Plan zarządzania kosztami projektu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie TL;DR)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Zarządzanie kosztami wg PMBOK]]</li>
<li>[[Budżet projektu]]</li>
<li>[[Proces nadzoru w projekcie]]</li>
<li>[[Procedura budżetowania]]</li>
<li>[[Proces controllingu finansowego]]</li>
<li>[[Plany wg PRINCE2]]</li>
<li>[[Ewaluacja projektu]]</li>
<li>[[PCM - Etap formułowania]]</li>
<li>[[Plan projektu]]</li>
</ul>
}}
'''[[Plan]] zarządzania kosztami projektu''' - opisuje sposób planowania, zarządzania, klasyfikowania i kontrolowania kosztów projektu przez cały jego [[cykl życia projektu|cykl życia]]. Plan zarządzania kosztami projektu jest niezbędnym elementem i dokumentem wejścia przy: szacowaniu kosztów projektu, określeniu budżetu projektu, kontrolowaniu kosztów projektu. Jest wynikiem procesu planowania zarządzania kosztami (planowania zasobów). Jest to [[dokument]], który określa format i standardy, za pomocą których [[koszty]] projektu są mierzone, zgłaszane i kontrolowane. Plan zarządzania kosztami projektu uwzględniający reguły postępowania w przypadku zmian lub odchyleń od założeń projektowych dotyczących kosztów. Do realizacji założeń planu zarządzania kosztami projektu konieczne jest dokonanie budżetowania, czyli przypisania konkretnym elementom pracy ich przewidywanych kosztów, w wyniku czego powstaje plan bazowy kosztów. Umożliwia to sprawdzanie stanu wykonania kosztów przez porównanie rzeczywistego ich poziomu z poziomem wyjściowym i reagowania zgodnie z planem zarządzania kosztami w razie istotnych różnic.
'''[[Plan]] zarządzania kosztami projektu''' - opisuje sposób planowania, zarządzania, klasyfikowania i kontrolowania kosztów projektu przez cały jego [[cykl życia projektu|cykl życia]]. Plan zarządzania kosztami projektu jest niezbędnym elementem i dokumentem wejścia przy: szacowaniu kosztów projektu, określeniu budżetu projektu, kontrolowaniu kosztów projektu. Jest wynikiem procesu planowania zarządzania kosztami (planowania zasobów). Jest to [[dokument]], który określa format i standardy, za pomocą których [[koszty]] projektu są mierzone, zgłaszane i kontrolowane. Plan zarządzania kosztami projektu uwzględniający reguły postępowania w przypadku zmian lub odchyleń od założeń projektowych dotyczących kosztów. Do realizacji założeń planu zarządzania kosztami projektu konieczne jest dokonanie budżetowania, czyli przypisania konkretnym elementom pracy ich przewidywanych kosztów, w wyniku czego powstaje plan bazowy kosztów. Umożliwia to sprawdzanie stanu wykonania kosztów przez porównanie rzeczywistego ich poziomu z poziomem wyjściowym i reagowania zgodnie z planem zarządzania kosztami w razie istotnych różnic.
Niezgodności z założeniami planowymi stwierdza [[kontrola]] kosztów, czyli ogólny [[nadzór]] zmian w budżecie. Umożliwia ona oszacowanie łącznego kosztu wykonania projektu oraz zastosowanie ewentualnych działań korygujących. Plan zarządzania kosztami projektu jest więc jednym z narzędzi zapewniających ukończenie projektu w ramach ustalonego budżetu.
Niezgodności z założeniami planowymi stwierdza [[kontrola]] kosztów, czyli ogólny [[nadzór]] zmian w budżecie. Umożliwia ona oszacowanie łącznego kosztu wykonania projektu oraz zastosowanie ewentualnych działań korygujących. Plan zarządzania kosztami projektu jest więc jednym z narzędzi zapewniających ukończenie projektu w ramach ustalonego budżetu.
<google>text</google>


==TL;DR==
==TL;DR==
Plan zarządzania kosztami projektu jest dokumentem opisującym sposób planowania, zarządzania i kontrolowania kosztów projektu. Jest wynikiem procesu planowania zarządzania kosztami i uwzględnia reguły postępowania w przypadku zmian lub odchyleń od założeń kosztowych. Plan zawiera cel planu zarządzania kosztami, koszty projektu i procedury kontroli. Jest niezbędnym narzędziem zapewniającym ukończenie projektu w ramach ustalonego budżetu.
Plan zarządzania kosztami projektu jest dokumentem opisującym sposób planowania, zarządzania i kontrolowania kosztów projektu. Jest wynikiem procesu planowania zarządzania kosztami i uwzględnia reguły postępowania w przypadku zmian lub odchyleń od założeń kosztowych. Plan zawiera cel planu zarządzania kosztami, koszty projektu i procedury kontroli. Jest niezbędnym narzędziem zapewniającym ukończenie projektu w ramach ustalonego budżetu.


