Administracja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 19 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Administracja''' państwowa określana jest jako [[system]] podmiotów utworzonych i wyposażonych przez ustawę w [[kompetencje|kompetencję]] do prowadzenia organizatorskiej i kierowniczej działalności na podstawie ustaw w kierunku wewnętrznym oraz zewnętrznym, przy czym zarówno przebieg i skutki działalności zewnętrznej przypisywane są zawsze państwu.
|list1=
<ul>
<li>[[Administracja rządowa]]</li>
<li>[[Wojewoda]]</li>
<li>[[Starostwo powiatowe]]</li>
<li>[[Administracja publiczna]]</li>
<li>[[Europejski Trybunał Sprawiedliwości]]</li>
<li>[[Prezes Rady Ministrów]]</li>
<li>[[Administracja niezespolona]]</li>
<li>[[Organy administracji publicznej]]</li>
<li>[[Najwyższa Izba Kontroli]]</li>
</ul>
}}


Powyższe określenie ukazuje administrację państwową jako splot organizacyjnych i normatywnych elementów, wielką i złożoną instytucję realizującą na podstawie ustaw pewne [[cele]] za pomocą działań. Działania te posiadają kierowniczy i organizujący charakter. Rdzeniem tej instytucji są organy administracji państwowej i powiązane z nimi zakłady państwowe. Działają one poprzez jednostki organizacyjne (różniące się pod względem stopnia rozbudowania), zwane ogólnie urzędami administracyjnymi (np. Urząd wojewódzki, Urząd Regulacji Energetyki). Instytucja ta jest częścią aparatu państwowego, a jej działalność zasadniczo polega na organizowaniu wykonania zadań państwa<ref>Wierzbowski M. (red.) (2017). "[[Prawo administracyjne]]", Wolters Kluwer, Warszawa</ref>


 
==TL;DR==
'''Administracja''' państwowa określana jest jako [[system]] podmiotów utworzonych i wyposażonych przez ustawę w [[kompetencje|kompetencję]] do prowadzenia organizatorskiej i kierowniczej działalności na podstawie ustaw w kierunku wewnętrznym oraz zewnętrznym, przy czym zarówno przebieg i skutki działalności zewnętrznej przypisywane są zawsze państwu.  
Administracja państwowa jest systemem podmiotów z uprawnieniami do prowadzenia działalności organizatorskiej i kierowniczej na podstawie ustaw. Charakteryzuje się aktywnością, inicjatywą i działaniem na rzecz interesu publicznego. Wyróżnia się trzy typy organów administracji państwowej: naczelne (np. Prezydent, Rada Ministrów), centralne (np. inspekcje, urzędy regulacyjne) i terenowe (np. wojewoda, organy samorządu terytorialnego). Każdy z nich ma określone uprawnienia i odpowiedzialności, a ich działalność jest regulowana przez ustawy.
 
Powyższe określenie ukazuje administrację państwową jako splot organizacyjnych i normatywnych elementów, wielką i złożoną instytucję realizującą na podstawie ustaw pewne [[cele]] za pomocą działań. Działania te posiadają kierowniczy i organizujący charakter. Rdzeniem tej instytucji są organy administracji państwowej i powiązane z nimi zakłady państwowe. Działają one poprzez jednostki organizacyjne (różniące się pod względem stopnia rozbudowania), zwane ogólnie urzędami administracyjnymi (np. Urząd wojewódzki, Urząd Regulacji Energetyki). Instytucja ta jest częścią aparatu państwowego, a jej działalność zasadniczo polega na organizowaniu wykonania zadań państwa.<ref>Wierzbowski M. (red.) (2017). "[[Prawo administracyjne]]", Wolters Kluwer, Warszawa</ref>


==Cechy administracji państwowej==
==Cechy administracji państwowej==
Linia 26: Linia 12:
Po trzecie administracja podejmuje konkretne środki do uregulowania spraw jednostkowych i urzeczywistniania określonych przedsięwzięć. Jest to cecha stanowiąca o różnicy między administracją a ustawodawstwem, które ukierunkowane jest na wydawanie generalnych i abstrakcyjnych uregulowań.<ref>Szmulik B., Serafin S., Miaskowska-Daszkiewicz K. (2017) "Zarys prawa administracyjnego", Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa </ref>
Po trzecie administracja podejmuje konkretne środki do uregulowania spraw jednostkowych i urzeczywistniania określonych przedsięwzięć. Jest to cecha stanowiąca o różnicy między administracją a ustawodawstwem, które ukierunkowane jest na wydawanie generalnych i abstrakcyjnych uregulowań.<ref>Szmulik B., Serafin S., Miaskowska-Daszkiewicz K. (2017) "Zarys prawa administracyjnego", Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa </ref>


