Polityka społeczna: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie TL;DR) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Polityka społeczna''' - celowa działalność państwa, podmiotów samorządowych, [[związek zawodowy|związków zawodowych]] i innych organizacji, zmierzająca do poprawy ogólnych warunków pracy i bytu szerokich warstw ludności, a także stosunków społeczno - kulturowych, które prowadzą do optymalnego zaspokojenia potrzeb społecznych i indywidualnych ludności. | |||
'''Polityka społeczna''' - celowa działalność państwa, podmiotów samorządowych, [[związek zawodowy|związków zawodowych]] i innych organizacji, zmierzająca do poprawy ogólnych warunków pracy i bytu szerokich warstw ludności, a także stosunków społeczno - kulturowych, które prowadzą do optymalnego zaspokojenia potrzeb społecznych i indywidualnych ludności. | |||
Poprzez politykę społeczną powinny być usuwane wszelkie [[nierówności społeczne]]. Wszystkie [[cele]] polityki społeczne powinny być osiągnięte w ramach [[polityka zrównoważonego rozwoju|zrównoważonego rozwoju]]. Polityka społeczna dotyczy wszystkich grup społecznych i ma prowadzić do takiej sytuacji, w której całe [[społeczeństwo]] funkcjonuje sprawnie i efektywnie. Do jej [[cel]]ów zaliczyć można zarówno ochronę socjalną, ład społeczny czy [[inwestycje]] w człowieka. | Poprzez politykę społeczną powinny być usuwane wszelkie [[nierówności społeczne]]. Wszystkie [[cele]] polityki społeczne powinny być osiągnięte w ramach [[polityka zrównoważonego rozwoju|zrównoważonego rozwoju]]. Polityka społeczna dotyczy wszystkich grup społecznych i ma prowadzić do takiej sytuacji, w której całe [[społeczeństwo]] funkcjonuje sprawnie i efektywnie. Do jej [[cel]]ów zaliczyć można zarówno ochronę socjalną, ład społeczny czy [[inwestycje]] w człowieka. | ||
Linia 28: | Linia 11: | ||
* Jan Rosner - określa politykę społeczną jako działalność państwa i organizacji społecznych w dziedzinie kształtowania warunków bytu i pracy, zmierzających do optymalnego zaspokojenia indywidualnych i społecznych potrzeb | * Jan Rosner - określa politykę społeczną jako działalność państwa i organizacji społecznych w dziedzinie kształtowania warunków bytu i pracy, zmierzających do optymalnego zaspokojenia indywidualnych i społecznych potrzeb | ||
* Stanisław Rychliński - Polityka społeczna to naukowo usystematyzowanym zbiórem wskazówek, jak usuwać a choćby łagodzić niesprawiedliwości i szkody płynące dla jednostki i społeczeństwa z ustroju pracy najemnej, oraz jak przeciwdziałać dalszemu narastaniu tych niesprawiedliwości i powstawaniu nowych szkód | * Stanisław Rychliński - Polityka społeczna to naukowo usystematyzowanym zbiórem wskazówek, jak usuwać a choćby łagodzić niesprawiedliwości i szkody płynące dla jednostki i społeczeństwa z ustroju pracy najemnej, oraz jak przeciwdziałać dalszemu narastaniu tych niesprawiedliwości i powstawaniu nowych szkód | ||
<google> | |||
<google>n</google> | |||
==Cele polityki społecznej== | ==Cele polityki społecznej== | ||
Wymienione podmioty tj. państwo, samorządy i organizacje pozarządowe mają służyć realizacji głównych celów polityki społecznej. Pierwszym z nich jest kształtowanie odpowiednich, tj. na miarę możliwości gospodarczych, warunków [[praca|pracy]] i bytu ludności. Ten podstawowy cel do tego się sprowadza, że każde współczesne państwo musi dbać o tworzenie ogólnych podstaw zapewniających społeczeństwu zaspokajanie swoich [[potrzeba|potrzeb]] poprzez pracę zarobkową, a nie pracującym już zawodowo możliwość utrzymania się z [[renta|rent]] i [[emerytura|emerytur]] lub