Administracja: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''Administracja''' państwowa określana jest jako [[system]] podmiotów utworzonych i wyposażonych przez ustawę w [[kompetencje|kompetencję]] do prowadzenia organizatorskiej i kierowniczej działalności na podstawie ustaw w kierunku wewnętrznym oraz zewnętrznym, przy czym zarówno przebieg i skutki działalności zewnętrznej przypisywane są zawsze państwu. | |||
'''Administracja''' państwowa określana jest jako [[system]] podmiotów utworzonych i wyposażonych przez ustawę w [[kompetencje|kompetencję]] do prowadzenia organizatorskiej i kierowniczej działalności na podstawie ustaw w kierunku wewnętrznym oraz zewnętrznym, przy czym zarówno przebieg i skutki działalności zewnętrznej przypisywane są zawsze państwu. | |||
Powyższe określenie ukazuje administrację państwową jako splot organizacyjnych i normatywnych elementów, wielką i złożoną instytucję realizującą na podstawie ustaw pewne [[cele]] za pomocą działań. Działania te posiadają kierowniczy i organizujący charakter. Rdzeniem tej instytucji są organy administracji państwowej i powiązane z nimi zakłady państwowe. Działają one poprzez jednostki organizacyjne (różniące się pod względem stopnia rozbudowania), zwane ogólnie urzędami administracyjnymi (np. Urząd wojewódzki, Urząd Regulacji Energetyki). Instytucja ta jest częścią aparatu państwowego, a jej działalność zasadniczo polega na organizowaniu wykonania zadań państwa.<ref>Wierzbowski M. (red.) (2017). "[[Prawo administracyjne]]", Wolters Kluwer, Warszawa</ref> | Powyższe określenie ukazuje administrację państwową jako splot organizacyjnych i normatywnych elementów, wielką i złożoną instytucję realizującą na podstawie ustaw pewne [[cele]] za pomocą działań. Działania te posiadają kierowniczy i organizujący charakter. Rdzeniem tej instytucji są organy administracji państwowej i powiązane z nimi zakłady państwowe. Działają one poprzez jednostki organizacyjne (różniące się pod względem stopnia rozbudowania), zwane ogólnie urzędami administracyjnymi (np. Urząd wojewódzki, Urząd Regulacji Energetyki). Instytucja ta jest częścią aparatu państwowego, a jej działalność zasadniczo polega na organizowaniu wykonania zadań państwa.<ref>Wierzbowski M. (red.) (2017). "[[Prawo administracyjne]]", Wolters Kluwer, Warszawa</ref> | ||
Linia 29: | Linia 27: | ||
Po trzecie administracja podejmuje konkretne środki do uregulowania spraw jednostkowych i urzeczywistniania określonych przedsięwzięć. Jest to cecha stanowiąca o różnicy między administracją a ustawodawstwem, które ukierunkowane jest na wydawanie generalnych i abstrakcyjnych uregulowań.<ref>Szmulik B., Serafin S., Miaskowska-Daszkiewicz K. (2017) "Zarys prawa administracyjnego", Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa </ref> | Po trzecie administracja podejmuje konkretne środki do uregulowania spraw jednostkowych i urzeczywistniania określonych przedsięwzięć. Jest to cecha stanowiąca o różnicy między administracją a ustawodawstwem, które ukierunkowane jest na wydawanie generalnych i abstrakcyjnych uregulowań.<ref>Szmulik B., Serafin S., Miaskowska-Daszkiewicz K. (2017) "Zarys prawa administracyjnego", Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa </ref> | ||
"Szersze ilościowo ujęcie cech administracji: | "Szersze ilościowo ujęcie cech administracji: | ||
* [[działanie]] w imieniu państwa i na [[rachunek]] państwa lub innego odrębnego od państwa podmiotu władzy publicznej, któremu państwo przekazało część swojej władzy | * [[działanie]] w imieniu państwa i na [[rachunek]] państwa lub innego odrębnego od państwa podmiotu władzy publicznej, któremu państwo przekazało część swojej władzy | ||
* możność działania w formach władczych zabezpieczonych możliwością zastosowania przymusu państwowego | * możność działania w formach władczych zabezpieczonych możliwością zastosowania przymusu państwowego | ||
Linia 43: | Linia 41: | ||
==Organy administracji państwowej== | ==Organy administracji państwowej== | ||
