Turystyka morska: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox5 upgrade) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 16: | Linia 16: | ||
* miejsce pochodzenia turysty (turystyka morska krajowa i zagraniczna) | * miejsce pochodzenia turysty (turystyka morska krajowa i zagraniczna) | ||
* sposób uprawiania (turystyka morska kwalifikowana i niekwalifikowana; zorganizowana i niezorganizowana) | * sposób uprawiania (turystyka morska kwalifikowana i niekwalifikowana; zorganizowana i niezorganizowana) | ||
==Formy== | ==Formy== | ||
Linia 26: | Linia 25: | ||
* kajakarstwo, | * kajakarstwo, | ||
* turystyka podwodna. | * turystyka podwodna. | ||
<google>n</google> | |||
==Determinanty rozwoju turystyki morskiej w Europie== | ==Determinanty rozwoju turystyki morskiej w Europie== | ||
Linia 54: | Linia 55: | ||
* Dębski M. (2015), ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XVI-4-2.pdf Zarządzanie w regionie turystycznym]'', Przedsiębiorczość i zarządzanie, nr 4 | * Dębski M. (2015), ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XVI-4-2.pdf Zarządzanie w regionie turystycznym]'', Przedsiębiorczość i zarządzanie, nr 4 | ||
* Gaworecki W. (2010), ''Turystyka'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | * Gaworecki W. (2010), ''Turystyka'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Kaprowski W.(2004) | * Kaprowski W. (2004), ''Geografia turystyczna'', Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa | ||
* Urbanyi-Popiołek I.(2013) ''Kierunki rozwoju turystyki morskiej na morzu bałtyckim'', | * Urbanyi-Popiołek I. (2013), ''Kierunki rozwoju turystyki morskiej na morzu bałtyckim'', Studia i Materiały Instytutu Transportu i Handlu Morskiego, nr 10 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 00:15, 22 gru 2023
Turystyka morska to trwałe zjawisko społeczno-ekonomiczne, które obejmuje:
- podróże oraz wypoczynek turystów krajowych i zagranicznych statkami, promami i jachtami, przewozy turystyczne żeglugi przybrzeżnej,
- rejsy żeglarskie morskie i przybrzeżne turystów krajowych.
- Turystyka morska jest to rodzaj turystyki obejmujący wycieczki pełnomorskie, żeglugę przybrzeżną, żeglarstwo, kajakarstwo oraz turystykę podwodną.
- Turystyka morska to wszelkie przejawy ruchliwości turystycznej znajdującej swój wyraz w wycieczkach morskich na statkach wycieczkowych, specjalnie do tego celu przeznaczonych, lub na statkach liniowych, oferujących wycieczki w sezonach martwych, w uprawianiu żeglarstwa morskiego, traktowanego nie jako wyczyn sportowy, lecz forma spędzania czasu oraz w korzystaniu z wycieczek statkami żeglugi przybrzeżnej.
TL;DR
Artykuł omawia turystykę morską, która obejmuje podróże statkami, promami, jachtami oraz żeglugę przybrzeżną. Opisane są różne formy turystyki morskiej, takie jak wycieczki pełnomorskie, żeglarstwo, kajakarstwo i turystyka podwodna. Artykuł przedstawia również determinanty rozwoju turystyki morskiej, takie jak wzrost zamożności społeczeństwa, motywacje turystów oraz czynniki polityczne. Omówione są również charakterystyki różnych rodzajów rejsów morskich oraz korzyści wynikające z rozwoju turystyki morskiej.
Rodzaje
Kryteria podziału turystyki morskiej:
- czas trwania (turystyka krótkookresowa i długookresowa)
- odległość celów podróży (podróże morskie bliskie i dalekie)
- miejsce pochodzenia turysty (turystyka morska krajowa i zagraniczna)
- sposób uprawiania (turystyka morska kwalifikowana i niekwalifikowana; zorganizowana i niezorganizowana)
Formy
Formy turystyki morskiej:
- wycieczki pełnomorskie,
- żeglarstwo morskie,
- pasażerska żegluga przybrzeżna,
- żegluga promowa,
- kajakarstwo,
- turystyka podwodna.
Determinanty rozwoju turystyki morskiej w Europie
- Zaliczany do czynników ekonomicznych wzrost zamożności społeczeństwa wpływa na popyt turystyczny m.in. na wycieczki morskie.
