|
|
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) |
Linia 1: |
Linia 1: |
| {{infobox4
| | '''Hotel''' to zakład oferujący podróżnym nocleg i wyżywienie w zamian za [[wynagrodzenie]]. Posiada co najmniej 10 pokoi (Koman, Kubicki 1996, s. 15,18) Zaszeregowania obiektów hotelarskich do kategorii hotelu dokonuje marszałek danego województwa. W zależności od wyposażenia hotelu, gamy świadczonych w nim usług, stopnia luksusu i wygody, istnieje pięć kategorii hoteli: najwyższa - pięć gwiazdek; oraz najniższa - jedna gwiazdka (Turkowski 2010, s. 17) |
| |list1=
| |
| <ul>
| |
| <li>[[Motel]]</li>
| |
| <li>[[Dom wycieczkowy]]</li>
| |
| <li>[[Pensjonat]]</li>
| |
| <li>[[Schronisko młodzieżowe]]</li>
| |
| <li>[[Pole biwakowe]]</li>
| |
| <li>[[Schronisko]]</li>
| |
| <li>[[Kategoryzacja hoteli]]</li>
| |
| <li>[[Jakość transportu lotniczego]]</li>
| |
| <li>[[Droga ekspresowa]]</li>
| |
| </ul>
| |
| }}
| |
| | |
| '''Hotel''' to zakład oferujący podróżnym nocleg i wyżywienie w zamian za [[wynagrodzenie]]. Posiada co najmniej 10 pokoi. (Koman, Kubicki 1996, s. 15,18) Zaszeregowania obiektów hotelarskich do kategorii hotelu dokonuje marszałek danego województwa. W zależności od wyposażenia hotelu, gamy świadczonych w nim usług, stopnia luksusu i wygody, istnieje pięć kategorii hoteli: najwyższa - pięć gwiazdek; oraz najniższa - jedna gwiazdka. (Turkowski 2010, s. 17) | |
|
| |
|
| ==TL;DR== | | ==TL;DR== |
Linia 21: |
Linia 6: |
| ==Klasyfikacja hoteli w Polsce== | | ==Klasyfikacja hoteli w Polsce== |
| Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone [[usługi]] hotelarskie, wymagania dla poszczególnych kategorii hoteli są następujące: | | Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone [[usługi]] hotelarskie, wymagania dla poszczególnych kategorii hoteli są następujące: |
| <google>t</google>
| |
|
| |
|
| {| class="wikitable" | | {| class="wikitable" |
Linia 269: |
Linia 253: |
| #* jednolity ubiór poszczególnych służb hotelowych | | #* jednolity ubiór poszczególnych służb hotelowych |
| |} | | |} |
| | |
| | <google>n</google> |
|
| |
|
| ==Typy hoteli na świecie== | | ==Typy hoteli na świecie== |
Linia 281: |
Linia 267: |
| *# Hotele przy portach lotniczych - duże, dysponujące obsługą full-service. Restauracje oraz room-service mają wydłużone godziny pracy. | | *# Hotele przy portach lotniczych - duże, dysponujące obsługą full-service. Restauracje oraz room-service mają wydłużone godziny pracy. |
| *# Hotele przy kasynach - oferują niskie ceny za nocleg, tanie posiłki i gamę gier rozrywkowych. Większość przychodów w tego typu hotelach jest uzyskiwane z opłat za gry hazardowe. | | *# Hotele przy kasynach - oferują niskie ceny za nocleg, tanie posiłki i gamę gier rozrywkowych. Większość przychodów w tego typu hotelach jest uzyskiwane z opłat za gry hazardowe. |
| *# Hotele oferujące długie pobyty - oferują kuchnię z pełnym wyposażeniem, bezpłatne śniadanie kontynentalne, wieczorny cocktail. Przeznaczone dla podróżnych spędzających długi czas w danym miejscu, np. biznesmenów. (Sala 2008, s. 23-27) | | *# Hotele oferujące długie pobyty - oferują kuchnię z pełnym wyposażeniem, bezpłatne śniadanie kontynentalne, wieczorny cocktail. Przeznaczone dla podróżnych spędzających długi czas w danym miejscu, np. biznesmenów (Sala 2008, s. 23-27) |
|
| |
|
| ==Największe koncerny i marki hotelowe na świecie== | | ==Największe koncerny i marki hotelowe na świecie== |
Linia 295: |
Linia 281: |
| * Marriott | | * Marriott |
| * Comfort | | * Comfort |
| * Hilton. (Sala 2008, s. 113-116, 128-130) | | * Hilton (Sala 2008, s. 113-116, 128-130) |
|
| |
|
| '''Zobacz także''': [[Rekomendacja hotelu]] | | '''Zobacz także''': [[Rekomendacja hotelu]] |
| | |
| | {{infobox5|list1={{i5link|a=[[Motel]]}} — {{i5link|a=[[Dom wycieczkowy]]}} — {{i5link|a=[[Pensjonat]]}} — {{i5link|a=[[Schronisko młodzieżowe]]}} — {{i5link|a=[[Pole biwakowe]]}} — {{i5link|a=[[Schronisko]]}} — {{i5link|a=[[Kategoryzacja hoteli]]}} — {{i5link|a=[[Jakość transportu lotniczego]]}} — {{i5link|a=[[Droga ekspresowa]]}} }} |
|
| |
|
| ==Bibliografia== | | ==Bibliografia== |
| <noautolinks> | | <noautolinks> |
| * ''[https://bip.rbip.wzp.pl/sites/bip.wzp.pl/files/articles/rozporzadzeniewsprawieobiektowhotelarskich.tekstujednolicony.pdf Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie]'', s. 7-12