"Szersze ilościowo ujęcie cech administracji:  
"Szersze ilościowo ujęcie cech administracji:
* [[działanie]] w imieniu państwa i na [[rachunek]] państwa lub innego odrębnego od państwa podmiotu władzy publicznej, któremu państwo przekazało część swojej władzy
* [[działanie]] w imieniu państwa i na [[rachunek]] państwa lub innego odrębnego od państwa podmiotu władzy publicznej, któremu państwo przekazało część swojej władzy
* możność działania w formach władczych zabezpieczonych możliwością zastosowania przymusu państwowego
* możność działania w formach władczych zabezpieczonych możliwością zastosowania przymusu państwowego
* działanie w interesie publicznym (w imię interesu społecznego)
* działanie w interesie publicznym (w imię interesu społecznego)
* polityczny charakter cele jej działania i jego rezultaty ocenia się w kategoriach politycznych, wpływają one na kształtowanie się stosunku obywateli do podmiotów administracji
* polityczny charakter - cele jej działania i jego rezultaty ocenia się w kategoriach politycznych, wpływają one na kształtowanie się stosunku obywateli do podmiotów administracji
* działanie na podstawie ustaw i w granicach przez nie określonych (z tego względu w odniesieniu do administracji publicznej nie ma zastosowania [[zasada]] <co nie jest zabronione jest dozwolone>
* działanie na podstawie ustaw i w granicach przez nie określonych (z tego względu w odniesieniu do administracji publicznej nie ma zastosowania [[zasada]] <co nie jest zabronione jest dozwolone>
* aktywność, zwrócenie ku przyszłości, możność podejmowania działania z własnej inicjatywy
* aktywność, zwrócenie ku przyszłości, możność podejmowania działania z własnej inicjatywy
Linia 37: Linia 23:
* charakter monopolistyczny (administracja działając w ramach powierzonych jej kompetencji występuje jako wyłączny gospodarz w określonej kategorii spraw) i bezosobowo w ramach jej struktur działają rożne podmioty, lecz decyzje wydaje nie ktoś pełniący np. Funkcje wojewody ale organ administracji noszący tę nazwę.<ref>Stahl M. (red) (2013). "Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie", Wolters Kluwer, Warszawa</ref>
* charakter monopolistyczny (administracja działając w ramach powierzonych jej kompetencji występuje jako wyłączny gospodarz w określonej kategorii spraw) i bezosobowo w ramach jej struktur działają rożne podmioty, lecz decyzje wydaje nie ktoś pełniący np. Funkcje wojewody ale organ administracji noszący tę nazwę.<ref>Stahl M. (red) (2013). "Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie", Wolters Kluwer, Warszawa</ref>


<google>ban728t</google>
<google>n</google>
 
==Organy administracji państwowej==
==Organy administracji państwowej==
Organy administracji państwowej ze względu na terytorialny zasięg działania można podzielić na:
Organy administracji państwowej ze względu na terytorialny zasięg działania można podzielić na:
* organy naczelne,  
* organy naczelne,
* organy centralne,  
* organy centralne,
* organy terenowe.
* organy terenowe.


==Organy naczelne administracji państwowej==
==Organy naczelne administracji państwowej==
Organy naczelne mają następujące cechy:
Organy naczelne mają następujące cechy:
* są powoływane przez Prezydenta (bezpośrednio lub po wyborze przez Sejm),  
* są powoływane przez Prezydenta (bezpośrednio lub po wyborze przez Sejm),
* są organami zwierzchnimi wobec innych organów,  
* są organami zwierzchnimi wobec innych organów,
* ponoszą [[odpowiedzialność]] konstytucyjną i polityczną.
* ponoszą [[odpowiedzialność]] konstytucyjną i polityczną.


Linia 53: Linia 40:


1. [[Prezydent]]:
1. [[Prezydent]]:
* reprezentuje państwo na zewnątrz,  
* reprezentuje państwo na zewnątrz,
* pełni funkcję naczelnego organu administracji państwowej,  
* pełni funkcję naczelnego organu administracji państwowej,
* na podstawie ustaw i w celu ich wykonania wydaje [[rozporządzenie|rozporządzenia]] i [[zarządzanie|zarządzenia]],  
* na podstawie ustaw i w celu ich wykonania wydaje [[rozporządzenie|rozporządzenia]] i [[zarządzanie|zarządzenia]],
* może wprowadzać stan wojenny i stan wyjątkowy,  
* może wprowadzać stan wojenny i stan wyjątkowy,
* ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe,  
* ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe,
* nadaje ordery, odznaczeni i tytułu honorowe,  
* nadaje ordery, odznaczeni i tytułu honorowe,
* może zwoływać i przewodniczyć Radzie Ministrów,  
* może zwoływać i przewodniczyć Radzie Ministrów,
* wydaje decyzje w zakresie nadawania i zwalniania z obywatelstwa,  
* wydaje decyzje w zakresie nadawania i zwalniania z obywatelstwa,
* stosuje [[prawo]] łaski,  
* stosuje [[prawo]] łaski,
* powołuje [[Prezes Rady Ministrów|Prezesa Rady Ministrów]], Radę Ministrów.
* powołuje [[Prezes Rady Ministrów|Prezesa Rady Ministrów]], Radę Ministrów.
"Organem pomocniczym Prezydenta RP jest Kancelaria Prezydenta RP. Prezydent nadaje jej [[statut]] oraz powołuje i odwołuje Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej. Organem doradczym Prezydenta RP w zakresie wewnetrznego i zewnętrznego bezpieczeństwa państwa jest Rada Bezpieczeństwa Narodowego."<ref>Czyżak M. (2016). "Podstawy organizacji i funkcjonowania administracji publicznej", Wydawnictwo PRYM Bogdan Bugdalski, Warszawa</ref>
"Organem pomocniczym Prezydenta RP jest Kancelaria Prezydenta RP. Prezydent nadaje jej [[statut]] oraz powołuje i odwołuje Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej. Organem doradczym Prezydenta RP w zakresie wewnetrznego i zewnętrznego bezpieczeństwa państwa jest Rada Bezpieczeństwa Narodowego".<ref>Czyżak M. (2016). "Podstawy organizacji i funkcjonowania administracji publicznej", Wydawnictwo PRYM Bogdan Bugdalski, Warszawa</ref>
 
