Rekreacja: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Rekreacja''' fizyczna jako termin oraz społeczne zjawisko, jest powszechnie znana | |||
i rozumiana. Zazwyczaj definiuje się ja jako wszelkie działania, które podejmowane są w wolnym czasie związane z usuwaniem skutków zmęczenia regeneracją sił, restytucją organizmu przez możliwość racjonalnego gospodarowania nagromadzonym potencjałem fizycznych, twórczych oraz psychicznych sił. | |||
==TL;DR== | |||
Artykuł omawia pojęcie rekreacji fizycznej jako działania podejmowane w czasie wolnym w celu regeneracji sił i odpoczynku. Przedstawione są różne formy i funkcje rekreacji, a także jej znaczenie dla zdrowia i jakości życia jednostki. Omówione są również bariery uczestnictwa w rekreacji ruchowej. | |||
==Geneza== | ==Geneza== | ||
Linia 24: | Linia 10: | ||
==Zajęcia== | ==Zajęcia== | ||
Rekreacją według T. Wolańskiej "są różnego rodzaju zajęcia podejmowane w wolnym czasie, dobrowolnie, dla przyjemności, autoekspresji, formowanie własnej osobowości, odnowy i pomnażania sił psychofizycznych. Nie rodzaj zajęć decyduje o tym czy jest to aktywność rekreacyjna, ale kontekst psychospołeczny, a więc czy są to zajęcia dobrowolne sprawiające przyjemność i czy spełniają oczekiwania i zainteresowania oraz jakie są motywy podejmowania danej czynności i czy wpływają na osobowość w sposób pozytywny i rozwijający" | Rekreacją według T. Wolańskiej "są różnego rodzaju zajęcia podejmowane w wolnym czasie, dobrowolnie, dla przyjemności, autoekspresji, formowanie własnej osobowości, odnowy i pomnażania sił psychofizycznych. Nie rodzaj zajęć decyduje o tym czy jest to aktywność rekreacyjna, ale kontekst psychospołeczny, a więc czy są to zajęcia dobrowolne sprawiające przyjemność i czy spełniają oczekiwania i zainteresowania oraz jakie są motywy podejmowania danej czynności i czy wpływają na osobowość w sposób pozytywny i rozwijający" | ||
==Zachowania== | ==Zachowania== | ||
Z rekreacją identyfikowane są różne formy zachowań, które podejmowane są poza obowiązkami zawodowymi, społecznymi i domowymi dla odpoczynku samodoskonalenia | Z rekreacją identyfikowane są różne formy zachowań, które podejmowane są poza obowiązkami zawodowymi, społecznymi i domowymi dla odpoczynku samodoskonalenia | ||
i rozrywki są to zajęcia o hobbystycznej treści sportowej, ruchowej, rozrywkowej lub turystycznej, którym człowiek oddaje się z przyjemnością i chęcią, w wolnym czasie, dla rozwoju własnej osobowości, odpoczynku i przyjemności. | i rozrywki są to zajęcia o hobbystycznej treści sportowej, ruchowej, rozrywkowej lub turystycznej, którym człowiek oddaje się z przyjemnością i chęcią, w wolnym czasie, dla rozwoju własnej osobowości, odpoczynku i przyjemności. | ||
J. Tatarczuka stwierdza iż, fizyczna rekreacja jest odmianą rekreacji, gdzie przeważa pierwiastek ruchowej aktywności. W jej skład zaliczamy uprawianie różnych dyscyplin sportu zabaw, ruchowych gier, jest to czynny odpoczynek oraz ćwiczenia dla podniesienia fizycznej sprawności. Cechą charakterystyczną fizycznej rekreacji jest jej [[motywacja]]. W rozumieniu potocznym rekreacja jest podejmowaną działalnością poza zawodowymi, domowymi i społecznymi obowiązkami dla doskonalenia się rozrywki i odpoczynku. Pozwala ona na racjonalne i pożyteczne [[organizowanie]] wolnego czasu. Fizyczna rekreacja to [[obowiązek]] wobec siebie i społeczeństwa. Ta forma wpływania na aktywne odtwarzanie i regulowanie fizycznych sił oraz dodatnio oddziaływuje na zaniedbywane w pracy i w życiu codziennym sfery: kontakty międzyludzkie, uspołecznienie, współ[[działanie]] oraz wpływa na uczuciową i