Serwis społecznościowy: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Serwis]] społecznościowy''' (ang. Social [[networking]] service) - [[serwis internetowy]] współtworzony przez [[Użytkownik|użytkowników]] sieci społecznych o podobnych zainteresowaniach lub potrzebach<ref> Szymański G. (2013), s. 199''</ref> Jest to rodzaj społeczności internetowych, dzięki któremu użytkownicy zaspokajają potrzebę kontaktów z innymi ludźmi poprzez wymianę informacji, doświadczeń oraz zainteresowań. <ref> Szewczyk A. (2011), s. 382</ref> | |||
'''[[Serwis]] społecznościowy''' (ang. Social [[networking]] service) - [[serwis internetowy]] współtworzony przez [[Użytkownik|użytkowników]] sieci społecznych o podobnych zainteresowaniach lub potrzebach | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 20: | Linia 5: | ||
==Funkcje serwisów społecznościowych== | ==Funkcje serwisów społecznościowych== | ||
Pomimo, że nie ma dwóch takich samych serwisów internetowych większość z nich pełni wspólne funkcje, do których możemy zaliczyć: | Pomimo, że nie ma dwóch takich samych serwisów internetowych większość z nich pełni wspólne funkcje, do których możemy zaliczyć: | ||
* tworzenie własnego profilu, na którym [[użytkownik]] może dodać zdjęcia oraz inne [[informacje]] o sobie, | * tworzenie własnego profilu, na którym [[użytkownik]] może dodać zdjęcia oraz inne [[informacje]] o sobie, | ||
Linia 30: | Linia 14: | ||
* miejsce, w którym można prowadzić konwersację, dyskusję przy użyciu czatów lub [[Blog|blogów]], | * miejsce, w którym można prowadzić konwersację, dyskusję przy użyciu czatów lub [[Blog|blogów]], | ||
* [[opcja]] wyszukiwania zdjęć, filmów czy muzyki, | * [[opcja]] wyszukiwania zdjęć, filmów czy muzyki, | ||
* możliwość zamieszczania zdjęć, filmów, a także utworów muzycznych | * możliwość zamieszczania zdjęć, filmów, a także utworów muzycznych<ref> Szewczyk A. (2011), s. 386</ref> | ||
==Klasyfikacja serwisów społecznościowych== | ==Klasyfikacja serwisów społecznościowych== | ||
Linia 39: | Linia 22: | ||
* łączące grupy zamknięte, w takich portalach mogą uczestniczyć osoby zaproszone przez użytkownika tego serwisu, | * łączące grupy zamknięte, w takich portalach mogą uczestniczyć osoby zaproszone przez użytkownika tego serwisu, | ||
* dające internautom możliwość prowadzenia własnego profilu, użytkownik może zarządzać swoim profilem, czy też dzielić się swoimi zainteresowaniami; myspace.com jest przykładem takiego serwisu, | * dające internautom możliwość prowadzenia własnego profilu, użytkownik może zarządzać swoim profilem, czy też dzielić się swoimi zainteresowaniami; myspace.com jest przykładem takiego serwisu, | ||
* przeznaczone do prezentowania opinii i recenzowania, na tego typu portalach wyrażamy swoją opinię, np. na temat filmów | * przeznaczone do prezentowania opinii i recenzowania, na tego typu portalach wyrażamy swoją opinię, np. na temat filmów - filmweb.pl, | ||
* branżowe, dzięki takim serwisom osoby z branży mogą wymienić się, np. opiniami czy informacjami, | * branżowe, dzięki takim serwisom osoby z branży mogą wymienić się, np. opiniami czy informacjami, | ||
* tematyczne | * tematyczne<ref> Niewiadomska E. (2011), s. 160-161</ref> | ||
<google>n</google> | |||
==Funkcja edukacyjna serwisów społecznościowych== | ==Funkcja edukacyjna serwisów społecznościowych== | ||
