Syndrom Piotrusia Pana: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Czyszczenie tekstu)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Syndrom Piotrusia Pana''' w 1983 roku opisał jako pierwszy Dan Kiley, natomiast w rozważaniach psychologów idea wiecznego chłopca (''puer aeternus'') obecna jest od prac Karola Gustawa Junga. Syndrom Piotrusia Pana to lęk przed dorosłością (ma też swoją żeńską postać "wiecznej dziewczynki"). Może pojawiać się w każdym wieku, ale głównie dotyczy okresu pomiędzy 20. a 40. rokiem życia. Jest to [[potrzeba]] zabawy, poszukiwania doznań i przygód, nieumiejętność budowania trwałych związków emocjonalnych oraz ucieczka przed stabilizacją rodzinną i obowiązkiem dorosłego życia. Doskonałymi przykładami puer aeternus są dwie postacie literackie: Mały Książę z książki Antoine’a de Saint-Exupéry’ego oraz Piotruś Pan z utworu J.M. Barriego, z których to Piotruś Pan na stałe wszedł do kanonu psychologii<ref>W.Wrzesień 2010, s.48</ref> Natomiast w zarządzaniu odnosi się do sytuacji, gdy wielkość [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]] jest utrzymywana na określonym poziomie mimo że [[potencjał]] firmy oraz rynku pozwalałyby na jej dalszy [[rozwój]]. Przyczyn takich decyzji właścicieli firmy można upatrywać w kilku kwestiach.
|list1=
<ul>
<li>[[Altruizm]]</li>
<li>[[Człowiek sukcesu]]</li>
<li>[[Inteligencja emocjonalna]]</li>
<li>[[Etyka biznesu]]</li>
<li>[[Pewność siebie]]</li>
<li>[[Generacja X]]</li>
<li>[[Baby boomers]]</li>
<li>[[Frustracja]]</li>
<li>[[Kariera]]</li>
</ul>
}}
 
'''Syndrom Piotrusia Pana''' w 1983 roku opisał jako pierwszy Dan Kiley, natomiast w rozważaniach psychologów idea wiecznego chłopca (''puer aeternus'') obecna jest od prac Karola Gustawa Junga. Syndrom Piotrusia Pana to lęk przed dorosłością (ma też swoją żeńską postać „wiecznej dziewczynki"). Może pojawiać się w każdym wieku, ale głównie dotyczy okresu pomiędzy 20. a 40. rokiem życia. Jest to [[potrzeba]] zabawy, poszukiwania doznań i przygód, nieumiejętność budowania trwałych związków emocjonalnych oraz ucieczka przed stabilizacją rodzinną i obowiązkiem dorosłego życia. Doskonałymi przykładami puer aeternus są dwie postacie literackie: Mały Książę z książki Antoine’a de Saint-Exupéry’ego oraz Piotruś Pan z utworu J.M. Barriego, z których to Piotruś Pan na stałe wszedł do kanonu psychologii.<ref>W.Wrzesień 2010, s.48</ref> Natomiast w zarządzaniu odnosi się do sytuacji, gdy wielkość [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]] jest utrzymywana na określonym poziomie mimo że [[potencjał]] firmy oraz rynku pozwalałyby na jej dalszy [[rozwój]]. Przyczyn takich decyzji właścicieli firmy można upatrywać w kilku kwestiach.


