponieważ spowodowane są one działaniami innych ludzi,
  • podejmowanych decyzji - jednostka spodziewa się je ponieść w wyniku dochodzenia do porozumienia z innymi.

Koszty te zależą od liczebności grupy, w której jednostka się znajduje. Jeżeli liczba jednostek tej grupy wzrośnie, to koszty zewnętrzne zmaleją, gdyż powinna wystąpić mniejsza ilości działań niekontrolowanych, które zagrażają jednostce wchodzącej w skład grupy. W momencie zawarcia jednomyślnego porozumienia między wszystkimi jednostkami spodziewane koszty zewnętrzne równe będą zeru. Jako powód takiego postępowania Buchanan i Tullock przyjmują fakt, że jednostka, która bierze udział w procesie podejmowania decyzji nie zgodzi się na niekorzystne dla niej postanowienia. Jednakże należy zauważyć, że im więcej jednostek w danej grupie, tym trudniej osiągnąć dogodne porozumienie, co skutkuje zwiększeniem kosztów, a każda racjonalna jednostka będzie dążyć do ich minimalizacji[17]


Teoria wyboru publicznegoartykuły polecane
Szkoła neoklasycznaLudwig von MisesHerbert SimonEkonomia instytucjonalnaPluralizmEtatyzmEkonomia pozytywnaInżynieria społecznaLeseferyzm

Przypisy

  1. M. Ćwiklicki, M. Jabłoński, S. Mazur (red.) (2016) s. 213
  2. J. Wilkin (red.)(2005) s. 10
  3. M. Smaga, T. Włudyka (red.) (2012) s. 56
  4. M. Smaga, T. Włudyka (red.) (2012) s. 56
  5. M. Smaga, T. Włudyka (red.) (2012) s. 56
  6. M. Smaga, T. Włudyka (red.) (2012) s. 57
  7. M. Smaga, T. Włudyka (red.) (2012) s. 57
  8. J. Wilkin (red.) (2005) s. 18
  9. M. Smaga, T. Włudyka (red.) (2012) s. 57
  10. M. Smaga, T. Włudyka (red.) (2012) s. 57
  11. J. Wilkin (red.) (2005) s. 19
  12. M. Smaga, T. Włudyka (red.) (2012) s. 57
  13. J. Wilkin (red.) (2005) s. 19
  14. P. Przybysz (2009) s. 108, 109
  15. J. Wilkin (red.) (2005) s. 11,12
  16. J. Wilkin (red.) (2005) s. 20-25
  17. P. Przybysz (2009) s. 110, 111

Bibliografia


Autor: Klaudia Niziołek