emocjonalną sferę. | J. Tatarczuka stwierdza iż, fizyczna rekreacja jest odmianą rekreacji, gdzie przeważa pierwiastek ruchowej aktywności. W jej skład zaliczamy uprawianie różnych dyscyplin sportu zabaw, ruchowych gier, jest to czynny odpoczynek oraz ćwiczenia dla podniesienia fizycznej sprawności. Cechą charakterystyczną fizycznej rekreacji jest jej [[motywacja]]. W rozumieniu potocznym rekreacja jest podejmowaną działalnością poza zawodowymi, domowymi i społecznymi obowiązkami dla doskonalenia się rozrywki i odpoczynku. Pozwala ona na racjonalne i pożyteczne [[organizowanie]] wolnego czasu. Fizyczna rekreacja to [[obowiązek]] wobec siebie i społeczeństwa. Ta forma wpływania na aktywne odtwarzanie i regulowanie fizycznych sił oraz dodatnio oddziaływuje na zaniedbywane w pracy i w życiu codziennym sfery: kontakty międzyludzkie, uspołecznienie, współ[[działanie]] oraz wpływa na uczuciową i emocjonalną sferę. | ||
<google>n</google> | |||
==Funkcje== | ==Funkcje== | ||
Możemy wyróżnić następujące funkcje rekreacji: | Możemy wyróżnić następujące funkcje rekreacji: | ||
* [[Funkcja]] regeneracyjna - polega na wypoczynku regeneracji sił niezbędnych do pracy, a także odnawia siły biopsychiczne, | * [[Funkcja]] regeneracyjna - polega na wypoczynku regeneracji sił niezbędnych do pracy, a także odnawia siły biopsychiczne, | ||
* Funkcja rozrywkowa - charakteryzuje się dobrą zabawą, możliwością uczestniczenia, w różnego rodzaju typy gier i zabaw, miłym spędzaniem czasu wolnego w odpowiednim towarzystwie, | * Funkcja rozrywkowa - charakteryzuje się dobrą zabawą, możliwością uczestniczenia, w różnego rodzaju typy gier i zabaw, miłym spędzaniem czasu wolnego w odpowiednim towarzystwie, | ||
Linia 40: | Linia 28: | ||
* Funkcja integracyjna - charakteryzuje się możliwością zawierania nowych znajomości spoza kręgu domowego i zawodowego, a także zawieraniu przyjaźni z ludźmi z innych środowisk, | * Funkcja integracyjna - charakteryzuje się możliwością zawierania nowych znajomości spoza kręgu domowego i zawodowego, a także zawieraniu przyjaźni z ludźmi z innych środowisk, | ||
* Funkcja adaptacyjna - pomaga w przystosowaniu się do nowych warunkach środowiskowych np: środowiska naturalnego, społeczno kulturowego, a także pomoc w przystosowaniu do wzmożonego wysiłku fizycznego, | * Funkcja adaptacyjna - pomaga w przystosowaniu się do nowych warunkach środowiskowych np: środowiska naturalnego, społeczno kulturowego, a także pomoc w przystosowaniu do wzmożonego wysiłku fizycznego, | ||
* Funkcja stymulatywna - przejawia się wspomaganiem i pobudzaniem rozwoju psychicznego i fizycznego człowieka, | * Funkcja stymulatywna - przejawia się wspomaganiem i pobudzaniem rozwoju psychicznego i fizycznego człowieka, | ||
* Funkcja korektywna - jest to przeciwdziałanie i niwelowanie szeregu potencjalnych odchyleń w rozwoju fizycznym człowieka, | * Funkcja korektywna - jest to przeciwdziałanie i niwelowanie szeregu potencjalnych odchyleń w rozwoju fizycznym człowieka, | ||
* Funkcja emancypacyjna - polega na uwalnianiu się od szeregu narzuconych człowiekowi niepisanych norm społecznych, nakazów i zakazów, | * Funkcja emancypacyjna - polega na uwalnianiu się od szeregu narzuconych człowiekowi niepisanych norm społecznych, nakazów i zakazów, | ||
Linia 57: | Linia 45: | ||
* odmienność: w stosunku do pełnionych codziennie ról zawodowych i społecznych, | * odmienność: w stosunku do pełnionych codziennie ról zawodowych i społecznych, | ||
* bezinteresowność: która przejawia się brakiem motywów natury ekonomicznej przy podejmowaniu zachowań rekreacyjnych, | * bezinteresowność: która przejawia się brakiem motywów natury ekonomicznej przy podejmowaniu zachowań rekreacyjnych, | ||