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 29: Linia 14:
* Natychmiastowe nad trwałe
* Natychmiastowe nad trwałe
* [[Indywidualizm]] nad wspólnotę
* [[Indywidualizm]] nad wspólnotę
* Ignorancja nad wiedzę - zabobony, rytuały.<ref>H.Mackiewicz 2010, s.429</ref>
* Ignorancja nad wiedzę - zabobony, rytuały<ref>H.Mackiewicz 2010, s.429</ref>
<google>t</google>
 
<google>n</google>


==Syndrom a rodzina==
==Syndrom a rodzina==
Matka budzi u „Piotrusiów Panów” ambiwalentne uczucia, z jednej strony osoby cierpiące na ten syndrom podejmują nieustanne próby uwolnienia się spod jej wpływu, z drugiej strony odczuwają wówczas duże poczucie winy. Piotruś Pan czuje się odtrącony przez ojca. Choć w ukryciu marzy o jego bliskości, postanawia nie przyjmować jego miłości i aprobaty. Rzutuje to na jego problemy w stosunku do autorytetów. W sferze seksualnej odznacza się lękiem przed odrzuceniem maskowanym pod maską „macho” lub „erotomana gawędziarza”, potrzebna mu partnerka uzależniona od niego.<ref>A.Skorupa 2010, s.4</ref>
Matka budzi u "Piotrusiów Panów" ambiwalentne uczucia, z jednej strony osoby cierpiące na ten syndrom podejmują nieustanne próby uwolnienia się spod jej wpływu, z drugiej strony odczuwają wówczas duże poczucie winy. Piotruś Pan czuje się odtrącony przez ojca. Choć w ukryciu marzy o jego bliskości, postanawia nie przyjmować jego miłości i aprobaty. Rzutuje to na jego problemy w stosunku do autorytetów. W sferze seksualnej odznacza się lękiem przed odrzuceniem maskowanym pod maską "macho" lub "erotomana gawędziarza", potrzebna mu partnerka uzależniona od niego<ref>A.Skorupa 2010, s.4</ref>


==Koncepcja archetypów==
==Koncepcja archetypów==
Wieczny chłopiec jest symbolem dziecka-boga, archetypem rajskiego stanu duszy jeszcze sprzed popełnienia pierwszego grzechu. Puer aeternus ma problemy z dostosowaniem życia do swoich pragnień, ze sprostaniem wymaganiom życia społecznego. Jest to indywidualista z mocnym przekonaniem o własnej niepowtarzalności. Żyje przyszłością a nie teraźniejszością, przepełniony jest pragnieniem dokonywania czynów heroicznych. Jeżeli chodzi o sferę emocjonalną u „Piotrusiów Panów” to jest ona zablokowana. Mimo, że w dzieciństwie byli oni wrażliwymi dziećmi, w późniejszym wieku tłumią i tracą kontakt ze swoimi emocjami. Mają problemy z podjęciem życiowych decyzji, a ich [[cele]] życiowe są niejasne. W późniejszym okresie życia wcześniejsze niezdecydowanie zastępują nieustannym działaniem i aktywnością. Takie osoby desperacko pragną przyjaźni, żeby uchronić się przed samotnością, lecz ich nawiązywanie przychodzi z trudem, nie potrafią dokonać trafnej oceny „prawdziwych przyjaciół”.<ref>A,Skorupa 2010, s.2-3</ref>
Wieczny chłopiec jest symbolem dziecka-boga, archetypem rajskiego stanu duszy jeszcze sprzed popełnienia pierwszego grzechu. Puer aeternus ma problemy z dostosowaniem życia do swoich pragnień, ze sprostaniem wymaganiom życia społecznego. Jest to indywidualista z mocnym przekonaniem o własnej niepowtarzalności. Żyje przyszłością a nie teraźniejszością, przepełniony jest pragnieniem dokonywania czynów heroicznych. Jeżeli chodzi o sferę emocjonalną u "Piotrusiów Panów" to jest ona zablokowana. Mimo, że w dzieciństwie byli oni wrażliwymi dziećmi, w późniejszym wieku tłumią i tracą kontakt ze swoimi emocjami. Mają problemy z podjęciem życiowych decyzji, a ich [[cele]] życiowe są niejasne. W późniejszym okresie życia wcześniejsze niezdecydowanie zastępują nieustannym działaniem i aktywnością. Takie osoby desperacko pragną przyjaźni, żeby uchronić się przed samotnością, lecz ich nawiązywanie przychodzi z trudem, nie potrafią dokonać trafnej oceny "prawdziwych przyjaciół".<ref>A,Skorupa 2010, s.2-3</ref>


