Technologia FLASH: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
FLASH jest to [[technologia]] do tworzenia zaawansowanych animacji komputerowych na zasadzie klatek kluczowych, a następnie jej implementacji do języka programowania ActionScript, który nadaje animacjom [[interaktywność]]. Nie ma wątpliwości, że Flash jest jedną z najbardziej popularnych technologii, które aktualnie są używane Sieci. Flash oprócz tego, że jest wykorzystywany do budowania stron internetowych oraz elementów stron internetowych także wykorzystuje się go do tworzenia reklam. Interesującą informacją jest także fakt iż Flash jest używany przez większość stron internetowych nawet takich jak Youtube ''Technologie informacyjne mediów'' (Gogołek W.). | FLASH jest to [[technologia]] do tworzenia zaawansowanych animacji komputerowych na zasadzie klatek kluczowych, a następnie jej implementacji do języka programowania ActionScript, który nadaje animacjom [[interaktywność]]. Nie ma wątpliwości, że Flash jest jedną z najbardziej popularnych technologii, które aktualnie są używane Sieci. Flash oprócz tego, że jest wykorzystywany do budowania stron internetowych oraz elementów stron internetowych także wykorzystuje się go do tworzenia reklam. Interesującą informacją jest także fakt iż Flash jest używany przez większość stron internetowych nawet takich jak Youtube ''Technologie informacyjne mediów'' (Gogołek W.). | ||
Linia 33: | Linia 18: | ||
* ''przycisk (button)''-interaktywny element animacji, któremu można przypisywać [[akcje]] na najechania na obiekt myszą i kliknięcia myszą. | * ''przycisk (button)''-interaktywny element animacji, któremu można przypisywać [[akcje]] na najechania na obiekt myszą i kliknięcia myszą. | ||
* ''motion tween''-obiekt, który oprócz animacji na linii czasu, może być również zanimowany sam w sobie. | * ''motion tween''-obiekt, który oprócz animacji na linii czasu, może być również zanimowany sam w sobie. | ||
<google>n</google> | |||
==Formy technologii flash== | ==Formy technologii flash== | ||
Linia 44: | Linia 31: | ||
* '''[[Portfolio]]''' w formie klipu wideo z dynamicznie pobieraną zawartością, co możliwe jest dzięki bezpośredniej obsłudze materiałów wideo we Flashu | * '''[[Portfolio]]''' w formie klipu wideo z dynamicznie pobieraną zawartością, co możliwe jest dzięki bezpośredniej obsłudze materiałów wideo we Flashu | ||
* '''Gra (online)''' - interaktywna animacja często zaopatrzona w dźwięk i reagująca w sposób bezpośredni na poczynania odbiorcy | * '''Gra (online)''' - interaktywna animacja często zaopatrzona w dźwięk i reagująca w sposób bezpośredni na poczynania odbiorcy | ||
==Wady technologii Flash== | ==Wady technologii Flash== | ||
Linia 63: | Linia 49: | ||
Z biegiem czasu aplikacja była rozwijana aż do wersji Flash 9. | Z biegiem czasu aplikacja była rozwijana aż do wersji Flash 9. | ||
W 2005 roku firma ADOBE wykupiła Macromedię Flasha i obecnie jest on dostępny w [[sprzedaż]]y tylko w pakietach ADOBE (np. Adobe Creative Suite 3-Flash CS3 Professional). | W 2005 roku firma ADOBE wykupiła Macromedię Flasha i obecnie jest on dostępny w [[sprzedaż]]y tylko w pakietach ADOBE (np. Adobe Creative Suite 3-Flash CS3 Professional). | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[JavaScript]]}} — {{i5link|a=[[Java]]}} — {{i5link|a=[[Komunikator internetowy]]}} — {{i5link|a=[[Przeglądarka internetowa]]}} — {{i5link|a=[[PHP]]}} — {{i5link|a=[[Rodzaje witryn internetowych]]}} — {{i5link|a=[[Reklama kontekstowa]]}} — {{i5link|a=[[ASP.NET]]}} — {{i5link|a=[[Marketing mobilny]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Gogołek W. (2005),''Technologie informacyjne mediów'', Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa | * Gogołek W. (2005), ''Technologie informacyjne mediów'', Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa | ||