* zabawa i rozrywka: możliwość ucieczki od codziennych problemów i przeniesienia się w rzeczywistość umowną, zabawy, gdzie obowiązują inne mniej surowe reguły i wartości. | * zabawa i rozrywka: możliwość ucieczki od codziennych problemów i przeniesienia się w rzeczywistość umowną, zabawy, gdzie obowiązują inne mniej surowe reguły i wartości. | ||
==Rodzaje i formy== | ==Rodzaje i formy== | ||
Linia 66: | Linia 54: | ||
** ćwiczenia intensywne - biegi, pływanie, [[aerobik]]. | ** ćwiczenia intensywne - biegi, pływanie, [[aerobik]]. | ||
* poziom trudności: | * poziom trudności: | ||
** łatwe -jazda na rowerze, biegi, | ** łatwe - jazda na rowerze, biegi, | ||
** średnie - siatkówka, pływanie, jazda na łyżwach, | ** średnie - siatkówka, pływanie, jazda na łyżwach, | ||
** trudne - narciarstwo, wspinaczka. | ** trudne - narciarstwo, wspinaczka. | ||
Linia 81: | Linia 69: | ||
** zespołowe. | ** zespołowe. | ||
"Sport dla wszystkich" - cechą charakterystyczną jest [[udział]] w niej osób dorosłych w wieku produkcyjnym i emerytalnym, rodzin, młodzieży. | "Sport dla wszystkich" - cechą charakterystyczną jest [[udział]] w niej osób dorosłych w wieku produkcyjnym i emerytalnym, rodzin, młodzieży".Sport dla wszystkich" - [[prawo]] każdego człowieka do sportu, do korzystania z warunków do uczestnictwa w sporcie. | ||
* dyscypliny sportu, różne formy aktywności ruchowej od spontanicznych, niezorganizowanych zabaw i gier ruchowych do zorganizowanych ćwiczeń fizycznych wykonywanych regularnie. | * dyscypliny sportu, różne formy aktywności ruchowej od spontanicznych, niezorganizowanych zabaw i gier ruchowych do zorganizowanych ćwiczeń fizycznych wykonywanych regularnie. | ||
Linia 89: | Linia 77: | ||
# Hobbystyczne-amatorska działalność wytwórcza-myślistwo, wędkarstwo, grzybobranie | # Hobbystyczne-amatorska działalność wytwórcza-myślistwo, wędkarstwo, grzybobranie | ||
# Towarzyskie-tańce, zabawy i gry towarzyskie, gra w bilard, kręgle, brydża, clubbing | # Towarzyskie-tańce, zabawy i gry towarzyskie, gra w bilard, kręgle, brydża, clubbing | ||
# Kulturalno-rozrywkowe -amatorska twórczość artystyczna, pobyt w wesołym miasteczku, parku rozrywki, parku tematycznym | # Kulturalno-rozrywkowe - amatorska twórczość artystyczna, pobyt w wesołym miasteczku, parku rozrywki, parku tematycznym | ||
# Wirtualne-interaktywne gry internetowe (tzw.Second Life), gry na konsolę Play Station, gry komputerowe | # Wirtualne-interaktywne gry internetowe (tzw.Second Life), gry na konsolę Play Station, gry komputerowe | ||
Linia 123: | Linia 111: | ||
* kulturowe-wynikające z tradycji biernego wypoczynku w kręgach rodzinnych lub środowiskowych, braku wzorców skłaniających do aktywności ruchowej, | * kulturowe-wynikające z tradycji biernego wypoczynku w kręgach rodzinnych lub środowiskowych, braku wzorców skłaniających do aktywności ruchowej, | ||
* ideologiczne-powiązane z niedocenianiem rekreacji ruchowej jako ważnego składnika kultury fizycznej, | * ideologiczne-powiązane z niedocenianiem rekreacji ruchowej jako ważnego składnika kultury fizycznej, | ||
