Certyfikat kompetencji zawodowych: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Certyfikat]] kompetencji zawodowych''' jest dokumentem potwierdzającym, że [[pracownik]] posiada określone [[kwalifikacje]], wiedzę i [[uprawnienia]] niezbędne do wykonywania danego zawodu. Certyfikat ten jest wydawany po przejściu procesu certyfikacji zawodowej, który może obejmować egzaminy teoretyczne, praktyczne, sprawdzanie [[umiejętności]] oraz ocenę doświadczenia zawodowego. Certyfikat kompetencji zawodowych jest istotnym narzędziem w dzisiejszych czasach, gdzie [[rynek]] pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny. Dzięki certyfikacji pracodawcy mają pewność, że pracownik posiada niezbędne umiejętności i kwalifikacje do wykonywania swoich obowiązków zawodowych. Certyfikat ten jest wydawany przez odpowiednie instytucje lub organizacje, które mają uprawnienia do oceny i potwierdzania kompetencji zawodowych. | '''[[Certyfikat]] kompetencji zawodowych''' jest dokumentem potwierdzającym, że [[pracownik]] posiada określone [[kwalifikacje]], wiedzę i [[uprawnienia]] niezbędne do wykonywania danego zawodu. Certyfikat ten jest wydawany po przejściu procesu certyfikacji zawodowej, który może obejmować egzaminy teoretyczne, praktyczne, sprawdzanie [[umiejętności]] oraz ocenę doświadczenia zawodowego. Certyfikat kompetencji zawodowych jest istotnym narzędziem w dzisiejszych czasach, gdzie [[rynek]] pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny. Dzięki certyfikacji pracodawcy mają pewność, że pracownik posiada niezbędne umiejętności i kwalifikacje do wykonywania swoich obowiązków zawodowych. Certyfikat ten jest wydawany przez odpowiednie instytucje lub organizacje, które mają uprawnienia do oceny i potwierdzania kompetencji zawodowych. | ||
==Wpływ certyfikacji na wartość pracownika i nowoczesną gospodarkę== | ==Wpływ certyfikacji na wartość pracownika i nowoczesną gospodarkę== | ||
[[Posiadanie]] certyfikatu kompetencji zawodowych ma duży wpływ na [[wartość]] pracownika i jego [[przydatność]] w warunkach nowoczesnej gospodarki. Certyfikacja zawodowa jest szansą na usankcjonowanie kompetencji pracowników i podniesienie prestiżu zawodu. Posiadanie certyfikatu potwierdza, że pracownik posiada określone umiejętności i jest w stanie wykonywać swoje obowiązki na wysokim poziomie. Pracownicy posiadający certyfikat kompetencji zawodowych są bardziej konkurencyjni na rynku pracy. Pracodawcy często preferują pracowników posiadających odpowiednie certyfikaty, ponieważ daje to pewność, że pracownik jest dobrze przeszkolony i ma niezbędne umiejętności do wykonywania swojej pracy. Pracownicy posiadający certyfikat mają większe [[szanse]] na awans i podwyżkę wynagrodzenia, ponieważ potwierdza to ich wartość dla organizacji. | [[Posiadanie]] certyfikatu kompetencji zawodowych ma duży wpływ na [[wartość]] pracownika i jego [[przydatność]] w warunkach nowoczesnej gospodarki. Certyfikacja zawodowa jest szansą na usankcjonowanie kompetencji pracowników i podniesienie prestiżu zawodu. Posiadanie certyfikatu potwierdza, że pracownik posiada określone umiejętności i jest w stanie wykonywać swoje obowiązki na wysokim poziomie. Pracownicy posiadający certyfikat kompetencji zawodowych są bardziej konkurencyjni na rynku pracy. Pracodawcy często preferują pracowników posiadających odpowiednie certyfikaty, ponieważ daje to pewność, że pracownik jest dobrze przeszkolony i ma niezbędne umiejętności do wykonywania swojej pracy. Pracownicy posiadający certyfikat mają większe [[szanse]] na awans i podwyżkę wynagrodzenia, ponieważ potwierdza to ich wartość dla organizacji. | ||
