Centrum kosztów i jego kontrola: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Koszt]] (wg. E.Burzym) jest definiowany jako niezbęde (społecznie i gospodarczo uzasadnione) zużycie środków rzeczowych oraz usług obcych, wyrażonych w cenach nabycia, a także niezbędne wykorzystanie pracy żywej, wyrażone w płacach, związanie z efektem użytecznym, powstałym w danym okresie na jakimkolwiek odcinku działalności przedsiębiorstwa?. | [[Koszt]] (wg. E.Burzym) jest definiowany jako niezbęde (społecznie i gospodarczo uzasadnione) zużycie środków rzeczowych oraz usług obcych, wyrażonych w cenach nabycia, a także niezbędne wykorzystanie pracy żywej, wyrażone w płacach, związanie z efektem użytecznym, powstałym w danym okresie na jakimkolwiek odcinku działalności przedsiębiorstwa?. | ||
Linia 22: | Linia 5: | ||
[[Odpowiedzialność]] centrum kosztów wyraża się w: | [[Odpowiedzialność]] centrum kosztów wyraża się w: | ||
* podejmowaniu decyzji, które zapewnią wykonanie zadań rzeczowych i zgodności poniesionych kosztów kontrolowanych z budżetem, | * podejmowaniu decyzji, które zapewnią wykonanie zadań rzeczowych i zgodności poniesionych kosztów kontrolowanych z budżetem, | ||
* wyjaśnieniu powstałych odchyleń, nawet tych, które zostały spowodowanie czynnikami niezależnymi od centrum, i podjęciu odpowiednich działań korygujących | * wyjaśnieniu powstałych odchyleń, nawet tych, które zostały spowodowanie czynnikami niezależnymi od centrum, i podjęciu odpowiednich działań korygujących (G. K. Świderska i in. 2010, s. 400) | ||
Utworzone centrum kosztów powinno spełniać trzy warunki: | Utworzone centrum kosztów powinno spełniać trzy warunki: | ||
* umożliwiać wyrażenie rezultatu ośrodka w postaci miernika odzwierciedlającego powstanie kosztów w ośrodku, | * umożliwiać wyrażenie rezultatu ośrodka w postaci miernika odzwierciedlającego powstanie kosztów w ośrodku, | ||
* być jednoznacznie wyodrębnionym obszarem odpowiedzialności, | * być jednoznacznie wyodrębnionym obszarem odpowiedzialności, | ||
* ułatwiać sporządzanie [[dowód księgowy|dowodów księgowych]]. (M. Foremna-Pilarska 2013, s. 123-124) | * ułatwiać sporządzanie [[dowód księgowy|dowodów księgowych]]. (M. Foremna-Pilarska 2013, s. 123-124) | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Centrum kosztów jest miejscem, w którym powstają koszty w firmie. Dzięki temu można dokładnie kontrolować koszty i planować budżet. Centrum kosztów powinno spełniać określone warunki, a kryteria wyodrębniania centrów zależą od miejsca powstawania kosztów, wymogów techniczno-obrachunkowych, organizacji przestrzennej i funkcji przedsiębiorstwa. Istnieje wiele rodzajów kosztów, takich jak bezpośrednie/pośrednie, stałe/zmienne, decyzyjne/niedecyzyjne itp. Centrum kosztów ma swoje zalety, takie jak wzrost świadomości kosztowej, kontrola kosztów w całej firmie, możliwość doboru zasobów i dokładna kontrola zasobów. Jednak ma również wady, takie jak nadmierna koncentracja na kosztach, skłonność do wydatkowania środków na koniec okresu budżetowego. Proces kontroli kosztów składa się z ustalenia wartości wzorcowej, pomiaru wartości realnej, porównania rezultatów, ustalenia przyczyny odchyleń i działań modyfikujących. Ocena centrów kosztów opiera się na miernikach ilościowych i jakościowych. | Centrum kosztów jest miejscem, w którym powstają koszty w firmie. Dzięki temu można dokładnie kontrolować koszty i planować budżet. Centrum kosztów powinno spełniać określone warunki, a kryteria wyodrębniania centrów zależą od miejsca powstawania kosztów, wymogów techniczno-obrachunkowych, organizacji przestrzennej i funkcji przedsiębiorstwa. Istnieje wiele rodzajów kosztów, takich jak bezpośrednie/pośrednie, stałe/zmienne, decyzyjne/niedecyzyjne itp. Centrum kosztów ma swoje zalety, takie jak wzrost świadomości kosztowej, kontrola kosztów w całej firmie, możliwość doboru zasobów i dokładna kontrola zasobów. Jednak ma również wady, takie jak nadmierna koncentracja na kosztach, skłonność do wydatkowania środków na koniec okresu budżetowego. Proces kontroli kosztów składa się z ustalenia wartości wzorcowej, pomiaru wartości realnej, porównania rezultatów, ustalenia przyczyny odchyleń i działań modyfikujących. Ocena centrów kosztów opiera się na miernikach ilościowych i jakościowych. | ||