| | * Hundert M., Pawlicz A. (2014), ''[https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/14733/EPT%201%20%2825%29%202014%20Pawlicz_Hundert.pdf?sequence=1&isAllowed=y Wybrane czynniki wpływające na ceny usług hotelarskich w polskich miastach wojewódzkich]'', Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 805 |
| * Hundert M., Pawlicz A. (2014). ''[https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/14733/EPT%201%20%2825%29%202014%20Pawlicz_Hundert.pdf?sequence=1&isAllowed=y Wybrane czynniki wpływające na ceny usług hotelarskich w polskich miastach wojewódzkich]'', Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 805, s. 199-212 | | * Koman S., Kubicki M. (1996), ''Poradnik ekonomiczny dla hotelarzy'', Wydawnictwo Polskie Hotele, Warszawa |
| * Kachniewska M. (2012). ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171240373 Wpływ kryzysu gospodarczego na metody zarządzania obiektami hotelowymi]'', Zeszyty naukowe Szkoły Głównej Handlowej nr 35, s. 61-75
| | * Królikowski Z. (2010), ''[https://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-7547a4d2-fc94-4082-a60c-c7ab7f574c37 Wydatki na hotele i restauracje, kulturę i rekreację w gospodarstwach domowych w latach 1998-2008]'', Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis, nr 61 |
| * Koman S., Kubicki M. (1996). ''Poradnik ekonomiczny dla hotelarzy'', Wydawnictwo Polskie Hotele, Warszawa | | * ''Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie'', [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20041881945 Dz.U. 2004 nr 188 poz. 1945] |
| * Królikowski Z. (2010). ''[https://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-7547a4d2-fc94-4082-a60c-c7ab7f574c37 Wydatki na hotele i restauracje, kulturę i rekreację w gospodarstwach domowych w latach 1998-2008]'', Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis nr 61, s. 43-52 | | * Sala J. (2008), ''Formy współczesnego hotelarstwa'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków |
| * Sala J. (2008). ''Formy współczesnego hotelarstwa'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków | | * Turkowski M. (2010), ''Marketing usług hotelarskich'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa |
| * Turkowski M. (2010). ''Marketing usług hotelarskich'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | |
| * ''Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19971330884 Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884] | | * ''Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19971330884 Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884] |
| * Witkowski Cz. (2007). ''Aktywność międzynarodowych systemów hotelowych na polskim rynku'', AlmaMer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa | | * Witkowski C. (2007), ''Aktywność międzynarodowych systemów hotelowych na polskim rynku'', AlmaMer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa |
| </noautolinks> | | </noautolinks> |
|
| |
|
| {{a|Patryk Gębica}} | | {{a|Patryk Gębica}} |
| [[Kategoria:Turystyka]] | | [[Kategoria:Hotelarstwo]] |
| {{msg:law}} | | {{msg:law}} |
|
| |
|
| {{#metamaster:description|Hotel - zakład oferujący nocleg i wyżywienie za wynagrodzeniem. Istnieje 5 kategorii hoteli różniących się luksusem. }} | | {{#metamaster:description|Hotel - zakład oferujący nocleg i wyżywienie za wynagrodzeniem. Istnieje 5 kategorii hoteli różniących się luksusem. }} |
Hotel to zakład oferujący podróżnym nocleg i wyżywienie w zamian za wynagrodzenie. Posiada co najmniej 10 pokoi (Koman, Kubicki 1996, s. 15,18) Zaszeregowania obiektów hotelarskich do kategorii hotelu dokonuje marszałek danego województwa. W zależności od wyposażenia hotelu, gamy świadczonych w nim usług, stopnia luksusu i wygody, istnieje pięć kategorii hoteli: najwyższa - pięć gwiazdek; oraz najniższa - jedna gwiazdka (Turkowski 2010, s. 17)
TL;DR
Artykuł opisuje klasyfikację hoteli w Polsce, zgodnie z wymaganiami określonymi przez Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy. Zawiera informacje dotyczące minimalnych wymagań dla hoteli w poszczególnych kategoriach, jak również opisuje różne typy hoteli na świecie, takie jak hotel garni, kurhotel, hotele centralne, kurortowe, przy portach lotniczych i przy kasynach. Artykuł również wymienia największe koncerny i marki hotelowe na świecie.
Klasyfikacja hoteli w Polsce
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, wymagania dla poszczególnych kategorii hoteli są następujące:
