Gospodarka centralnie planowana: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Gospodarka centralnie planowana''' jest to [[gospodarka]] oparta na dominacji państwowej własności [[Czynniki produkcji|czynników produkcji]] i kierowania przez [[Biurokracja|biurokrację]] państwową, głównie za pomocą różnego typu wskaźników wynikających z planu centralnego. | '''Gospodarka centralnie planowana''' jest to [[gospodarka]] oparta na dominacji państwowej własności [[Czynniki produkcji|czynników produkcji]] i kierowania przez [[Biurokracja|biurokrację]] państwową, głównie za pomocą różnego typu wskaźników wynikających z planu centralnego. | ||
Pojęcie gospodarki centralnie planowanej odnoszone jest do gospodarki krajów, tzw. realnego socjalizmu, a więc krajów rządzonych przez partię typu komunistycznego (M. Tymiński 2002). | Pojęcie gospodarki centralnie planowanej odnoszone jest do gospodarki krajów, tzw. realnego socjalizmu, a więc krajów rządzonych przez partię typu komunistycznego (M. Tymiński 2002). | ||
Linia 22: | Linia 7: | ||
Gospodarka centralnie planowana to system oparty na dominacji państwowej własności i zarządzaniu przez biurokrację. Charakteryzuje się centralnym planowaniem, nierynkową alokacją zasobów i niedoborami. Słabościami systemu są brak alokacji zasobów, brak elastyczności, brak zdolności do absorbowania informacji i brak demokracji. Zaletą systemu jest wysoka selektywność. | Gospodarka centralnie planowana to system oparty na dominacji państwowej własności i zarządzaniu przez biurokrację. Charakteryzuje się centralnym planowaniem, nierynkową alokacją zasobów i niedoborami. Słabościami systemu są brak alokacji zasobów, brak elastyczności, brak zdolności do absorbowania informacji i brak demokracji. Zaletą systemu jest wysoka selektywność. | ||
==Zasadnicze cechy gospodarki centralnie planowanej, inaczej zwanej systemem nakazowo-rozdzielczym | ==Zasadnicze cechy gospodarki centralnie planowanej, inaczej zwanej systemem nakazowo-rozdzielczym== | ||
* monoteistyczny ład społeczny- struktura tego systemu wyróżniała centrum polityczne (układ naczelnych władz partyjnych) następnie władze państwową (Sejm i Rada Państwa) oraz administrację państwową szczebla centralnego ([[rząd]], ministerstwa, różnego rodzaju centralne urzędy), | * monoteistyczny ład społeczny - struktura tego systemu wyróżniała centrum polityczne (układ naczelnych władz partyjnych) następnie władze państwową (Sejm i Rada Państwa) oraz administrację państwową szczebla centralnego ([[rząd]], ministerstwa, różnego rodzaju centralne urzędy), | ||
* dominacja państwowej własności czynników produkcji - państwowa [[własność]] dominowała we wszystkich dziedzinach gospodarki. W sensie formalnym i prawnym właścicielem środków produkcji skupionych w tzw. sektorze państwowym było państwo. Własność państwowa powstała wskutek nacjonalizacji większych prywatnych przedsiębiorstw i majątków ziemskich. Własność tę oraz własność spółdzielczą traktowano oficjalnie jako dwie [[formy własności]] społecznej, przy czym własność państwowa miała stanowić formę "wyższą", a spółdzielcza "niższą" (zakładano, że własność spółdzielcza wykorzystywana była w interesie tylko jednej grupy, a państwowa w interesie całego społeczeństwa). Jeżeli chodzi o własność prywatną to występowała ona w formie tzw. własności drobnotowarowej. Obejmowała ona ziemię i inne [[czynniki produkcji]], skupiona była w indywidualnych gospodarstwach rolnych oraz niewielkich przedsiębiorstwach i zakładach produkcyjnych, rzemieślniczych, usługowych, | |||