<google>ban728t</google>
2. Rada Ministrów:
2. Rada Ministrów:
* jest organem wykonawczym,  
* jest organem wykonawczym,
* w skład Rady wchodzą: [[Prezes Rady Ministrów]], wiceprezesi Rady Ministrów, ministrowie, przewodniczący określonych w ustawach komitetów,  
* w skład Rady wchodzą: [[Prezes Rady Ministrów]], wiceprezesi Rady Ministrów, ministrowie, przewodniczący określonych w ustawach komitetów,
* najważniejszym zadaniem Rady Ministrów jest prowadzenie na bieżąco polityki państwa i rządzenie państwem,  
* najważniejszym zadaniem Rady Ministrów jest prowadzenie na bieżąco polityki państwa i rządzenie państwem,
* prowadzi politykę wewnętrzną i zagraniczną,  
* prowadzi politykę wewnętrzną i zagraniczną,
* zapewnia wykonanie ustaw,  
* zapewnia wykonanie ustaw,
* wydaje rozporządzenia,  
* wydaje rozporządzenia,
* koordynuje i kontroluje prace organów administracji rządowej,  
* koordynuje i kontroluje prace organów administracji rządowej,
* chroni interesy [[skarb państwa|Skarbu Państwa]],  
* chroni interesy [[skarb państwa|Skarbu Państwa]],
* uchwala [[projekt]] [[budżet]]u państwa,  
* uchwala [[projekt]] [[budżet]]u państwa,
* zapewnia bezpieczeństwo wewnętrzne państwa oraz porządek publiczny,  
* zapewnia bezpieczeństwo wewnętrzne państwa oraz porządek publiczny,
* zapewnia bezpieczeństwo zewnętrzne państwa,  
* zapewnia bezpieczeństwo zewnętrzne państwa,
* sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie obronności kraju,  
* sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie obronności kraju,
* zawiera umowy międzynarodowe wymagające ratyfikacji oraz zatwierdza i wypowiada inne umowy międzynarodowe.
* zawiera umowy międzynarodowe wymagające ratyfikacji oraz zatwierdza i wypowiada inne umowy międzynarodowe.
* jest organem równorzędnym w relacji do Prezydenta RP<ref>Kowalski J. (red.) (2013). "Administracja Publiczna i prawo administracyjne w zarysie", Polskie Wydawnictwo Prawnicze IURIS, Warszawa-Poznań</ref>
* jest organem równorzędnym w relacji do Prezydenta RP<ref>Kowalski J. (red.) (2013). "Administracja Publiczna i prawo administracyjne w zarysie", Polskie Wydawnictwo Prawnicze IURIS, Warszawa-Poznań</ref>
<google>ban728t</google>


3. Prezes Rady Ministrów:
3. Prezes Rady Ministrów:
*" jest konstytucyjnym, w pełni samodzielnym, centralnym organem administracji rządowej
* "jest konstytucyjnym, w pełni samodzielnym, centralnym organem administracji rządowej
* jest organem jednoosobowym, w podwojnej roli - po pierwsze przewodniczącego organu kolegialnego z samodzielnymi zadaniami i kompetencjami, po drugie wystepuje jako odrębny jednoosobowy organ konstytucyjny z własnym zakresem zadań i kompetencji
* jest organem jednoosobowym, w podwojnej roli - po pierwsze przewodniczącego organu kolegialnego z samodzielnymi zadaniami i kompetencjami, po drugie wystepuje jako odrębny jednoosobowy organ konstytucyjny z własnym zakresem zadań i kompetencji
* jest to organ kierowniczy administracji rządowej"<ref>Zieliński E. (2013). "[[Administracja rządowa]] i samorządowa w Polsce", Wyższa Szkoła Administracyjno-społeczna, Warszawa</ref>
* jest to organ kierowniczy administracji rządowej"<ref>Zieliński E. (2013). "[[Administracja rządowa]] i samorządowa w Polsce", Wyższa Szkoła Administracyjno-społeczna, Warszawa</ref>
* reprezentuje Radę Ministrów,  
* reprezentuje Radę Ministrów,
* kieruje pracami Rady Ministrów,  
* kieruje pracami Rady Ministrów,
* wydaje rozporządzenia,  
* wydaje rozporządzenia,
* zapewnia wykonywanie polityki Rady Ministrów i określa sposoby jej wykonywania,  
* zapewnia wykonywanie polityki Rady Ministrów i określa sposoby jej wykonywania,
* koordynuje i kontroluje [[praca|pracę]] członków Rady Ministrów,  
* koordynuje i kontroluje [[praca|pracę]] członków Rady Ministrów,
* sprawuje [[nadzór]] nad samorządem terytorialnym w granicach i formach określonych w Konstytucji i ustawach,  
* sprawuje [[nadzór]] nad samorządem terytorialnym w granicach i formach określonych w Konstytucji i ustawach,
* jest zwierzchnikiem służbowym [[pracownik]]ów administracji rządowej.
* jest zwierzchnikiem służbowym [[pracownik]]ów administracji rządowej.