innych świadczeń społecznych. | Wymienione podmioty tj. państwo, samorządy i organizacje pozarządowe mają służyć realizacji głównych celów polityki społecznej. Pierwszym z nich jest kształtowanie odpowiednich, tj. na miarę możliwości gospodarczych, warunków [[praca|pracy]] i bytu ludności. Ten podstawowy cel do tego się sprowadza, że każde współczesne państwo musi dbać o tworzenie ogólnych podstaw zapewniających społeczeństwu zaspokajanie swoich [[potrzeba|potrzeb]] poprzez pracę zarobkową, a nie pracującym już zawodowo możliwość utrzymania się z [[renta|rent]] i [[emerytura|emerytur]] lub innych świadczeń społecznych. | ||
Drugi cel to kształtowanie prorozwojowych struktur społecznych, oznacza między innymi dążenie poszczególnych podmiotów do kształtowania struktury rodziny zapewniającej zastępowalność pokoleń, odpowiedniej struktury wykształcenia ludności i struktury zawodowej, niezbędnych dla realizacji bieżących i strategicznych zadań rozwojowych. | Drugi cel to kształtowanie prorozwojowych struktur społecznych, oznacza między innymi dążenie poszczególnych podmiotów do kształtowania struktury rodziny zapewniającej zastępowalność pokoleń, odpowiedniej struktury wykształcenia ludności i struktury zawodowej, niezbędnych dla realizacji bieżących i strategicznych zadań rozwojowych. | ||
Inaczej mówiąc, chodzi tu przede wszystkim o kształtowanie [[kapitał ludzki|kapitału ludzkiego]] zdolnego do realizacji zadań rozwojowych w warunkach konkurencji na rynkach krajowych i międzynarodowych. Odpowiednie [[warunki pracy]] kreacji [[kapitał]]u ludzkiego oraz jego przygotowanie do pracy, są niezbędnym elementem rozwoju społecznego. Jest to cel trudny do realizacji, ponieważ łączą się tu indywidualne [[potrzeby]], dążenia i aspiracje z potrzebą społeczną wyrażającą się w konieczności posiadania sprawnego kapitału ludzkiego, który wykorzysta z sukcesem inne rodzaje kapitałów dla rozwoju społeczno- gospodarczego. | Inaczej mówiąc, chodzi tu przede wszystkim o kształtowanie [[kapitał ludzki|kapitału ludzkiego]] zdolnego do realizacji zadań rozwojowych w warunkach konkurencji na rynkach krajowych i międzynarodowych. Odpowiednie [[warunki pracy]] kreacji [[kapitał]]u ludzkiego oraz jego przygotowanie do pracy, są niezbędnym elementem rozwoju społecznego. Jest to cel trudny do realizacji, ponieważ łączą się tu indywidualne [[potrzeby]], dążenia i aspiracje z potrzebą społeczną wyrażającą się w konieczności posiadania sprawnego kapitału ludzkiego, który wykorzysta z sukcesem inne rodzaje kapitałów dla rozwoju społeczno - gospodarczego. | ||
==Instrumenty polityki społecznej== | ==Instrumenty polityki społecznej== | ||
Instrumenty polityki społecznej to wszystkie narzędzia oraz środki które wpływają na zachowania ludzi do których adresuje ona swoje programy, jak i tych, którzy są wykonawcami lub kreują środowisko społeczne w którym programy są realizowane (Barbara Rysz-Kowalczyk i in. 2002, s. 125) | Instrumenty polityki społecznej to wszystkie narzędzia oraz środki które wpływają na zachowania ludzi do których adresuje ona swoje programy, jak i tych, którzy są wykonawcami lub kreują środowisko społeczne w którym programy są realizowane (Barbara Rysz-Kowalczyk i in. 2002, s. 125) | ||
Typologia instrumentów polityki społecznej nawiązuje do zasobów jaka dysponują różne podmioty polityki społecznej. Wśród instrumentów polityki społecznej możemy wyróżnić (G. Firlit-Fesnak i in. 2017, s. 85): | Typologia instrumentów polityki społecznej nawiązuje do zasobów jaka dysponują różne podmioty polityki społecznej. Wśród instrumentów polityki społecznej możemy wyróżnić (G. Firlit-Fesnak i in. 2017, s. 85): | ||
