Gospodarka przestrzenna: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Gospodarka]] przestrzenna''' jest to [[proces]] przemiany i kształtowania się stanu faktycznego przestrzeni w stan pożądany, który zaspokoi [[potrzeby]] społeczeństwa, zgodnie z zachowaniem ładu przestrzennego. | |||
'''[[Gospodarka]] przestrzenna''' jest to [[proces]] przemiany i kształtowania się stanu faktycznego przestrzeni w stan pożądany, który zaspokoi [[potrzeby]] społeczeństwa, zgodnie z zachowaniem ładu przestrzennego. | |||
Głównym celem gospodarki przestrzennej jest ochrona wartości przestrzeni, oraz racjonalne | Głównym celem gospodarki przestrzennej jest ochrona wartości przestrzeni, oraz racjonalne | ||
i świadome kształtowanie jej | i świadome kształtowanie jej [Kielesińska A. 2012] | ||
==Ład przestrzenny== | ==Ład przestrzenny== | ||
'''Ład przestrzenny''' to taki [[rozwój]] społeczno-gospodarczy, w którym działania polityczne, gospodarcze i społeczne są zintegrowane w zgodzie ze środowiskiem i zachodzącymi w nim procesami przyrodniczymi. Ma to na celu zagwarantowanie fundamentalnych potrzeb społeczeństwa, zarówno współczesnego pokolenia jak i przyszłych pokoleń. | '''Ład przestrzenny''' to taki [[rozwój]] społeczno-gospodarczy, w którym działania polityczne, gospodarcze i społeczne są zintegrowane w zgodzie ze środowiskiem i zachodzącymi w nim procesami przyrodniczymi. Ma to na celu zagwarantowanie fundamentalnych potrzeb społeczeństwa, zarówno współczesnego pokolenia jak i przyszłych pokoleń. | ||
==Rodzaje działalności Gospodarki Przestrzennej== | ==Rodzaje działalności Gospodarki Przestrzennej== | ||
'''Rodzaje działalności gospodarki przestrzennej''' wynikające z możliwości powstawania konfliktów spowodowanych potrzebą zwiększenia jednej z funkcji: | '''Rodzaje działalności gospodarki przestrzennej''' wynikające z możliwości powstawania konfliktów spowodowanych potrzebą zwiększenia jednej z funkcji: | ||
* ''' Koordynacyjno | * ''' Koordynacyjno - regulacyjna''' - [[administracja]] rządowa lub samorządowa, podejmuje decyzje przestrzenne dotyczące przeznaczenia i sposobu zagospodarowania gruntów, w oparciu o plany miejscowego zagospodarowania przestrzennego, lub przy ich braku, w oparciu o przepisy ogólne. | ||
* ''' Inwestycyjna''' | * ''' Inwestycyjna''' - zarządzana przez podmioty gospodarcze, państwowe, samorządowe bądź prywatne, zgodnie z ich własnymi zadaniami i celami. | ||
* ''' Kontrolne''' | * ''' Kontrolne''' - [[nadzór]] administracji rządowej (wojewódzkiej lub resortowej) z punktu widzenia zgodności z prawem [Kielesińska A. 2012] | ||
==Przedmioty badań Gospodarki Przestrzennej == | ==Przedmioty badań Gospodarki Przestrzennej== | ||
Gospodarka przestrzenna skupia się nad badaniami takich przedmiotów jak: | Gospodarka przestrzenna skupia się nad badaniami takich przedmiotów jak: | ||
Linia 33: | Linia 18: | ||
* Do funkcji miast należą funkcje: handlowe, przemysłowe, budowlane, transportowe, finansowe, kulturalne i administracyjne | * Do funkcji miast należą funkcje: handlowe, przemysłowe, budowlane, transportowe, finansowe, kulturalne i administracyjne | ||
* Sektory-czyli [[klasyfikacja]] funkcji miast: [[Sektor]] 1: górnictwo, rolnictwo, rybołówstwo. Sektor 2: [[przemysł]], budownictwo. Sektor 3: [[usługi]]. Sektor 4: usługi nowoczesne | * Sektory-czyli [[klasyfikacja]] funkcji miast: [[Sektor]] 1: górnictwo, rolnictwo, rybołówstwo. Sektor 2: [[przemysł]], budownictwo. Sektor 3: [[usługi]]. Sektor 4: usługi nowoczesne | ||
* Funkcje można podzielić również na egzogeniczne (bazowe): zewnętrzne, miastotwórcze, pełnione na rzecz innych obszarów, oraz na endogeniczne (niebazowe): wewnętrzne, uzupełniające. | * Funkcje można podzielić również na egzogeniczne (bazowe): zewnętrzne, miastotwórcze, pełnione na rzecz innych obszarów, oraz na endogeniczne (niebazowe): wewnętrzne, uzupełniające. | ||