Linia 99: Linia 82:


Do najważniejszych funkcji ministra należy:
Do najważniejszych funkcji ministra należy:
* [[kierowanie]] określonymi działami administracji lub wypełnianie zadań wyznaczonych przez Prezesa Rady Ministrów,  
* [[kierowanie]] określonymi działami administracji lub wypełnianie zadań wyznaczonych przez Prezesa Rady Ministrów,
* wydawania rozporządzeń i zarządzeń,  
* wydawania rozporządzeń i zarządzeń,
* wydawanie decyzji administracyjnych,  
* wydawanie decyzji administracyjnych,
* kierowanie resortem,  
* kierowanie resortem,
* inicjowanie i opracowywanie polityki rządu w zakresie swojego działania,  
* inicjowanie i opracowywanie polityki rządu w zakresie swojego działania,
* kierowanie, nadzorowanie i [[kontrolowanie]] podległych organów, urzędów i jednostek organizacyjnych,  
* kierowanie, nadzorowanie i [[kontrolowanie]] podległych organów, urzędów i jednostek organizacyjnych,
* współdziałanie z innymi ministrami w zakresie opracowywania i realizowania polityki rządu,  
* współdziałanie z innymi ministrami w zakresie opracowywania i realizowania polityki rządu,
* współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami zawodowymi, [[stowarzyszenie|stowarzyszeniami]] społecznymi,  
* współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami zawodowymi, [[stowarzyszenie|stowarzyszeniami]] społecznymi,
* pełnienie funkcji szczególnych wynikających ze specjalnego statusu ministra w określonej sprawie.
* pełnienie funkcji szczególnych wynikających ze specjalnego statusu ministra w określonej sprawie.


==Organy centralne administracji państwowej==
==Organy centralne administracji państwowej==
Organy centralne administracji (inaczej urzędy centralne) działają na podstawie właściwych ustaw czy statutów nadawanych przez Prezesa Rady Ministrów w drodze rozporządzenia i regulaminów organizacyjnych nadawanych przez [[kierownik]]a urzędu w drodze zarządzenia.
Organy centralne administracji (inaczej urzędy centralne) działają na podstawie właściwych ustaw czy statutów nadawanych przez Prezesa Rady Ministrów w drodze rozporządzenia i regulaminów organizacyjnych nadawanych przez [[kierownik]]a urzędu w drodze zarządzenia.
Głównie organy te działają w jednakowej dziedzinie spraw publicznych.<ref>Zieliński E. (2013). "Administracja rządowa i samorządowa w Polsce", Wyższa Szkoła Administracyjno-społeczna, Warszawa</ref>
Głównie organy te działają w jednakowej dziedzinie spraw publicznych<ref>Zieliński E. (2013). "Administracja rządowa i samorządowa w Polsce", Wyższa Szkoła Administracyjno-społeczna, Warszawa</ref>
Za najbardziej typowe urzędy centralne uważa się:
Za najbardziej typowe urzędy centralne uważa się:
* inspekcje, prowadzące kontrolę przestrzegania ustanowionych standardów w określonej dziedzinie działalności,  
* inspekcje, prowadzące kontrolę przestrzegania ustanowionych standardów w określonej dziedzinie działalności,
* urzędy regulacyjne, wydające [[licencja|licencje]] na prowadzenie różnego typu działalności i sprawdzające poprawność wykonywania warunków tych licencji,  
* urzędy regulacyjne, wydające [[licencja|licencje]] na prowadzenie różnego typu działalności i sprawdzające poprawność wykonywania warunków tych licencji,
* urzędy standaryzacyjne i [[certyfikat|certyfikacyjne]],  
* urzędy standaryzacyjne i [[certyfikat|certyfikacyjne]],
* urzędy nadzorcze nad pewnymi sferami działalności,  
* urzędy nadzorcze nad pewnymi sferami działalności,
* urzędy wykonujące specjalne [[zadania publiczne]],  
* urzędy wykonujące specjalne [[zadania publiczne]],
* urzędy świadczące [[usługi]] publiczne.
* urzędy świadczące [[usługi]] publiczne.