==Jak przygotować Plan zarządzania kosztami projektu==  
==Jak przygotować Plan zarządzania kosztami projektu==
 
Punktem wyjściowym w tworzeniu planu zarządzania kosztami projektu jest zbiorcza analiza elementów wewnętrznych i zewnętrznych takich jak: [[plan zarządzania projektem]] (zawiera [[harmonogram]] bazowy, [[zakres projektu]], [[struktura podziału pracy|struktury podziału pracy]] - WBS), [[karta projektu]] (zawiera zbiorczy [[budżet]] i wymagania ogólne projektu) oraz [[aktywa]] procesów organizacyjnych zawierają zasady i kryteria dostosowywania procesów organizacyjnych do konkretnych potrzeb projektu (procedury kontroli finansowej, [[informacje]] archiwalne, wytyczne budżetowania kosztów). Przy tworzeniu planu nie możemy pominąć zewnętrznych czynników środowiskowych takich jak: warunki rynkowe (ceny zasobów na rynku), informacje gospodarcze dla danego segmentu rynku, kursy walut, [[system]] informatyczny, [[kultura organizacyjna|kultura]] i [[struktura organizacyjna]].
Punktem wyjściowym w tworzeniu planu zarządzania kosztami projektu jest zbiorcza analiza elementów wewnętrznych i zewnętrznych takich jak: [[plan zarządzania projektem]] (zawiera [[harmonogram]] bazowy, [[zakres projektu]], [[struktura podziału pracy|struktury podziału pracy]]- WBS), [[karta projektu]] (zawiera zbiorczy [[budżet]] i wymagania ogólne projektu) oraz [[aktywa]] procesów organizacyjnych zawierają zasady i kryteria dostosowywania procesów organizacyjnych do konkretnych potrzeb projektu (procedury kontroli finansowej, [[informacje]] archiwalne, wytyczne budżetowania kosztów). Przy tworzeniu planu nie możemy pominąć zewnętrznych czynników środowiskowych takich jak: warunki rynkowe (ceny zasobów na rynku), informacje gospodarcze dla danego segmentu rynku, kursy walut, [[system]] informatyczny, [[kultura organizacyjna|kultura]] i [[struktura organizacyjna]].


Plan zarządzania kosztami jest wynikiem spotkań i pracy zespołu projektowego i ekspertów, którzy poprzez metody analityczne wybierają źródła finansowania projektu takie jak: [[finansowanie]] ze środków własnych, finansowanie poprzez [[emisja akcji|emisję akcji]], finansowanie poprzez zaciągnięcie [[kredyt]]ów. Eksperci określają sposoby pozyskania zasobów takich jak: wytworzenie, nabycie, wypożyczenie, [[dzierżawa]], [[leasing]]. [[Grupa]] projektowa zajmuje się także wyborem metod finansowych w ocenie decyzji dotyczących stopy zwrotu z inwestycji, okresu zwrotu, zdyskontowanych [[przepływy pieniężne|przepływów pieniężnych]], [[wartość]] zaktualizowana netto (NPV), [[wewnętrzna stopa zwrotu]].
Plan zarządzania kosztami jest wynikiem spotkań i pracy zespołu projektowego i ekspertów, którzy poprzez metody analityczne wybierają źródła finansowania projektu takie jak: [[finansowanie]] ze środków własnych, finansowanie poprzez [[emisja akcji|emisję akcji]], finansowanie poprzez zaciągnięcie [[kredyt]]ów. Eksperci określają sposoby pozyskania zasobów takich jak: wytworzenie, nabycie, wypożyczenie, [[dzierżawa]], [[leasing]]. [[Grupa]] projektowa zajmuje się także wyborem metod finansowych w ocenie decyzji dotyczących stopy zwrotu z inwestycji, okresu zwrotu, zdyskontowanych [[przepływy pieniężne|przepływów pieniężnych]], [[wartość]] zaktualizowana netto (NPV), [[wewnętrzna stopa zwrotu]].