Organy administracji państwowej ze względu na terytorialny zasięg działania można podzielić na: | Organy administracji państwowej ze względu na terytorialny zasięg działania można podzielić na: | ||
* organy naczelne, | * organy naczelne, | ||
* organy centralne, | * organy centralne, | ||
* organy terenowe. | * organy terenowe. | ||
==Organy naczelne administracji państwowej== | ==Organy naczelne administracji państwowej== | ||
Organy naczelne mają następujące cechy: | Organy naczelne mają następujące cechy: | ||
* są powoływane przez Prezydenta (bezpośrednio lub po wyborze przez Sejm), | * są powoływane przez Prezydenta (bezpośrednio lub po wyborze przez Sejm), | ||
* są organami zwierzchnimi wobec innych organów, | * są organami zwierzchnimi wobec innych organów, | ||
* ponoszą [[odpowiedzialność]] konstytucyjną i polityczną. | * ponoszą [[odpowiedzialność]] konstytucyjną i polityczną. | ||
Linia 56: | Linia 54: | ||
1. [[Prezydent]]: | 1. [[Prezydent]]: | ||
* reprezentuje państwo na zewnątrz, | * reprezentuje państwo na zewnątrz, | ||
* pełni funkcję naczelnego organu administracji państwowej, | * pełni funkcję naczelnego organu administracji państwowej, | ||
* na podstawie ustaw i w celu ich wykonania wydaje [[rozporządzenie|rozporządzenia]] i [[zarządzanie|zarządzenia]], | * na podstawie ustaw i w celu ich wykonania wydaje [[rozporządzenie|rozporządzenia]] i [[zarządzanie|zarządzenia]], | ||
* może wprowadzać stan wojenny i stan wyjątkowy, | * może wprowadzać stan wojenny i stan wyjątkowy, | ||
* ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe, | * ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe, | ||
* nadaje ordery, odznaczeni i tytułu honorowe, | * nadaje ordery, odznaczeni i tytułu honorowe, | ||
* może zwoływać i przewodniczyć Radzie Ministrów, | * może zwoływać i przewodniczyć Radzie Ministrów, | ||
* wydaje decyzje w zakresie nadawania i zwalniania z obywatelstwa, | * wydaje decyzje w zakresie nadawania i zwalniania z obywatelstwa, | ||
* stosuje [[prawo]] łaski, | * stosuje [[prawo]] łaski, | ||
* powołuje [[Prezes Rady Ministrów|Prezesa Rady Ministrów]], Radę Ministrów. | * powołuje [[Prezes Rady Ministrów|Prezesa Rady Ministrów]], Radę Ministrów. | ||
"Organem pomocniczym Prezydenta RP jest Kancelaria Prezydenta RP. Prezydent nadaje jej [[statut]] oraz powołuje i odwołuje Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej. Organem doradczym Prezydenta RP w zakresie wewnetrznego i zewnętrznego bezpieczeństwa państwa jest Rada Bezpieczeństwa Narodowego."<ref>Czyżak M. (2016). "Podstawy organizacji i funkcjonowania administracji publicznej", Wydawnictwo PRYM Bogdan Bugdalski, Warszawa</ref> | "Organem pomocniczym Prezydenta RP jest Kancelaria Prezydenta RP. Prezydent nadaje jej [[statut]] oraz powołuje i odwołuje Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej. Organem doradczym Prezydenta RP w zakresie wewnetrznego i zewnętrznego bezpieczeństwa państwa jest Rada Bezpieczeństwa Narodowego."<ref>Czyżak M. (2016). "Podstawy organizacji i funkcjonowania administracji publicznej", Wydawnictwo PRYM Bogdan Bugdalski, Warszawa</ref> | ||
Linia 70: | Linia 68: | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
2. Rada Ministrów: | 2. Rada Ministrów: | ||
* jest organem wykonawczym, | * jest organem wykonawczym, | ||
* w skład Rady wchodzą: [[Prezes Rady Ministrów]], wiceprezesi Rady Ministrów, ministrowie, przewodniczący określonych w ustawach komitetów, | * w skład Rady wchodzą: [[Prezes Rady Ministrów]], wiceprezesi Rady Ministrów, ministrowie, przewodniczący określonych w ustawach komitetów, | ||
* najważniejszym zadaniem Rady Ministrów jest prowadzenie na bieżąco polityki państwa i rządzenie państwem, | * najważniejszym zadaniem Rady Ministrów jest prowadzenie na bieżąco polityki państwa i rządzenie państwem, | ||
* prowadzi politykę wewnętrzną i zagraniczną, | * prowadzi politykę wewnętrzną i zagraniczną, | ||