Kategoria hotelu |
Minimalne wymagania
|
Jedna gwiazdka |
- Elementy zewnętrzne:
- bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
- twarda nawierzchnia podjazdów, zadbana roślinność i oświetlenie terenu; oddzielenie części dla gości od zaplecza pracowniczego
- zapewnienie parkingu, miejsca postojowego lub garażu na czas pobytu
- Urządzenia techniczne:
- wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna w części ogólnodostępnej
- wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna w części pobytowej
- wentylacja mechaniczna wyciągowa w łazience
- ogrzewanie w całym budynku
- dostęp do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę
- oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
- telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
- instalacja radiowa i telewizyjna
- winda powyżej kondygnacji 4
- Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
- hall recepcyjny o powierzchni 10m²
- ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
- Część mieszkalna:
- powierzchnia mieszkalna pokoju:
- jednoosobowego - 8m²
- dwuosobowego - 10m²
- trzyosobowego - 14m²
- czteroosobowego - 16m²
- w pokojach przeznaczonych dla większej liczby osób - dodatkowe 4m² na każdą osobę
- jednolite wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, krzesło (1 na osobę), lustro, wieszak ścienny lub stojący
- oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka
- wyposażenie uzupełniające: dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, popielniczka, pojemnik na odpady, szklanki
- wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, szklanka, torba higieniczna
- łazienki ogólne w części pobytowej: 5 osób na umywalkę z blatem lub półką, 15 osób na wannę lub prysznic, 20 osób na WC z umywalkami, lustro, dozownik z płynnym mydłem, ręczniki lub suszarka do rąk, kosz na śmieci, wieszaki ścienne
- Usługi podstawowe i uzupełniające:
- sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
- budzenie
- całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
- akceptacja kart płatniczych
- podawanie śniadań
- zespół odnowy biologicznej
- świetlica z telewizorem
- zmiana pościeli oraz ręczników co trzy dni lub na życzenie gości
- codzienne sprzątanie na życzenie gości
|
Dwie gwiazdki |
- Elementy zewnętrzne:
- bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
- twarda nawierzchnia podjazdów, zadbana roślinność i oświetlenie terenu; oddzielenie części dla gości od zaplecza pracowniczego
- zapewnienie miejsca parkingu, garażu lub postojowego na czas pobytu
- Urządzenia techniczne:
- wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna w części ogólnodostępnej
- wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna w części pobytowej
- wentylacja mechaniczna wyciągowa w łazience
- ogrzewanie w całym budynku
- dostęp do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę
- oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
- telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
- dostęp do internetu
- instalacja radiowa i telewizyjna
- winda powyżej kondygnacji 4
- Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
- hall recepcyjny o powierzchni 20m²
- ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
- Część mieszkalna:
- powierzchnia mieszkalna pokoju:
- jednoosobowego - 9m²
- dwuosobowego - 12m²
- trzyosobowego - 15m²
- czteroosobowego - 18m²
- w pokojach przeznaczonych dla większej liczby osób - dodatkowe 4,5m² na każdą osobę
- wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, bagażnik, krzesło (1 na osobę), lustro, wieszak ścienny lub stojący
- oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka
- wyposażenie uzupełniające: instalacja radiowa, dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, popielniczka, pojemnik na odpady, szklanki
- wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, osłona wanny lub prysznica, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, szklanka, torba higieniczna
- łazienki ogólne w części pobytowej: 5 osób na umywalkę z blatem lub półką, 10 osób na wannę lub prysznic, 15 osób na WC z umywalkami, lustro, dozownik z płynnym mydłem, ręczniki lub suszarka do rąk, kosz na śmieci, wieszaki ścienne
- Usługi podstawowe i uzupełniające:
- sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
- budzenie
- całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
- akceptacja kart płatniczych
- aperitif-bar lub bar kawowy