Człowiek jest istotą społeczną, więc ma silną potrzebę przynależności do grupy, tworzenia relacji i więzi z innymi ludźmi. [[Rozwój]] technologii internetowych ułatwił nawiązywanie kontaktów z innymi ludźmi głównie za pomocą serwisów internetowych. Nawiązywanie nowych znajomości, wyszukiwanie znajomych o podobnych zainteresowaniach czy doświadczeniach, sprawiły że serwisy internetowe mają dla nas ogromnie znaczenie. Znaczna część użytkowników serwisów społecznościowych skupia się jedynie na ich rozrywkowej oraz komunikatywnej funkcji. W dzisiejszych czasach w [[Internet|Internecie]] coraz częściej można odnaleźć społeczności, które mają nie tylko zamiar nawiązywać znajomości czy korzystanie z forum oraz blogów, ale także naukę określonych specjalności. Dla użytkowników interesujących się programowaniem w specjalistycznym języku php przykładem takiego portalu jest php.pl. Użytkownicy, którzy posiadają [[konto]] na tym portalu mogą korzystać z porad, kursów, zadawać pytania oraz nawiązywać znajomości. "Przede wszystkim jest to portal społecznościowy nastawiony na popularyzację języka php i umożliwiający podnoszenie swoich [[umiejętności]] na każdym poziomie zaawansowania". <ref> Niewiadomska E. (2011), s. 166</ref> | |||
Człowiek jest istotą społeczną, więc ma silną potrzebę przynależności do grupy, tworzenia relacji i więzi z innymi ludźmi. [[Rozwój]] technologii internetowych ułatwił nawiązywanie kontaktów z innymi ludźmi głównie za pomocą serwisów internetowych. Nawiązywanie nowych znajomości, wyszukiwanie znajomych o podobnych zainteresowaniach czy doświadczeniach, sprawiły że serwisy internetowe mają dla nas ogromnie znaczenie. Znaczna część użytkowników serwisów społecznościowych skupia się jedynie na ich rozrywkowej oraz komunikatywnej funkcji. W dzisiejszych czasach w [[Internet|Internecie]] coraz częściej można odnaleźć społeczności, które mają nie tylko zamiar nawiązywać znajomości czy korzystanie z forum oraz blogów, ale także naukę określonych specjalności. Dla użytkowników interesujących się programowaniem w specjalistycznym języku php przykładem takiego portalu jest php.pl. Użytkownicy, którzy posiadają [[konto]] na tym portalu mogą korzystać z porad, kursów, zadawać pytania oraz nawiązywać znajomości. "Przede wszystkim jest to portal społecznościowy nastawiony na popularyzację języka php i umożliwiający podnoszenie swoich [[umiejętności]] na każdym poziomie | |||
==Serwis społecznościowy z perspektywy przedsiębiorstwa== | ==Serwis społecznościowy z perspektywy przedsiębiorstwa== | ||
W ujęciu ekonomicznym ważną częścią [[Media społecznościowe|mediów społecznościowych]] są właśnie serwisy społecznościowe. Użytkownicy codziennie mogą zdobywać informacje na temat konkretnych produktów i usług. Jedni szukają porad oraz opinii odnoszących się do konkretnych marek, a inni chętnie dzielą się swoimi uwagami. Pomiędzy nimi nawiązuje się ciągła [[dyskusja]], [[wymiana]] ocen oraz spostrzeżeń. Dla przedsiębiorstwa istotne jest, jakie informacje nabywają użytkownicy, a także ile z tych opinii ma charakter pozytywny, a ile negatywny. [[Firma]] bierze również pod uwagę, w których społecznościach najwięcej mówi się o danych produktach bądź usługach. W gronie [[Kanał komunikacyjny|kanałów komunikacyjnych]], z których użytkownicy korzystają by wymienić się informacjami między sobą możemy wskazać: blogi, fora dyskusyjne czy portale społecznościowe. Zawarte w nich treści, mogą stanowić dla przedsiębiorstwa bezwartościowe informacje, ale także, opinię i dygresje, które warto posiadać. <ref> Grzegory M. (2011), s. 36-37</ref> | |||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Portal społecznościowy]]}} — {{i5link|a=[[Portal internetowy]]}} — {{i5link|a=[[Blog]]}} — {{i5link|a=[[Web 2.0]]}} — {{i5link|a=[[Kultura uczestnictwa]]}} — {{i5link|a=[[Media społecznościowe]]}} — {{i5link|a=[[Marketing mobilny]]}} — {{i5link|a=[[Komunikacja wizualna]]}} — {{i5link|a=[[Projektowanie graficzne]]}} — {{i5link|a=[[Bony podarunkowe]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 56: | Linia 41: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Grzegory M. (2011) | * Grzegory M. (2011), ''[http://wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-35.pdf Serwisy społecznościowe jako narzędzie marketingowe]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 656 | ||