Funkcje urzędów centralnych:
Funkcje urzędów centralnych:
* współtworzenie polityki rządowej,  
* współtworzenie polityki rządowej,
* wydawanie aktów prawnych,  
* wydawanie aktów prawnych,
* rozstrzyganie konkretnych spraw w drodze aktów administracyjnych,
* rozstrzyganie konkretnych spraw w drodze aktów administracyjnych,
* sprawowanie kontroli i nadzoru,
* sprawowanie kontroli i nadzoru,
Linia 128: Linia 111:


==Organy terenowe administracji państwowej==
==Organy terenowe administracji państwowej==
Terenową administrację na terenie województwa sprawują:
Terenową administrację na terenie województwa sprawują:
* organy zespolone województwa ([[wojewoda]] i działający pod zwierzchnictwem wojewody kierownicy zespolonych służb, inspekcji i straży np. Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej, Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny, Komendant Wojewódzki Policji, Kurator Oświaty, Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego), wykonujący zadania i [[kompetencje]] określone w ustawach w imieniu wojewody, z ustawowego upoważnienia lub własnym, jeżeli ustawy tak stanowią,
* organy zespolone województwa ([[wojewoda]] i działający pod zwierzchnictwem wojewody kierownicy zespolonych służb, inspekcji i straży np. Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej, Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny, Komendant Wojewódzki Policji, Kurator Oświaty, Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego), wykonujący zadania i [[kompetencje]] określone w ustawach w imieniu wojewody, z ustawowego upoważnienia lub własnym, jeżeli ustawy tak stanowią,
Linia 134: Linia 116:
* organy samorządu terytorialnego, jeżeli wykonywanie zadań administracji wynika z ustawy lub z zawartego porozumienia,
* organy samorządu terytorialnego, jeżeli wykonywanie zadań administracji wynika z ustawy lub z zawartego porozumienia,
* działający pod zwierzchnictwem starosty kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży np. Komendant Powiatowy Policji, wykonujący zadania i kompetencje określone w ustawach,
* działający pod zwierzchnictwem starosty kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży np. Komendant Powiatowy Policji, wykonujący zadania i kompetencje określone w ustawach,
* organy innych samorządów, jeżeli wykonanie zadań administracji następuje na podstawie ustawy lub porozumienia.<ref>Cieślak Z. (red.) (2017). "Nauka administracji", Wolters Kluwer, Warszawa</ref>
* organy innych samorządów, jeżeli wykonanie zadań administracji następuje na podstawie ustawy lub porozumienia<ref>Cieślak Z. (red.) (2017). "Nauka administracji", Wolters Kluwer, Warszawa</ref>


Na szczeblu wojewódzkim administracją kieruje wojewoda, który:
Na szczeblu wojewódzkim administracją kieruje wojewoda, który:
* jest przedstawicielem Rady Ministrów w województwie,  
* jest przedstawicielem Rady Ministrów w województwie,
* jest organem nadzoru nad jednostkami [[samorząd terytorialny|samorządu terytorialnego]],  
* jest organem nadzoru nad jednostkami [[samorząd terytorialny|samorządu terytorialnego]],
* jest reprezentantem Skarbu Państwa w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
* jest reprezentantem Skarbu Państwa w zakresie określonym w odrębnych ustawach.


==Bibliografia==
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Administracja rządowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wojewoda]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Starostwo powiatowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Administracja publiczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Europejski Trybunał Sprawiedliwości]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Prezes Rady Ministrów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Administracja niezespolona]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Organy administracji publicznej]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Najwyższa Izba Kontroli]]}} }}
* Cieślak Z. (red.) (2017). "Nauka administracji", Wolters Kluwer, Warszawa
* Czyżak M. (2016). "Podstawy organizacji i funkcjonowania administracji publicznej", Wydawnictwo PRYM Bogdan Bugdalski, Warszawa
* Hausner J., "[[Administracja publiczna]]", Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2003, 2005
* Kasiński M. (2011). [http://www.annalesonline.uni.lodz.pl/archiwum/2011/2011_01_kasinski_215_226.pdf "Współczesne problemy rozwoju administracji publicznej w Polsce"], "Annales. [[Etyka]] w życiu gospodarczym" vol. 14, nr 1/2011
* [[Konstytucja]] Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483)
* Kowalski J. (red.) (2013). "Administracja Publiczna i prawo administracyjne w zarysie", Polskie Wydawnictwo Prawnicze IURIS, Warszawa-Poznań
* Nawojczyk M. (2015). [http://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%202_2015%20podzielone/nawojczyk.pdf "Nowoczesne formy zarządzania w administracji publicznej"], "ZN WSH [[Zarządzanie]]" nr 2/2015
* Stahl M. (red) (2013). "Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie", Wolters Kluwer, Warszawa
* Szmulik B., Serafin S., Miaskowska-Daszkiewicz K. (2017). "Zarys prawa administracyjnego", Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa
* Wajgner M., "Prawo i [[postępowanie administracyjne]]", Wydawnictwo REA, Warszawa 2003
* Wierzbowski M. (red.) (2017). "Prawo administracyjne", Wolters Kluwer, Warszawa
* Zieliński E., "Administracja rządowa w Polsce", Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2001
* Zieliński E. (2013). "Administracja rządowa i samorządowa w Polsce", Wyższa Szkoła Administracyjno-społeczna, Warszawa


