Centrum kosztów i jego kontrola: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Controlling kosztów jakości]]</li>
<li>[[Procedura budżetowania]]</li>
<li>[[Rachunek kosztów działań]]</li>
<li>[[Gospodarka magazynowa]]</li>
<li>[[Rachunek kosztów standardowych]]</li>
<li>[[Gospodarowanie zapasami]]</li>
<li>[[Prognozowanie przychodów i kosztów]]</li>
<li>[[Marża brutto]]</li>
<li>[[Rachunkowość zarządcza]]</li>
</ul>
}}
[[Koszt]] (wg. E.Burzym) jest definiowany jako niezbęde (społecznie i gospodarczo uzasadnione) zużycie środków rzeczowych oraz usług obcych, wyrażonych w cenach nabycia, a także niezbędne wykorzystanie pracy żywej, wyrażone w płacach, związanie z efektem użytecznym, powstałym w danym okresie na jakimkolwiek odcinku działalności przedsiębiorstwa?.
[[Koszt]] (wg. E.Burzym) jest definiowany jako niezbęde (społecznie i gospodarczo uzasadnione) zużycie środków rzeczowych oraz usług obcych, wyrażonych w cenach nabycia, a także niezbędne wykorzystanie pracy żywej, wyrażone w płacach, związanie z efektem użytecznym, powstałym w danym okresie na jakimkolwiek odcinku działalności przedsiębiorstwa?.


Linia 22: Linia 5:
[[Odpowiedzialność]] centrum kosztów wyraża się w:
[[Odpowiedzialność]] centrum kosztów wyraża się w:
* podejmowaniu decyzji, które zapewnią wykonanie zadań rzeczowych i zgodności poniesionych kosztów kontrolowanych z budżetem,
* podejmowaniu decyzji, które zapewnią wykonanie zadań rzeczowych i zgodności poniesionych kosztów kontrolowanych z budżetem,
* wyjaśnieniu powstałych odchyleń, nawet tych, które zostały spowodowanie czynnikami niezależnymi od centrum, i podjęciu odpowiednich działań korygujących. (G. K. Świderska i in. 2010, s. 400)
* wyjaśnieniu powstałych odchyleń, nawet tych, które zostały spowodowanie czynnikami niezależnymi od centrum, i podjęciu odpowiednich działań korygujących (G. K. Świderska i in. 2010, s. 400)


Utworzone centrum kosztów powinno spełniać trzy warunki:
Utworzone centrum kosztów powinno spełniać trzy warunki:
* umożliwiać wyrażenie rezultatu ośrodka w postaci miernika odzwierciedlającego powstanie kosztów w ośrodku,
* umożliwiać wyrażenie rezultatu ośrodka w postaci miernika odzwierciedlającego powstanie kosztów w ośrodku,
* być jednoznacznie wyodrębnionym obszarem odpowiedzialności,
* być jednoznacznie wyodrębnionym obszarem odpowiedzialności,
* ułatwiać sporządzanie [[dowód księgowy|dowodów księgowych]]. (M. Foremna-Pilarska 2013, s. 123-124)  
* ułatwiać sporządzanie [[dowód księgowy|dowodów księgowych]]. (M. Foremna-Pilarska 2013, s. 123-124)
 
==TL;DR==
Centrum kosztów jest miejscem, w którym powstają koszty w firmie. Dzięki temu można dokładnie kontrolować koszty i planować budżet. Centrum kosztów powinno spełniać określone warunki, a kryteria wyodrębniania centrów zależą od miejsca powstawania kosztów, wymogów techniczno-obrachunkowych, organizacji przestrzennej i funkcji przedsiębiorstwa. Istnieje wiele rodzajów kosztów, takich jak bezpośrednie/pośrednie, stałe/zmienne, decyzyjne/niedecyzyjne itp. Centrum kosztów ma swoje zalety, takie jak wzrost świadomości kosztowej, kontrola kosztów w całej firmie, możliwość doboru zasobów i dokładna kontrola zasobów. Jednak ma również wady, takie jak nadmierna koncentracja na kosztach, skłonność do wydatkowania środków na koniec okresu budżetowego. Proces kontroli kosztów składa się z ustalenia wartości wzorcowej, pomiaru wartości realnej, porównania rezultatów, ustalenia przyczyny odchyleń i działań modyfikujących. Ocena centrów kosztów opiera się na miernikach ilościowych i jakościowych.
 