* Jędryczkowski - Siemieniecki J. (2012)'' | * Jędryczkowski-Siemieniecki J. (2012), ''Nowe media w edukacji'', Wyd. Adam Marszałek, Toruń | ||
* Reinhardt R., Dowd S. (2004), | * Reinhardt R., Dowd S. (2004), ''Flash MX 2004. Biblia'', Helion, Gliwice | ||
* Zbyrowska K. 2011 ''Porównanie Technologii HTML5 i Flash'' Zeszyty Naukowe WSInf Vol 10, Nr 1 | * Zbyrowska K. (2011) ''Porównanie Technologii HTML5 i Flash'', Zeszyty Naukowe WSInf, Vol 10, Nr 1 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 12:03, 7 sty 2024
FLASH jest to technologia do tworzenia zaawansowanych animacji komputerowych na zasadzie klatek kluczowych, a następnie jej implementacji do języka programowania ActionScript, który nadaje animacjom interaktywność. Nie ma wątpliwości, że Flash jest jedną z najbardziej popularnych technologii, które aktualnie są używane Sieci. Flash oprócz tego, że jest wykorzystywany do budowania stron internetowych oraz elementów stron internetowych także wykorzystuje się go do tworzenia reklam. Interesującą informacją jest także fakt iż Flash jest używany przez większość stron internetowych nawet takich jak Youtube Technologie informacyjne mediów (Gogołek W.).
Warto również zwrócić uwagę na to iż Flash jest to aplikacja hybrydowa, ponieważ prócz posiadania narzędzi które umożliwiają tworzenie grafiki wektorowej oraz możliwości przetwarzania grafiki rastrowej, pozwala ona także na utworzenie zaawansowanych animacji, edytowanie treści multimedialnych, a także projektowanie interaktywnych aplikacji oraz interfejsów co zawdzięcza elastycznemu językowi programowania ActionSctipt. Co więcej Flash może płynnie współdziałać z wieloma innymi technologiami, w tym Adobe ColdFusion, PHP, XML oraz Microsoft .NET.
TL;DR
Flash to technologia do tworzenia animacji i interaktywnych aplikacji. Ma wiele zastosowań, takich jak tworzenie stron internetowych, reklam, gier itp. Może współpracować z innymi technologiami. Ma wiele zalet, takich jak efektowne animacje i dynamiczne wykresy, ale ma także wady, takie jak konieczność posiadania pluginu i problemy z kompatybilnością. Historia Flasha sięga lat 90., a obecnie jest własnością Adobe.
Cechy technologii FLASH
Do głównych cech tej technologii zaliczamy:
- Wykorzystywanie grafiki wektorowej, która umożliwia dowolne skalowanie bez utraty jakości obiektu
- Możliwość tworzenie interaktywnych wstawek wideo (tzw. wodotrysków) do stron internetowych tworzonych we Flashu
- Ukryty kod źródłowy - z poziomu przeglądarki internetowej nie możemy go zobaczyć
Elementy animacji flash
Do podstawowych elementów animacji zaliczamy trzy poniższe:
- kształt (shape)-najprostszy obiekt we Flashu, który można modyfikować.
- przycisk (button)-interaktywny element animacji, któremu można przypisywać akcje na najechania na obiekt myszą i kliknięcia myszą.
- motion tween-obiekt, który oprócz animacji na linii czasu, może być również zanimowany sam w sobie.
Formy technologii flash
Natomiast do podstawowych form technologii flash zaliczamy:
- Baner - statyczny lub animowany obrazek mający na celu zareklamować jakiś produkt lub witrynę, umieszczany na stronie www.
- Interaktywny formularz na stronie sieciowej, pozwalający na wymianę danych między filmem i jego odbiorcą
- Samodzielne aplikacje sieciowe - takie jak choćby kalkulator czy wyszukiwarka plików
- Interaktywne pokoje pogawędek z łączami XML, umożliwiające komunikację użytkowników internetu w czasie rzeczywistym
- Interaktywna strona www - charakteryzująca się animowanymi przyciskami i menu a także ukrytym kodem źródłowym.
- Prezentacja multimedialna - podobna do interaktywnej strony www, ale działająca offline prezentacja np. produktu lub przedsiębiorstwa, w której można pozwolić na bardziej rozbudowane animacje i większą wagę projektu, ponieważ nie jest ona ograniczana internetowymi limitami przepływu danych. Najczęściej w formacie DVD.