* instrumenty ekonomiczne do których możemy zaliczyć politykę konsumpcyjną poprzez ustalanie: | * instrumenty ekonomiczne do których możemy zaliczyć politykę konsumpcyjną poprzez ustalanie: | ||
::- dostępu do pracy zarobkowej | ::- dostępu do pracy zarobkowej | ||
::- zasad wynagradzania za pracę | ::- zasad wynagradzania za pracę | ||
Linia 51: | Linia 36: | ||
::- warunków dostępu obywateli do własnego majątku (produkcyjnego lub konsumpcyjnego): w szczególnych przypadkach wykluczenie posiadania na [[własność]] zasobów pewnego typu (zabytki) | ::- warunków dostępu obywateli do własnego majątku (produkcyjnego lub konsumpcyjnego): w szczególnych przypadkach wykluczenie posiadania na [[własność]] zasobów pewnego typu (zabytki) | ||
::- praw właścicieli zasobów poprzez poszerzanie lub ograniczanie definicji uprawnień właścicielskich | ::- praw właścicieli zasobów poprzez poszerzanie lub ograniczanie definicji uprawnień właścicielskich | ||
::- ochrony wszelkich form własności | ::- ochrony wszelkich form własności - prywatnej, indywidualnej, grupowej, społecznej, | ||
* do instrumentów prawnych zaliczamy: | * do instrumentów prawnych zaliczamy: | ||
::- spisane w dokumentach międzynarodowych, Konstytucji RP, i realizowane w aktach prawnych prawa i wolności obywatelskie (prawa negatywne polegające na nieangażowaniu się państwa) oraz prawa socjalne (prawa pozytywne wymagające udziału państwa) | ::- spisane w dokumentach międzynarodowych, Konstytucji RP, i realizowane w aktach prawnych prawa i wolności obywatelskie (prawa negatywne polegające na nieangażowaniu się państwa) oraz prawa socjalne (prawa pozytywne wymagające udziału państwa) | ||
Linia 66: | Linia 51: | ||
==Modele polityki społecznej== | ==Modele polityki społecznej== | ||
Mając na uwadze zasięg oddziaływania politycznego na uwarunkowania polityki społecznej wyodrębniamy cztery [[modele]] (J. Orczyk, 2008, s. 61) | Mając na uwadze zasięg oddziaływania politycznego na uwarunkowania polityki społecznej wyodrębniamy cztery [[modele]] (J. Orczyk, 2008, s. 61) | ||
* interwencję doraźną | * interwencję doraźną - podstawą tego modelu jest [[kategoria]] luk społecznych. Celem tego modelu jest usunięcie lub zmniejszenie znaczenia negatywnych zjawisk i obniżanie napięć społecznych | ||
* antycypacji | * antycypacji - opiera się na wcześniejszym przewidywaniu i uprzedzaniu zjawisk negatywnych, niekorzystnych i grożących stratami majątkowymi lub zdrowotnymi | ||
* dystrybucji | * dystrybucji - [[Konsumpcja]] społeczna jest fundamentem modelu dystrybucji. Wypełnienie tego modelu sprowadza się do określenia instytucjonalnych ram podziału i wyznaczenie odpowiedniej metody konsumpcji | ||
* intergracji - obejmuje wszelkie procesy integracyjne odnoszące się do różnych wartości i przejawów życia społecznego | * intergracji - obejmuje wszelkie procesy integracyjne odnoszące się do różnych wartości i przejawów życia społecznego | ||
Linia 74: | Linia 59: | ||
Zasadniczym nurtem polityki społecznej powinny stać się kwestie społeczne, czyli zjawiska i okoliczności, które tworzą stan napięcia społecznego, zagrażającego szerszym zbiorowością i powodującego deformacje w całym rozwoju społecznym. Kwestie społeczne wynikają z niedostosowania organizacji życia zbiorowego do specyficznych potrzeb społecznych i indywidualnych członków tych zbiorowości. | Zasadniczym nurtem polityki społecznej powinny stać się kwestie społeczne, czyli zjawiska i okoliczności, które tworzą stan napięcia społecznego, zagrażającego szerszym zbiorowością i powodującego deformacje w całym rozwoju społecznym. Kwestie społeczne wynikają z niedostosowania organizacji życia zbiorowego do specyficznych potrzeb społecznych i indywidualnych członków tych zbiorowości. | ||