<google>n</google>


==Kryteria wyodrębniania centrum==
==Kryteria wyodrębniania centrum==
Linia 34: Linia 22:
* wymogi techniczno-obrachunkowe - kryterium to zależy od ilości produktów i złożoności procesu ich wytwarzania. [[Wyroby]] o mało skomplikowanym procesie produkcji, które tym samym generują jednolitą strukturę kosztów wymagają mniejszej liczby centrów niż produkty, których proces wytwarzania jest bardziej złożony, i których struktura kosztów jest [[zmienna]]. W ten sposób tworzy się konieczność zwiększenia liczby rozliczeń między ośrodkami,
* wymogi techniczno-obrachunkowe - kryterium to zależy od ilości produktów i złożoności procesu ich wytwarzania. [[Wyroby]] o mało skomplikowanym procesie produkcji, które tym samym generują jednolitą strukturę kosztów wymagają mniejszej liczby centrów niż produkty, których proces wytwarzania jest bardziej złożony, i których struktura kosztów jest [[zmienna]]. W ten sposób tworzy się konieczność zwiększenia liczby rozliczeń między ośrodkami,
* [[organizacja]] przestrzenna - bierze pod uwagę [[różnorodność]] kosztów, które są ponoszone w ramach produkcji w jednym pomieszczeniu,
* [[organizacja]] przestrzenna - bierze pod uwagę [[różnorodność]] kosztów, które są ponoszone w ramach produkcji w jednym pomieszczeniu,
* funkcje przedsiębiorstwa wyłania i grupuje czynności, które wykonywane są w różnych funkcjach i obszarach przedsiębiorstwa tak, aby mogły one stworzyć jeden ośrodek odpowiedzialny za koszty. (M. Sierpińska, B. Niedbała 2003, s. 140-141)
* funkcje przedsiębiorstwa - wyłania i grupuje czynności, które wykonywane są w różnych funkcjach i obszarach przedsiębiorstwa tak, aby mogły one stworzyć jeden ośrodek odpowiedzialny za koszty (M. Sierpińska, B. Niedbała 2003, s. 140-141)


==Rodzaje kosztów==
==Rodzaje kosztów==
Linia 53: Linia 41:
* dokładną kontrolę zasobów, które są przydzielone do centrum,
* dokładną kontrolę zasobów, które są przydzielone do centrum,
* sposobność podziału informacji kosztowej według jasnego podziału,
* sposobność podziału informacji kosztowej według jasnego podziału,
*łatwy [[nadzór]] kierowniczy oraz możliwość przeprowadzenia kontroli budżetowej,
* łatwy [[nadzór]] kierowniczy oraz możliwość przeprowadzenia kontroli budżetowej,
* ułatwienie decyzji o zmianie technologii.
* ułatwienie decyzji o zmianie technologii.


Linia 65: Linia 53:
==Proces kontroli kosztów==
==Proces kontroli kosztów==
[[Kontrola kosztów]] - to [[proces]], który jest elementem sterowania ekonomicznego, mający na celu regulację wielkości ekonomicznych na podstawie wartości wzorcowych. Proces ten składa się z następujących elementów:
[[Kontrola kosztów]] - to [[proces]], który jest elementem sterowania ekonomicznego, mający na celu regulację wielkości ekonomicznych na podstawie wartości wzorcowych. Proces ten składa się z następujących elementów:
<google>ban728t</google>
* ustalenie wartości wzorcowej
* ustalenie wartości wzorcowej
Można określić ją w oparciu o stan wiedzy dotyczący czynników procesów wytwarzania (koszty materiałów, robocizny i koszty ogólne) tzw. wielkości normatywne albo wzorcowe. [[Wartość]] tą ustala się w celu ustabilizowania kosztów w przedsiębiorstwie, aby były jak najbliższe kosztom wzorcowym.
Można określić ją w oparciu o stan wiedzy dotyczący czynników procesów wytwarzania (koszty materiałów, robocizny i koszty ogólne) tzw. wielkości normatywne albo wzorcowe. [[Wartość]] tą ustala się w celu ustabilizowania kosztów w przedsiębiorstwie, aby były jak najbliższe kosztom wzorcowym.
Linia 86: Linia 73:
Do mierników ilościowych możemy zaliczyć m.in. rotację zapasów produkcji w dniach, procentowe odchylenie planu od wykonania czy stopień wykonania planu sprzedaży. Mierniki te powinny wspomagać ocenę i [[system motywacyjny]] pracowników.
Do mierników ilościowych możemy zaliczyć m.in. rotację zapasów produkcji w dniach, procentowe odchylenie planu od wykonania czy stopień wykonania planu sprzedaży. Mierniki te powinny wspomagać ocenę i [[system motywacyjny]] pracowników.