<google>n</google> | |||
==Kryteria wyodrębniania centrum== | ==Kryteria wyodrębniania centrum== | ||
Linia 37: | Linia 22: | ||
* wymogi techniczno-obrachunkowe - kryterium to zależy od ilości produktów i złożoności procesu ich wytwarzania. [[Wyroby]] o mało skomplikowanym procesie produkcji, które tym samym generują jednolitą strukturę kosztów wymagają mniejszej liczby centrów niż produkty, których proces wytwarzania jest bardziej złożony, i których struktura kosztów jest [[zmienna]]. W ten sposób tworzy się konieczność zwiększenia liczby rozliczeń między ośrodkami, | * wymogi techniczno-obrachunkowe - kryterium to zależy od ilości produktów i złożoności procesu ich wytwarzania. [[Wyroby]] o mało skomplikowanym procesie produkcji, które tym samym generują jednolitą strukturę kosztów wymagają mniejszej liczby centrów niż produkty, których proces wytwarzania jest bardziej złożony, i których struktura kosztów jest [[zmienna]]. W ten sposób tworzy się konieczność zwiększenia liczby rozliczeń między ośrodkami, | ||
* [[organizacja]] przestrzenna - bierze pod uwagę [[różnorodność]] kosztów, które są ponoszone w ramach produkcji w jednym pomieszczeniu, | * [[organizacja]] przestrzenna - bierze pod uwagę [[różnorodność]] kosztów, które są ponoszone w ramach produkcji w jednym pomieszczeniu, | ||
* funkcje przedsiębiorstwa | * funkcje przedsiębiorstwa - wyłania i grupuje czynności, które wykonywane są w różnych funkcjach i obszarach przedsiębiorstwa tak, aby mogły one stworzyć jeden ośrodek odpowiedzialny za koszty (M. Sierpińska, B. Niedbała 2003, s. 140-141) | ||
==Rodzaje kosztów== | ==Rodzaje kosztów== | ||
Linia 56: | Linia 41: | ||
* dokładną kontrolę zasobów, które są przydzielone do centrum, | * dokładną kontrolę zasobów, które są przydzielone do centrum, | ||
* sposobność podziału informacji kosztowej według jasnego podziału, | * sposobność podziału informacji kosztowej według jasnego podziału, | ||
*łatwy [[nadzór]] kierowniczy oraz możliwość przeprowadzenia kontroli budżetowej, | * łatwy [[nadzór]] kierowniczy oraz możliwość przeprowadzenia kontroli budżetowej, | ||
* ułatwienie decyzji o zmianie technologii. | * ułatwienie decyzji o zmianie technologii. | ||
Linia 68: | Linia 53: | ||
==Proces kontroli kosztów== | ==Proces kontroli kosztów== | ||
[[Kontrola kosztów]] - to [[proces]], który jest elementem sterowania ekonomicznego, mający na celu regulację wielkości ekonomicznych na podstawie wartości wzorcowych. Proces ten składa się z następujących elementów: | [[Kontrola kosztów]] - to [[proces]], który jest elementem sterowania ekonomicznego, mający na celu regulację wielkości ekonomicznych na podstawie wartości wzorcowych. Proces ten składa się z następujących elementów: | ||
* ustalenie wartości wzorcowej | * ustalenie wartości wzorcowej | ||
Można określić ją w oparciu o stan wiedzy dotyczący czynników procesów wytwarzania (koszty materiałów, robocizny i koszty ogólne) tzw. wielkości normatywne albo wzorcowe. [[Wartość]] tą ustala się w celu ustabilizowania kosztów w przedsiębiorstwie, aby były jak najbliższe kosztom wzorcowym. | Można określić ją w oparciu o stan wiedzy dotyczący czynników procesów wytwarzania (koszty materiałów, robocizny i koszty ogólne) tzw. wielkości normatywne albo wzorcowe. [[Wartość]] tą ustala się w celu ustabilizowania kosztów w przedsiębiorstwie, aby były jak najbliższe kosztom wzorcowym. | ||