==Społeczeństwo Piotrusiów Panów==
==Społeczeństwo Piotrusiów Panów==
Według A. Skorupa "problem niedojrzałych mężczyzn i kobiet staje się niezwykle powszechny. Zdaje się, że współczesne [[społeczeństwo]] w dużej mierze składa się z wiecznych chłopców i dziewczynek. Wpływ społeczny na wytwarzanie się u jednostek syndromu jest niezwykle duży. [[Kultura masowa]], wspierana przemianami społeczno-politycznymi ostatniego wieku stała się dogodną pożywką dla niedojrzałych egoistów, podsycającą syndrom Piotrusia Pana. Kultura współczesna coraz bardziej zaczyna odbiegać od archetypu cnót rycerskich, na które składały się: umiejętność samokontroli, odwaga, siła, odpowiedzialność, [[zdolność]] do poświeceń, wierność, zdolność do utrzymania równowagi wewnętrznej. Piotruś Pan stał się nie tylko syndromem psychologicznym, ale wręcz [[Wzorzec|wzorcem]] w kulturze".<ref>A.Skorupa 2010, s.4</ref>
Według A. Skorupa "problem niedojrzałych mężczyzn i kobiet staje się niezwykle powszechny. Zdaje się, że współczesne [[społeczeństwo]] w dużej mierze składa się z wiecznych chłopców i dziewczynek. Wpływ społeczny na wytwarzanie się u jednostek syndromu jest niezwykle duży. [[Kultura masowa]], wspierana przemianami społeczno-politycznymi ostatniego wieku stała się dogodną pożywką dla niedojrzałych egoistów, podsycającą syndrom Piotrusia Pana. Kultura współczesna coraz bardziej zaczyna odbiegać od archetypu cnót rycerskich, na które składały się: umiejętność samokontroli, odwaga, siła, odpowiedzialność, [[zdolność]] do poświeceń, wierność, zdolność do utrzymania równowagi wewnętrznej. Piotruś Pan stał się nie tylko syndromem psychologicznym, ale wręcz [[Wzorzec|wzorcem]] w kulturze".<ref>A.Skorupa 2010, s.4</ref>
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Altruizm]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Człowiek sukcesu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Inteligencja emocjonalna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Etyka biznesu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Pewność siebie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Generacja X]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Baby boomers]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Frustracja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kariera]]}} }}


==Przypisy==
==Przypisy==
Linia 46: Linia 34:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Kiley D. (1993). ''Syndrom Piotrusia Pana. O nigdy nie dojrzewających mężczyznach'', Wydawnictwo Jacek Santorski, Warszawa
* Kiley D. (1993), ''Syndrom Piotrusia Pana. O nigdy nie dojrzewających mężczyznach'', Wydawnictwo Jacek Santorski, Warszawa
* Mackiewicz H. (2010). ''Przejawy manipulacji w formowaniu afektywnego komponentu postawy odbiorcy'', "Zeszyty Naukowe Polityki Europejskiej", Nr 3
* Mackiewicz H. (2010), ''Przejawy manipulacji w formowaniu afektywnego komponentu postawy odbiorcy'', Zeszyty Naukowe Polityki Europejskiej, Nr 3
* Skorupa A. (2010). ''Wieczne dziewczynki i wieczni chłopcy w wysokich górach-refleksje o Syndromie Piotrusia Pana u alpinistów'', "Człowiek wobec gór - perspektywa psychologiczna, filozoficzna i kulturoznawcza"
* Skorupa A. (2010), ''Wieczne dziewczynki i wieczni chłopcy w wysokich górach-refleksje o Syndromie Piotrusia Pana u alpinistów'', Człowiek wobec gór - perspektywa psychologiczna, filozoficzna i kulturoznawcza
* Wrzesień W. (2010). ''[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/4471/1/03_Witold_Wrzesien_Czy%20ulegajac%20nastolatyzacji%20zachowamy%20mlodosc_37-53.pdf Czy ulegając nastolatyzacji zachowamy młodość?]'', "Zalety i wady życia w rodzinie i poza rodziną", Roczniki socjologii XX
* Wrzesień W. (2010), ''Czy ulegając nastolatyzacji zachowamy młodość?'', Zalety i wady życia w rodzinie i poza rodziną, Roczniki socjologii XX
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Aleksandra Kotapka}}
{{a|Aleksandra Kotapka}}
[[Kategoria:Psychologia]]
[[Kategoria:Postawy]]