* ekonomiczne-związane z warunkami życia, wzrostem cen sprzętu turystycznego, rekreacyjnego, sportowego. Status ekonomiczny determinuje uczestnictwo w formach rekreacji wymagających korzystania z takich urządzeń czy obiektów jak wyciągi narciarskie, pływalnie, korty. | * ekonomiczne-związane z warunkami życia, wzrostem cen sprzętu turystycznego, rekreacyjnego, sportowego. Status ekonomiczny determinuje uczestnictwo w formach rekreacji wymagających korzystania z takich urządzeń czy obiektów jak wyciągi narciarskie, pływalnie, korty. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Motywy uprawiania turystyki]]}} — {{i5link|a=[[Rozwój osobisty]]}} — {{i5link|a=[[Samokształcenie]]}} — {{i5link|a=[[Osobowość]]}} — {{i5link|a=[[Turystyka alternatywna]]}} — {{i5link|a=[[Kariera]]}} — {{i5link|a=[[Socjalizacja]]}} — {{i5link|a=[[Prokrastynacja]]}} — {{i5link|a=[[Motyw]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Demel M., Humen W.(1970) ''Wprowadzenie do rekreacji fizycznej'', Sport i Turystyka, Warszawa | <noautolinks> | ||
* Nałęcka D.(2014) | * Demel M., Humen W. (1970), ''Wprowadzenie do rekreacji fizycznej'', Sport i Turystyka, Warszawa | ||
* Siwiński W.(red.)(2001) ''Teoria i metodyka rekreacji (zagadnienia podstawowe)'', AWF, Poznań | * Nałęcka D. (2014), ''Podstawy rekreacji ruchowej'' [w:] Materiały dla potrzeb szkolenia kadr kultury fizycznej, TKKF | ||
* Tatarczuk J.(2004) '' | * Siwiński W. (red.) (2001), ''Teoria i metodyka rekreacji (zagadnienia podstawowe)'', AWF, Poznań | ||
* Toczek - Werner S.(red.)(1998) ''Podstawy rekreacji i turystyki'', AWF, Wrocław | * Tatarczuk J. (2004), ''Metodyka wychowania fizycznego'', Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra | ||
* Winiarski R.(1989) ''Wstęp do teorii rekreacji'', AWF, Kraków | * Toczek-Werner S. (red.) (1998), ''Podstawy rekreacji i turystyki'', AWF, Wrocław | ||
* Winiarski R. (red.)(2011) ''Rekreacja i czas wolny'', Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa | * Winiarski R. (1989), ''Wstęp do teorii rekreacji'', AWF, Kraków | ||
* Wolańska T.(red.)(1989) ''Rekreacja ruchowa i | * Winiarski R. (red.) (2011), ''Rekreacja i czas wolny'', Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa | ||
* Wolańska T. (red.) (1989), ''Rekreacja ruchowa i turystyka'', AWF, Warszawa | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Tomasz Mączko, Monika Murawka}} | {{a|Tomasz Mączko, Monika Murawka}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Usługi turystyczne]] | ||
{{#metamaster:description|Rekreacja fizyczna - usuwanie skutków zmęczenia i regeneracja organizmu poprzez działania podejmowane w wolnym czasie. Odkryj możliwość gospodarowania swoimi siłami.}} |
Aktualna wersja na dzień 23:16, 6 gru 2023
Rekreacja fizyczna jako termin oraz społeczne zjawisko, jest powszechnie znana i rozumiana. Zazwyczaj definiuje się ja jako wszelkie działania, które podejmowane są w wolnym czasie związane z usuwaniem skutków zmęczenia regeneracją sił, restytucją organizmu przez możliwość racjonalnego gospodarowania nagromadzonym potencjałem fizycznych, twórczych oraz psychicznych sił.
TL;DR
Artykuł omawia pojęcie rekreacji fizycznej jako działania podejmowane w czasie wolnym w celu regeneracji sił i odpoczynku. Przedstawione są różne formy i funkcje rekreacji, a także jej znaczenie dla zdrowia i jakości życia jednostki. Omówione są również bariery uczestnictwa w rekreacji ruchowej.
Geneza
Słowo rekreacja łac. " rekreat", oznacza pokrzepiać, odtwarzać odnawiać, ożywiać a także na nowo stworzyć (re + kreacja). Znaczenie słowa można także wywodzić od " rek reatio" tzn. powrót do zdrowia. Termin ten jest używany aktualnie w trzech znaczeniach: pierwsze znaczenie określa zespół zachowań, które realizowane są przez człowieka w czasie wolnym. Drugie znaczenie utożsamiane jest z procesem wypoczynku tj. regenerację sił z uzasadnieniem skutków zmęczenia. W trzecim znaczeniu rekreacja to rozwijające się zjawisko kulturowo społeczne, którego podstawą jest wykorzystanie wolnego czasu, jak i związane z nim formy zachowań ludzi.