- podawanie śniadań
- zespół odnowy biologicznej
- świetlica z telewizorem
- zmiana pościeli oraz ręczników co trzy dni lub na życzenie gości
- codzienne sprzątanie na życzenie gości
|
Trzy gwiazdki |
- Elementy zewnętrzne:
- bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
- wiata nad głównym wejściem, które znajduje się we wnęce; drzwi automatyczne lub obrotowe
- wydzielona droga dostaw
- twarda nawierzchnia podjazdów, zadbana roślinność i oświetlenie terenu; oddzielenie części dla gości od zaplecza pracowniczego
- zapewnienie parkingu, garażu lub miejsca postojowego na czas pobytu
- zapewnienie strzeżonego parkingu lub garażu na czas pobytu
- Urządzenia techniczne:
- wentylacja mechaniczna w części ogólnodostępnej
- wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna w części pobytowej
- wentylacja mechaniczna wyciągowa w łazience
- ogrzewanie w całym budynku
- dostęp do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę
- oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
- telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
- dostęp do internetu
- instalacja radiowa i telewizyjna
- winda powyżej kondygnacji 3
- Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
- hall recepcyjny o powierzchni 20m²
- ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
- Część mieszkalna:
- powierzchnia mieszkalna pokoju:
- jednoosobowego - 10m²
- dwuosobowego - 14m²
- trzyosobowego - 16m²
- jednolite wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, bagażnik, krzesło (1 na osobę), lustro, wieszak ścienny lub stojący
- oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka przy biurku
- wyposażenie uzupełniające: telefon, instalacja radiowa i telewizyjna, dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, motelowe materiały piśmiennicze, popielniczka, zestaw do czyszczenia odzieży, torba na bieliznę do prania, woda butelkowana, szklanki
- wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, osłona wanny (prysznica), dywanik przy wannie, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, ręcznik kąpielowy, szklanka, torba higieniczna
- Usługi podstawowe i uzupełniające:
- całodobowa recepcja
- sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
- budzenie
- room-service czynny przez min. 18 godz. na dobę
- całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
- akceptacja kart płatniczych
- akceptacja kart płatniczych
- udostępnianie kosmetyków i środków higieny
- restauracja
- aperitif-bar lub bar kawowy
- podawanie śniadań
- zespół odnowy biologicznej
- sala klubowa zaopatrzona w telewizor
- pranie bielizny i ubrań gości
- zmiana pościeli oraz ręczników co trzy dni lub na życzenie gości
- codzienne sprzątanie na życzenie gości
- jednolity ubiór poszczególnych służb hotelowych
|
Cztery gwiazdki |
- Elementy zewnętrzne:
- bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
- wiata nad głównym wejściem, które znajduje się we wnęce; drzwi automatyczne lub obrotowe
- wiata nad podjazdem
- wydzielona droga dostaw
- twarda nawierzchnia podjazdów, zadbana roślinność i oświetlenie terenu; oddzielenie części dla gości od zaplecza pracowniczego
- zapewnienie miejsca postojowego na czas pobytu
- zapewnienie strzeżonego parkingu, garażu lub miejsca postojowego na czas pobytu, albo usługi przywozu i odwozu z hotelu
- Urządzenia techniczne:
- klimatyzacja w części ogólnodostępnej
- klimatyzacja w części pobytowej
- wentylacja mechaniczna wyciągowa w łazience
- ogrzewanie w całym budynku
- dostęp do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę
- oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
- telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
- dostęp do internetu
- instalacja radiowa i telewizyjna
- winda powyżej kondygnacji 2
- oddzielna winda towarowa
- Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
- hall recepcyjny o powierzchni 30m²
- ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
- Część mieszkalna:
- powierzchnia mieszkalna pokoju:
- jednoosobowego - 12m²
- dwuosobowego - 16m²
- apartament
- jednolite wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, bagażnik, krzesło (1 na pokój), min. 2 fotele lub kanapa, stolik, lustro, wieszak ścienny lub stojący
- oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka przy biurku