* zapewnia wykonanie ustaw, | * zapewnia wykonanie ustaw, | ||
* wydaje rozporządzenia, | * wydaje rozporządzenia, | ||
* koordynuje i kontroluje prace organów administracji rządowej, | * koordynuje i kontroluje prace organów administracji rządowej, | ||
* chroni interesy [[skarb państwa|Skarbu Państwa]], | * chroni interesy [[skarb państwa|Skarbu Państwa]], | ||
* uchwala [[projekt]] [[budżet]]u państwa, | * uchwala [[projekt]] [[budżet]]u państwa, | ||
* zapewnia bezpieczeństwo wewnętrzne państwa oraz porządek publiczny, | * zapewnia bezpieczeństwo wewnętrzne państwa oraz porządek publiczny, | ||
* zapewnia bezpieczeństwo zewnętrzne państwa, | * zapewnia bezpieczeństwo zewnętrzne państwa, | ||
* sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie obronności kraju, | * sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie obronności kraju, | ||
* zawiera umowy międzynarodowe wymagające ratyfikacji oraz zatwierdza i wypowiada inne umowy międzynarodowe. | * zawiera umowy międzynarodowe wymagające ratyfikacji oraz zatwierdza i wypowiada inne umowy międzynarodowe. | ||
* jest organem równorzędnym w relacji do Prezydenta RP<ref>Kowalski J. (red.) (2013). "Administracja Publiczna i prawo administracyjne w zarysie", Polskie Wydawnictwo Prawnicze IURIS, Warszawa-Poznań</ref> | * jest organem równorzędnym w relacji do Prezydenta RP<ref>Kowalski J. (red.) (2013). "Administracja Publiczna i prawo administracyjne w zarysie", Polskie Wydawnictwo Prawnicze IURIS, Warszawa-Poznań</ref> | ||
Linia 91: | Linia 89: | ||
* jest organem jednoosobowym, w podwojnej roli - po pierwsze przewodniczącego organu kolegialnego z samodzielnymi zadaniami i kompetencjami, po drugie wystepuje jako odrębny jednoosobowy organ konstytucyjny z własnym zakresem zadań i kompetencji | * jest organem jednoosobowym, w podwojnej roli - po pierwsze przewodniczącego organu kolegialnego z samodzielnymi zadaniami i kompetencjami, po drugie wystepuje jako odrębny jednoosobowy organ konstytucyjny z własnym zakresem zadań i kompetencji | ||
* jest to organ kierowniczy administracji rządowej"<ref>Zieliński E. (2013). "[[Administracja rządowa]] i samorządowa w Polsce", Wyższa Szkoła Administracyjno-społeczna, Warszawa</ref> | * jest to organ kierowniczy administracji rządowej"<ref>Zieliński E. (2013). "[[Administracja rządowa]] i samorządowa w Polsce", Wyższa Szkoła Administracyjno-społeczna, Warszawa</ref> | ||
* reprezentuje Radę Ministrów, | * reprezentuje Radę Ministrów, | ||
* kieruje pracami Rady Ministrów, | * kieruje pracami Rady Ministrów, | ||
* wydaje rozporządzenia, | * wydaje rozporządzenia, | ||
* zapewnia wykonywanie polityki Rady Ministrów i określa sposoby jej wykonywania, | * zapewnia wykonywanie polityki Rady Ministrów i określa sposoby jej wykonywania, | ||
* koordynuje i kontroluje [[praca|pracę]] członków Rady Ministrów, | * koordynuje i kontroluje [[praca|pracę]] członków Rady Ministrów, | ||
* sprawuje [[nadzór]] nad samorządem terytorialnym w granicach i formach określonych w Konstytucji i ustawach, | * sprawuje [[nadzór]] nad samorządem terytorialnym w granicach i formach określonych w Konstytucji i ustawach, | ||
* jest zwierzchnikiem służbowym [[pracownik]]ów administracji rządowej. | * jest zwierzchnikiem służbowym [[pracownik]]ów administracji rządowej. | ||
Linia 102: | Linia 100: | ||
Do najważniejszych funkcji ministra należy: | Do najważniejszych funkcji ministra należy: | ||
* [[kierowanie]] określonymi działami administracji lub wypełnianie zadań wyznaczonych przez Prezesa Rady Ministrów, | * [[kierowanie]] określonymi działami administracji lub wypełnianie zadań wyznaczonych przez Prezesa Rady Ministrów, | ||
* wydawania rozporządzeń i zarządzeń, | * wydawania rozporządzeń i zarządzeń, | ||
* wydawanie decyzji administracyjnych, | * wydawanie decyzji administracyjnych, | ||
* kierowanie resortem, | * kierowanie resortem, | ||
* inicjowanie i opracowywanie polityki rządu w zakresie swojego działania, | * inicjowanie i opracowywanie polityki rządu w zakresie swojego działania, | ||