Linia 89: | Linia 73: | ||
Do mierników ilościowych możemy zaliczyć m.in. rotację zapasów produkcji w dniach, procentowe odchylenie planu od wykonania czy stopień wykonania planu sprzedaży. Mierniki te powinny wspomagać ocenę i [[system motywacyjny]] pracowników. | Do mierników ilościowych możemy zaliczyć m.in. rotację zapasów produkcji w dniach, procentowe odchylenie planu od wykonania czy stopień wykonania planu sprzedaży. Mierniki te powinny wspomagać ocenę i [[system motywacyjny]] pracowników. | ||
Mierniki jakościowe wspomagają ocenę wychodząca poza wartościowanie działań centrum procentowo, ilościowo lub wartościowo. Mogą odnosić się do oceny obszarów zewnętrznych i wewnętrznych ośrodka np. [[satysfakcja]] klientów czy pracowników | Mierniki jakościowe wspomagają ocenę wychodząca poza wartościowanie działań centrum procentowo, ilościowo lub wartościowo. Mogą odnosić się do oceny obszarów zewnętrznych i wewnętrznych ośrodka np. [[satysfakcja]] klientów czy pracowników (M. Foremna-Pilarska 2013, s. 128-129) | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Controlling kosztów jakości]]}} — {{i5link|a=[[Procedura budżetowania]]}} — {{i5link|a=[[Rachunek kosztów działań]]}} — {{i5link|a=[[Gospodarka magazynowa]]}} — {{i5link|a=[[Rachunek kosztów standardowych]]}} — {{i5link|a=[[Gospodarowanie zapasami]]}} — {{i5link|a=[[Prognozowanie przychodów i kosztów]]}} — {{i5link|a=[[Marża brutto]]}} — {{i5link|a=[[Rachunkowość zarządcza]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Czakon W. (2011), '' | <noautolinks> | ||
* Dobija M.(2002), ''Elementy rachunkowości zarządczej'', PWN, Warszawa | * Czakon W. (2011), ''Planowanie i kontrola budżetowa w organizacjach'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* Dobija M.( | * Dobija M. (2002), ''Elementy rachunkowości zarządczej'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Dobija M. (2008), ''Rachunkowość zarządcza i controlling'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | |||
* Sierpińska M., Niedbała B. (2003), '' | * Sierpińska M., Niedbała B. (2003), ''Controlling operacyjny w przedsiębiorstwie'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Świderska G | * Świderska G. (red.) (2017), ''Controlling kosztów i rachunkowość zarządcza'', Difin, Warszawa | ||
* Foremna-Pilarska M. (2013), ''Centra kosztów - organizacja struktury i procesów w controllingu'', Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej nr 17 | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Monika Hałun, Monika Wójcik}} | {{a|Monika Hałun, Monika Wójcik}} |
Aktualna wersja na dzień 16:36, 7 sty 2024
Koszt (wg. E.Burzym) jest definiowany jako niezbęde (społecznie i gospodarczo uzasadnione) zużycie środków rzeczowych oraz usług obcych, wyrażonych w cenach nabycia, a także niezbędne wykorzystanie pracy żywej, wyrażone w płacach, związanie z efektem użytecznym, powstałym w danym okresie na jakimkolwiek odcinku działalności przedsiębiorstwa?.
Centrum kosztów jest to miejsce powstawania kosztów, które jest niezmiernie ważne dla nowocześnie działających firm i gwarantuje im właściwe określenie zyskowności i dobre zaplanowanie budżetu. W centrum kosztów definiuje się symbole klasyfikacji kosztów, które wykorzystuje się przy planowaniu budżetu. Kryteria podziału kosztów powstają w zależności od celów, dla których koszty się oblicza, sumuje, prezentuje i komunikuje. Dzięki stosowaniu tego rodzaju klasyfikacji możemy w dokładniejszy sposób rozdzielać koszta i przychody na poszczególne działy w firmie, co daję nam możliwość wglądu w aktualny stan finansów firmy.