- wyposażenie uzupełniające: telefon, instalacja radiowa i telewizyjna, dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, motelowe materiały piśmiennicze, popielniczka, zestaw do czyszczenia odzieży, torba na bieliznę do prania, minibar lub lodówka, woda butelkowana, szklanki
- wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, osłona wanny (prysznica), dywanik przy wannie, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, suszarka do włosów, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, ręcznik kąpielowy, szklanka, torba higieniczna
- Usługi podstawowe i uzupełniające:
- całodobowa recepcja
- sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
- budzenie
- room-service czynny przez min. 18 godz. na dobę
- całodobowa usługa bagażowa
- całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
- akceptacja kart płatniczych
- akceptacja kart płatniczych
- udostępnianie prasy codziennej
- udostępnianie kosmetyków i środków higieny
- restauracja
- aperitif-bar lub bar kawowy
- podawanie śniadań
- zespół odnowy biologicznej
- zespół sal konferencyjnych, klubowych i szkoleniowych
- pranie bielizny i ubrań gości
- zmiana pościeli oraz ręczników codziennie lub na życzenie gości
- codzienne sprzątanie na życzenie gości
- jednolity ubiór poszczególnych służb hotelowych
|
Pięć gwiazdek |
- Elementy zewnętrzne:
- bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
- wiata nad głównym wejściem, które znajduje się we wnęce; drzwi automatyczne lub obrotowe
- wiata nad podjazdem
- oddzielne wejście i specjalnie wydzielona droga dla bagażu gości
- wydzielona droga dostaw
- twarda nawierzchnia podjazdów, zadbana roślinność i oświetlenie terenu; oddzielenie części dla gości od zaplecza pracowniczego
- zapewnienie miejsca postojowego na czas pobytu
- zapewnienie strzeżonego parkingu, garażu lub miejsca postojowego na czas pobytu, albo usługi przywozu i odwozu z hotelu
- Urządzenia techniczne:
- klimatyzacja w części ogólnodostępnej
- klimatyzacja w części pobytowej
- wentylacja mechaniczna wyciągowa w łazience
- ogrzewanie w całym budynku
- dostęp do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę
- oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
- telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
- dostęp do internetu
- instalacja radiowa i telewizyjna
- winda powyżej kondygnacji
- oddzielna winda towarowa
- Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
- hall recepcyjny o powierzchni 50m²
- ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
- Część mieszkalna:
- powierzchnia mieszkalna pokoju:
- jednoosobowego - 14m²
- dwuosobowego - 18m
- apartament
- jednolite wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, bagażnik, krzesło (1 na pokój), min. 2 fotele lub kanapa, stolik, lustro, wieszak ścienny lub stojący
- oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka przy biurku
- wyposażenie uzupełniające: telefon, instalacja radiowa i telewizyjna, dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, motelowe materiały piśmiennicze, popielniczka, zestaw do czyszczenia odzieży, torba na bieliznę do prania, sejf, minibar lub lodówka, woda butelkowana, szklanki
- wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, osłona wanny (prysznica), dywanik przy wannie, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, suszarka do włosów, waga osobowa, kosz na śmieci, telefon, mydełko, ręcznik, ręcznik kąpielowy, płaszcz kąpielowy, szklanka, torba higieniczna
- Usługi podstawowe i uzupełniające:
- całodobowa recepcja
- sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
- budzenie
- room-service czynny przez min. 18 godz. na dobę
- całodobowa usługa bagażowa
- całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
- akceptacja kart płatniczych
- udostępnianie prasy codziennej
- udostępnianie kosmetyków i środków higieny
- restauracja
- aperitif-bar lub bar kawowy
- podawanie śniadań
- zespół odnowy biologicznej
- zespół sal konferencyjnych, klubowych i szkoleniowych
- pranie bielizny i ubrań gości
- zmiana pościeli oraz ręczników codziennie lub na życzenie gości
- codzienne sprzątanie na życzenie gości
- jednolity ubiór poszczególnych służb hotelowych
|
Typy hoteli na świecie
- W Niemczech:
- Hotel - obiekt oferujący zakwaterowanie w pokojach, urządzenia oraz pomieszczenia umożliwiające organizację różnego typu imprez i spotkań, powinien posiadać min. 20 pokoi, każdy pokój musi być wyposażony w łazienkę. Ponadto powinien posiadać recepcję, w której obsługuje się gości.
