Marksizm: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (→Bibliografia) |
||
Linia 47: | Linia 47: | ||
* Obolevitch, T. (2018), ''Od Marksizmu do Idealizmu. Transformacja Recepcji Marksa w Twórczości Siemiona Franka'', "Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris", (40), 104-128 | * Obolevitch, T. (2018), ''Od Marksizmu do Idealizmu. Transformacja Recepcji Marksa w Twórczości Siemiona Franka'', "Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris", (40), 104-128 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{a|Wojciech Szabla}} | {{a|Wojciech Szabla}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Doktryny ekonomiczne]] | ||
{{#metamaster:description|Marksizm to nurt filozoficzny oparty na twórczości Marksa i Engelsa. Silnie związany z polityką i ideologią państwową, rozwijał się intensywnie na początku XX wieku.}} | {{#metamaster:description|Marksizm to nurt filozoficzny oparty na twórczości Marksa i Engelsa. Silnie związany z polityką i ideologią państwową, rozwijał się intensywnie na początku XX wieku.}} |
Wersja z 19:39, 5 lis 2023
Marksizm |
---|
Polecane artykuły |
Marksizm jest to nurt filozoficzny, bazowany na twórczości Karola Marksa oraz Fryderyka Engelsa. Poprzez powiązania Marksizmu z polityką oraz ideologią państwową, termin ten posiada wiele znaczeń. Dzięki temu, termin ten stał się światopoglądem bardzo intensywnie rozwijanym i popularyzowanym na początku XX wieku (J. Dobieszewski 2006, s. 1). Filozofia ta, jest oparta o teorię ewolucji stworzoną przez Karola Darwina, materializm, oraz francuską utopię socjalistyczną (D. Łażewska 2009, s. 19).
Pojmowanie Rzeczywistości
W Marksizmie monopol rzeczywistości posiada materia, rozumiana jako świat otaczający człowieka (przyroda), społeczeństwo wraz z jego instytucjami i produktami kultury, czyli świadomość oraz etyka. Podstawową cechą tejże materii jest jej nieprzerwalny rozwój, który jest kierowany przez prawa dialektyczne. Oznacza to, iż każde twierdzenie posiada swoje zaprzeczenie, z których powstaje synteza stanowiąca twierdzenie w kolejnym momencie rozwoju materii. Wyróżnia się trzy prawa dialektyczne, w zgodzie z teorią Karola Marksa
- Prawo przechodzenia zmian ilościowych w jakościowe
- Prawo negacji negacji
- Prawo jedności przeciwieństw (D. Łażewska 2009, s. 19-20)
Rzeczywistość społeczna
Prawa dialektyczne zostały przez marksizm wykorzystane do rzeczywistości społecznej. Według Karola Marksa społeczeństwo składało się z
- Siły wytwórczej - jest to wiedza, umiejętności oraz siła fizyczna człowieka, konieczna do tworzenia nowych technologii
- Produkcji - rozumianej jako zarządzanie procesami wytwórczymi, przepływ dóbr oraz stosunki pomiędzy podmiotami produkcyjnymi
- Nadbudowy (aspekt społeczny) - ustrój ekonomiczny
Według marksizmu rozwój społeczny napędzany jest przez konflikty. Wynikają one z niedopasowania potrzeb ludzkich, a możliwościami ich zaspokojenia. Sytuacja ta jest spowodowana określonym poziomem ilości dóbr w gospodarce oraz nieograniczonymi potrzebami. Kolejnym z konfliktów jest niedopasowanie produkcji do wiedzy, umiejętności i możliwości pracowników. Konflikt ten jest bezpośrednia przyczyną rewolucji społecznej, która ma spowodować dopasowanie produkcji do czynnika ludzkiego (D. Łażewska 2009, s. 20-21).
Teoria Człowieka
Według marksizmu człowiek jest elementem stworzonym przez przyrodę oraz uwarunkowania społeczno-historyczne. Wynika z tego, że istota ludzka jest zmienna i każdy człowiek nabywa "człowieczeństwo". Cechy poszczególnych ludzi, wynikają zatem z warunków w jakich przebywają, co sprawia, że natura ludzka posiada wymiar historyczny (D. Łażewska 2009, s. 22).
Marksizm określa pracę jako główny czynnik rozwoju człowieka. Dzięki niej, człowiek nabywa swoje człowieczeństwo i się rozwija. Praca jest rozumiana jako celowe wykorzystywanie natury, w celu zaspokojenia potrzeb bytowych (D. Łażewska 2009, s. 22).
Etyka Według Marksizmu
Marksizm za najwyższą wartość uznaje człowieka. Każda osoba powinna mieć równe szanse w samorealizacji, poprzez dostęp do edukacji, pracy oraz dóbr. Karol Marks był zwolennikiem egalitaryzmu, czyli równości pomiędzy ludźmi. Uważał on, że normy moralne nie są wieczne, a każda klasa wytworzyła swoiste zasady poprzez przynależność do określonej grupy. Takimi normami są
- Indywidualizm
- Kolektywizm
Dzięki współpracy oraz samorealizacji, ludzie nie będą się uważać za lepszych od innych oraz osiągną wyjątkowość w społeczeństwie. Warunkiem spełnienia tych zasad jest wywołanie rewolucji proletariackiej, która zniosła by wyzyskiwanie i zniewolenie człowieka, dając mu możliwość zbudowania nowoczesnego społeczeństwa ludzi wolnych i równych (D. Łażewska 2009, s. 22-23).
Bibliografia
- Dobieszewski J. (2006), Marksizm i neomarksizm, w: Filozofia współczesna, "Oficyna Wydawnicza Branta", Gawor L. (red), Stachowski Z. (Red)
- Ingo E. (2018), Pomiędzy Marksem, marksizmem i marksizmami: sposoby odczytania teorii Marksa. "Tekstoteka Filozoficzna"
- Łażewska D. (2009), Współczesne Koncepcje Filozofii i Etyki, "Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi"
- Obolevitch, T. (2018), Od Marksizmu do Idealizmu. Transformacja Recepcji Marksa w Twórczości Siemiona Franka, "Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris", (40), 104-128
Autor: Wojciech Szabla