Mierniki jakościowe wspomagają ocenę wychodząca poza wartościowanie działań centrum procentowo, ilościowo lub wartościowo. Mogą odnosić się do oceny obszarów zewnętrznych i wewnętrznych ośrodka np. [[satysfakcja]] klientów czy pracowników. (M. Foremna-Pilarska 2013, s. 128-129)
Mierniki jakościowe wspomagają ocenę wychodząca poza wartościowanie działań centrum procentowo, ilościowo lub wartościowo. Mogą odnosić się do oceny obszarów zewnętrznych i wewnętrznych ośrodka np. [[satysfakcja]] klientów czy pracowników (M. Foremna-Pilarska 2013, s. 128-129)
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Controlling kosztów jakości]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Procedura budżetowania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rachunek kosztów działań]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Gospodarka magazynowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rachunek kosztów standardowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Gospodarowanie zapasami]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Prognozowanie przychodów i kosztów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marża brutto]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rachunkowość zarządcza]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Czakon W. (2011), ''[[Planowanie]] i [[kontrola]] budżetowa w organizacjach'', Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa
<noautolinks>
* Dobija M.(2002), ''Elementy rachunkowości zarządczej'', PWN, Warszawa  
* Czakon W. (2011), ''Planowanie i kontrola budżetowa w organizacjach'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Dobija M.(2002), ''[[Rachunkowość zarządcza]] i [[controlling]]'', PWN, Warszawa
* Dobija M. (2002), ''Elementy rachunkowości zarządczej'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Foremna-Pilarska M. (2013),[http://zeszyty.wne.tu.koszalin.pl/images/wydawnictwo/zeszyty/17/10_Monika_Foremna-Pilarska_text.pdf#page=1&view=Fit '' Centra kosztów - organizacja struktury i procesów w controllingu''], Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej nr 17
* Dobija M. (2008), ''Rachunkowość zarządcza i controlling'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Sierpińska M., Niedbała B. (2003), ''[[Controlling operacyjny]] w przedsiębiorstwie'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Sierpińska M., Niedbała B. (2003), ''Controlling operacyjny w przedsiębiorstwie'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Świderska G. K. (red.) (2010), ''Controlling kosztów i [[rachunkowość]] zarządcza'', Difin, Warszawa
* Świderska G. (red.) (2017), ''Controlling kosztów i rachunkowość zarządcza'', Difin, Warszawa
* Foremna-Pilarska M. (2013), ''Centra kosztów - organizacja struktury i procesów w controllingu'', Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej nr 17
</noautolinks>


{{a|Monika Hałun, Monika Wójcik}}
{{a|Monika Hałun, Monika Wójcik}}
Linia 100: Linia 91:


[[en:Cost center]]
[[en:Cost center]]
{{#metamaster:description|Centrum kosztów i jego kontrola. Znaczenie kosztów w firmie i kontrola centrum kosztów dla budżetu i zyskowności. Podział kosztów, rozdzielanie na działy, odpowiedzialność i efektywność centrum kosztów.}}

Aktualna wersja na dzień 16:36, 7 sty 2024

Koszt (wg. E.Burzym) jest definiowany jako niezbęde (społecznie i gospodarczo uzasadnione) zużycie środków rzeczowych oraz usług obcych, wyrażonych w cenach nabycia, a także niezbędne wykorzystanie pracy żywej, wyrażone w płacach, związanie z efektem użytecznym, powstałym w danym okresie na jakimkolwiek odcinku działalności przedsiębiorstwa?.

Centrum kosztów jest to miejsce powstawania kosztów, które jest niezmiernie ważne dla nowocześnie działających firm i gwarantuje im właściwe określenie zyskowności i dobre zaplanowanie budżetu. W centrum kosztów definiuje się symbole klasyfikacji kosztów, które wykorzystuje się przy planowaniu budżetu. Kryteria podziału kosztów powstają w zależności od celów, dla których koszty się oblicza, sumuje, prezentuje i komunikuje. Dzięki stosowaniu tego rodzaju klasyfikacji możemy w dokładniejszy sposób rozdzielać koszta i przychody na poszczególne działy w firmie, co daję nam możliwość wglądu w aktualny stan finansów firmy.

