Infrastruktura techniczna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie TL;DR)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''[[Infrastruktura]] techniczna''' "to [[zespół]] podstawowych obiektów, urządzeń i instalacji, takich jak: drogi, mosty, sieci energetyczne i telekomunikacyjne o charakterze usługowym, nieodzownie potrzebnych dla właściwego funkcjonowania społeczeństwa i produkcyjnych działów gospodarki". <ref>Borcz 2000</ref>.
|list1=
<ul>
<li>[[Transport]]</li>
<li>[[Centrum logistyczne]]</li>
<li>[[Logistyka międzynarodowa]]</li>
<li>[[Infrastruktura transportowa]]</li>
<li>[[Sport zimowy]]</li>
<li>[[Ubezpieczenie cargo]]</li>
<li>[[Czynniki produkcji w gospodarce turystycznej]]</li>
<li>[[Infrastruktura drogowa]]</li>
<li>[[Ograniczenia handlu elektronicznego]]</li>
</ul>
}}


 
"Infrastrukturę techniczną tworzą wszelkiego rodzaju systemy transportowe, energetyczne, łączności i wodno- -sanitarne, w których skład wchodzą: drogi, przystanki autobusowe, koleje, stacje, porty rzeczne i morskie, sieć gazowa, energetyczna, melioracyjna, obiekty telekomunikacji i poczty". <ref>Rutkowska G.2007</ref>
 
'''[[Infrastruktura]] techniczna''' "to [[zespół]] podstawowych obiektów, urządzeń i instalacji, takich jak: drogi, mosty, sieci energetyczne i telekomunikacyjne o charakterze usługowym, nieodzownie potrzebnych dla właściwego funkcjonowania społeczeństwa i produkcyjnych działów gospodarki." <ref>Borcz 2000</ref>.
 
"Infrastrukturę techniczną tworzą wszelkiego rodzaju systemy transportowe, energetyczne, łączności i wodno- -sanitarne, w których skład wchodzą: drogi, przystanki autobusowe, koleje, stacje, porty rzeczne i morskie, sieć gazowa, energetyczna, melioracyjna, obiekty telekomunikacji i poczty." <ref>Rutkowska G.2007</ref>


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 24: Linia 7:


==Pojęcie "infrastruktura"==
==Pojęcie "infrastruktura"==
<google>t</google>


"Pojęciem '''infrastruktury''' określa się urządzenia i instytucje niezbędne do zapewnienia należytego funkcjonowania gospodarki narodowej i życia społeczeństwa” <ref>(Borcz 2000)</ref>.  
"Pojęciem '''infrastruktury''' określa się urządzenia i instytucje niezbędne do zapewnienia należytego funkcjonowania gospodarki narodowej i życia społeczeństwa" <ref>(Borcz 2000)</ref>.
"Słowo infrastruktura wywodzi się z łaciny i oznacza: '''infra''' pod, poniżej, niższy, dolny, oraz '''struktura''' budowa, konstrukcja, [[organizacja]], układ. Łącząc te dwa człony, można otrzymać termin: podbudowa, podstruktura <ref>Mirowski 1996</ref>."
"Słowo infrastruktura wywodzi się z łaciny i oznacza: '''infra''' - pod, poniżej, niższy, dolny, oraz '''struktura''' - budowa, konstrukcja, [[organizacja]], układ. Łącząc te dwa człony, można otrzymać termin: podbudowa, podstruktura <ref>Mirowski 1996</ref>".
"W słownictwie militarnym pojęcie infrastruktury pojawiło się w krajach Europy Zachodniej, USA i Kanadzie w latach 1945–1950 i oznaczało całość urządzeń niezbędnych do funkcjonowania sił zbrojnych. W Polsce po raz pierwszy słowo infrastruktura zastosowano w 1959 roku, a od połowy lat siedemdziesiątych stało się często używanym wyrazem. "Infrastruktura jest pojęciem międzynarodowym, oznaczającym zespół podstawowych obiektów, urządzeń i instytucji o charakterze usługowym niezbędnym do właściwego funkcjonowania społeczeństwa i produkcyjnych działów gospodarki” <ref>Mirowski 1996</ref><ref>Rutkowska G.2007</ref>.
"W słownictwie militarnym pojęcie infrastruktury pojawiło się w krajach Europy Zachodniej, USA i Kanadzie w latach 1945-1950 i oznaczało całość urządzeń niezbędnych do funkcjonowania sił zbrojnych. W Polsce po raz pierwszy słowo infrastruktura zastosowano w 1959 roku, a od połowy lat siedemdziesiątych stało się często używanym wyrazem. "Infrastruktura jest pojęciem międzynarodowym, oznaczającym zespół podstawowych obiektów, urządzeń i instytucji o charakterze usługowym niezbędnym do właściwego funkcjonowania społeczeństwa i produkcyjnych działów gospodarki" <ref>Mirowski 1996</ref><ref>Rutkowska G.2007</ref>.
 