* Rozróżniamy regiony przyrodnicze (pod kątem: budowy geologicznej, ukształtowania powierzchni, wody i gleby, klimatu, szaty roślinnej i zwierzęcej) oraz społeczno-gospodarcze (badane pod kątem np.: regionalnego PKB, zatrudnienia, usług, potencjału naukowego, otoczenia). | * Rozróżniamy regiony przyrodnicze (pod kątem: budowy geologicznej, ukształtowania powierzchni, wody i gleby, klimatu, szaty roślinnej i zwierzęcej) oraz społeczno-gospodarcze (badane pod kątem np.: regionalnego PKB, zatrudnienia, usług, potencjału naukowego, otoczenia). | ||
* Regiony można wyodrębnić na podstawie jednego kryterium (np: [[gęstość zaludnienia]]), wielu kryteriów (np: liczba ludności miejskiej i wartości produkcji przemysłowej), według zwartości struktury, która została określona przez współzależne dziedziny działalności ludzkiej na danym terenie. | * Regiony można wyodrębnić na podstawie jednego kryterium (np: [[gęstość zaludnienia]]), wielu kryteriów (np: liczba ludności miejskiej i wartości produkcji przemysłowej), według zwartości struktury, która została określona przez współzależne dziedziny działalności ludzkiej na danym terenie. | ||
<google>n</google> | |||
2. Przepływy i sieci: | 2. Przepływy i sieci: | ||
* Między regionami i miastami zachodzą przepływy informacji, dóbr czy ludzi. | * Między regionami i miastami zachodzą przepływy informacji, dóbr czy ludzi. | ||
* Przepływy dóbr są możliwe, wtedy gdy zachodzą trzy warunki: istnieje regionalna [[komplementarność]], nie istnieją możliwości pośrednie, oraz musi istnieć transportowa możliwość przemieszczania tych dóbr. | * Przepływy dóbr są możliwe, wtedy gdy zachodzą trzy warunki: istnieje regionalna [[komplementarność]], nie istnieją możliwości pośrednie, oraz musi istnieć transportowa możliwość przemieszczania tych dóbr. | ||
* Rodzaje przepływów: konwekcja - przenoszenie/ przemieszczanie się dóbr lub ludzi, kondukcja - [[przewodzenie]] - nie wymaga fizycznego przemieszczania się mas, oraz radiacja - promieniowanie - jako przepływ informacji. | * Rodzaje przepływów: konwekcja - przenoszenie/ przemieszczanie się dóbr lub ludzi, kondukcja - [[przewodzenie]] - nie wymaga fizycznego przemieszczania się mas, oraz radiacja - promieniowanie - jako przepływ informacji. | ||
Linia 45: | Linia 32: | ||
* Jest to [[dobro]] rzadkie, ilości przestrzeni nie da się powiększyć przez produkcję. | * Jest to [[dobro]] rzadkie, ilości przestrzeni nie da się powiększyć przez produkcję. | ||
* Konsekwencje rzadkości dóbr ekonomicznych według Markowskiego: | * Konsekwencje rzadkości dóbr ekonomicznych według Markowskiego: | ||
# Przestrzeń nie może bez ograniczeń podlegać prawom rynku, ponieważ ilości nie można powiększyć przez produkcję. | # Przestrzeń nie może bez ograniczeń podlegać prawom rynku, ponieważ ilości nie można powiększyć przez produkcję. | ||
# Przestrzeń to dobro użytkowe publiczne, więc powinna być użytkowana w zgodzie z wartościami społecznymi, estetycznymi czy też kulturalnymi. | # Przestrzeń to dobro użytkowe publiczne, więc powinna być użytkowana w zgodzie z wartościami społecznymi, estetycznymi czy też kulturalnymi. | ||
# Aby zapewnić kulturalne użytkowanie przestrzeni muszą być ustanowione prawa i środki egzekwowania tych praw. | # Aby zapewnić kulturalne użytkowanie przestrzeni muszą być ustanowione prawa i środki egzekwowania tych praw. | ||
# Obowiązkowa jest międzypokoleniowa [[etyka]] przestrzenna. | # Obowiązkowa jest międzypokoleniowa [[etyka]] przestrzenna. | ||
4. Problemy środowiskowe i ekologiczne: | 4. Problemy środowiskowe i ekologiczne: | ||
* [[Rozwój gospodarczy]] i zmiany środowiskowe powinny być traktowane jako współzależne procesy ewolucyjne. | * [[Rozwój gospodarczy]] i zmiany środowiskowe powinny być traktowane jako współzależne procesy ewolucyjne. | ||
[Domański. R, 2005, | [Domański. R, 2005, s. 21-43] | ||
==Uwarunkowania prawne Planowania Przestrzennego== | ==Uwarunkowania prawne Planowania Przestrzennego== | ||