W skali uniwersalnej zasadnicze kwestie społeczeństwa współczesnego świata to (J, Auleytner, 2012, | W skali uniwersalnej zasadnicze kwestie społeczeństwa współczesnego świata to (J, Auleytner, 2012, s. 218): | ||
* przeludnienie globu | * przeludnienie globu | ||
* problemy rodzin, dzieci i młodzieży | * problemy rodzin, dzieci i młodzieży | ||
Linia 94: | Linia 79: | ||
* polityka ochrony środowiska | * polityka ochrony środowiska | ||
* polityka prewencji i przezwyciężania zjawisk patologii społecznej | * polityka prewencji i przezwyciężania zjawisk patologii społecznej | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Ekonomia społeczna]]}} — {{i5link|a=[[Polityka gospodarcza]]}} — {{i5link|a=[[Polityka turystyczna]]}} — {{i5link|a=[[Polityka]]}} — {{i5link|a=[[Funkcje współczesnego państwa]]}} — {{i5link|a=[[Cechy gospodarki rynkowej]]}} — {{i5link|a=[[Rozwój regionalny]]}} — {{i5link|a=[[Organizacja pozarządowa]]}} — {{i5link|a=[[Paternalizm]]}} — {{i5link|a=[[Kontrola wstępna]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Auleytner J., Problemy polityki społecznej w Polsce i na świecie, Elipsa, Warszawa | <noautolinks> | ||
* Firlit-Fesnak G. Szylko-Skoczny M. (red.), ''Polityka Społeczna'', Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | * Auleytner J. (2012), ''Problemy polityki społecznej w Polsce i na świecie'', Elipsa, Warszawa | ||
* Karpowicz E., | * Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny M. (red.) (2017), ''Polityka Społeczna'', Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Kurzynowski A., ''Polityka społeczna. Globalna i lokalna'', | * Karpowicz E. (2006), ''Modele polityki społecznej. Kierunek zmian polityki społecznej w Polsce'', Informacja BSiE, Nr 1249 | ||
* Kurzynowski A., ''Polityka społeczna'', | * Kurzynowski A. (1999), ''Polityka społeczna. Globalna i lokalna'', Szkoła Główna Handlowa, Warszawa | ||
* Rajkiewicz A., ''Polityka społeczna'', Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | * Kurzynowski A. (2003), ''Polityka społeczna'', Szkoła Główna Handlowa, Warszawa | ||
* Rysz-Kowalczyk B. (red.), ''Leksykon polityki społecznej'', ASPRA-JR, Warszawa | * Rajkiewicz A. (1979), ''Polityka społeczna'', Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Spicker P. | * Rysz-Kowalczyk B. (red.) (2002), ''Leksykon polityki społecznej'', ASPRA-JR, Warszawa | ||
* Szafenberg R. Polityka społeczna | * Spicker P. (2014), ''Polityka społeczna - teoria'', Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa | ||
* Szafenberg R. (2009), ''Polityka społeczna'', Problemy polityki społecznej, Nr 12 | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Iza Wieczorek, Michał Sarota}} | {{a|Iza Wieczorek, Michał Sarota}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Polityka gospodarcza]] | ||
{{#metamaster:description|Polityka społeczna - działalność państwa i innych organizacji mająca na celu poprawę warunków życia i pracy oraz likwidację nierówności społecznych.}} |
Aktualna wersja na dzień 23:54, 4 sty 2024
Polityka społeczna - celowa działalność państwa, podmiotów samorządowych, związków zawodowych i innych organizacji, zmierzająca do poprawy ogólnych warunków pracy i bytu szerokich warstw ludności, a także stosunków społeczno - kulturowych, które prowadzą do optymalnego zaspokojenia potrzeb społecznych i indywidualnych ludności.