==Co zawiera Plan zarządzania projektem==
<google>n</google>


==Co zawiera Plan zarządzania projektem==
Wynikiem pracy grupy ekspertów i grupy projektowej jest sporządzenia dokumentu planu zarządzania kosztami projektu. Plan zarządzania kosztami zazwyczaj podzielony jest na trzy zasadnicze części: cel planu zarządzania kosztami, koszty projektu i procedury kontroli. Poniżej zawarta jest szczegółowa charakterystyka każdej z części planu zarządzania kosztami.
Wynikiem pracy grupy ekspertów i grupy projektowej jest sporządzenia dokumentu planu zarządzania kosztami projektu. Plan zarządzania kosztami zazwyczaj podzielony jest na trzy zasadnicze części: cel planu zarządzania kosztami, koszty projektu i procedury kontroli. Poniżej zawarta jest szczegółowa charakterystyka każdej z części planu zarządzania kosztami.


Linia 47: Linia 28:


3.1. [[Identyfikacja]] problemów związanych z kosztami precyzuje:
3.1. [[Identyfikacja]] problemów związanych z kosztami precyzuje:
* poziom precyzji sposób w jaki zaokrąglać się będzie oszacowania kosztów,
* poziom precyzji - sposób w jaki zaokrąglać się będzie oszacowania kosztów,
* poziom dokładności akceptowalny poziom realistycznych oszacowań kosztów,
* poziom dokładności - akceptowalny poziom realistycznych oszacowań kosztów,
* progi kontrolne (control thresholds) progowe wartości odchyleń od planu,
* progi kontrolne (control thresholds) - progowe wartości odchyleń od planu,
* reguły pomiaru wykonania stosowane w ramach analizy wartości wypracowanej.
* reguły pomiaru wykonania - stosowane w ramach analizy wartości wypracowanej.


3.2. Rozwiązanie problemów związanych z kosztami zawiera:
3.2. Rozwiązanie problemów związanych z kosztami zawiera:
* [[uprawnienia]] i [[odpowiedzialność]] poszczególnych członków,
* [[uprawnienia]] i [[odpowiedzialność]] poszczególnych członków,
* formaty sprawozdawcze forma i częstotliwość raportów dotyczących kosztów,
* formaty sprawozdawcze - forma i częstotliwość raportów dotyczących kosztów,
* związki z procedurami organizacyjnymi [[odwołanie]] do struktury podziału pracy,
* związki z procedurami organizacyjnymi - [[odwołanie]] do struktury podziału pracy,
* sposoby podejmowania decyzji.
* sposoby podejmowania decyzji.


Linia 63: Linia 44:
* procedurę aktualizacji planu zarządzania kosztami na [[wypadek]] wzrostu kosztów projektu.
* procedurę aktualizacji planu zarządzania kosztami na [[wypadek]] wzrostu kosztów projektu.


==Co się robi z Planem zarządzania projektem==  
==Co się robi z Planem zarządzania projektem==
[[Plik:Schemat.jpg|300px|right|thumb|Rys. 1 Zarządzanie kosztami w projekcie]]


[[Plik:Schemat.jpg|300px|right|thumb|Rys. 1 Zarządzanie kosztami w projekcie]]
Plan zarządzania kosztami projektu jest punktem wyjściowym i integralną częścią całego procesu zarządzania kosztami w projekcie co przedstawia załączony schemat. Plan zarządzania kosztami to podstawowy element każdego etapu zarządzania kosztami zaczynając od planowania i szacowania kosztów, przez [[budżetowanie]] a kończąc na kontroli kosztów.


Plan zarządzania kosztami projektu jest punktem wyjściowym i integralną częścią całego procesu zarządzania kosztami w projekcie co przedstawia załączony schemat. Plan zarządzania kosztami to podstawowy element każdego etapu zarządzania kosztami zaczynając od planowania i szacowania kosztów, przez [[budżetowanie]] a kończąc na kontroli kosztów.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zarządzanie kosztami wg PMBOK]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Budżet projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Proces nadzoru w projekcie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Procedura budżetowania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Proces controllingu finansowego]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Plany wg PRINCE2]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ewaluacja projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[PCM - Etap formułowania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Plan projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Etatyzacja]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Project Management Institute (2013) "A guide to the project management body of knowledge - (PMBOK guide) - fifth edition", Project Management Institute, Newtown Square
* Charette P. (red.) (2004), ''Zarządzanie projektem'', MSAP, Kraków
* McGary R. Wysocki R. (2005). "Efektywne [[zarządzanie]] projektami" Helion, Gliwice
* Pawlak M. (2011), ''Zarządzanie projektami'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Smith P. (2016). [http://ac.els-cdn.com/S1877042816308564/1-s2.0-S1877042816308564-main.pdf?_tid=9943168e-92c6-11e7-8b25-00000aacb35f&acdnat=1504676913_06ba43c9cd5e30a8c43dc66a8d6d9bd7 Global Professional Standards for Project Cost Management], "Procedia - Social and Behavioral Sciences"
* PMI (2021), ''A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide) – Seventh Edition and The Standard for Project Management''
* Trocki M. (2017). "Metodyki i standardy zarządzania projektami" Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Smith P. (2016), ''Global Professional Standards for Project Cost Management'', Procedia - Social and Behavioral Sciences
* Pawlak M. (2006). ''[[Zarządzanie projektami]]'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Trocki M. (red.) (2017), ''Metodyki i standardy zarządzania projektami'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Charette P. (red.) (2004). ''[[Zarządzanie projektem]]'', MSAP, Kraków
* Wysocki R. (2013), ''Efektywne zarządzanie projektami. Tradycyjne, zwinne, ekstremalne'', Helion, Gliwice
</noautolinks>