- W grupie czynników społeczno-psychologicznych motywacje odgrywają najważniejszą rolę w decydowaniu się na podróż morską. Należą do nich m.in. większa ilość środków transportowych, większa ilościa czasu wolnego.Turystyka morska traktowana jest jako antidotum na monotonię życia codziennego i pomaga w odstresowaniu się i odzyskaniu sił psychicznych.
- Dla czynników politycznych istotną rolę odgrywają bezpieczeństwo oraz stabilizacja sytuacji politycznej w miejscach, w których uprawiana jest turystyka morska. Między innymi dzięki zniesieniu wiz i układowi z Schengen mamy do czynienia ze swobodą podróżowania, która wynika z postępującej integracji.
- Czynniki podaży usług turystyki morskiej, które zostały wykreowane przez touroperatorów i przewoźników przy pomocy zróżnicowanych ofert, organizacji wycieczek oraz eksploatacji odpowiednich statków. Na popyt wpływa również rozwój infrastruktury turystycznej np. bazy noclegowej oraz rozwój sieci dróg lądowych.(I.Urbanyi-Popiołek 2013, s. 84)
Charakterystyka rejsów-wycieczek morskich
- rejsy lecznicze; jest to stosunkowo nowy rodzaj rejsów wycieczkowych, mający znaczne możliwości rozwoju jako forma łącząca dwa cele podróży turystycznych: wypoczynek i leczenie na morzu; zastosowanie tej formuły może przynieść korzystne wyniki dzięki wykorzystaniu w rejsie, oprócz kwalifikowanej opieki lekarskiej, również leczniczych właściwości klimatu, czystego morskiego powietrza, kąpieli słonecznych i wodnych oraz gimnastyki,
- rejsy szkolne; podróże te pozwalają na łączenie system zdobywania wiedzy z interesującą formą wycieczki morskiej, dającej możliwości obejrzenia tego, co było przedmiotem wykładu w szkole; rejsy takie są więc dopełnieniem programu szkolnego lub studiów, a także zwiększają efektywność dydaktyki,
- minirejsy międzyportowe; są one popularną i tania formą 2-4 dniowych wycieczek morskich, stanowią także reklamę turystyki morskiej,
- rejsy kombinowane; polegają na łączeniu środków transportu morskiego z innymi rodzajami transportu - lotniczego, drogowego, kolejowego; podróże w rejsach kombinowanych, odbywane na podstawie jednego biletu, są przyszłościowa formą turystyki morskiej,
- rejsy inclusive; są to częste rejsy pasażerskich statków liniowych; turystyka korzysta za wszystkich usług świadczonych na statku, w portach pośrednich są oferowane wycieczki krajoznawcze, a często nawet kilkudniowy pobyt na lądzie,
- promowe przewozy turystów; wycieczki morskie na promach pasażersko-samochodowych są dzisiaj popularna formą podróży turystycznych; mogą być realizowane zarówno na liniach promowych, jak i za pomocą nieregularnych rejsów promami; statek-prom umożliwia turyście przerwanie podróży morskiej i odbycie wycieczki na lądzie własnym samochodem lub grupowo autokarem; możliwości komunikowania się są tu znaczne i zwiększają się, gdy prom odwiedza po drodze kilka portów.
Korzyści z rozwoju turystyki morskiej
- rozwój przedsiębiorczości i gospodarki lokalnej
- wzrost ilości miejsc pracy dla lokalnych mieszkańców
- innowacyjne oferty turystyczne wpływające na wydłużenie sezonu turystycznego
- napływ turystów zagranicznych
- wzrost nakładów finansowych na inwestycje w zakresie infrastruktury portowej (M. Dębski 2015, s. 50-51)
Turystyka morska — artykuły polecane |
Transport wodny — Sport zimowy — Uzdrowisko — Ekoturystyka — Funkcje turystyki — Rodzaje usług turystycznych — Konsekwencje rozwoju turystyki — Turystyka medyczna — Ruch turystyczny |
Bibliografia
- Dębski M. (2015), Zarządzanie w regionie turystycznym, Przedsiębiorczość i zarządzanie, nr 4
- Gaworecki W. (2010), Turystyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Kaprowski W. (2004), Geografia turystyczna, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa
- Urbanyi-Popiołek I. (2013), Kierunki rozwoju turystyki morskiej na morzu bałtyckim, Studia i Materiały Instytutu Transportu i Handlu Morskiego, nr 10
Autor: Anna Bieniasz, Katarzyna Kudłacz