* kierowanie, nadzorowanie i [[kontrolowanie]] podległych organów, urzędów i jednostek organizacyjnych, | * kierowanie, nadzorowanie i [[kontrolowanie]] podległych organów, urzędów i jednostek organizacyjnych, | ||
* współdziałanie z innymi ministrami w zakresie opracowywania i realizowania polityki rządu, | * współdziałanie z innymi ministrami w zakresie opracowywania i realizowania polityki rządu, | ||
* współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami zawodowymi, [[stowarzyszenie|stowarzyszeniami]] społecznymi, | * współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami zawodowymi, [[stowarzyszenie|stowarzyszeniami]] społecznymi, | ||
* pełnienie funkcji szczególnych wynikających ze specjalnego statusu ministra w określonej sprawie. | * pełnienie funkcji szczególnych wynikających ze specjalnego statusu ministra w określonej sprawie. | ||
Linia 116: | Linia 114: | ||
Głównie organy te działają w jednakowej dziedzinie spraw publicznych.<ref>Zieliński E. (2013). "Administracja rządowa i samorządowa w Polsce", Wyższa Szkoła Administracyjno-społeczna, Warszawa</ref> | Głównie organy te działają w jednakowej dziedzinie spraw publicznych.<ref>Zieliński E. (2013). "Administracja rządowa i samorządowa w Polsce", Wyższa Szkoła Administracyjno-społeczna, Warszawa</ref> | ||
Za najbardziej typowe urzędy centralne uważa się: | Za najbardziej typowe urzędy centralne uważa się: | ||
* inspekcje, prowadzące kontrolę przestrzegania ustanowionych standardów w określonej dziedzinie działalności, | * inspekcje, prowadzące kontrolę przestrzegania ustanowionych standardów w określonej dziedzinie działalności, | ||
* urzędy regulacyjne, wydające [[licencja|licencje]] na prowadzenie różnego typu działalności i sprawdzające poprawność wykonywania warunków tych licencji, | * urzędy regulacyjne, wydające [[licencja|licencje]] na prowadzenie różnego typu działalności i sprawdzające poprawność wykonywania warunków tych licencji, | ||
* urzędy standaryzacyjne i [[certyfikat|certyfikacyjne]], | * urzędy standaryzacyjne i [[certyfikat|certyfikacyjne]], | ||
* urzędy nadzorcze nad pewnymi sferami działalności, | * urzędy nadzorcze nad pewnymi sferami działalności, | ||
* urzędy wykonujące specjalne [[zadania publiczne]], | * urzędy wykonujące specjalne [[zadania publiczne]], | ||
* urzędy świadczące [[usługi]] publiczne. | * urzędy świadczące [[usługi]] publiczne. | ||
Funkcje urzędów centralnych: | Funkcje urzędów centralnych: | ||
* współtworzenie polityki rządowej, | * współtworzenie polityki rządowej, | ||
* wydawanie aktów prawnych, | * wydawanie aktów prawnych, | ||
* rozstrzyganie konkretnych spraw w drodze aktów administracyjnych, | * rozstrzyganie konkretnych spraw w drodze aktów administracyjnych, | ||
* sprawowanie kontroli i nadzoru, | * sprawowanie kontroli i nadzoru, | ||
Linia 140: | Linia 138: | ||
Na szczeblu wojewódzkim administracją kieruje wojewoda, który: | Na szczeblu wojewódzkim administracją kieruje wojewoda, który: | ||
* jest przedstawicielem Rady Ministrów w województwie, | * jest przedstawicielem Rady Ministrów w województwie, | ||
* jest organem nadzoru nad jednostkami [[samorząd terytorialny|samorządu terytorialnego]], | * jest organem nadzoru nad jednostkami [[samorząd terytorialny|samorządu terytorialnego]], | ||
* jest reprezentantem Skarbu Państwa w zakresie określonym w odrębnych ustawach. | * jest reprezentantem Skarbu Państwa w zakresie określonym w odrębnych ustawach. | ||
==Przypisy== | |||
<references /> | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Cieślak Z. (red.) (2017). "Nauka administracji", Wolters Kluwer, Warszawa | * Cieślak Z. (red.) (2017). "Nauka administracji", Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* Czyżak M. (2016). "Podstawy organizacji i funkcjonowania administracji publicznej", Wydawnictwo PRYM Bogdan Bugdalski, Warszawa | * Czyżak M. (2016). "Podstawy organizacji i funkcjonowania administracji publicznej", Wydawnictwo PRYM Bogdan Bugdalski, Warszawa | ||