Poprzez politykę społeczną powinny być usuwane wszelkie nierówności społeczne. Wszystkie cele polityki społeczne powinny być osiągnięte w ramach zrównoważonego rozwoju. Polityka społeczna dotyczy wszystkich grup społecznych i ma prowadzić do takiej sytuacji, w której całe społeczeństwo funkcjonuje sprawnie i efektywnie. Do jej celów zaliczyć można zarówno ochronę socjalną, ład społeczny czy inwestycje w człowieka.
TL;DR
Polityka społeczna to celowa działalność różnych podmiotów, mająca na celu poprawę warunków pracy i bytu ludności oraz stosunków społeczno-kulturowych. Jej cele to m.in. ochrona socjalna i inwestycje w człowieka. Instrumenty polityki społecznej to narzędzia wpływające na zachowania ludzi, takie jak instrumenty ekonomiczne, prawne, informacyjne i kadrowe. Istnieją różne modele polityki społecznej, takie jak interwencja doraźna, antycypacja, dystrybucja i integracja. Kwestie społeczne, takie jak przeludnienie, bezrobocie i ubóstwo, są ważnymi elementami polityki społecznej. Polityka społeczna obejmuje wiele dyscyplin, takich jak polityka rodzinna, zatrudnienia, zdrowia, edukacji, środowiska i prewencji patologii społecznej.
Definicje polityki społecznej
- Adolf Wagner - Przez politykę społeczną rozumiemy ogólnie taką politykę państwa, która za pomocą ustawodawstwa i administracji zwalcza niedomagania w dziedzinie procesu dystrybucji.
- Adam Kurzynowski - Polityka społeczna to działalność państwa, samorządu i organizacji pozarządowych zmierzająca do kształtowania ogólnych warunków pracy i bytu ludności, prorozwojowych struktur społecznych oraz stosunków społecznych opartych na równości i sprawiedliwości społecznej, sprzyjających zaspokajaniu potrzeb społecznych na dostępnym poziomie
- Jan Rosner - określa politykę społeczną jako działalność państwa i organizacji społecznych w dziedzinie kształtowania warunków bytu i pracy, zmierzających do optymalnego zaspokojenia indywidualnych i społecznych potrzeb
- Stanisław Rychliński - Polityka społeczna to naukowo usystematyzowanym zbiórem wskazówek, jak usuwać a choćby łagodzić niesprawiedliwości i szkody płynące dla jednostki i społeczeństwa z ustroju pracy najemnej, oraz jak przeciwdziałać dalszemu narastaniu tych niesprawiedliwości i powstawaniu nowych szkód
Cele polityki społecznej
Wymienione podmioty tj. państwo, samorządy i organizacje pozarządowe mają służyć realizacji głównych celów polityki społecznej. Pierwszym z nich jest kształtowanie odpowiednich, tj. na miarę możliwości gospodarczych, warunków pracy i bytu ludności. Ten podstawowy cel do tego się sprowadza, że każde współczesne państwo musi dbać o tworzenie ogólnych podstaw zapewniających społeczeństwu zaspokajanie swoich potrzeb poprzez pracę zarobkową, a nie pracującym już zawodowo możliwość utrzymania się z rent i emerytur lub innych świadczeń społecznych.