<google>n</google>


==Wpływ infrastruktury technicznej na prowadzenie działalności==
==Wpływ infrastruktury technicznej na prowadzenie działalności==
 
"Infrastruktura techniczna wpływa na takie warunki prowadzenia działalności gospodarczej w regionie jak:
"Infrastruktura techniczna wpływa na takie warunki prowadzenia działalności gospodarczej w regionie jak:  
:* [[dostępność]] komunikacyjna,
:*[[dostępność]] komunikacyjna,  
:* [[koszty]] transportu oraz korzystania z różnych urządzeń technicznych i inne.
:*[[koszty]] transportu oraz korzystania z różnych urządzeń technicznych i inne.
Dobre zagospodarowanie infrastrukturalne umożliwia swobodny przepływ [[towarów]], usług oraz czynników produkcji.
Dobre zagospodarowanie infrastrukturalne umożliwia swobodny przepływ [[towarów]], usług oraz czynników produkcji.  
Oddziaływanie infrastruktury na [[konkurencyjność]] regionu jest ściśle powiązane z poziomem jej rozwoju, np. jej stan wpływa na decyzje dotyczące inwestowania w danym regionie".<ref>Gorzelak G, Jałowiecki B, (1999)</ref>
Oddziaływanie infrastruktury na [[konkurencyjność]] regionu jest ściśle powiązane z poziomem jej rozwoju, np. jej stan wpływa na decyzje dotyczące inwestowania w danym regionie."<ref>Gorzelak G, Jałowiecki B, (1999)</ref>


==Znaczenie infrastruktury technicznej==
==Znaczenie infrastruktury technicznej==
"Najistotniejsze znaczenie infrastruktura techniczna ma w przypadku działalności:
"Najistotniejsze znaczenie infrastruktura techniczna ma w przypadku działalności:
* handlowych  
* handlowych
* usługowych;  
* usługowych;
Są to najliczniej reprezentowane grupy podmiotów gospodarczych na analizowanym obszarze. Firmy o profilu usługowym wykazują najsilniejszy związek z wyposażeniem infrastrukturalnym, reprezentowanym przez wszystkie cztery badane elementy (kanalizacje, drogi, instalacje gazowe i wodociągi). Nieco słabszy, ale również istotny wpływ na lokalizację ma infrastruktura w przypadku podmiotów zajmujących się działalnością produkcyjną.Natomiast dla podmiotów gastronomicznych, zarówno kompleksowe [[wyposażenie]] infrastrukturalne, jak i pojedyncze elementy infrastruktury technicznej wydają się nieistotnym czynnikiem lokalizacyjnym."<ref>Świątek D. (2010)</ref>
Są to najliczniej reprezentowane grupy podmiotów gospodarczych na analizowanym obszarze. Firmy o profilu usługowym wykazują najsilniejszy związek z wyposażeniem infrastrukturalnym, reprezentowanym przez wszystkie cztery badane elementy (kanalizacje, drogi, instalacje gazowe i wodociągi). Nieco słabszy, ale również istotny wpływ na lokalizację ma infrastruktura w przypadku podmiotów zajmujących się działalnością produkcyjną.Natomiast dla podmiotów gastronomicznych, zarówno kompleksowe [[wyposażenie]] infrastrukturalne, jak i pojedyncze elementy infrastruktury technicznej wydają się nieistotnym czynnikiem lokalizacyjnym".<ref>Świątek D. (2010)</ref>