Linia 60: | Linia 47: | ||
* Ustawa z dn. 11 marca 2013 r. o samorządzie gminnym, | * Ustawa z dn. 11 marca 2013 r. o samorządzie gminnym, | ||
* Ustawa z dn. 7 lipca 1994 r. [[prawo]] budowlane. | * Ustawa z dn. 7 lipca 1994 r. [[prawo]] budowlane. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Polityka społeczna]]}} — {{i5link|a=[[Zagospodarowanie przestrzenne]]}} — {{i5link|a=[[Logistyka miejska]]}} — {{i5link|a=[[Gospodarka nieruchomościami]]}} — {{i5link|a=[[Rozwój regionalny]]}} — {{i5link|a=[[Dane statystyczne]]}} — {{i5link|a=[[Bezpieczeństwo żywności]]}} — {{i5link|a=[[Funkcje współczesnego państwa]]}} — {{i5link|a=[[Rewitalizacja]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Brańka P., Hołuj A. (2013), [https://zeszyty-naukowe.uek.krakow.pl/article/view/757/582 | <noautolinks> | ||
* Domański R. (2005), ''Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne'' Wydawnictwo | * Brańka P., Hołuj A. (2013), ''[https://zeszyty-naukowe.uek.krakow.pl/article/view/757/582 Gospodarka przestrzenna Krakowa. Ocena stanu oraz dotychczasowych działań w zakresie planowania przestrzennego w świetle badań ankietowych]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie nr.913 | ||
* Kielesińska A. (2012), | * Domański R. (2005), ''Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne'' Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Kozłowski S. (red.) (2005), ''Vademecum gospodarki przestrzennej'', Instytut | * Kielesińska A. (2012), ''Aspekty i uwarunkowania prawne gospodarki przestrzennej'', Zeszyty naukowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie nr.8 | ||
* Musiał-Malagó M., Hołuj A. (2014), [https://zeszyty-naukowe.uek.krakow.pl/article/view/529/325 | * Kozłowski S. (red.) (2005), ''Vademecum gospodarki przestrzennej'', Instytut Rozwoju Miast, Kraków | ||
* Musiał-Malagó M., Hołuj A. (2014), ''[https://zeszyty-naukowe.uek.krakow.pl/article/view/529/325 Znaczenie dokumentów planistycznych w zagospodarowaniu przestrzeni Krakowa]'', Zeszyty naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nr 1 (925) | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Justyna Bielecka}} | {{a|Justyna Bielecka}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Rynek nieruchomości]] | ||
[[en:gospodarka przestrzenna]] | [[en:gospodarka przestrzenna]] | ||
{{#metamaster:description|Gospodarka przestrzenna - proces przekształcania przestrzeni w sposób zgodny z potrzebami społeczeństwa. Celem jest ochrona wartości przestrzeni i jej racjonalne kształtowanie.}} | {{#metamaster:description|Gospodarka przestrzenna - proces przekształcania przestrzeni w sposób zgodny z potrzebami społeczeństwa. Celem jest ochrona wartości przestrzeni i jej racjonalne kształtowanie.}} |
Aktualna wersja na dzień 21:03, 5 sty 2024
Gospodarka przestrzenna jest to proces przemiany i kształtowania się stanu faktycznego przestrzeni w stan pożądany, który zaspokoi potrzeby społeczeństwa, zgodnie z zachowaniem ładu przestrzennego. Głównym celem gospodarki przestrzennej jest ochrona wartości przestrzeni, oraz racjonalne i świadome kształtowanie jej [Kielesińska A. 2012]
Ład przestrzenny
Ład przestrzenny to taki rozwój społeczno-gospodarczy, w którym działania polityczne, gospodarcze i społeczne są zintegrowane w zgodzie ze środowiskiem i zachodzącymi w nim procesami przyrodniczymi. Ma to na celu zagwarantowanie fundamentalnych potrzeb społeczeństwa, zarówno współczesnego pokolenia jak i przyszłych pokoleń.
Rodzaje działalności Gospodarki Przestrzennej
Rodzaje działalności gospodarki przestrzennej wynikające z możliwości powstawania konfliktów spowodowanych potrzebą zwiększenia jednej z funkcji:
- Koordynacyjno - regulacyjna - administracja rządowa lub samorządowa, podejmuje decyzje przestrzenne dotyczące przeznaczenia i sposobu zagospodarowania gruntów, w oparciu o plany miejscowego zagospodarowania przestrzennego, lub przy ich braku, w oparciu o przepisy ogólne.