Drugi cel to kształtowanie prorozwojowych struktur społecznych, oznacza między innymi dążenie poszczególnych podmiotów do kształtowania struktury rodziny zapewniającej zastępowalność pokoleń, odpowiedniej struktury wykształcenia ludności i struktury zawodowej, niezbędnych dla realizacji bieżących i strategicznych zadań rozwojowych.
Inaczej mówiąc, chodzi tu przede wszystkim o kształtowanie kapitału ludzkiego zdolnego do realizacji zadań rozwojowych w warunkach konkurencji na rynkach krajowych i międzynarodowych. Odpowiednie warunki pracy kreacji kapitału ludzkiego oraz jego przygotowanie do pracy, są niezbędnym elementem rozwoju społecznego. Jest to cel trudny do realizacji, ponieważ łączą się tu indywidualne potrzeby, dążenia i aspiracje z potrzebą społeczną wyrażającą się w konieczności posiadania sprawnego kapitału ludzkiego, który wykorzysta z sukcesem inne rodzaje kapitałów dla rozwoju społeczno - gospodarczego.
Instrumenty polityki społecznej
Instrumenty polityki społecznej to wszystkie narzędzia oraz środki które wpływają na zachowania ludzi do których adresuje ona swoje programy, jak i tych, którzy są wykonawcami lub kreują środowisko społeczne w którym programy są realizowane (Barbara Rysz-Kowalczyk i in. 2002, s. 125)
Typologia instrumentów polityki społecznej nawiązuje do zasobów jaka dysponują różne podmioty polityki społecznej. Wśród instrumentów polityki społecznej możemy wyróżnić (G. Firlit-Fesnak i in. 2017, s. 85):
- instrumenty ekonomiczne do których możemy zaliczyć politykę konsumpcyjną poprzez ustalanie:
- - dostępu do pracy zarobkowej
- - zasad wynagradzania za pracę
- - zasad opodatkowania dochodów
- - polityki cen
- - ochrony konsumenta kupującego towary na rynku
- - uprawnień do świadczeń społecznych, pieniężnych, usługowych, zakładowych i rzeczowych
- - przepisów regulujących udzielanie kredytów
- Do instrumentów ekonomicznych zaliczamy również formowanie stosunków własnościowych poprzez regulowanie:
- - warunków dostępu obywateli do własnego majątku (produkcyjnego lub konsumpcyjnego): w szczególnych przypadkach wykluczenie posiadania na własność zasobów pewnego typu (zabytki)
- - praw właścicieli zasobów poprzez poszerzanie lub ograniczanie definicji uprawnień właścicielskich
- - ochrony wszelkich form własności - prywatnej, indywidualnej, grupowej, społecznej,
- do instrumentów prawnych zaliczamy:
- - spisane w dokumentach międzynarodowych, Konstytucji RP, i realizowane w aktach prawnych prawa i wolności obywatelskie (prawa negatywne polegające na nieangażowaniu się państwa) oraz prawa socjalne (prawa pozytywne wymagające udziału państwa)
- - regulacje prawne mające wpływ na różnorakie dziedziny życia, zwłaszcza zachowania ludzi jako podwładnych i przełożonych (prawo pracy) oraz członków rodzin (prawo rodzinne)
- wśród instrumentów informacyjnych wyróżniamy:
- - informacje przekazywane za pomocą systemu szkolnego, regulowanie prawnie, będące pod kontrolą ministerstwa edukacji
- - informacje przekazywane za pomocą środków masowego przekazu, transmitowane w przestrzeń, dostępne są dla wszystkich
- - pośrednictwo indywidualne skierowane do osób mające szczególne potrzeby (np. praca socjalna)
- instrumenty kadrowe możemy inaczej opisać jako zasoby ludzkie. Liczba, jakość usług oferowanych przez ludzi, ich motywy i postawy mają duży wpływ na powodzenie polityki społecznej. Wartość kapitału ludzkiego coraz bardziej uznawana przez współczesną ekonomię. Możemy tu wymienić zwłaszcza osoby które:
- - decydują o kierunku polityki społecznej czyli, politycy, samorządowcy