- Hotel garni - mały hotel, w którym oferowane są tylko śniadania.
- Hotel apartamentowy - oferuje mieszkania z zapleczem kuchennym umożliwiającym samodzielne przygotowywanie posiłków. Można jednak skorzystać z restauracji hotelowej.
- Kurhotel - oferuje zakwaterowanie, posiłki oraz usługi medyczno-terapeutyczne.
- W Stanach Zjednoczonych:
- Hotele centralne - zlokalizowane w centrach miast. Oferują różny poziom usług - od luksusowych, po klasę ekonomiczną.
- Hotele kurortowe - w egzotycznych miejscach, przygotowane na przyjęcie rodzin. Oferują całą gamę usług, ale muszą też być nastawione na obsługę dzieci.
- Hotele przy portach lotniczych - duże, dysponujące obsługą full-service. Restauracje oraz room-service mają wydłużone godziny pracy.
- Hotele przy kasynach - oferują niskie ceny za nocleg, tanie posiłki i gamę gier rozrywkowych. Większość przychodów w tego typu hotelach jest uzyskiwane z opłat za gry hazardowe.
- Hotele oferujące długie pobyty - oferują kuchnię z pełnym wyposażeniem, bezpłatne śniadanie kontynentalne, wieczorny cocktail. Przeznaczone dla podróżnych spędzających długi czas w danym miejscu, np. biznesmenów (Sala 2008, s. 23-27)
Największe koncerny i marki hotelowe na świecie
Koncern hotelowy to organizacja, która skupia min. dwa przedsiębiorstwa posiadające odrębną osobowość prawną, które działają w sektorze hotelarstwa. Główne korzyści z przynależności do koncernu hotelowego to możliwość obniżki kosztów poprzez ekonomię skali oraz możliwość tańszego zakupu od dostawców. Do największych koncernów hotelowych na świecie należą:
- InterContinental Hotels Group
- Wyndham Wordlwide
- Marriott Int.
- Hilton Corp.
- Accor
Marka hotelowa odróżnia hotel od konkurencji za pomocą przynajmniej jednego czynnika. Większość znanych marek należy do największych koncernów hotelowych. Wśród największych marek hotelowych wyróżniamy:
- Best Western
- Holiday Inn
- Marriott
- Comfort
- Hilton (Sala 2008, s. 113-116, 128-130)
Zobacz także: Rekomendacja hotelu
Bibliografia
- Hundert M., Pawlicz A. (2014), Wybrane czynniki wpływające na ceny usług hotelarskich w polskich miastach wojewódzkich, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 805
- Koman S., Kubicki M. (1996), Poradnik ekonomiczny dla hotelarzy, Wydawnictwo Polskie Hotele, Warszawa
- Królikowski Z. (2010), Wydatki na hotele i restauracje, kulturę i rekreację w gospodarstwach domowych w latach 1998-2008, Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis, nr 61
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, Dz.U. 2004 nr 188 poz. 1945
- Sala J. (2008), Formy współczesnego hotelarstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
- Turkowski M. (2010), Marketing usług hotelarskich, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884
- Witkowski C. (2007), Aktywność międzynarodowych systemów hotelowych na polskim rynku, AlmaMer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa
Autor: Patryk Gębica
|
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.
Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.
|