{{a|Marlena Hajost}}
[[Kategoria:Budżetowanie i koszty]]


{{a|Marlena Hajost}}
{{#metamaster:description|Plan zarządzania kosztami projektu - dokument niezbędny do szacowania, kontrolowania i zarządzania kosztami projektu. Umożliwia mierzenie i zgłaszanie odchyleń od planu kosztowego, a także podejmowanie działań korygujących. Ważny przy określaniu budżetu i realizacji projektu.}}
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]]

Aktualna wersja na dzień 18:28, 7 sty 2024

Plan zarządzania kosztami projektu - opisuje sposób planowania, zarządzania, klasyfikowania i kontrolowania kosztów projektu przez cały jego cykl życia. Plan zarządzania kosztami projektu jest niezbędnym elementem i dokumentem wejścia przy: szacowaniu kosztów projektu, określeniu budżetu projektu, kontrolowaniu kosztów projektu. Jest wynikiem procesu planowania zarządzania kosztami (planowania zasobów). Jest to dokument, który określa format i standardy, za pomocą których koszty projektu są mierzone, zgłaszane i kontrolowane. Plan zarządzania kosztami projektu uwzględniający reguły postępowania w przypadku zmian lub odchyleń od założeń projektowych dotyczących kosztów. Do realizacji założeń planu zarządzania kosztami projektu konieczne jest dokonanie budżetowania, czyli przypisania konkretnym elementom pracy ich przewidywanych kosztów, w wyniku czego powstaje plan bazowy kosztów. Umożliwia to sprawdzanie stanu wykonania kosztów przez porównanie rzeczywistego ich poziomu z poziomem wyjściowym i reagowania zgodnie z planem zarządzania kosztami w razie istotnych różnic. Niezgodności z założeniami planowymi stwierdza kontrola kosztów, czyli ogólny nadzór zmian w budżecie. Umożliwia ona oszacowanie łącznego kosztu wykonania projektu oraz zastosowanie ewentualnych działań korygujących. Plan zarządzania kosztami projektu jest więc jednym z narzędzi zapewniających ukończenie projektu w ramach ustalonego budżetu.

TL;DR

Plan zarządzania kosztami projektu jest dokumentem opisującym sposób planowania, zarządzania i kontrolowania kosztów projektu. Jest wynikiem procesu planowania zarządzania kosztami i uwzględnia reguły postępowania w przypadku zmian lub odchyleń od założeń kosztowych. Plan zawiera cel planu zarządzania kosztami, koszty projektu i procedury kontroli. Jest niezbędnym narzędziem zapewniającym ukończenie projektu w ramach ustalonego budżetu.

Jak przygotować Plan zarządzania kosztami projektu

Punktem wyjściowym w tworzeniu planu zarządzania kosztami projektu jest zbiorcza analiza elementów wewnętrznych i zewnętrznych takich jak: plan zarządzania projektem (zawiera harmonogram bazowy, zakres projektu, struktury podziału pracy - WBS), karta projektu (zawiera zbiorczy budżet i wymagania ogólne projektu) oraz aktywa procesów organizacyjnych zawierają zasady i kryteria dostosowywania procesów organizacyjnych do konkretnych potrzeb projektu (procedury kontroli finansowej, informacje archiwalne, wytyczne budżetowania kosztów). Przy tworzeniu planu nie możemy pominąć zewnętrznych czynników środowiskowych takich jak: warunki rynkowe (ceny zasobów na rynku), informacje gospodarcze dla danego segmentu rynku, kursy walut, system informatyczny, kultura i struktura organizacyjna.