==Użytkowanie infrastruktury technicznej==
==Użytkowanie infrastruktury technicznej==
 
"Infrastruktura techniczna jest użytkowana przez podmioty gospodarcze w różny sposób, zależny od charakteru prowadzonej działalności oraz rodzaju wyposażenia infrastrukturalnego.
"Infrastruktura techniczna jest użytkowana przez podmioty gospodarcze w różny sposób, zależny od charakteru prowadzonej działalności oraz rodzaju wyposażenia infrastrukturalnego.  
W przypadku działalności handlowej bardzo istotne znaczenie odgrywa dostępność punktów handlowych, która uzależniona jest w dużym stopniu od infrastruktury drogowej. Nieco mniejsze znaczenie w funkcjonowaniu sklepów odgrywają sieci wodociągowe, kanalizacyjne czy instalacje gazowe. Elementy te są w niewielkim stopniu wykorzystywane do prowadzenia działalności handlowej i mogą być stosunkowo łatwo zastąpione rozwiązaniami niewymagającymi podłączenia do sieci zbiorczych (np. woda niezbędna do zabezpieczenia potrzeb sanitarnych może być dowożona, a nieczystości płynne gromadzone w zbiornikach lokalnych opróżnianych wozami asenizacyjnymi).
W przypadku działalności handlowej bardzo istotne znaczenie odgrywa dostępność punktów handlowych, która uzależniona jest w dużym stopniu od infrastruktury drogowej. Nieco mniejsze znaczenie w funkcjonowaniu sklepów odgrywają sieci wodociągowe, kanalizacyjne czy instalacje gazowe. Elementy te są w niewielkim stopniu wykorzystywane do prowadzenia działalności handlowej i mogą być stosunkowo łatwo zastąpione rozwiązaniami niewymagającymi podłączenia do sieci zbiorczych (np. woda niezbędna do zabezpieczenia potrzeb sanitarnych może być dowożona, a nieczystości płynne gromadzone w zbiornikach lokalnych opróżnianych wozami asenizacyjnymi).


Podmioty usługowe w nieco większym stopniu niż działalność handlowa, wykorzystują infrastrukturę techniczną. W szczególności dotyczy to usług wykonywanych w miejscu zarejestrowania działalności gospodarczej, a w mniejszym stopniu usług wykonywanych poza siedzibą firmy. Lokalizacja większości podmiotów usługowych na analizowanym obszarze związana jest z miejscem zamieszkania właściciela firmy.  
Podmioty usługowe w nieco większym stopniu niż działalność handlowa, wykorzystują infrastrukturę techniczną. W szczególności dotyczy to usług wykonywanych w miejscu zarejestrowania działalności gospodarczej, a w mniejszym stopniu usług wykonywanych poza siedzibą firmy. Lokalizacja większości podmiotów usługowych na analizowanym obszarze związana jest z miejscem zamieszkania właściciela firmy.
Wskazywać to może, iż wyposażenie infrastrukturalne tylko w pośredni sposób wpływa na lokalizację firmy, będąc raczej istotnym czynnikiem lokalizacyjnym w przypadku budownictwa mieszkaniowego - a tylko pośrednio dla działalności gospodarczej. "<ref>Świątek D. (2010)</ref>
Wskazywać to może, iż wyposażenie infrastrukturalne tylko w pośredni sposób wpływa na lokalizację firmy, będąc raczej istotnym czynnikiem lokalizacyjnym w przypadku budownictwa mieszkaniowego - a tylko pośrednio dla działalności gospodarczej. "<ref>Świątek D. (2010)</ref>