Odpowiedzialność centrum kosztów wyraża się w:

  • podejmowaniu decyzji, które zapewnią wykonanie zadań rzeczowych i zgodności poniesionych kosztów kontrolowanych z budżetem,
  • wyjaśnieniu powstałych odchyleń, nawet tych, które zostały spowodowanie czynnikami niezależnymi od centrum, i podjęciu odpowiednich działań korygujących (G. K. Świderska i in. 2010, s. 400)

Utworzone centrum kosztów powinno spełniać trzy warunki:

  • umożliwiać wyrażenie rezultatu ośrodka w postaci miernika odzwierciedlającego powstanie kosztów w ośrodku,
  • być jednoznacznie wyodrębnionym obszarem odpowiedzialności,
  • ułatwiać sporządzanie dowodów księgowych. (M. Foremna-Pilarska 2013, s. 123-124)

TL;DR

Centrum kosztów jest miejscem, w którym powstają koszty w firmie. Dzięki temu można dokładnie kontrolować koszty i planować budżet. Centrum kosztów powinno spełniać określone warunki, a kryteria wyodrębniania centrów zależą od miejsca powstawania kosztów, wymogów techniczno-obrachunkowych, organizacji przestrzennej i funkcji przedsiębiorstwa. Istnieje wiele rodzajów kosztów, takich jak bezpośrednie/pośrednie, stałe/zmienne, decyzyjne/niedecyzyjne itp. Centrum kosztów ma swoje zalety, takie jak wzrost świadomości kosztowej, kontrola kosztów w całej firmie, możliwość doboru zasobów i dokładna kontrola zasobów. Jednak ma również wady, takie jak nadmierna koncentracja na kosztach, skłonność do wydatkowania środków na koniec okresu budżetowego. Proces kontroli kosztów składa się z ustalenia wartości wzorcowej, pomiaru wartości realnej, porównania rezultatów, ustalenia przyczyny odchyleń i działań modyfikujących. Ocena centrów kosztów opiera się na miernikach ilościowych i jakościowych.

Kryteria wyodrębniania centrum

Wyodrębnianie centrów odpowiedzialności za koszty w przedsiębiorstwie wymaga zastosowania podstawowych kryteriów, do których można zaliczyć:

  • miejsce powstawania kosztów (MPK) - warunek ten pozwala przypisać koszty do miejsc, w których one powstają. W ten sposób można budżetować koszty z uwzględnieniem miejsc, w których są ponoszone. W budżetowaniu tym może uczestniczyć osoba, która odpowiedzialna jest za to centrum. Dzięki temu może ona później reagować na odchylenia rzeczywiście poniesionych kosztów od kosztów zaplanowanych,
  • wymogi techniczno-obrachunkowe - kryterium to zależy od ilości produktów i złożoności procesu ich wytwarzania. Wyroby o mało skomplikowanym procesie produkcji, które tym samym generują jednolitą strukturę kosztów wymagają mniejszej liczby centrów niż produkty, których proces wytwarzania jest bardziej złożony, i których struktura kosztów jest zmienna. W ten sposób tworzy się konieczność zwiększenia liczby rozliczeń między ośrodkami,
  • organizacja przestrzenna - bierze pod uwagę różnorodność kosztów, które są ponoszone w ramach produkcji w jednym pomieszczeniu,
  • funkcje przedsiębiorstwa - wyłania i grupuje czynności, które wykonywane są w różnych funkcjach i obszarach przedsiębiorstwa tak, aby mogły one stworzyć jeden ośrodek odpowiedzialny za koszty (M. Sierpińska, B. Niedbała 2003, s. 140-141)

Rodzaje kosztów

  • bezpośrednie/ pośrednie
  • produkcji zakończonej/ produkcji w toku
  • stałe/ zmienne/ semi-zmienne
  • decyzyjne (różnicujące)/ niedecyzyjne (nieróżnicujące)
  • przesądzone/ nieprzesądzone
  • kontrolowane (zależne)/ niekontrolowane (niezależne)
  • wg rodzaju: amortyzacja, materiały itp.
  • działalności inwestycyjnej, eksploatacyjnej

Wady i zalety centrum kosztów

Do zalet centrum odpowiedzialności za koszty zaliczamy:

  • wzrost świadomości kosztowej wśród menedżerów,
  • szansę kontroli kosztów w całej organizacji ze względu na współzależność centrów,
  • możliwość doboru zasobów zgodnie ze standardami przedsiębiorstwa,
  • dokładną kontrolę zasobów, które są przydzielone do centrum,
  • sposobność podziału informacji kosztowej według jasnego podziału,
  • łatwy nadzór kierowniczy oraz możliwość przeprowadzenia kontroli budżetowej,
  • ułatwienie decyzji o zmianie technologii.