* dominacja państwowej własności czynników produkcji- państwowa [[własność]] dominowała we wszystkich dziedzinach gospodarki. W sensie formalnym i prawnym właścicielem środków produkcji skupionych w tzw. sektorze państwowym było państwo. Własność państwowa powstała wskutek nacjonalizacji większych prywatnych przedsiębiorstw i majątków ziemskich. Własność tę oraz własność spółdzielczą traktowano oficjalnie jako dwie [[formy własności]] społecznej, przy czym własność państwowa miała stanowić formę "wyższą", a spółdzielcza "niższą" (zakładano, że własność spółdzielcza wykorzystywana była w interesie tylko jednej grupy, a państwowa w interesie całego społeczeństwa). Jeżeli chodzi o własność prywatną to występowała ona w formie tzw. własności drobnotowarowej. Obejmowała ona ziemię i inne [[czynniki produkcji]], skupiona była w indywidualnych gospodarstwach rolnych oraz niewielkich przedsiębiorstwach i zakładach produkcyjnych, rzemieślniczych, usługowych, | |||
* centralne [[planowanie]] i [[zarządzanie]] gospodarką- bardzo silna [[centralizacja]] decyzji gospodarczych, istotne decyzje ekonomiczne zapadały na szczeblu centralnym. Obowiązywał hierarchiczny charakter planu i pionowy układ powiązań między różnymi organizacjami oraz nakazowy sposób przekazywania decyzji. Zadania ujęte w planie musiały być traktowane przez inne podmioty gospodarcze jako obowiązkowe do wykonania. Dominowało planowanie rzeczowe nad planowaniem finansowym. [[Plan]] powstał przede wszystkim w wielkościach naturalnych (fizycznych). Kategorie towarowo-pieniężne (ceny, [[koszty]], [[rentowność]]) w sferze stosunków pomiędzy szczeblem centralnym a przedsiębiorstwami oraz między samymi przedsiębiorstwami odgrywały role bierną w tym sensie, że nie wpływały na aktyw wyboru dokonywane przez przedsiębiorstwa, | * centralne [[planowanie]] i [[zarządzanie]] gospodarką- bardzo silna [[centralizacja]] decyzji gospodarczych, istotne decyzje ekonomiczne zapadały na szczeblu centralnym. Obowiązywał hierarchiczny charakter planu i pionowy układ powiązań między różnymi organizacjami oraz nakazowy sposób przekazywania decyzji. Zadania ujęte w planie musiały być traktowane przez inne podmioty gospodarcze jako obowiązkowe do wykonania. Dominowało planowanie rzeczowe nad planowaniem finansowym. [[Plan]] powstał przede wszystkim w wielkościach naturalnych (fizycznych). Kategorie towarowo-pieniężne (ceny, [[koszty]], [[rentowność]]) w sferze stosunków pomiędzy szczeblem centralnym a przedsiębiorstwami oraz między samymi przedsiębiorstwami odgrywały role bierną w tym sensie, że nie wpływały na aktyw wyboru dokonywane przez przedsiębiorstwa, | ||
* nierynkowa [[alokacja zasobów]]- to rozdział surowców, materiałów, [[Dewiza|dewiz]], środków inwestycyjnych, kredytowych, a w dużej mierze także dóbr i usług konsumpcyjnych. [[Alokacja]] zasobów kształtowała się pod wpływem subiektywnych ocen polityków gospodarczych i procedur przetargowych między różnymi grupami nacisku, | * nierynkowa [[alokacja zasobów]] - to rozdział surowców, materiałów, [[Dewiza|dewiz]], środków inwestycyjnych, kredytowych, a w dużej mierze także dóbr i usług konsumpcyjnych. [[Alokacja]] zasobów kształtowała się pod wpływem subiektywnych ocen polityków gospodarczych i procedur przetargowych między różnymi grupami nacisku, | ||
* gospodarka niedoborów- niedobory były wszechobecne, dotyczyły zarówno czynników produkcji, jak i przedmiotów spożycia. Istotną przyczyną niedoborów było to, że przedsiębiorstwa napotykały tzw. "łagodne" ograniczenie pieniężno-budżetowe. Wyrażało się to w tym, że: | * gospodarka niedoborów - niedobory były wszechobecne, dotyczyły zarówno czynników produkcji, jak i przedmiotów spożycia. Istotną przyczyną niedoborów było to, że przedsiębiorstwa napotykały tzw. "łagodne" ograniczenie pieniężno-budżetowe. Wyrażało się to w tym, że: | ||
* ceny nie miały charakteru zewnętrznego wobec przedsiębiorstw, co znaczy, że miały one na nie wpływ, mogły nimi manipulować i ukrywać w nich marnotrawstwo, | * ceny nie miały charakteru zewnętrznego wobec przedsiębiorstw, co znaczy, że miały one na nie wpływ, mogły nimi manipulować i ukrywać w nich marnotrawstwo, | ||