==Przypisy==
==Przypisy==
<references/>
<references />
 
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Cieślak Z. (red.) (2017), ''Nauka administracji'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Czyżak M. (2016), ''Podstawy organizacji i funkcjonowania administracji publicznej'', Wydawnictwo PRYM Bogdan Bugdalski, Warszawa
* Hausner J. (2005), ''Administracja publiczna'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Kasiński M. (2011), ''Współczesne problemy rozwoju administracji publicznej w Polsce'', Annales, Etyka w życiu gospodarczym vol, 14, nr 1
* ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970780483 Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483]
* Kowalski J. (red.) (2013), ''Administracja Publiczna i prawo administracyjne w zarysie'', Polskie Wydawnictwo Prawnicze IURIS, Warszawa-Poznań
* Nawojczyk M. (2015), ''[https://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%202_2015%20podzielone/nawojczyk.pdf Nowoczesne formy zarządzania w administracji publicznej]'', ZN WSH Zarządzanie nr 2
* Stahl M. (red.) (2013), ''Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Szmulik B. (red.) (2016), ''Zarys prawa administracyjnego'', C.H. Beck, Warszawa
* Wajgner M. (2003), ''Prawo i postępowanie administracyjne'', Wydawnictwo REA, Warszawa
* Wierzbowski M. (red.) (2017), ''Prawo administracyjne'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Zieliński E. (2001), ''Administracja rządowa w Polsce'', Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa
* Zieliński E. (2013), ''[https://www.nexto.pl/upload/virtualo/aspra/ae1a3645ea21d475608464c762dc7bad51668e8a/free/ae1a3645ea21d475608464c762dc7bad51668e8a.pdf Administracja Rządowa i Samorządowa w Polsce]'', Wyższa Szkoła Administracyjno-Społeczna, Warszawa
</noautolinks>


{{a|Justyna Płonka, Aleksandra Kanicka}}
{{a|Justyna Płonka, Aleksandra Kanicka}}
[[Kategoria:Administracja publiczna]]
[[Kategoria:Administracja publiczna]]
[[en:State administration]]
[[en:State administration]]
{{#metamaster:description|Administracja państwowa - system instytucji i norm, zarządzający działalnością państwa. Więcej na stronie encyklopedii internetowej.}}

Aktualna wersja na dzień 23:06, 4 sty 2024

Administracja państwowa określana jest jako system podmiotów utworzonych i wyposażonych przez ustawę w kompetencję do prowadzenia organizatorskiej i kierowniczej działalności na podstawie ustaw w kierunku wewnętrznym oraz zewnętrznym, przy czym zarówno przebieg i skutki działalności zewnętrznej przypisywane są zawsze państwu.

Powyższe określenie ukazuje administrację państwową jako splot organizacyjnych i normatywnych elementów, wielką i złożoną instytucję realizującą na podstawie ustaw pewne cele za pomocą działań. Działania te posiadają kierowniczy i organizujący charakter. Rdzeniem tej instytucji są organy administracji państwowej i powiązane z nimi zakłady państwowe. Działają one poprzez jednostki organizacyjne (różniące się pod względem stopnia rozbudowania), zwane ogólnie urzędami administracyjnymi (np. Urząd wojewódzki, Urząd Regulacji Energetyki). Instytucja ta jest częścią aparatu państwowego, a jej działalność zasadniczo polega na organizowaniu wykonania zadań państwa[1]

TL;DR

Administracja państwowa jest systemem podmiotów z uprawnieniami do prowadzenia działalności organizatorskiej i kierowniczej na podstawie ustaw. Charakteryzuje się aktywnością, inicjatywą i działaniem na rzecz interesu publicznego. Wyróżnia się trzy typy organów administracji państwowej: naczelne (np. Prezydent, Rada Ministrów), centralne (np. inspekcje, urzędy regulacyjne) i terenowe (np. wojewoda, organy samorządu terytorialnego). Każdy z nich ma określone uprawnienia i odpowiedzialności, a ich działalność jest regulowana przez ustawy.

Cechy administracji państwowej

Wyróżniane są trzy podstawowe cechy administracji państwowej: "Po pierwsze administracja jest zjawiskiem społecznym. Zajmuje się ona sprawami wspólnoty i członkami tej wspólnoty, inaczej mówiąc ukierunkowana jest na interes publiczny. Po drugie administrację cechuje aktywność, inicjatywa, działalność ukierunkowana na przyszłość, cecha ta występuje w pełni gdy administracja wykonuje ustawy. Po trzecie administracja podejmuje konkretne środki do uregulowania spraw jednostkowych i urzeczywistniania określonych przedsięwzięć. Jest to cecha stanowiąca o różnicy między administracją a ustawodawstwem, które ukierunkowane jest na wydawanie generalnych i abstrakcyjnych uregulowań.[2]

"Szersze ilościowo ujęcie cech administracji:

  • działanie w imieniu państwa i na rachunek państwa lub innego odrębnego od państwa podmiotu władzy publicznej, któremu państwo przekazało część swojej władzy
  • możność działania w formach władczych zabezpieczonych możliwością zastosowania przymusu państwowego
  • działanie w interesie publicznym (w imię interesu społecznego)
  • polityczny charakter - cele jej działania i jego rezultaty ocenia się w kategoriach politycznych, wpływają one na kształtowanie się stosunku obywateli do podmiotów administracji
  • działanie na podstawie ustaw i w granicach przez nie określonych (z tego względu w odniesieniu do administracji publicznej nie ma zastosowania zasada <co nie jest zabronione jest dozwolone>
  • aktywność, zwrócenie ku przyszłości, możność podejmowania działania z własnej inicjatywy
  • działanie w sposób ciągły i stabilny
  • oparcie się z reguły na zawodowym personelu
  • charakter monopolistyczny (administracja działając w ramach powierzonych jej kompetencji występuje jako wyłączny gospodarz w określonej kategorii spraw) i bezosobowo w ramach jej struktur działają rożne podmioty, lecz decyzje wydaje nie ktoś pełniący np. Funkcje wojewody ale organ administracji noszący tę nazwę.[3]

Organy administracji państwowej

Organy administracji państwowej ze względu na terytorialny zasięg działania można podzielić na:

  • organy naczelne,
  • organy centralne,
  • organy terenowe.