==Bibliografia==
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Transport]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Centrum logistyczne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Logistyka międzynarodowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Infrastruktura transportowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Sport zimowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ubezpieczenie cargo]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Czynniki produkcji w gospodarce turystycznej]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Infrastruktura drogowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ograniczenia handlu elektronicznego]]}} }}
* Borcz Z. (2000),''Infrastruktura terenów wiejskich''. Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław.
* Gorzelak G, Jałowiecki B, (1999), ''Dynamika i wskaźniki lokalnych sukcesów Polski'', Regionalne i Lokalne Studiów, nr 15, Warszawa.
* Góralski P., Lazarek M., (2009), ''[http://www.wne.sggw.pl/czasopisma/pdf/PEFIM_nr_50_2009_s307.pdf, Czynniki kształtujące konkurencyjność regionów]'', Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie.
* Rutkowska G. (2007), ''[http://iks_pn.sggw.pl/z36/art7.pdf Analiza porównawcza infrastruktury technicznej i społecznej w wybranej gminie z wymogami UE]'', [[Przegląd]] Naukowy, Inżynieria i Kształtowanie Środowiska, Warszawa.
* Szymańska D., Biegańska J. (2011), ''[https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/519/RR_14_05.pdf?sequence=1 Obszary wiejskie w Polsce w świetle analizy wybranych elementów infrastruktury i mieszkalnictwa]'', Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Instytut Geografii, Toruń
*Świątek D. (2010), ''[http://rcin.org.pl/Content/650/Wa51_3585_r2010-t25_SOW.pdf Infrastruktura techniczna a rozwój pozarolniczej działalności gospodarczej w regionie Płocka]'', Bernardinum, Warszawa
* Mirowski W. (1996), ''Studia nad infrastrukturą wsi polskiej. Wyposażenie obszarów w infrastrukturę społeczną.''' T. III. PAN Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa, Warszawa.


==Przypisy==
==Przypisy==
<references />
<references />


[[Kategoria:Przedsiębiorczość]]
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Borcz Z. (2000), ''Infrastruktura terenów wiejskich'', Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław
* Gorzelak G., Jałowiecki B. (1999), ''Dynamika i wskaźniki lokalnych sukcesów Polski'', Regionalne i Lokalne Studiów, nr 15, Warszawa
* Góralski P., Lazarek M. (2009), ''Czynniki kształtujące konkurencyjność regionów'', Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie
* Mirowski W. (1996), ''Studia nad infrastrukturą wsi polskiej. Wyposażenie obszarów w infrastrukturę społeczną'', PAN Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa, Warszawa
* Rutkowska G. (2007), ''Analiza porównawcza infrastruktury technicznej i społecznej w wybranej gminie z wymogami UE'', Przegląd Naukowy, Inżynieria i Kształtowanie Środowiska, Warszawa
* Szymańska D., Biegańska J. (2011), ''[https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/519/RR_14_05.pdf?sequence=1 Obszary wiejskie w Polsce w świetle analizy wybranych elementów infrastruktury i mieszkalnictwa]'', Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Instytut Geografii, Toruń
* Świątek D. (2010), ''[https://rcin.org.pl/Content/650/Wa51_3585_r2010-t25_SOW.pdf Infrastruktura techniczna a rozwój pozarolniczej działalności gospodarczej w regionie Płocka]'', Bernardinum, Warszawa
</noautolinks>
 
{{a|A.Prokurat}}
{{a|A.Prokurat}}
[[Kategoria:Logistyka]]
{{#metamaster:description|Infrastruktura techniczna to zespół obiektów i urządzeń, niezbędnych dla funkcjonowania społeczeństwa i gospodarki, takich jak drogi, mosty i sieci energetyczne. Obejmuje transport, energetykę, łączność i systemy wodno-sanitarne.}}

Aktualna wersja na dzień 19:13, 7 sty 2024

Infrastruktura techniczna "to zespół podstawowych obiektów, urządzeń i instalacji, takich jak: drogi, mosty, sieci energetyczne i telekomunikacyjne o charakterze usługowym, nieodzownie potrzebnych dla właściwego funkcjonowania społeczeństwa i produkcyjnych działów gospodarki". [1].