- Portfolio w formie klipu wideo z dynamicznie pobieraną zawartością, co możliwe jest dzięki bezpośredniej obsłudze materiałów wideo we Flashu
- Gra (online) - interaktywna animacja często zaopatrzona w dźwięk i reagująca w sposób bezpośredni na poczynania odbiorcy
Wady technologii Flash
- Filmy Flasha odtwarzane w przeglądarce internetowej wymagają zastosowania odpowiedniego pluginu, wraz z najnowszymi wersjami odtwarzacza flash trzeba uaktualniać jego pluginy
- Rodzaj używanej przeglądarki może mieć wpływ na funkcjolaność filmu. Kod ActionScript jest na to odporny, ale niektóre funkcje interaktywne, wykorzystujące dokumenty HTML I skrypty JavaScript, mogły być zależne od przeglądarki
- Jeśli przeglądarka nie wykryje w systemie pluginu, nie przekieruje użytkownika do innej strony, z inną zawartością. Oznacza to konieczność ręcznego zaprogramowania mechanizmu sprawdzania obecności pluginu Flash player w systemie
- Nie ma sposobu na bezpośrednie importowanie grafiki 3D w filmach Flasha. Efekty 3D można jedynie symulować za pomocą animacji klatka po klatce" lub akcji języka ActionScript
- Strony wykonane w technologii Flash nigdy nie powinny być całkowitymi zamiennikami tekstowych stron HTML. Strony internetowe zawierające głównie elementy tekstowe z niewielkim dodatkiem grafiki nie muszą być projektowane we Flashu. Już samo drukowanie jest wygodniejsze w dokumentach HTML
- W wielu przypadkach technologia HTML jest szybsza, prostsza i tańsza w użyciu od technologii Flasha
Zalety technologii Flash
Do największych i najważniejszych zalet tej technologii powinniśmy zaliczyć możliwość wzbogacenia strony internetowej efektownymi animacjami oraz atrakcyjnymi elementami wizualnymi.Dodatkowo technologia ta umożliwia nam tworzenie dynamicznych wykresów oraz umożliwia przeprowadzenie wideokonferencji na żywo. Co więcej pozwala ona również na tworzenie poszczególnych elementów strony w relatywnie krótkim czasie, jednocześnie bez konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy.
Historia
W 1996 roku amerykańska firma FutureWave wprowadziła na rynek nową aplikację Future Splash Animator. Aplikacja wykorzystywała grafikę wektorową do prezentacji danych w sieci. Narzędzie do projektowania witryn internetowych, które pozwalało rozwijać proste animacje cechowała dobra jakością generowanych obrazów przy małym rozmiarze plików zawierających te obrazy. Od tego się wszystko zaczęło. Firmy zajmujące się oprogramowaniem zaczęły prześcigać się w coraz to doskonalszych programach do tworzenia animacji FLASH Nowe media w edukacji (Jędryczkowski - Siemieniecki J.).
Firma MACROMEDIA szybko zrozumiała, że jest to dobry produkt, który ma przed sobą przyszłość. Kupiła FutureWave i stała się właścicielem programu Future Splash Animator. Na początek Macromedia zmieniła nazwę z Future Splash Animator na Macromedia FLASH. Z biegiem czasu aplikacja była rozwijana aż do wersji Flash 9. W 2005 roku firma ADOBE wykupiła Macromedię Flasha i obecnie jest on dostępny w sprzedaży tylko w pakietach ADOBE (np. Adobe Creative Suite 3-Flash CS3 Professional).
Technologia FLASH — artykuły polecane |
JavaScript — Java — Komunikator internetowy — Przeglądarka internetowa — PHP — Rodzaje witryn internetowych — Reklama kontekstowa — ASP.NET — Marketing mobilny |
Bibliografia
- Gogołek W. (2005), Technologie informacyjne mediów, Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
- Jędryczkowski-Siemieniecki J. (2012), Nowe media w edukacji, Wyd. Adam Marszałek, Toruń
- Reinhardt R., Dowd S. (2004), Flash MX 2004. Biblia, Helion, Gliwice
- Zbyrowska K. (2011) Porównanie Technologii HTML5 i Flash, Zeszyty Naukowe WSInf, Vol 10, Nr 1
Autor: Patrycja Jacaszek, Monika Tarapacka