Zajęcia
Rekreacją według T. Wolańskiej "są różnego rodzaju zajęcia podejmowane w wolnym czasie, dobrowolnie, dla przyjemności, autoekspresji, formowanie własnej osobowości, odnowy i pomnażania sił psychofizycznych. Nie rodzaj zajęć decyduje o tym czy jest to aktywność rekreacyjna, ale kontekst psychospołeczny, a więc czy są to zajęcia dobrowolne sprawiające przyjemność i czy spełniają oczekiwania i zainteresowania oraz jakie są motywy podejmowania danej czynności i czy wpływają na osobowość w sposób pozytywny i rozwijający"
Zachowania
Z rekreacją identyfikowane są różne formy zachowań, które podejmowane są poza obowiązkami zawodowymi, społecznymi i domowymi dla odpoczynku samodoskonalenia i rozrywki są to zajęcia o hobbystycznej treści sportowej, ruchowej, rozrywkowej lub turystycznej, którym człowiek oddaje się z przyjemnością i chęcią, w wolnym czasie, dla rozwoju własnej osobowości, odpoczynku i przyjemności. J. Tatarczuka stwierdza iż, fizyczna rekreacja jest odmianą rekreacji, gdzie przeważa pierwiastek ruchowej aktywności. W jej skład zaliczamy uprawianie różnych dyscyplin sportu zabaw, ruchowych gier, jest to czynny odpoczynek oraz ćwiczenia dla podniesienia fizycznej sprawności. Cechą charakterystyczną fizycznej rekreacji jest jej motywacja. W rozumieniu potocznym rekreacja jest podejmowaną działalnością poza zawodowymi, domowymi i społecznymi obowiązkami dla doskonalenia się rozrywki i odpoczynku. Pozwala ona na racjonalne i pożyteczne organizowanie wolnego czasu. Fizyczna rekreacja to obowiązek wobec siebie i społeczeństwa. Ta forma wpływania na aktywne odtwarzanie i regulowanie fizycznych sił oraz dodatnio oddziaływuje na zaniedbywane w pracy i w życiu codziennym sfery: kontakty międzyludzkie, uspołecznienie, współdziałanie oraz wpływa na uczuciową i emocjonalną sferę.
Funkcje
Możemy wyróżnić następujące funkcje rekreacji:
- Funkcja regeneracyjna - polega na wypoczynku regeneracji sił niezbędnych do pracy, a także odnawia siły biopsychiczne,
- Funkcja rozrywkowa - charakteryzuje się dobrą zabawą, możliwością uczestniczenia, w różnego rodzaju typy gier i zabaw, miłym spędzaniem czasu wolnego w odpowiednim towarzystwie,
- Funkcja rozwojowa - zalicza się do niej rozszerzanie wiedzy o świecie, otaczających zjawiskach, poznawaniu nowych miejsc i ludzi,
- Funkcja kompensacyjna - przejawia się wyrównywaniem różnego typu braków i niedociągnięć,
- Funkcja kreacyjna - jest to twórcze spełnienie się w zajęciach, formach, których realizacja jest niemożliwa w czasie wypełnionym przez obowiązki zawodowe, społeczne i rodzinne,
- Funkcja katartyczna - pozwala na odreagowanie, ucieczkę od codziennych kłopotów, obniża poziom samokontroli emocjonalnej,
- Funkcja integracyjna - charakteryzuje się możliwością zawierania nowych znajomości spoza kręgu domowego i zawodowego, a także zawieraniu przyjaźni z ludźmi z innych środowisk,
- Funkcja adaptacyjna - pomaga w przystosowaniu się do nowych warunkach środowiskowych np: środowiska naturalnego, społeczno kulturowego, a także pomoc w przystosowaniu do wzmożonego wysiłku fizycznego,
- Funkcja stymulatywna - przejawia się wspomaganiem i pobudzaniem rozwoju psychicznego i fizycznego człowieka,
- Funkcja korektywna - jest to przeciwdziałanie i niwelowanie szeregu potencjalnych odchyleń w rozwoju fizycznym człowieka,
- Funkcja emancypacyjna - polega na uwalnianiu się od szeregu narzuconych człowiekowi niepisanych norm społecznych, nakazów i zakazów,
- Funkcja ekonomiczna - pomaga dbać o kondycje psychofizyczną" obniża wydatki na ewentualne leczenie,
- Funkcja społeczno - ideologiczna - przyczynia się do kreowania odpowiednich wzorców zachowań ważnych dla jednostki,
- Funkcja lokalizacyjna - jest to umiejętność i sposób spędzania wolnego czasu, który lokalizuje jednostkę w przestrzeni,
- Funkcja zdrowotna - zapobieganie chorobom, pielęgnacja zdrowia,
- Funkcja edukacyjna - nabywanie nowych umiejętności, kształtowanie ciała i umysłu,
- Funkcja społeczna - tworzenie więzi międzyludzkich, społeczna integracja,
- Funkcja emocjonalna - dostarczanie przeżyć, emocji, mocnych wrażeń,
- Funkcja estetyczna - dbałość o urodę, wygląd zewnętrzny.