Dodatkowo, certyfikacja zawodowa wpływa na podniesienie jakości kształcenia i zwiększenie efektywności wykonywanych zadań. Proces certyfikacji wymaga od pracowników zdobycia konkretnych umiejętności i wiedzy, co przekłada się na lepsze wykonywanie obowiązków zawodowych. Posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych wpływa na poprawę jakości usług, co z kolei przekłada się na zadowolenie klientów. W dzisiejszych czasach, gdzie [[rozwój]] technologiczny i zmieniające się wymagania rynku pracy stawiają przed pracownikami nowe wyzwania, posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych staje się coraz bardziej istotne. Daje to pracownikom pewność, że posiadają niezbędne umiejętności do wykonywania swojej pracy na wysokim poziomie, a pracodawcom daje pewność, że zatrudniają odpowiednich specjalistów. Wpływ certyfikacji na wartość pracownika i nowoczesną gospodarkę jest niezaprzeczalny i coraz bardziej doceniany. | Dodatkowo, certyfikacja zawodowa wpływa na podniesienie jakości kształcenia i zwiększenie efektywności wykonywanych zadań. Proces certyfikacji wymaga od pracowników zdobycia konkretnych umiejętności i wiedzy, co przekłada się na lepsze wykonywanie obowiązków zawodowych. Posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych wpływa na poprawę jakości usług, co z kolei przekłada się na zadowolenie klientów. W dzisiejszych czasach, gdzie [[rozwój]] technologiczny i zmieniające się wymagania rynku pracy stawiają przed pracownikami nowe wyzwania, posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych staje się coraz bardziej istotne. Daje to pracownikom pewność, że posiadają niezbędne umiejętności do wykonywania swojej pracy na wysokim poziomie, a pracodawcom daje pewność, że zatrudniają odpowiednich specjalistów. Wpływ certyfikacji na wartość pracownika i nowoczesną gospodarkę jest niezaprzeczalny i coraz bardziej doceniany. | ||
Linia 27: | Linia 11: | ||
Posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych daje pracownikowi pewność i [[wiarygodność]] w wykonywaniu swojego zawodu, a także zapewnia pracodawcom pewność, że zatrudniony pracownik spełnia wymagania branży. Certyfikaty te mają na celu zapewnienie wysokiej jakości usług i bezpieczeństwa w danym sektorze, a także ochronę interesów klientów i pracowników. | Posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych daje pracownikowi pewność i [[wiarygodność]] w wykonywaniu swojego zawodu, a także zapewnia pracodawcom pewność, że zatrudniony pracownik spełnia wymagania branży. Certyfikaty te mają na celu zapewnienie wysokiej jakości usług i bezpieczeństwa w danym sektorze, a także ochronę interesów klientów i pracowników. | ||
<google>n</google> | |||
==Podnoszenie kwalifikacji zawodowych== | ==Podnoszenie kwalifikacji zawodowych== | ||
Linia 34: | Linia 20: | ||
==Certyfikacja pracowników== | ==Certyfikacja pracowników== | ||
'''[[Certyfikacja]] pracowników''' jest | '''[[Certyfikacja]] pracowników''' jest " szansą na usankcjonowanie ich wartości, potwierdzeniem przydatności w warunkach nowoczesnej gospodarki i w procesach zmian (…) Certyfikacja "właściwa" to przeprowadzenie testów oraz rozmów egzaminacyjnych, dających podstawę do wydania certyfikatu odpowiedniej rangi<ref>J. Marciniak i in. 2013, s.74-75</ref>". Zaleca się aby [[proces]] certyfikacji zawodowej trwał kilka lat. Dzięki temu certyfikat będzie autentycznym potwierdzeniem kompetencji zawodowych, a nie kolejnym bezwartościowym dokumentem w życiorysie. Wielu pracowników dysponuje ogromną wiedzę, posiada umiejętności i kwalifikacje, lecz nadal czuje się niedowartościowana. Spowodowane jest to lekceważeniem i podważaniem ich kompetencji. Zainicjowana i należycie przeprowadzana certyfikacja stanie się odskocznią dla osób zatrudnionych<ref>J. Marciniak i in. 2013, s.74-75</ref>. | ||