* Niewiadomska E. (2011) | * Niewiadomska E. (2011), ''[http://wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-159.pdf Wpływ portali społecznościowych na rozwijanie umiejętności informatycznych]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 28 | ||
* Szewczyk A. (2011) | * Szewczyk A. (2011), ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-381.pdf Popularność funkcji serwisów społecznościowych]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 656 | ||
* Szymański G. (2013) | * Szymański G. (2013), ''Innowacje marketingowe w sektorze e-commerce'', Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{a|Kamila Lelek}} | {{a|Kamila Lelek}} | ||
[[Kategoria:Internet]] | |||
[[Kategoria: | |||
{{#metamaster:description|Serwis społecznościowy to portal umożliwiający nawiązywanie kontaktów i dzielenie się informacjami. Poznaj ludzi o podobnych zainteresowaniach i buduj relacje online.}} | {{#metamaster:description|Serwis społecznościowy to portal umożliwiający nawiązywanie kontaktów i dzielenie się informacjami. Poznaj ludzi o podobnych zainteresowaniach i buduj relacje online.}} |
Aktualna wersja na dzień 00:08, 12 sty 2024
Serwis społecznościowy (ang. Social networking service) - serwis internetowy współtworzony przez użytkowników sieci społecznych o podobnych zainteresowaniach lub potrzebach[1] Jest to rodzaj społeczności internetowych, dzięki któremu użytkownicy zaspokajają potrzebę kontaktów z innymi ludźmi poprzez wymianę informacji, doświadczeń oraz zainteresowań. [2]
TL;DR
Serwis społecznościowy to internetowa platforma, która umożliwia użytkownikom nawiązywanie kontaktów, dzielenie się treściami i doświadczeniami. Serwisy społecznościowe mają różne funkcje, takie jak tworzenie profili, wysyłanie wiadomości, tworzenie grup czy udział w dyskusjach. Dzielą się na ogólne, tematyczne, edukacyjne i inne. Mają także znaczenie dla przedsiębiorstw, które korzystają z nich do zdobywania informacji od użytkowników.
Funkcje serwisów społecznościowych
Pomimo, że nie ma dwóch takich samych serwisów internetowych większość z nich pełni wspólne funkcje, do których możemy zaliczyć:
- tworzenie własnego profilu, na którym użytkownik może dodać zdjęcia oraz inne informacje o sobie,
- tworzenie listy znajomych, z którymi można się komunikować bezpośrednio,
- wysyłanie prywatnych wiadomości między użytkownikami,
- poszukiwanie znajomych na podstawie określonych informacji,
- budowanie grup, dzięki którym mogą połączyć się ludzie o wspólnych zainteresowaniach lub potrzebach,
- uczestnictwo w grupach zorganizowanych przez innych użytkowników,
- miejsce, w którym można prowadzić konwersację, dyskusję przy użyciu czatów lub blogów,
- opcja wyszukiwania zdjęć, filmów czy muzyki,
- możliwość zamieszczania zdjęć, filmów, a także utworów muzycznych[3]
Klasyfikacja serwisów społecznościowych
- ogólne, są to serwisy, z których każdy może korzystać bezpłatnie; użytkownik portalu może np. opublikować zdjęcia, wyszukiwać znajomych czy śledzić wydarzenia kulturowe; przykładem tego rodzaju portalu jest facebook.com,
- skierowane do konkretnych grup społecznych, głównym podmiotem w tego typu portalach jest zbiorowość użytkowników (np. uczniowie); przykładem jest nk.pl,
- skierowane do dzielenia się konkretnymi treściami, mogą to być różnego rodzaju filmy, np. teledysk czy fragment kabaretu; wśród tego typu portali możemy wymienić youtube.com,