Podsumowując powyższe przemyślenia, można stwierdzić, iż istotą rekreacji są następujące cechy:
- aktywność: która dostarcza zadowolenia, radości, miłych i przyjemnych wrażeń, dzięki którym mamy możliwość odprężenia i relaksu,
- dobrowolność: dająca poczucie swobody wyboru i możliwości podejmowania działań w zgodzie z własnymi wartościami, preferencjami i zamiłowaniami,
- odmienność: w stosunku do pełnionych codziennie ról zawodowych i społecznych,
- bezinteresowność: która przejawia się brakiem motywów natury ekonomicznej przy podejmowaniu zachowań rekreacyjnych,
- zabawa i rozrywka: możliwość ucieczki od codziennych problemów i przeniesienia się w rzeczywistość umowną, zabawy, gdzie obowiązują inne mniej surowe reguły i wartości.
Rodzaje i formy
Podział form rekreacji ze względy na:
- intensywność wysiłku:
- relaksacyjne - spacery, wędkowanie, obserwacje przyrody,
- o średniej intensywności - jazda na łyżwach, żeglowanie, gimnastykowanie,
- ćwiczenia intensywne - biegi, pływanie, aerobik.
- poziom trudności:
- łatwe - jazda na rowerze, biegi,
- średnie - siatkówka, pływanie, jazda na łyżwach,
- trudne - narciarstwo, wspinaczka.
- pory roku:
- letnie,
- zimowe,
- całoroczne - fitness, kręgle itp.
- miejsce ćwiczeń:
- plenerowe,
- pod dachem,
- boiskowe,
- formy organizacyjne:
- indywidualne,
- zespołowe.
"Sport dla wszystkich" - cechą charakterystyczną jest udział w niej osób dorosłych w wieku produkcyjnym i emerytalnym, rodzin, młodzieży".Sport dla wszystkich" - prawo każdego człowieka do sportu, do korzystania z warunków do uczestnictwa w sporcie.
- dyscypliny sportu, różne formy aktywności ruchowej od spontanicznych, niezorganizowanych zabaw i gier ruchowych do zorganizowanych ćwiczeń fizycznych wykonywanych regularnie.
Ryszard Winiarski wyróżnia następujące formy rekreacji:
- Sportowe-sporty rekreacyjne, np. badminton, tenis, siatkówka, jazda konna, aerobik, golf, pływanie
- Turystyczne-turystyka aktywna, np. rowerowa, piesza, kajakowa, żeglarska, narciarska, nizinna, górska
- Hobbystyczne-amatorska działalność wytwórcza-myślistwo, wędkarstwo, grzybobranie
- Towarzyskie-tańce, zabawy i gry towarzyskie, gra w bilard, kręgle, brydża, clubbing
- Kulturalno-rozrywkowe - amatorska twórczość artystyczna, pobyt w wesołym miasteczku, parku rozrywki, parku tematycznym
- Wirtualne-interaktywne gry internetowe (tzw.Second Life), gry na konsolę Play Station, gry komputerowe
Możemy wyróżnić następujące rodzaje rekreacji:
- rekreacja ruchowa (fizyczna) - obejmuje wszelkie formy działalności rekreacyjno-fizycznej (np. zabawy sportowe). Bywa określona mianem "sportu dla wszystkich",
- rekreacja twórcza - kształtuje osobowość i wpływa na sferę emocjonalną człowieka (formy działalności: plastyczna, muzyczna, teatralna, fotograficzna),
- rekreacja kulturowo-rozrywkowa - obejmuje takie formy jak: czytelnictwo rozrywka umysłowa, gry towarzyskie, koła naukowe, itp.,
- rekreacja poprzez działalność społeczną - są to działania dobrowolne, podejmowane w czasie wolnym na rzecz innych ludzi.