W Polsce istnieją zawody, w których pracownicy muszą posiadać udokumentowane uprawnienia zawodowe w formie certyfikatów. [[Przedsiębiorstwo]] powinno systematycznie podnosić [[kwalifikacje zawodowe]] poprzez szkolenia. W obecnych czasach tempo rozwoju technologii jest bardzo duże, może dojść do sytuacji, że uprawnienia zawodowe nie będą aktualne. Podnoszenie kompetencji zawodowych zmniejszy [[nadzór]] nad pracownikami, a zwiększy poczucie własnej wartości, zaangażowanie i motywację do pracy. W przypadku zwiększania uprawnień na robotniczych stanowiskach liczy się osiągnięciu celu biznesowego. Trzeba zwrócić uwagę na problem niskich kwalifikacji absolwentów szkół zawodowych. Zazwyczaj absolwenci nie dostają certyfikatów, lecz dyplom z zawodu | W Polsce istnieją zawody, w których pracownicy muszą posiadać udokumentowane uprawnienia zawodowe w formie certyfikatów. [[Przedsiębiorstwo]] powinno systematycznie podnosić [[kwalifikacje zawodowe]] poprzez szkolenia. W obecnych czasach tempo rozwoju technologii jest bardzo duże, może dojść do sytuacji, że uprawnienia zawodowe nie będą aktualne. Podnoszenie kompetencji zawodowych zmniejszy [[nadzór]] nad pracownikami, a zwiększy poczucie własnej wartości, zaangażowanie i motywację do pracy. W przypadku zwiększania uprawnień na robotniczych stanowiskach liczy się osiągnięciu celu biznesowego. Trzeba zwrócić uwagę na problem niskich kwalifikacji absolwentów szkół zawodowych. Zazwyczaj absolwenci nie dostają certyfikatów, lecz dyplom z zawodu. | ||
==Certyfikat na stanowisku menedżerskim== | ==Certyfikat na stanowisku menedżerskim== | ||
Zostały stworzone '''standardowe procesy zarządzania zasobami ludzkimi''' i w ich skład wchodzi [[ocena]] jakości zarządzania zasobami ludzkim w formie certyfikacji zawodu menadżera, inaczej też nazywanego specjalistą personalnym. W Polsce w 2005 roku Polskie [[Stowarzyszenie]] Zarządzania Kadrami dostało zgodę na opisanie standardów pracy menedżera. Przed wszystkim spisanie takich standardów ma wpływ na podniesienie prestiżu zawodu menedżera dzięki konkretnemu sformułowaniu jego zadań, lepszej [[jakość]] kształcenia oraz dostrzegalności certyfikatów na rynku pracy. | Zostały stworzone '''standardowe procesy zarządzania zasobami ludzkimi''' i w ich skład wchodzi [[ocena]] jakości zarządzania zasobami ludzkim w formie certyfikacji zawodu menadżera, inaczej też nazywanego specjalistą personalnym. W Polsce w 2005 roku Polskie [[Stowarzyszenie]] Zarządzania Kadrami dostało zgodę na opisanie standardów pracy menedżera. Przed wszystkim spisanie takich standardów ma wpływ na podniesienie prestiżu zawodu menedżera dzięki konkretnemu sformułowaniu jego zadań, lepszej [[jakość]] kształcenia oraz dostrzegalności certyfikatów na rynku pracy. | ||
Najbardziej rozpoznawalnym certyfikatem w Europie jest | Najbardziej rozpoznawalnym certyfikatem w Europie jest "Invest in People". Jego główne założenia to<ref>B. Jamka 2011, s. 131-132</ref>: | ||
* wzrost motywacji pracowników, | * wzrost motywacji pracowników, | ||
* [[wzmocnienie]] ich przywiązania do organizacji, | * [[wzmocnienie]] ich przywiązania do organizacji, | ||
Linia 47: | Linia 33: | ||
* zwiększenie efektywności wykonywanych zadań. | * zwiększenie efektywności wykonywanych zadań. | ||
Zaimplementowanie tej koncepcji podnosi wyniki finansowe w przedsiębiorstwie. '''W zarządzaniu organizacją jakość zasobów ludzkich jest czynnikiem strategicznym'''<ref>B. Jamka 2011, s. 131-132</ref>. | Zaimplementowanie tej koncepcji podnosi wyniki finansowe w przedsiębiorstwie. '''W zarządzaniu organizacją jakość zasobów ludzkich jest czynnikiem strategicznym'''<ref>B. Jamka 2011, s. 131-132</ref>. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zarządzanie kompetencjami]]}} — {{i5link|a=[[Szkolenie personelu]]}} — {{i5link|a=[[Awans]]}} — {{i5link|a=[[Doświadczenie zawodowe]]}} — {{i5link|a=[[Samodoskonalenie]]}} — {{i5link|a=[[Zadowolenie pracowników]]}} — {{i5link|a=[[Psychologia pracy]]}} — {{i5link|a=[[Ryzyko kadrowe]]}} — {{i5link|a=[[Przesunięcia wewnętrzne]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 53: | Linia 41: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Jamka B. (2001), | * Jamka B. (2001), ''Czynnik ludzki we współczesnym przedsiębiorstwie: zasób czy kapitał? Od zarządzania kompetencjami do zarządzania różnorodnością'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* Maksim M., Wiśniewski Z., Wojdyło M. (2018), [https://books.google.pl/books?id=K4B-DwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false | * Maksim M., Wiśniewski Z., Wojdyło M. (2018), ''[https://books.google.pl/books?id=K4B-DwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false Strategie aktywizacji zawodowej bezrobotnych w wieku 50+ dla publicznych służb zatrudnienia]'', Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń | ||