Natomiast do wad możemy zaliczyć:

  • nadmiernie kierowaną uwagę na kosztach względem przychodów czy wyniku finansowym organizacji,
  • możliwość planowania kosztów z naddatkiem na komfortowym poziomie,
  • skłonność do wydatkowania środków na koniec okresu budżetowego, po to, aby wykorzystać w go pełni,
  • niejasne powiązania między budżetowaniem a systemem wynagradzania,
  • obniżenie motywacji menedżera na skutek narzucenia przez niego kosztów niekontrolowanych.(W. Czakon 2011, s. 124-126)

Proces kontroli kosztów

Kontrola kosztów - to proces, który jest elementem sterowania ekonomicznego, mający na celu regulację wielkości ekonomicznych na podstawie wartości wzorcowych. Proces ten składa się z następujących elementów:

  • ustalenie wartości wzorcowej

Można określić ją w oparciu o stan wiedzy dotyczący czynników procesów wytwarzania (koszty materiałów, robocizny i koszty ogólne) tzw. wielkości normatywne albo wzorcowe. Wartość tą ustala się w celu ustabilizowania kosztów w przedsiębiorstwie, aby były jak najbliższe kosztom wzorcowym.

Powstaje dzięki stosowaniu w przedsiębiorstwie systemu rachunkowości, który ma ściśle określone cechy. Szczegółowość tego systemu zależy od zarządzających i tego w jakim stopniu posługują się informacjami o kosztach. System ten daje nam możliwość wglądu w koszta produktów, usług, zleceń i pozycji kalkulacyjnych.

  • porównanie rezultatu pomiarów z wartością wzorcową

Jest istotą kontroli kosztów. Występuje tylko wtedy gdy mamy wartość wzorcową. Możemy wtedy nasze realne pomiary przyrównywać, aby otrzymać zarys sytuacji panującej w przedsiębiorstwie.

  • ustalenie przyczyny powstania odchyleń

Analizę tę przeprowadzamy po stwierdzeniu wystąpienia różnicy. Koncentrujemy się na odchyleniach dużych (pomijając mało istotne) i określamy które z czynników spowodowały te odchylenia. Analizę przeprowadzają najczęściej księgowi.

  • działania modyfikujące

Dokonuje się je na podstawie wcześniej sporządzonej analizy. To zarządzający ustalają w jaki sposób zostanie wprowadzona modyfikacja np.poprzez stosowanie różnych systemów premiowania.

Ocena centrów kosztów

Podstawowym zadaniem ośrodka odpowiedzialność za koszty jest dotrzymanie budżetu kosztów. Powinno się w nim wyodrębniać koszty kontrolowanie i niekontrolowane. Koszty kontrolowane to takie, na których strukturę i wysokość mają wpływ decyzje centrum. Ich przeciwieństwem są koszty niekontrolowane przez ośrodek. Ujecie kosztów w budżecie w ten sposób wpływa na sposób oceny centrum, który skupia uwagę na podstawowych pozycjach kosztów kontrolowanych.

Wyróżniamy dwa rodzaje mierników oceny ośrodków kosztów:

  • mierniki ilościowe,
  • mierniki jakościowe.

Do mierników ilościowych możemy zaliczyć m.in. rotację zapasów produkcji w dniach, procentowe odchylenie planu od wykonania czy stopień wykonania planu sprzedaży. Mierniki te powinny wspomagać ocenę i system motywacyjny pracowników.

Mierniki jakościowe wspomagają ocenę wychodząca poza wartościowanie działań centrum procentowo, ilościowo lub wartościowo. Mogą odnosić się do oceny obszarów zewnętrznych i wewnętrznych ośrodka np. satysfakcja klientów czy pracowników (M. Foremna-Pilarska 2013, s. 128-129)


Centrum kosztów i jego kontrolaartykuły polecane
Controlling kosztów jakościProcedura budżetowaniaRachunek kosztów działańGospodarka magazynowaRachunek kosztów standardowychGospodarowanie zapasamiPrognozowanie przychodów i kosztówMarża bruttoRachunkowość zarządcza

Bibliografia

  • Czakon W. (2011), Planowanie i kontrola budżetowa w organizacjach, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Dobija M. (2002), Elementy rachunkowości zarządczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Dobija M. (2008), Rachunkowość zarządcza i controlling, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Sierpińska M., Niedbała B. (2003), Controlling operacyjny w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Świderska G. (red.) (2017), Controlling kosztów i rachunkowość zarządcza, Difin, Warszawa
  • Foremna-Pilarska M. (2013), Centra kosztów - organizacja struktury i procesów w controllingu, Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej nr 17


Autor: Monika Hałun, Monika Wójcik