"Infrastrukturę techniczną tworzą wszelkiego rodzaju systemy transportowe, energetyczne, łączności i wodno- -sanitarne, w których skład wchodzą: drogi, przystanki autobusowe, koleje, stacje, porty rzeczne i morskie, sieć gazowa, energetyczna, melioracyjna, obiekty telekomunikacji i poczty". [2]

TL;DR

Infrastruktura techniczna to zespół obiektów i urządzeń niezbędnych dla funkcjonowania społeczeństwa i gospodarki. Ma duże znaczenie dla prowadzenia działalności gospodarczej, wpływa na dostępność komunikacyjną i koszty transportu. Największe znaczenie ma dla firm handlowych i usługowych. Użytkowanie infrastruktury jest zależne od rodzaju działalności, przy czym punkty handlowe korzystają głównie z infrastruktury drogowej, a firmy usługowe bardziej z różnych elementów infrastruktury.

Pojęcie "infrastruktura"

"Pojęciem infrastruktury określa się urządzenia i instytucje niezbędne do zapewnienia należytego funkcjonowania gospodarki narodowej i życia społeczeństwa" [3]. "Słowo infrastruktura wywodzi się z łaciny i oznacza: infra - pod, poniżej, niższy, dolny, oraz struktura - budowa, konstrukcja, organizacja, układ. Łącząc te dwa człony, można otrzymać termin: podbudowa, podstruktura [4]". "W słownictwie militarnym pojęcie infrastruktury pojawiło się w krajach Europy Zachodniej, USA i Kanadzie w latach 1945-1950 i oznaczało całość urządzeń niezbędnych do funkcjonowania sił zbrojnych. W Polsce po raz pierwszy słowo infrastruktura zastosowano w 1959 roku, a od połowy lat siedemdziesiątych stało się często używanym wyrazem. "Infrastruktura jest pojęciem międzynarodowym, oznaczającym zespół podstawowych obiektów, urządzeń i instytucji o charakterze usługowym niezbędnym do właściwego funkcjonowania społeczeństwa i produkcyjnych działów gospodarki" [5][6].

Wpływ infrastruktury technicznej na prowadzenie działalności

"Infrastruktura techniczna wpływa na takie warunki prowadzenia działalności gospodarczej w regionie jak:

  • dostępność komunikacyjna,
  • koszty transportu oraz korzystania z różnych urządzeń technicznych i inne.

Dobre zagospodarowanie infrastrukturalne umożliwia swobodny przepływ towarów, usług oraz czynników produkcji. Oddziaływanie infrastruktury na konkurencyjność regionu jest ściśle powiązane z poziomem jej rozwoju, np. jej stan wpływa na decyzje dotyczące inwestowania w danym regionie".[7]

Znaczenie infrastruktury technicznej

"Najistotniejsze znaczenie infrastruktura techniczna ma w przypadku działalności:

  • handlowych
  • usługowych;

Są to najliczniej reprezentowane grupy podmiotów gospodarczych na analizowanym obszarze. Firmy o profilu usługowym wykazują najsilniejszy związek z wyposażeniem infrastrukturalnym, reprezentowanym przez wszystkie cztery badane elementy (kanalizacje, drogi, instalacje gazowe i wodociągi). Nieco słabszy, ale również istotny wpływ na lokalizację ma infrastruktura w przypadku podmiotów zajmujących się działalnością produkcyjną.Natomiast dla podmiotów gastronomicznych, zarówno kompleksowe wyposażenie infrastrukturalne, jak i pojedyncze elementy infrastruktury technicznej wydają się nieistotnym czynnikiem lokalizacyjnym".[8]