* Marciniak J. (red.) (2013), | * Marciniak J. (red.) (2013), ''Meritum HR'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
[[Kategoria: | |||
[[Kategoria:Dokumentacja personalna]] | |||
{{a|Alicja Wojciechowska}} | {{a|Alicja Wojciechowska}} | ||
{{#metamaster:description|Certyfikat kompetencji zawodowych - potwierdzenie kwalifikacji do zawodu. Istotne narzędzie na konkurencyjnym rynku pracy. Wydawany przez uprawnione instytucje.}} | {{#metamaster:description|Certyfikat kompetencji zawodowych - potwierdzenie kwalifikacji do zawodu. Istotne narzędzie na konkurencyjnym rynku pracy. Wydawany przez uprawnione instytucje.}} |
Aktualna wersja na dzień 12:21, 21 sty 2024
Certyfikat kompetencji zawodowych jest dokumentem potwierdzającym, że pracownik posiada określone kwalifikacje, wiedzę i uprawnienia niezbędne do wykonywania danego zawodu. Certyfikat ten jest wydawany po przejściu procesu certyfikacji zawodowej, który może obejmować egzaminy teoretyczne, praktyczne, sprawdzanie umiejętności oraz ocenę doświadczenia zawodowego. Certyfikat kompetencji zawodowych jest istotnym narzędziem w dzisiejszych czasach, gdzie rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny. Dzięki certyfikacji pracodawcy mają pewność, że pracownik posiada niezbędne umiejętności i kwalifikacje do wykonywania swoich obowiązków zawodowych. Certyfikat ten jest wydawany przez odpowiednie instytucje lub organizacje, które mają uprawnienia do oceny i potwierdzania kompetencji zawodowych.
Wpływ certyfikacji na wartość pracownika i nowoczesną gospodarkę
Posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych ma duży wpływ na wartość pracownika i jego przydatność w warunkach nowoczesnej gospodarki. Certyfikacja zawodowa jest szansą na usankcjonowanie kompetencji pracowników i podniesienie prestiżu zawodu. Posiadanie certyfikatu potwierdza, że pracownik posiada określone umiejętności i jest w stanie wykonywać swoje obowiązki na wysokim poziomie. Pracownicy posiadający certyfikat kompetencji zawodowych są bardziej konkurencyjni na rynku pracy. Pracodawcy często preferują pracowników posiadających odpowiednie certyfikaty, ponieważ daje to pewność, że pracownik jest dobrze przeszkolony i ma niezbędne umiejętności do wykonywania swojej pracy. Pracownicy posiadający certyfikat mają większe szanse na awans i podwyżkę wynagrodzenia, ponieważ potwierdza to ich wartość dla organizacji. Dodatkowo, certyfikacja zawodowa wpływa na podniesienie jakości kształcenia i zwiększenie efektywności wykonywanych zadań. Proces certyfikacji wymaga od pracowników zdobycia konkretnych umiejętności i wiedzy, co przekłada się na lepsze wykonywanie obowiązków zawodowych. Posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych wpływa na poprawę jakości usług, co z kolei przekłada się na zadowolenie klientów. W dzisiejszych czasach, gdzie rozwój technologiczny i zmieniające się wymagania rynku pracy stawiają przed pracownikami nowe wyzwania, posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych staje się coraz bardziej istotne. Daje to pracownikom pewność, że posiadają niezbędne umiejętności do wykonywania swojej pracy na wysokim poziomie, a pracodawcom daje pewność, że zatrudniają odpowiednich specjalistów. Wpływ certyfikacji na wartość pracownika i nowoczesną gospodarkę jest niezaprzeczalny i coraz bardziej doceniany.