Plan zarządzania kosztami jest wynikiem spotkań i pracy zespołu projektowego i ekspertów, którzy poprzez metody analityczne wybierają źródła finansowania projektu takie jak: finansowanie ze środków własnych, finansowanie poprzez emisję akcji, finansowanie poprzez zaciągnięcie kredytów. Eksperci określają sposoby pozyskania zasobów takich jak: wytworzenie, nabycie, wypożyczenie, dzierżawa, leasing. Grupa projektowa zajmuje się także wyborem metod finansowych w ocenie decyzji dotyczących stopy zwrotu z inwestycji, okresu zwrotu, zdyskontowanych przepływów pieniężnych, wartość zaktualizowana netto (NPV), wewnętrzna stopa zwrotu.

Co zawiera Plan zarządzania projektem

Wynikiem pracy grupy ekspertów i grupy projektowej jest sporządzenia dokumentu planu zarządzania kosztami projektu. Plan zarządzania kosztami zazwyczaj podzielony jest na trzy zasadnicze części: cel planu zarządzania kosztami, koszty projektu i procedury kontroli. Poniżej zawarta jest szczegółowa charakterystyka każdej z części planu zarządzania kosztami.

1. Cel planu zarządzania kosztami:

  • przedstawienie szacunków dotyczących kosztów i nakładów na projekt,
  • określenie czynników, które będą miały tendencję do zwiększania kosztów lub nakładów,
  • opisać procedury, które będą wdrożone w wypadku wzrostu kosztów lub nakładów.

2. Koszty projektu:

  • zawiera główne koszty projektu z podziałem na pośrednie i bezpośrednie oraz w układzie rodzajowym,
  • definiuje jednostki miary używane w pomiarach zasobów,
  • identyfikuje potencjalne przyczyny wzrostu kosztów lub nakładów.

3. Procedury kontroli projektu podzielone na kategorie:

3.1. Identyfikacja problemów związanych z kosztami precyzuje:

  • poziom precyzji - sposób w jaki zaokrąglać się będzie oszacowania kosztów,
  • poziom dokładności - akceptowalny poziom realistycznych oszacowań kosztów,
  • progi kontrolne (control thresholds) - progowe wartości odchyleń od planu,
  • reguły pomiaru wykonania - stosowane w ramach analizy wartości wypracowanej.

3.2. Rozwiązanie problemów związanych z kosztami zawiera:

  • uprawnienia i odpowiedzialność poszczególnych członków,
  • formaty sprawozdawcze - forma i częstotliwość raportów dotyczących kosztów,
  • związki z procedurami organizacyjnymi - odwołanie do struktury podziału pracy,
  • sposoby podejmowania decyzji.

3.3 Plan postępowania w sytuacjach nieprzewidzianych wskazuje:

  • przyczyny wzrostu kosztów lub opóźnienia w harmonogramie oraz oczekiwana łączna kwotę kosztów lub zasobów,
  • odpowiedzialność za awaryjność planu zarządzania kosztami,
  • procedurę aktualizacji planu zarządzania kosztami na wypadek wzrostu kosztów projektu.

Co się robi z Planem zarządzania projektem

Rys. 1 Zarządzanie kosztami w projekcie

Plan zarządzania kosztami projektu jest punktem wyjściowym i integralną częścią całego procesu zarządzania kosztami w projekcie co przedstawia załączony schemat. Plan zarządzania kosztami to podstawowy element każdego etapu zarządzania kosztami zaczynając od planowania i szacowania kosztów, przez budżetowanie a kończąc na kontroli kosztów.


Plan zarządzania kosztami projektuartykuły polecane
Zarządzanie kosztami wg PMBOKBudżet projektuProces nadzoru w projekcieProcedura budżetowaniaProces controllingu finansowegoPlany wg PRINCE2Ewaluacja projektuPCM - Etap formułowaniaPlan projektuEtatyzacja

Bibliografia

  • Charette P. (red.) (2004), Zarządzanie projektem, MSAP, Kraków
  • Pawlak M. (2011), Zarządzanie projektami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • PMI (2021), A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide) – Seventh Edition and The Standard for Project Management
  • Smith P. (2016), Global Professional Standards for Project Cost Management, Procedia - Social and Behavioral Sciences
  • Trocki M. (red.) (2017), Metodyki i standardy zarządzania projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Wysocki R. (2013), Efektywne zarządzanie projektami. Tradycyjne, zwinne, ekstremalne, Helion, Gliwice


Autor: Marlena Hajost