Odpowiedzialność centrum kosztów wyraża się w:
- podejmowaniu decyzji, które zapewnią wykonanie zadań rzeczowych i zgodności poniesionych kosztów kontrolowanych z budżetem,
- wyjaśnieniu powstałych odchyleń, nawet tych, które zostały spowodowanie czynnikami niezależnymi od centrum, i podjęciu odpowiednich działań korygujących (G. K. Świderska i in. 2010, s. 400)
Utworzone centrum kosztów powinno spełniać trzy warunki:
- umożliwiać wyrażenie rezultatu ośrodka w postaci miernika odzwierciedlającego powstanie kosztów w ośrodku,
- być jednoznacznie wyodrębnionym obszarem odpowiedzialności,
- ułatwiać sporządzanie dowodów księgowych. (M. Foremna-Pilarska 2013, s. 123-124)
TL;DR
Centrum kosztów jest miejscem, w którym powstają koszty w firmie. Dzięki temu można dokładnie kontrolować koszty i planować budżet. Centrum kosztów powinno spełniać określone warunki, a kryteria wyodrębniania centrów zależą od miejsca powstawania kosztów, wymogów techniczno-obrachunkowych, organizacji przestrzennej i funkcji przedsiębiorstwa. Istnieje wiele rodzajów kosztów, takich jak bezpośrednie/pośrednie, stałe/zmienne, decyzyjne/niedecyzyjne itp. Centrum kosztów ma swoje zalety, takie jak wzrost świadomości kosztowej, kontrola kosztów w całej firmie, możliwość doboru zasobów i dokładna kontrola zasobów. Jednak ma również wady, takie jak nadmierna koncentracja na kosztach, skłonność do wydatkowania środków na koniec okresu budżetowego. Proces kontroli kosztów składa się z ustalenia wartości wzorcowej, pomiaru wartości realnej, porównania rezultatów, ustalenia przyczyny odchyleń i działań modyfikujących. Ocena centrów kosztów opiera się na miernikach ilościowych i jakościowych.
Kryteria wyodrębniania centrum
Wyodrębnianie centrów odpowiedzialności za koszty w przedsiębiorstwie wymaga zastosowania podstawowych kryteriów, do których można zaliczyć:
- miejsce powstawania kosztów (MPK) - warunek ten pozwala przypisać koszty do miejsc, w których one powstają. W ten sposób można budżetować koszty z uwzględnieniem miejsc, w których są ponoszone. W budżetowaniu tym może uczestniczyć osoba, która odpowiedzialna jest za to centrum. Dzięki temu może ona później reagować na odchylenia rzeczywiście poniesionych kosztów od kosztów zaplanowanych,
- wymogi techniczno-obrachunkowe - kryterium to zależy od ilości produktów i złożoności procesu ich wytwarzania. Wyroby o mało skomplikowanym procesie produkcji, które tym samym generują jednolitą strukturę kosztów wymagają mniejszej liczby centrów niż produkty, których proces wytwarzania jest bardziej złożony, i których struktura kosztów jest zmienna. W ten sposób tworzy się konieczność zwiększenia liczby rozliczeń między ośrodkami,
- organizacja przestrzenna - bierze pod uwagę różnorodność kosztów, które są ponoszone w ramach produkcji w jednym pomieszczeniu,
- funkcje przedsiębiorstwa - wyłania i grupuje czynności, które wykonywane są w różnych funkcjach i obszarach przedsiębiorstwa tak, aby mogły one stworzyć jeden ośrodek odpowiedzialny za koszty (M. Sierpińska, B. Niedbała 2003, s. 140-141)
Rodzaje kosztów
- bezpośrednie/ pośrednie
- produkcji zakończonej/ produkcji w toku
- stałe/ zmienne/ semi-zmienne
- decyzyjne (różnicujące)/ niedecyzyjne (nieróżnicujące)
- przesądzone/ nieprzesądzone
- kontrolowane (zależne)/ niekontrolowane (niezależne)
- wg rodzaju: amortyzacja, materiały itp.
- działalności inwestycyjnej, eksploatacyjnej
Wady i zalety centrum kosztów
Do zalet centrum odpowiedzialności za koszty zaliczamy:
- wzrost świadomości kosztowej wśród menedżerów,
- szansę kontroli kosztów w całej organizacji ze względu na współzależność centrów,
- możliwość doboru zasobów zgodnie ze standardami przedsiębiorstwa,
- dokładną kontrolę zasobów, które są przydzielone do centrum,
- sposobność podziału informacji kosztowej według jasnego podziału,
- łatwy nadzór kierowniczy oraz możliwość przeprowadzenia kontroli budżetowej,
- ułatwienie decyzji o zmianie technologii.