Kompetencje zawodowe
Kompetencje zawodowe są kluczowe dla skutecznego wykonywania pracy w danym zawodzie. W ramach kompetencji zawodowych pracownik powinien posiadać umiejętności techniczne i praktyczne, które umożliwią mu wykonywanie zadań zgodnie z wymaganiami i standardami danej branży. Przykładowo, w zawodzie księgowego ważne jest posiadanie umiejętności obsługi programów komputerowych do prowadzenia rozliczeń finansowych, a w zawodzie programisty niezbędne są umiejętności programowania w odpowiednich językach. Wiedza zawodowa jest również istotna, ponieważ umożliwia pracownikowi poszerzanie swoich kompetencji i doskonalenie umiejętności w danej dziedzinie. Znajomość procedur i przepisów regulujących daną branżę jest niezbędna do skutecznego działania i zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu pracy. Ponadto, umiejętność obsługi maszyn i urządzeń jest często wymagana w różnych zawodach, gdzie korzysta się z zaawansowanej technologii.
W Polsce istnieją zawody, w których pracownicy muszą posiadać udokumentowane uprawnienia zawodowe w formie certyfikatów. Przykładami takich zawodów mogą być lekarze, prawnicy, nauczyciele, budowniczowie czy kierowcy. Posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych jest w tych przypadkach niezbędne do wykonywania danego zawodu zgodnie z wymaganiami prawnymi. Wymagane uprawnienia zawodowe są ustanawiane przez odpowiednie instytucje regulujące dany sektor, takie jak izby zawodowe, ministerstwa czy urzędy. Proces uzyskania certyfikatu kompetencji zawodowych zazwyczaj obejmuje zdanie egzaminu teoretycznego i praktycznego, a także spełnienie określonych kryteriów, takich jak posiadanie określonego wykształcenia czy doświadczenia zawodowego.
Posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych daje pracownikowi pewność i wiarygodność w wykonywaniu swojego zawodu, a także zapewnia pracodawcom pewność, że zatrudniony pracownik spełnia wymagania branży. Certyfikaty te mają na celu zapewnienie wysokiej jakości usług i bezpieczeństwa w danym sektorze, a także ochronę interesów klientów i pracowników.
Podnoszenie kwalifikacji zawodowych
Przedsiębiorstwa mają ważną rolę w systematycznym podnoszeniu kwalifikacji zawodowych pracowników. Poprzez organizowanie szkoleń i kursów, pracodawcy mogą umożliwić zdobycie nowych umiejętności i wiedzy, które są niezbędne do uzyskania certyfikatu kompetencji zawodowych. Podnoszenie kompetencji zawodowych ma wiele korzyści zarówno dla pracowników, jak i dla pracodawców. Pracownicy, którzy regularnie podnoszą swoje kwalifikacje, zyskują większe poczucie własnej wartości, zaangażowanie i motywację do pracy. Dodatkowo, posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych zwiększa szanse na awans i podwyżkę wynagrodzenia. Pracodawcy natomiast mogą korzystać z lepiej wykwalifikowanych pracowników, co przekłada się na poprawę jakości usług i efektywność wykonywanych zadań.
Posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych może znacznie ułatwić pracownikowi znalezienie pracy za granicą. Każdy kraj ma swoje własne wymagania dotyczące uprawnień i certyfikatów zawodowych, dlatego posiadanie uznawanego i ważnego certyfikatu może stanowić dużą zaletę dla pracownika. Przede wszystkim, posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych może świadczyć o wysokim poziomie wiedzy i umiejętności zawodowych. Pracodawcy za granicą często preferują pracowników posiadających odpowiednie certyfikaty, ponieważ świadczą one o ich zdolnościach i profesjonalizmie. To z kolei może zwiększyć szanse na zatrudnienie w konkurencyjnym rynku pracy. Dodatkowo, posiadanie uznawanego certyfikatu może zwalniać pracownika z konieczności przechodzenia przez długotrwałe i kosztowne procesy kwalifikacyjne w danym kraju. W przypadku, gdy certyfikat jest uznawany międzynarodowo, pracownik może uniknąć konieczności powtarzania procesu certyfikacji w nowym kraju i szybciej rozpocząć pracę.