* [[system]] podatkowy był łagodny, wobec przedsiębiorstw stosowano ulgi, odroczenia i [[zwolnienia podatkowe]], | * [[system]] podatkowy był łagodny, wobec przedsiębiorstw stosowano ulgi, odroczenia i [[zwolnienia podatkowe]], | ||
* państwo udzielało bezzwrotnych dotacji przedsiębiorstwom, | * państwo udzielało bezzwrotnych dotacji przedsiębiorstwom, | ||
* banki udzielały organizacjom gospodarczym [[Kredyt|kredyty]] nawet w sytuacji, gdy nie było gwarancji, iż będą one w stanie zwrócić pożyczki z własnych przychodów. | * banki udzielały organizacjom gospodarczym [[Kredyt|kredyty]] nawet w sytuacji, gdy nie było gwarancji, iż będą one w stanie zwrócić pożyczki z własnych przychodów. | ||
<google>n</google> | |||
==Słabości systemu== | ==Słabości systemu== | ||
Linia 49: | Linia 34: | ||
==Zalety systemu== | ==Zalety systemu== | ||
System nakazowo-rozdzielczy posiadał jedną mocną stronę, tzw. wysoką selektywność, czyli [[zdolność]] do koncentracji ograniczonych zasobów na szczeblu centralnym, a następnie ich rozdział między [[cele]] uznane za najważniejsze. | System nakazowo-rozdzielczy posiadał jedną mocną stronę, tzw. wysoką selektywność, czyli [[zdolność]] do koncentracji ograniczonych zasobów na szczeblu centralnym, a następnie ich rozdział między [[cele]] uznane za najważniejsze. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Gospodarka mieszana]]}} — {{i5link|a=[[Interwencjonizm]]}} — {{i5link|a=[[Polityka turystyczna]]}} — {{i5link|a=[[Gospodarka rynkowa]]}} — {{i5link|a=[[Centralne planowanie]]}} — {{i5link|a=[[Cechy gospodarki rynkowej]]}} — {{i5link|a=[[Turbokapitalizm]]}} — {{i5link|a=[[System gospodarczy]]}} — {{i5link|a=[[Etatyzm]]}} — {{i5link|a=[[Mapa percepcji]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Buczyńska T. | * Buczyńska T. (2007), ''Mikroekonomia'', Wydawnictwo Szkolne PWN, Łódź | ||
* Kochan J. | * Kochan J. (2013), ''Socjalizm'', Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa | ||
* Tymiński M. | * Tymiński M. (2002), ''[https://rcin.org.pl/Content/49276/WA303_63178_A507-DN-R-34-4_Tyminski.pdf Malwersacje w przedsiębiorstwach socjalistycznych w Polsce (1950-1970)]'', Dzieje Najnowsze, nr 4 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{a|Aleksandra Noga}} | {{a|Aleksandra Noga}} | ||
[[Kategoria:Systemy gospodarcze]] | |||
{{#metamaster:description|Gospodarka centralnie planowana - gospodarka oparta na państwowej własności i kierowana przez biurokrację państwową, charakterystyczna dla krajów realnego socjalizmu.}} | {{#metamaster:description|Gospodarka centralnie planowana - gospodarka oparta na państwowej własności i kierowana przez biurokrację państwową, charakterystyczna dla krajów realnego socjalizmu.}} |
Aktualna wersja na dzień 23:45, 25 lis 2023
Gospodarka centralnie planowana jest to gospodarka oparta na dominacji państwowej własności czynników produkcji i kierowania przez biurokrację państwową, głównie za pomocą różnego typu wskaźników wynikających z planu centralnego. Pojęcie gospodarki centralnie planowanej odnoszone jest do gospodarki krajów, tzw. realnego socjalizmu, a więc krajów rządzonych przez partię typu komunistycznego (M. Tymiński 2002).
Podstawowe założenia tej gospodarki wywodzą się z marksistowskiej wizji komunizmu. Wyrosła ona przede wszystkim z totalnej krytyki kapitalizmu.
TL;DR
Gospodarka centralnie planowana to system oparty na dominacji państwowej własności i zarządzaniu przez biurokrację. Charakteryzuje się centralnym planowaniem, nierynkową alokacją zasobów i niedoborami. Słabościami systemu są brak alokacji zasobów, brak elastyczności, brak zdolności do absorbowania informacji i brak demokracji. Zaletą systemu jest wysoka selektywność.