- - decydują, którzy świadczą profesjonalne usługi dla konkretnych ludzi, tak zwane służby społeczne
- - są dopełnieniem kadr profesjonalnych są wolontariusze, którzy poświęcają swój czas i energię dla osobistego zadowolenia i uznania otoczenia
Modele polityki społecznej
Mając na uwadze zasięg oddziaływania politycznego na uwarunkowania polityki społecznej wyodrębniamy cztery modele (J. Orczyk, 2008, s. 61)
- interwencję doraźną - podstawą tego modelu jest kategoria luk społecznych. Celem tego modelu jest usunięcie lub zmniejszenie znaczenia negatywnych zjawisk i obniżanie napięć społecznych
- antycypacji - opiera się na wcześniejszym przewidywaniu i uprzedzaniu zjawisk negatywnych, niekorzystnych i grożących stratami majątkowymi lub zdrowotnymi
- dystrybucji - Konsumpcja społeczna jest fundamentem modelu dystrybucji. Wypełnienie tego modelu sprowadza się do określenia instytucjonalnych ram podziału i wyznaczenie odpowiedniej metody konsumpcji
- intergracji - obejmuje wszelkie procesy integracyjne odnoszące się do różnych wartości i przejawów życia społecznego
Kwestie społeczne
Zasadniczym nurtem polityki społecznej powinny stać się kwestie społeczne, czyli zjawiska i okoliczności, które tworzą stan napięcia społecznego, zagrażającego szerszym zbiorowością i powodującego deformacje w całym rozwoju społecznym. Kwestie społeczne wynikają z niedostosowania organizacji życia zbiorowego do specyficznych potrzeb społecznych i indywidualnych członków tych zbiorowości.
W skali uniwersalnej zasadnicze kwestie społeczeństwa współczesnego świata to (J, Auleytner, 2012, s. 218):
- przeludnienie globu
- problemy rodzin, dzieci i młodzieży
- postępujące bezrobocie
- brak dostępu do opieki zdrowotnej
- brak dostępu do podstawowej edukacji
- degradacja środowiska naturalnego
- ubóstwo i głód
- narastanie dysproporcji rozwojowych
Polityka społeczna jako zbiór dyscyplin
Polityka społeczna często bywa przedstawiana jako zbiór dyscyplin - polityk szczegółowych:
- polityka ludności i polityka rodzinna
- polityka zatrudnienia
- polityka mieszkaniowa
- polityka ochrony zdrowia
- polityka zabezpieczenia społecznego i polityka opieki społecznej
- polityka edukacyjna i polityka kulturowa
- polityka ochrony środowiska
- polityka prewencji i przezwyciężania zjawisk patologii społecznej
Polityka społeczna — artykuły polecane |
Ekonomia społeczna — Polityka gospodarcza — Polityka turystyczna — Polityka — Funkcje współczesnego państwa — Cechy gospodarki rynkowej — Rozwój regionalny — Organizacja pozarządowa — Paternalizm — Kontrola wstępna |
Bibliografia
- Auleytner J. (2012), Problemy polityki społecznej w Polsce i na świecie, Elipsa, Warszawa
- Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny M. (red.) (2017), Polityka Społeczna, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Karpowicz E. (2006), Modele polityki społecznej. Kierunek zmian polityki społecznej w Polsce, Informacja BSiE, Nr 1249
- Kurzynowski A. (1999), Polityka społeczna. Globalna i lokalna, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa
- Kurzynowski A. (2003), Polityka społeczna, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa
- Rajkiewicz A. (1979), Polityka społeczna, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Rysz-Kowalczyk B. (red.) (2002), Leksykon polityki społecznej, ASPRA-JR, Warszawa
- Spicker P. (2014), Polityka społeczna - teoria, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa
- Szafenberg R. (2009), Polityka społeczna, Problemy polityki społecznej, Nr 12
Autor: Iza Wieczorek, Michał Sarota