Natomiast do wad możemy zaliczyć:
- nadmiernie kierowaną uwagę na kosztach względem przychodów czy wyniku finansowym organizacji,
- możliwość planowania kosztów z naddatkiem na komfortowym poziomie,
- skłonność do wydatkowania środków na koniec okresu budżetowego, po to, aby wykorzystać w go pełni,
- niejasne powiązania między budżetowaniem a systemem wynagradzania,
- obniżenie motywacji menedżera na skutek narzucenia przez niego kosztów niekontrolowanych.(W. Czakon 2011, s. 124-126)
Proces kontroli kosztów
Kontrola kosztów - to proces, który jest elementem sterowania ekonomicznego, mający na celu regulację wielkości ekonomicznych na podstawie wartości wzorcowych. Proces ten składa się z następujących elementów:
- ustalenie wartości wzorcowej
Można określić ją w oparciu o stan wiedzy dotyczący czynników procesów wytwarzania (koszty materiałów, robocizny i koszty ogólne) tzw. wielkości normatywne albo wzorcowe. Wartość tą ustala się w celu ustabilizowania kosztów w przedsiębiorstwie, aby były jak najbliższe kosztom wzorcowym.
- pomiar wartości realnej
Powstaje dzięki stosowaniu w przedsiębiorstwie systemu rachunkowości, który ma ściśle określone cechy. Szczegółowość tego systemu zależy od zarządzających i tego w jakim stopniu posługują się informacjami o kosztach. System ten daje nam możliwość wglądu w koszta produktów, usług, zleceń i pozycji kalkulacyjnych.
- porównanie rezultatu pomiarów z wartością wzorcową
Jest istotą kontroli kosztów. Występuje tylko wtedy gdy mamy wartość wzorcową. Możemy wtedy nasze realne pomiary przyrównywać, aby otrzymać zarys sytuacji panującej w przedsiębiorstwie.
- ustalenie przyczyny powstania odchyleń
Analizę tę przeprowadzamy po stwierdzeniu wystąpienia różnicy. Koncentrujemy się na odchyleniach dużych (pomijając mało istotne) i określamy które z czynników spowodowały te odchylenia. Analizę przeprowadzają najczęściej księgowi.
- działania modyfikujące
Dokonuje się je na podstawie wcześniej sporządzonej analizy. To zarządzający ustalają w jaki sposób zostanie wprowadzona modyfikacja np.poprzez stosowanie różnych systemów premiowania.
Ocena centrów kosztów
Podstawowym zadaniem ośrodka odpowiedzialność za koszty jest dotrzymanie budżetu kosztów. Powinno się w nim wyodrębniać koszty kontrolowanie i niekontrolowane. Koszty kontrolowane to takie, na których strukturę i wysokość mają wpływ decyzje centrum. Ich przeciwieństwem są koszty niekontrolowane przez ośrodek. Ujecie kosztów w budżecie w ten sposób wpływa na sposób oceny centrum, który skupia uwagę na podstawowych pozycjach kosztów kontrolowanych.
Wyróżniamy dwa rodzaje mierników oceny ośrodków kosztów:
- mierniki ilościowe,
- mierniki jakościowe.
Do mierników ilościowych możemy zaliczyć m.in. rotację zapasów produkcji w dniach, procentowe odchylenie planu od wykonania czy stopień wykonania planu sprzedaży. Mierniki te powinny wspomagać ocenę i system motywacyjny pracowników.
Mierniki jakościowe wspomagają ocenę wychodząca poza wartościowanie działań centrum procentowo, ilościowo lub wartościowo. Mogą odnosić się do oceny obszarów zewnętrznych i wewnętrznych ośrodka np. satysfakcja klientów czy pracowników (M. Foremna-Pilarska 2013, s. 128-129)
Centrum kosztów i jego kontrola — artykuły polecane |
Controlling kosztów jakości — Procedura budżetowania — Rachunek kosztów działań — Gospodarka magazynowa — Rachunek kosztów standardowych — Gospodarowanie zapasami — Prognozowanie przychodów i kosztów — Marża brutto — Rachunkowość zarządcza |
Bibliografia
- Czakon W. (2011), Planowanie i kontrola budżetowa w organizacjach, Wolters Kluwer, Warszawa
- Dobija M. (2002), Elementy rachunkowości zarządczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Dobija M. (2008), Rachunkowość zarządcza i controlling, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Sierpińska M., Niedbała B. (2003), Controlling operacyjny w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Świderska G. (red.) (2017), Controlling kosztów i rachunkowość zarządcza, Difin, Warszawa
- Foremna-Pilarska M. (2013), Centra kosztów - organizacja struktury i procesów w controllingu, Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej nr 17
Autor: Monika Hałun, Monika Wójcik