{{#metamaster:description|Syndrom Piotrusia Pana to lęk przed dorosłością i unikanie trwałych związków emocjonalnych. Często pojawia się w wieku 20-40 lat. W zarządzaniu oznacza utrzymywanie rozmiaru przedsiębiorstwa na stałym poziomie, mimo możliwości rozwoju.}}
{{#metamaster:description|Syndrom Piotrusia Pana to lęk przed dorosłością i unikanie trwałych związków emocjonalnych. Często pojawia się w wieku 20-40 lat. W zarządzaniu oznacza utrzymywanie rozmiaru przedsiębiorstwa na stałym poziomie, mimo możliwości rozwoju.}}

Aktualna wersja na dzień 22:16, 20 gru 2023

Syndrom Piotrusia Pana w 1983 roku opisał jako pierwszy Dan Kiley, natomiast w rozważaniach psychologów idea wiecznego chłopca (puer aeternus) obecna jest od prac Karola Gustawa Junga. Syndrom Piotrusia Pana to lęk przed dorosłością (ma też swoją żeńską postać "wiecznej dziewczynki"). Może pojawiać się w każdym wieku, ale głównie dotyczy okresu pomiędzy 20. a 40. rokiem życia. Jest to potrzeba zabawy, poszukiwania doznań i przygód, nieumiejętność budowania trwałych związków emocjonalnych oraz ucieczka przed stabilizacją rodzinną i obowiązkiem dorosłego życia. Doskonałymi przykładami puer aeternus są dwie postacie literackie: Mały Książę z książki Antoine’a de Saint-Exupéry’ego oraz Piotruś Pan z utworu J.M. Barriego, z których to Piotruś Pan na stałe wszedł do kanonu psychologii[1] Natomiast w zarządzaniu odnosi się do sytuacji, gdy wielkość przedsiębiorstwa jest utrzymywana na określonym poziomie mimo że potencjał firmy oraz rynku pozwalałyby na jej dalszy rozwój. Przyczyn takich decyzji właścicieli firmy można upatrywać w kilku kwestiach.

TL;DR

Syndrom Piotrusia Pana to lęk przed dorosłością, objawiający się potrzebą zabawy i unikaniem odpowiedzialności. Osoby z tym syndromem mają skłonności hedonistyczne, trudności w budowaniu trwałych związków emocjonalnych i problemy z autorytetami. Piotruś Pan jest symbolem wiecznego dziecka i indywidualisty, któremu trudno dostosować się do życia społecznego. Współczesne społeczeństwo często składa się z osób cierpiących na ten syndrom, a kultura masowa go wspiera.