- Inwestycyjna - zarządzana przez podmioty gospodarcze, państwowe, samorządowe bądź prywatne, zgodnie z ich własnymi zadaniami i celami.
- Kontrolne - nadzór administracji rządowej (wojewódzkiej lub resortowej) z punktu widzenia zgodności z prawem [Kielesińska A. 2012]
Przedmioty badań Gospodarki Przestrzennej
Gospodarka przestrzenna skupia się nad badaniami takich przedmiotów jak:
1. Miasta i regiony:
- Do funkcji miast należą funkcje: handlowe, przemysłowe, budowlane, transportowe, finansowe, kulturalne i administracyjne
- Sektory-czyli klasyfikacja funkcji miast: Sektor 1: górnictwo, rolnictwo, rybołówstwo. Sektor 2: przemysł, budownictwo. Sektor 3: usługi. Sektor 4: usługi nowoczesne
- Funkcje można podzielić również na egzogeniczne (bazowe): zewnętrzne, miastotwórcze, pełnione na rzecz innych obszarów, oraz na endogeniczne (niebazowe): wewnętrzne, uzupełniające.
- Rozróżniamy regiony przyrodnicze (pod kątem: budowy geologicznej, ukształtowania powierzchni, wody i gleby, klimatu, szaty roślinnej i zwierzęcej) oraz społeczno-gospodarcze (badane pod kątem np.: regionalnego PKB, zatrudnienia, usług, potencjału naukowego, otoczenia).
- Regiony można wyodrębnić na podstawie jednego kryterium (np: gęstość zaludnienia), wielu kryteriów (np: liczba ludności miejskiej i wartości produkcji przemysłowej), według zwartości struktury, która została określona przez współzależne dziedziny działalności ludzkiej na danym terenie.
2. Przepływy i sieci:
- Między regionami i miastami zachodzą przepływy informacji, dóbr czy ludzi.
- Przepływy dóbr są możliwe, wtedy gdy zachodzą trzy warunki: istnieje regionalna komplementarność, nie istnieją możliwości pośrednie, oraz musi istnieć transportowa możliwość przemieszczania tych dóbr.
- Rodzaje przepływów: konwekcja - przenoszenie/ przemieszczanie się dóbr lub ludzi, kondukcja - przewodzenie - nie wymaga fizycznego przemieszczania się mas, oraz radiacja - promieniowanie - jako przepływ informacji.
3. Przestrzeń:
- Jest to dobro rzadkie, ilości przestrzeni nie da się powiększyć przez produkcję.
- Konsekwencje rzadkości dóbr ekonomicznych według Markowskiego:
- Przestrzeń nie może bez ograniczeń podlegać prawom rynku, ponieważ ilości nie można powiększyć przez produkcję.
- Przestrzeń to dobro użytkowe publiczne, więc powinna być użytkowana w zgodzie z wartościami społecznymi, estetycznymi czy też kulturalnymi.
- Aby zapewnić kulturalne użytkowanie przestrzeni muszą być ustanowione prawa i środki egzekwowania tych praw.
- Obowiązkowa jest międzypokoleniowa etyka przestrzenna.
4. Problemy środowiskowe i ekologiczne:
- Rozwój gospodarczy i zmiany środowiskowe powinny być traktowane jako współzależne procesy ewolucyjne.
[Domański. R, 2005, s. 21-43]
Uwarunkowania prawne Planowania Przestrzennego
Wszelkie dokumenty związane z Gospodarką przestrzenną powstają w oparciu o Ustawy takie jak np.:
- Ustawa z dn. 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
- Ustawa z dn. 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
- Ustawa z dn. 11 marca 2013 r. o samorządzie gminnym,
- Ustawa z dn. 7 lipca 1994 r. prawo budowlane.
Gospodarka przestrzenna — artykuły polecane |
Polityka społeczna — Zagospodarowanie przestrzenne — Logistyka miejska — Gospodarka nieruchomościami — Rozwój regionalny — Dane statystyczne — Bezpieczeństwo żywności — Funkcje współczesnego państwa — Rewitalizacja |
Bibliografia
- Brańka P., Hołuj A. (2013), Gospodarka przestrzenna Krakowa. Ocena stanu oraz dotychczasowych działań w zakresie planowania przestrzennego w świetle badań ankietowych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie nr.913
- Domański R. (2005), Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Kielesińska A. (2012), Aspekty i uwarunkowania prawne gospodarki przestrzennej, Zeszyty naukowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie nr.8
- Kozłowski S. (red.) (2005), Vademecum gospodarki przestrzennej, Instytut Rozwoju Miast, Kraków
- Musiał-Malagó M., Hołuj A. (2014), Znaczenie dokumentów planistycznych w zagospodarowaniu przestrzeni Krakowa, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nr 1 (925)
Autor: Justyna Bielecka