Organy naczelne administracji państwowej

Organy naczelne mają następujące cechy:

  • są powoływane przez Prezydenta (bezpośrednio lub po wyborze przez Sejm),
  • są organami zwierzchnimi wobec innych organów,
  • ponoszą odpowiedzialność konstytucyjną i polityczną.

Naczelne organy administracji stanowią:

1. Prezydent:

  • reprezentuje państwo na zewnątrz,
  • pełni funkcję naczelnego organu administracji państwowej,
  • na podstawie ustaw i w celu ich wykonania wydaje rozporządzenia i zarządzenia,
  • może wprowadzać stan wojenny i stan wyjątkowy,
  • ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe,
  • nadaje ordery, odznaczeni i tytułu honorowe,
  • może zwoływać i przewodniczyć Radzie Ministrów,
  • wydaje decyzje w zakresie nadawania i zwalniania z obywatelstwa,
  • stosuje prawo łaski,
  • powołuje Prezesa Rady Ministrów, Radę Ministrów.

"Organem pomocniczym Prezydenta RP jest Kancelaria Prezydenta RP. Prezydent nadaje jej statut oraz powołuje i odwołuje Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej. Organem doradczym Prezydenta RP w zakresie wewnetrznego i zewnętrznego bezpieczeństwa państwa jest Rada Bezpieczeństwa Narodowego".[4] 2. Rada Ministrów:

  • jest organem wykonawczym,
  • w skład Rady wchodzą: Prezes Rady Ministrów, wiceprezesi Rady Ministrów, ministrowie, przewodniczący określonych w ustawach komitetów,
  • najważniejszym zadaniem Rady Ministrów jest prowadzenie na bieżąco polityki państwa i rządzenie państwem,
  • prowadzi politykę wewnętrzną i zagraniczną,
  • zapewnia wykonanie ustaw,
  • wydaje rozporządzenia,
  • koordynuje i kontroluje prace organów administracji rządowej,
  • chroni interesy Skarbu Państwa,
  • uchwala projekt budżetu państwa,
  • zapewnia bezpieczeństwo wewnętrzne państwa oraz porządek publiczny,
  • zapewnia bezpieczeństwo zewnętrzne państwa,
  • sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie obronności kraju,
  • zawiera umowy międzynarodowe wymagające ratyfikacji oraz zatwierdza i wypowiada inne umowy międzynarodowe.
  • jest organem równorzędnym w relacji do Prezydenta RP[5]

3. Prezes Rady Ministrów:

  • "jest konstytucyjnym, w pełni samodzielnym, centralnym organem administracji rządowej
  • jest organem jednoosobowym, w podwojnej roli - po pierwsze przewodniczącego organu kolegialnego z samodzielnymi zadaniami i kompetencjami, po drugie wystepuje jako odrębny jednoosobowy organ konstytucyjny z własnym zakresem zadań i kompetencji
  • jest to organ kierowniczy administracji rządowej"[6]
  • reprezentuje Radę Ministrów,
  • kieruje pracami Rady Ministrów,
  • wydaje rozporządzenia,
  • zapewnia wykonywanie polityki Rady Ministrów i określa sposoby jej wykonywania,
  • koordynuje i kontroluje pracę członków Rady Ministrów,
  • sprawuje nadzór nad samorządem terytorialnym w granicach i formach określonych w Konstytucji i ustawach,
  • jest zwierzchnikiem służbowym pracowników administracji rządowej.

4. Ministrowie:

Do najważniejszych funkcji ministra należy:

  • kierowanie określonymi działami administracji lub wypełnianie zadań wyznaczonych przez Prezesa Rady Ministrów,
  • wydawania rozporządzeń i zarządzeń,
  • wydawanie decyzji administracyjnych,
  • kierowanie resortem,
  • inicjowanie i opracowywanie polityki rządu w zakresie swojego działania,
  • kierowanie, nadzorowanie i kontrolowanie podległych organów, urzędów i jednostek organizacyjnych,
  • współdziałanie z innymi ministrami w zakresie opracowywania i realizowania polityki rządu,
  • współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami zawodowymi, stowarzyszeniami społecznymi,
  • pełnienie funkcji szczególnych wynikających ze specjalnego statusu ministra w określonej sprawie.

Organy centralne administracji państwowej

Organy centralne administracji (inaczej urzędy centralne) działają na podstawie właściwych ustaw czy statutów nadawanych przez Prezesa Rady Ministrów w drodze rozporządzenia i regulaminów organizacyjnych nadawanych przez kierownika urzędu w drodze zarządzenia. Głównie organy te działają w jednakowej dziedzinie spraw publicznych[7] Za najbardziej typowe urzędy centralne uważa się:

  • inspekcje, prowadzące kontrolę przestrzegania ustanowionych standardów w określonej dziedzinie działalności,
  • urzędy regulacyjne, wydające licencje na prowadzenie różnego typu działalności i sprawdzające poprawność wykonywania warunków tych licencji,
  • urzędy standaryzacyjne i certyfikacyjne,
  • urzędy nadzorcze nad pewnymi sferami działalności,
  • urzędy wykonujące specjalne zadania publiczne,
  • urzędy świadczące usługi publiczne.