Użytkowanie infrastruktury technicznej

"Infrastruktura techniczna jest użytkowana przez podmioty gospodarcze w różny sposób, zależny od charakteru prowadzonej działalności oraz rodzaju wyposażenia infrastrukturalnego. W przypadku działalności handlowej bardzo istotne znaczenie odgrywa dostępność punktów handlowych, która uzależniona jest w dużym stopniu od infrastruktury drogowej. Nieco mniejsze znaczenie w funkcjonowaniu sklepów odgrywają sieci wodociągowe, kanalizacyjne czy instalacje gazowe. Elementy te są w niewielkim stopniu wykorzystywane do prowadzenia działalności handlowej i mogą być stosunkowo łatwo zastąpione rozwiązaniami niewymagającymi podłączenia do sieci zbiorczych (np. woda niezbędna do zabezpieczenia potrzeb sanitarnych może być dowożona, a nieczystości płynne gromadzone w zbiornikach lokalnych opróżnianych wozami asenizacyjnymi).

Podmioty usługowe w nieco większym stopniu niż działalność handlowa, wykorzystują infrastrukturę techniczną. W szczególności dotyczy to usług wykonywanych w miejscu zarejestrowania działalności gospodarczej, a w mniejszym stopniu usług wykonywanych poza siedzibą firmy. Lokalizacja większości podmiotów usługowych na analizowanym obszarze związana jest z miejscem zamieszkania właściciela firmy. Wskazywać to może, iż wyposażenie infrastrukturalne tylko w pośredni sposób wpływa na lokalizację firmy, będąc raczej istotnym czynnikiem lokalizacyjnym w przypadku budownictwa mieszkaniowego - a tylko pośrednio dla działalności gospodarczej. "[9]


Infrastruktura technicznaartykuły polecane
TransportCentrum logistyczneLogistyka międzynarodowaInfrastruktura transportowaSport zimowyUbezpieczenie cargoCzynniki produkcji w gospodarce turystycznejInfrastruktura drogowaOgraniczenia handlu elektronicznego

Przypisy

  1. Borcz 2000
  2. Rutkowska G.2007
  3. (Borcz 2000)
  4. Mirowski 1996
  5. Mirowski 1996
  6. Rutkowska G.2007
  7. Gorzelak G, Jałowiecki B, (1999)
  8. Świątek D. (2010)
  9. Świątek D. (2010)

Bibliografia

  • Borcz Z. (2000), Infrastruktura terenów wiejskich, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław
  • Gorzelak G., Jałowiecki B. (1999), Dynamika i wskaźniki lokalnych sukcesów Polski, Regionalne i Lokalne Studiów, nr 15, Warszawa
  • Góralski P., Lazarek M. (2009), Czynniki kształtujące konkurencyjność regionów, Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie
  • Mirowski W. (1996), Studia nad infrastrukturą wsi polskiej. Wyposażenie obszarów w infrastrukturę społeczną, PAN Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa, Warszawa
  • Rutkowska G. (2007), Analiza porównawcza infrastruktury technicznej i społecznej w wybranej gminie z wymogami UE, Przegląd Naukowy, Inżynieria i Kształtowanie Środowiska, Warszawa
  • Szymańska D., Biegańska J. (2011), Obszary wiejskie w Polsce w świetle analizy wybranych elementów infrastruktury i mieszkalnictwa, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Instytut Geografii, Toruń
  • Świątek D. (2010), Infrastruktura techniczna a rozwój pozarolniczej działalności gospodarczej w regionie Płocka, Bernardinum, Warszawa


Autor: A.Prokurat