Certyfikacja pracowników
Certyfikacja pracowników jest " szansą na usankcjonowanie ich wartości, potwierdzeniem przydatności w warunkach nowoczesnej gospodarki i w procesach zmian (…) Certyfikacja "właściwa" to przeprowadzenie testów oraz rozmów egzaminacyjnych, dających podstawę do wydania certyfikatu odpowiedniej rangi[1]". Zaleca się aby proces certyfikacji zawodowej trwał kilka lat. Dzięki temu certyfikat będzie autentycznym potwierdzeniem kompetencji zawodowych, a nie kolejnym bezwartościowym dokumentem w życiorysie. Wielu pracowników dysponuje ogromną wiedzę, posiada umiejętności i kwalifikacje, lecz nadal czuje się niedowartościowana. Spowodowane jest to lekceważeniem i podważaniem ich kompetencji. Zainicjowana i należycie przeprowadzana certyfikacja stanie się odskocznią dla osób zatrudnionych[2].
W Polsce istnieją zawody, w których pracownicy muszą posiadać udokumentowane uprawnienia zawodowe w formie certyfikatów. Przedsiębiorstwo powinno systematycznie podnosić kwalifikacje zawodowe poprzez szkolenia. W obecnych czasach tempo rozwoju technologii jest bardzo duże, może dojść do sytuacji, że uprawnienia zawodowe nie będą aktualne. Podnoszenie kompetencji zawodowych zmniejszy nadzór nad pracownikami, a zwiększy poczucie własnej wartości, zaangażowanie i motywację do pracy. W przypadku zwiększania uprawnień na robotniczych stanowiskach liczy się osiągnięciu celu biznesowego. Trzeba zwrócić uwagę na problem niskich kwalifikacji absolwentów szkół zawodowych. Zazwyczaj absolwenci nie dostają certyfikatów, lecz dyplom z zawodu.
Certyfikat na stanowisku menedżerskim
Zostały stworzone standardowe procesy zarządzania zasobami ludzkimi i w ich skład wchodzi ocena jakości zarządzania zasobami ludzkim w formie certyfikacji zawodu menadżera, inaczej też nazywanego specjalistą personalnym. W Polsce w 2005 roku Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami dostało zgodę na opisanie standardów pracy menedżera. Przed wszystkim spisanie takich standardów ma wpływ na podniesienie prestiżu zawodu menedżera dzięki konkretnemu sformułowaniu jego zadań, lepszej jakość kształcenia oraz dostrzegalności certyfikatów na rynku pracy.
Najbardziej rozpoznawalnym certyfikatem w Europie jest "Invest in People". Jego główne założenia to[3]:
- wzrost motywacji pracowników,
- wzmocnienie ich przywiązania do organizacji,
- podniesienie wydajności pracy,
- zwiększenie efektywności wykonywanych zadań.
Zaimplementowanie tej koncepcji podnosi wyniki finansowe w przedsiębiorstwie. W zarządzaniu organizacją jakość zasobów ludzkich jest czynnikiem strategicznym[4].
Certyfikat kompetencji zawodowych — artykuły polecane |
Zarządzanie kompetencjami — Szkolenie personelu — Awans — Doświadczenie zawodowe — Samodoskonalenie — Zadowolenie pracowników — Psychologia pracy — Ryzyko kadrowe — Przesunięcia wewnętrzne |
Przypisy
Bibliografia
- Jamka B. (2001), Czynnik ludzki we współczesnym przedsiębiorstwie: zasób czy kapitał? Od zarządzania kompetencjami do zarządzania różnorodnością, Wolters Kluwer, Warszawa
- Maksim M., Wiśniewski Z., Wojdyło M. (2018), Strategie aktywizacji zawodowej bezrobotnych w wieku 50+ dla publicznych służb zatrudnienia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń
- Marciniak J. (red.) (2013), Meritum HR, Wolters Kluwer, Warszawa
Autor: Alicja Wojciechowska