Funkcje urzędów centralnych:

  • współtworzenie polityki rządowej,
  • wydawanie aktów prawnych,
  • rozstrzyganie konkretnych spraw w drodze aktów administracyjnych,
  • sprawowanie kontroli i nadzoru,
  • programowanie rozwoju dziedzin, z zakresu których urzędy centralne wyznaczają kierunki działania[8]

Organy terenowe administracji państwowej

Terenową administrację na terenie województwa sprawują:

  • organy zespolone województwa (wojewoda i działający pod zwierzchnictwem wojewody kierownicy zespolonych służb, inspekcji i straży np. Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej, Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny, Komendant Wojewódzki Policji, Kurator Oświaty, Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego), wykonujący zadania i kompetencje określone w ustawach w imieniu wojewody, z ustawowego upoważnienia lub własnym, jeżeli ustawy tak stanowią,
  • organy administracji niezespolonej, podporządkowane właściwemu ministrowi lub centralnemu organowi administracji rządowej, np. szefowie sztabów wojskowych, dyrektorzy izb celnych, dyrektorzy urzędów kontroli skarbowej, regionalni dyrektorzy ochrony środowiska
  • organy samorządu terytorialnego, jeżeli wykonywanie zadań administracji wynika z ustawy lub z zawartego porozumienia,
  • działający pod zwierzchnictwem starosty kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży np. Komendant Powiatowy Policji, wykonujący zadania i kompetencje określone w ustawach,
  • organy innych samorządów, jeżeli wykonanie zadań administracji następuje na podstawie ustawy lub porozumienia[9]

Na szczeblu wojewódzkim administracją kieruje wojewoda, który:

  • jest przedstawicielem Rady Ministrów w województwie,
  • jest organem nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego,
  • jest reprezentantem Skarbu Państwa w zakresie określonym w odrębnych ustawach.


Administracjaartykuły polecane
Administracja rządowaWojewodaStarostwo powiatoweAdministracja publicznaEuropejski Trybunał SprawiedliwościPrezes Rady MinistrówAdministracja niezespolonaOrgany administracji publicznejNajwyższa Izba Kontroli

Przypisy

  1. Wierzbowski M. (red.) (2017). "Prawo administracyjne", Wolters Kluwer, Warszawa
  2. Szmulik B., Serafin S., Miaskowska-Daszkiewicz K. (2017) "Zarys prawa administracyjnego", Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa
  3. Stahl M. (red) (2013). "Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie", Wolters Kluwer, Warszawa
  4. Czyżak M. (2016). "Podstawy organizacji i funkcjonowania administracji publicznej", Wydawnictwo PRYM Bogdan Bugdalski, Warszawa
  5. Kowalski J. (red.) (2013). "Administracja Publiczna i prawo administracyjne w zarysie", Polskie Wydawnictwo Prawnicze IURIS, Warszawa-Poznań
  6. Zieliński E. (2013). "Administracja rządowa i samorządowa w Polsce", Wyższa Szkoła Administracyjno-społeczna, Warszawa
  7. Zieliński E. (2013). "Administracja rządowa i samorządowa w Polsce", Wyższa Szkoła Administracyjno-społeczna, Warszawa
  8. Zieliński E. (2013). "Administracja rządowa i samorządowa w Polsce", Wyższa Szkoła Administracyjno-społeczna, Warszawa
  9. Cieślak Z. (red.) (2017). "Nauka administracji", Wolters Kluwer, Warszawa

Bibliografia

  • Cieślak Z. (red.) (2017), Nauka administracji, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Czyżak M. (2016), Podstawy organizacji i funkcjonowania administracji publicznej, Wydawnictwo PRYM Bogdan Bugdalski, Warszawa
  • Hausner J. (2005), Administracja publiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Kasiński M. (2011), Współczesne problemy rozwoju administracji publicznej w Polsce, Annales, Etyka w życiu gospodarczym vol, 14, nr 1
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483
  • Kowalski J. (red.) (2013), Administracja Publiczna i prawo administracyjne w zarysie, Polskie Wydawnictwo Prawnicze IURIS, Warszawa-Poznań
  • Nawojczyk M. (2015), Nowoczesne formy zarządzania w administracji publicznej, ZN WSH Zarządzanie nr 2
  • Stahl M. (red.) (2013), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Szmulik B. (red.) (2016), Zarys prawa administracyjnego, C.H. Beck, Warszawa
  • Wajgner M. (2003), Prawo i postępowanie administracyjne, Wydawnictwo REA, Warszawa
  • Wierzbowski M. (red.) (2017), Prawo administracyjne, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Zieliński E. (2001), Administracja rządowa w Polsce, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa
  • Zieliński E. (2013), Administracja Rządowa i Samorządowa w Polsce, Wyższa Szkoła Administracyjno-Społeczna, Warszawa


Autor: Justyna Płonka, Aleksandra Kanicka