Postawa hedonistyczna "Piotrusia Pana"

Jak podaje H.Mackiewicz, niedojrzałość Piotrusia wyraża się w skłonności do postawy hedonistycznej, przedkładającej:

Syndrom a rodzina

Matka budzi u "Piotrusiów Panów" ambiwalentne uczucia, z jednej strony osoby cierpiące na ten syndrom podejmują nieustanne próby uwolnienia się spod jej wpływu, z drugiej strony odczuwają wówczas duże poczucie winy. Piotruś Pan czuje się odtrącony przez ojca. Choć w ukryciu marzy o jego bliskości, postanawia nie przyjmować jego miłości i aprobaty. Rzutuje to na jego problemy w stosunku do autorytetów. W sferze seksualnej odznacza się lękiem przed odrzuceniem maskowanym pod maską "macho" lub "erotomana gawędziarza", potrzebna mu partnerka uzależniona od niego[3]

Koncepcja archetypów

Wieczny chłopiec jest symbolem dziecka-boga, archetypem rajskiego stanu duszy jeszcze sprzed popełnienia pierwszego grzechu. Puer aeternus ma problemy z dostosowaniem życia do swoich pragnień, ze sprostaniem wymaganiom życia społecznego. Jest to indywidualista z mocnym przekonaniem o własnej niepowtarzalności. Żyje przyszłością a nie teraźniejszością, przepełniony jest pragnieniem dokonywania czynów heroicznych. Jeżeli chodzi o sferę emocjonalną u "Piotrusiów Panów" to jest ona zablokowana. Mimo, że w dzieciństwie byli oni wrażliwymi dziećmi, w późniejszym wieku tłumią i tracą kontakt ze swoimi emocjami. Mają problemy z podjęciem życiowych decyzji, a ich cele życiowe są niejasne. W późniejszym okresie życia wcześniejsze niezdecydowanie zastępują nieustannym działaniem i aktywnością. Takie osoby desperacko pragną przyjaźni, żeby uchronić się przed samotnością, lecz ich nawiązywanie przychodzi z trudem, nie potrafią dokonać trafnej oceny "prawdziwych przyjaciół".[4]

Społeczeństwo Piotrusiów Panów

Według A. Skorupa "problem niedojrzałych mężczyzn i kobiet staje się niezwykle powszechny. Zdaje się, że współczesne społeczeństwo w dużej mierze składa się z wiecznych chłopców i dziewczynek. Wpływ społeczny na wytwarzanie się u jednostek syndromu jest niezwykle duży. Kultura masowa, wspierana przemianami społeczno-politycznymi ostatniego wieku stała się dogodną pożywką dla niedojrzałych egoistów, podsycającą syndrom Piotrusia Pana. Kultura współczesna coraz bardziej zaczyna odbiegać od archetypu cnót rycerskich, na które składały się: umiejętność samokontroli, odwaga, siła, odpowiedzialność, zdolność do poświeceń, wierność, zdolność do utrzymania równowagi wewnętrznej. Piotruś Pan stał się nie tylko syndromem psychologicznym, ale wręcz wzorcem w kulturze".[5]


Syndrom Piotrusia Panaartykuły polecane
AltruizmCzłowiek sukcesuInteligencja emocjonalnaEtyka biznesuPewność siebieGeneracja XBaby boomersFrustracjaKariera

Przypisy

  1. W.Wrzesień 2010, s.48
  2. H.Mackiewicz 2010, s.429
  3. A.Skorupa 2010, s.4
  4. A,Skorupa 2010, s.2-3
  5. A.Skorupa 2010, s.4

Bibliografia

  • Kiley D. (1993), Syndrom Piotrusia Pana. O nigdy nie dojrzewających mężczyznach, Wydawnictwo Jacek Santorski, Warszawa
  • Mackiewicz H. (2010), Przejawy manipulacji w formowaniu afektywnego komponentu postawy odbiorcy, Zeszyty Naukowe Polityki Europejskiej, Nr 3
  • Skorupa A. (2010), Wieczne dziewczynki i wieczni chłopcy w wysokich górach-refleksje o Syndromie Piotrusia Pana u alpinistów, Człowiek wobec gór - perspektywa psychologiczna, filozoficzna i kulturoznawcza
  • Wrzesień W. (2010), Czy ulegając nastolatyzacji zachowamy młodość?, Zalety i wady życia w rodzinie i poza rodziną, Roczniki socjologii XX


Autor: Aleksandra Kotapka