Zasadnicze cechy gospodarki centralnie planowanej, inaczej zwanej systemem nakazowo-rozdzielczym
- monoteistyczny ład społeczny - struktura tego systemu wyróżniała centrum polityczne (układ naczelnych władz partyjnych) następnie władze państwową (Sejm i Rada Państwa) oraz administrację państwową szczebla centralnego (rząd, ministerstwa, różnego rodzaju centralne urzędy),
- dominacja państwowej własności czynników produkcji - państwowa własność dominowała we wszystkich dziedzinach gospodarki. W sensie formalnym i prawnym właścicielem środków produkcji skupionych w tzw. sektorze państwowym było państwo. Własność państwowa powstała wskutek nacjonalizacji większych prywatnych przedsiębiorstw i majątków ziemskich. Własność tę oraz własność spółdzielczą traktowano oficjalnie jako dwie formy własności społecznej, przy czym własność państwowa miała stanowić formę "wyższą", a spółdzielcza "niższą" (zakładano, że własność spółdzielcza wykorzystywana była w interesie tylko jednej grupy, a państwowa w interesie całego społeczeństwa). Jeżeli chodzi o własność prywatną to występowała ona w formie tzw. własności drobnotowarowej. Obejmowała ona ziemię i inne czynniki produkcji, skupiona była w indywidualnych gospodarstwach rolnych oraz niewielkich przedsiębiorstwach i zakładach produkcyjnych, rzemieślniczych, usługowych,
- centralne planowanie i zarządzanie gospodarką- bardzo silna centralizacja decyzji gospodarczych, istotne decyzje ekonomiczne zapadały na szczeblu centralnym. Obowiązywał hierarchiczny charakter planu i pionowy układ powiązań między różnymi organizacjami oraz nakazowy sposób przekazywania decyzji. Zadania ujęte w planie musiały być traktowane przez inne podmioty gospodarcze jako obowiązkowe do wykonania. Dominowało planowanie rzeczowe nad planowaniem finansowym. Plan powstał przede wszystkim w wielkościach naturalnych (fizycznych). Kategorie towarowo-pieniężne (ceny, koszty, rentowność) w sferze stosunków pomiędzy szczeblem centralnym a przedsiębiorstwami oraz między samymi przedsiębiorstwami odgrywały role bierną w tym sensie, że nie wpływały na aktyw wyboru dokonywane przez przedsiębiorstwa,
- nierynkowa alokacja zasobów - to rozdział surowców, materiałów, dewiz, środków inwestycyjnych, kredytowych, a w dużej mierze także dóbr i usług konsumpcyjnych. Alokacja zasobów kształtowała się pod wpływem subiektywnych ocen polityków gospodarczych i procedur przetargowych między różnymi grupami nacisku,
- gospodarka niedoborów - niedobory były wszechobecne, dotyczyły zarówno czynników produkcji, jak i przedmiotów spożycia. Istotną przyczyną niedoborów było to, że przedsiębiorstwa napotykały tzw. "łagodne" ograniczenie pieniężno-budżetowe. Wyrażało się to w tym, że:
- ceny nie miały charakteru zewnętrznego wobec przedsiębiorstw, co znaczy, że miały one na nie wpływ, mogły nimi manipulować i ukrywać w nich marnotrawstwo,
- system podatkowy był łagodny, wobec przedsiębiorstw stosowano ulgi, odroczenia i zwolnienia podatkowe,
- państwo udzielało bezzwrotnych dotacji przedsiębiorstwom,
- banki udzielały organizacjom gospodarczym kredyty nawet w sytuacji, gdy nie było gwarancji, iż będą one w stanie zwrócić pożyczki z własnych przychodów.
Słabości systemu
Istnienie łagodnego ograniczenia pieniężno-budżetowego sprawiło, że przedsiębiorstwa nie musiały walczyć o przetrwanie i rozwoju, które gwarantowane były przez państwo i nie zależały od realizowanej rentowności. Słabością systemu nakazowo-rozdzielczym było to że system:
- nie zapewniał prawidłowej alokacji zasobów gospodarczych, tzn. nie skłaniał do racjonalnego wykorzystania czynników wytwórczych i obniżki kosztów,
- okazał się całkowicie nieelastyczny z punktu widzenia dostosowania produkcji do struktury potrzeb odbiorców,
- nie był zdolny do absorbowania informacji,
- nie sprzyjał osiąganiu równowagi gospodarczej,
- hamował widoczny sposób oddolną inicjatywę i kreowanie siły tkwiącej w społeczeństwie,
- wywoływał tendencje do ukrywania rezerw przez podmioty gospodarcze,
- prowadził do nadmiernego rozrostu administracji gospodarczej i biurokracji partyjno-państwowej,
- uniemożliwiał w praktyce jakąkolwiek demokrację.
Zalety systemu
System nakazowo-rozdzielczy posiadał jedną mocną stronę, tzw. wysoką selektywność, czyli zdolność do koncentracji ograniczonych zasobów na szczeblu centralnym, a następnie ich rozdział między cele uznane za najważniejsze.
Gospodarka centralnie planowana — artykuły polecane |
Gospodarka mieszana — Interwencjonizm — Polityka turystyczna — Gospodarka rynkowa — Centralne planowanie — Cechy gospodarki rynkowej — Turbokapitalizm — System gospodarczy — Etatyzm — Mapa percepcji |
Bibliografia
- Buczyńska T. (2007), Mikroekonomia, Wydawnictwo Szkolne PWN, Łódź
- Kochan J. (2013), Socjalizm, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
- Tymiński M. (2002), Malwersacje w przedsiębiorstwach socjalistycznych w Polsce (1950-1970), Dzieje Najnowsze, nr 4
Autor: Aleksandra Noga