Rekreacja a czas wolny
Czas wolny w szerokim ujęciu obejmuje czas po pracy i obowiązkach, a w ujęciu wąskim - ten czas po pracy i obowiązkach, który przeznaczony jest na rozrywkę, zabawę, rozwój sfer osobowości. Czas wolny w ujęciu szerokim może być przeznaczony nie tylko na rozrywkę, zabawę, czy rozwój, ale także na zupełnie inne czynności. Wąskie znaczenie czasu wolnego można natomiast utożsamić z pojęciem rekreacji.
Rekreacja w perspektywie psychologicznej
Wszelka działalność ludzka podejmowana w czasie wolnym, dobrowolnie i dla wypoczynku, rozrywki, samorozwoju, która prowadzi do poczucia wzrostu jakości życia jednostki (tzw. efektu rekreacyjnego). Wśród zmian podnoszących jakość życia, będących następstwem aktywności rekreacyjnej, należą:
- wzrost sprawności fizycznej,
- wytrwałość w samodoskonaleniu się i związana z tym radość z bycia aktywnym,
- ułatwienie dążenia do osiągania wartości społecznych, osobistych, estetycznych,
- przeciwdziałanie monotonii na rzecz wszechstronności i alternatywnych sposobów działania,
- nauka komunikowania ocen i uczuć wobec innych i siebie.
Znaczenie rekreacji ruchowej
- neutralizuje stres, psychiczne obciążenie
- zapobiega powstawaniu wielu chorób
- regeneruje siły psychiczne i fizyczne
- zwiększa zdolności adaptacyjne i siły obronne człowieka
- opóźnia procesy starzenia się
- rozwija pasje, zainteresowania, osobowość
- kształtuje ciało.
Bariery uczestnictwa w rekreacji ruchowej
- poznawcze-wynikają z braku świadomości znaczenia ruchu dla zdrowia i sprawnego funkcjonowania organizmu,
- psychologiczne-spowodowane słabo rozbudzonymi nawykami, potrzebami, brakiem lub niskim stopniem motywacji do podjęcia czynności ruchowej wśród jednostek, a także brakiem umiejętności aktywnego wykorzystania czasu wolnego, z lęku przed ośmieszeniem czy urazem,
- kulturowe-wynikające z tradycji biernego wypoczynku w kręgach rodzinnych lub środowiskowych, braku wzorców skłaniających do aktywności ruchowej,
- ideologiczne-powiązane z niedocenianiem rekreacji ruchowej jako ważnego składnika kultury fizycznej,
- ekonomiczne-związane z warunkami życia, wzrostem cen sprzętu turystycznego, rekreacyjnego, sportowego. Status ekonomiczny determinuje uczestnictwo w formach rekreacji wymagających korzystania z takich urządzeń czy obiektów jak wyciągi narciarskie, pływalnie, korty.
Rekreacja — artykuły polecane |
Motywy uprawiania turystyki — Rozwój osobisty — Samokształcenie — Osobowość — Turystyka alternatywna — Kariera — Socjalizacja — Prokrastynacja — Motyw |
Bibliografia
- Demel M., Humen W. (1970), Wprowadzenie do rekreacji fizycznej, Sport i Turystyka, Warszawa
- Nałęcka D. (2014), Podstawy rekreacji ruchowej [w:] Materiały dla potrzeb szkolenia kadr kultury fizycznej, TKKF
- Siwiński W. (red.) (2001), Teoria i metodyka rekreacji (zagadnienia podstawowe), AWF, Poznań
- Tatarczuk J. (2004), Metodyka wychowania fizycznego, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra
- Toczek-Werner S. (red.) (1998), Podstawy rekreacji i turystyki, AWF, Wrocław
- Winiarski R. (1989), Wstęp do teorii rekreacji, AWF, Kraków
- Winiarski R. (red.) (2011), Rekreacja i czas wolny, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa
- Wolańska T. (red.) (1989), Rekreacja ruchowa i turystyka, AWF, Warszawa
Autor: Tomasz Mączko, Monika Murawka