- łączące grupy zamknięte, w takich portalach mogą uczestniczyć osoby zaproszone przez użytkownika tego serwisu,
- dające internautom możliwość prowadzenia własnego profilu, użytkownik może zarządzać swoim profilem, czy też dzielić się swoimi zainteresowaniami; myspace.com jest przykładem takiego serwisu,
- przeznaczone do prezentowania opinii i recenzowania, na tego typu portalach wyrażamy swoją opinię, np. na temat filmów - filmweb.pl,
- branżowe, dzięki takim serwisom osoby z branży mogą wymienić się, np. opiniami czy informacjami,
- tematyczne[4]
Funkcja edukacyjna serwisów społecznościowych
Człowiek jest istotą społeczną, więc ma silną potrzebę przynależności do grupy, tworzenia relacji i więzi z innymi ludźmi. Rozwój technologii internetowych ułatwił nawiązywanie kontaktów z innymi ludźmi głównie za pomocą serwisów internetowych. Nawiązywanie nowych znajomości, wyszukiwanie znajomych o podobnych zainteresowaniach czy doświadczeniach, sprawiły że serwisy internetowe mają dla nas ogromnie znaczenie. Znaczna część użytkowników serwisów społecznościowych skupia się jedynie na ich rozrywkowej oraz komunikatywnej funkcji. W dzisiejszych czasach w Internecie coraz częściej można odnaleźć społeczności, które mają nie tylko zamiar nawiązywać znajomości czy korzystanie z forum oraz blogów, ale także naukę określonych specjalności. Dla użytkowników interesujących się programowaniem w specjalistycznym języku php przykładem takiego portalu jest php.pl. Użytkownicy, którzy posiadają konto na tym portalu mogą korzystać z porad, kursów, zadawać pytania oraz nawiązywać znajomości. "Przede wszystkim jest to portal społecznościowy nastawiony na popularyzację języka php i umożliwiający podnoszenie swoich umiejętności na każdym poziomie zaawansowania". [5]
Serwis społecznościowy z perspektywy przedsiębiorstwa
W ujęciu ekonomicznym ważną częścią mediów społecznościowych są właśnie serwisy społecznościowe. Użytkownicy codziennie mogą zdobywać informacje na temat konkretnych produktów i usług. Jedni szukają porad oraz opinii odnoszących się do konkretnych marek, a inni chętnie dzielą się swoimi uwagami. Pomiędzy nimi nawiązuje się ciągła dyskusja, wymiana ocen oraz spostrzeżeń. Dla przedsiębiorstwa istotne jest, jakie informacje nabywają użytkownicy, a także ile z tych opinii ma charakter pozytywny, a ile negatywny. Firma bierze również pod uwagę, w których społecznościach najwięcej mówi się o danych produktach bądź usługach. W gronie kanałów komunikacyjnych, z których użytkownicy korzystają by wymienić się informacjami między sobą możemy wskazać: blogi, fora dyskusyjne czy portale społecznościowe. Zawarte w nich treści, mogą stanowić dla przedsiębiorstwa bezwartościowe informacje, ale także, opinię i dygresje, które warto posiadać. [6]
Serwis społecznościowy — artykuły polecane |
Portal społecznościowy — Portal internetowy — Blog — Web 2.0 — Kultura uczestnictwa — Media społecznościowe — Marketing mobilny — Komunikacja wizualna — Projektowanie graficzne — Bony podarunkowe |
Przypisy
Bibliografia
- Grzegory M. (2011), Serwisy społecznościowe jako narzędzie marketingowe, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 656
- Niewiadomska E. (2011), Wpływ portali społecznościowych na rozwijanie umiejętności informatycznych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 28
- Szewczyk A. (2011), Popularność funkcji serwisów społecznościowych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 656
- Szymański G. (2013), Innowacje marketingowe w sektorze e-commerce, Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź
Autor: Kamila Lelek