* Hausner J., " | * Hausner J., "Administracja publiczna", Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2003, 2005 | ||
* Kasiński M. (2011). | * Kasiński M. (2011). "Współczesne problemy rozwoju administracji publicznej w Polsce", "Annales. Etyka w życiu gospodarczym" vol. 14, nr 1/2011 | ||
* | * ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970780483 Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483] | ||
* Kowalski J. (red.) (2013). "Administracja Publiczna i prawo administracyjne w zarysie", Polskie Wydawnictwo Prawnicze IURIS, Warszawa-Poznań | * Kowalski J. (red.) (2013). "Administracja Publiczna i prawo administracyjne w zarysie", Polskie Wydawnictwo Prawnicze IURIS, Warszawa-Poznań | ||
* Nawojczyk M. (2015). [http://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%202_2015%20podzielone/nawojczyk.pdf "Nowoczesne formy zarządzania w administracji publicznej"], "ZN WSH | * Nawojczyk M. (2015). [http://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%202_2015%20podzielone/nawojczyk.pdf "Nowoczesne formy zarządzania w administracji publicznej"], "ZN WSH Zarządzanie" nr 2/2015 | ||
* Stahl M. (red) (2013). "Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie", Wolters Kluwer, Warszawa | * Stahl M. (red) (2013). "Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie", Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* Szmulik B., Serafin S., Miaskowska-Daszkiewicz K. (2017). "Zarys prawa administracyjnego", Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa | * Szmulik B., Serafin S., Miaskowska-Daszkiewicz K. (2017). "Zarys prawa administracyjnego", Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa | ||
* Wajgner M., "Prawo i | * Wajgner M., "Prawo i postępowanie administracyjne", Wydawnictwo REA, Warszawa 2003 | ||
* Wierzbowski M. (red.) (2017). "Prawo administracyjne", Wolters Kluwer, Warszawa | * Wierzbowski M. (red.) (2017). "Prawo administracyjne", Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* Zieliński E. (2013). "Administracja rządowa i samorządowa w Polsce", Wyższa Szkoła Administracyjno-społeczna, Warszawa | |||
* Zieliński E., "Administracja rządowa w Polsce", Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2001 | * Zieliński E., "Administracja rządowa w Polsce", Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2001 | ||
</noautolinks> | |||
< | |||
{{a|Justyna Płonka, Aleksandra Kanicka}} | {{a|Justyna Płonka, Aleksandra Kanicka}} |
Wersja z 17:44, 28 paź 2023
Administracja |
---|
Polecane artykuły |
Administracja państwowa określana jest jako system podmiotów utworzonych i wyposażonych przez ustawę w kompetencję do prowadzenia organizatorskiej i kierowniczej działalności na podstawie ustaw w kierunku wewnętrznym oraz zewnętrznym, przy czym zarówno przebieg i skutki działalności zewnętrznej przypisywane są zawsze państwu.
Powyższe określenie ukazuje administrację państwową jako splot organizacyjnych i normatywnych elementów, wielką i złożoną instytucję realizującą na podstawie ustaw pewne cele za pomocą działań. Działania te posiadają kierowniczy i organizujący charakter. Rdzeniem tej instytucji są organy administracji państwowej i powiązane z nimi zakłady państwowe. Działają one poprzez jednostki organizacyjne (różniące się pod względem stopnia rozbudowania), zwane ogólnie urzędami administracyjnymi (np. Urząd wojewódzki, Urząd Regulacji Energetyki). Instytucja ta jest częścią aparatu państwowego, a jej działalność zasadniczo polega na organizowaniu wykonania zadań państwa.[1]
TL;DR
Administracja państwowa jest systemem podmiotów z uprawnieniami do prowadzenia działalności organizatorskiej i kierowniczej na podstawie ustaw. Charakteryzuje się aktywnością, inicjatywą i działaniem na rzecz interesu publicznego. Wyróżnia się trzy typy organów administracji państwowej: naczelne (np. Prezydent, Rada Ministrów), centralne (np. inspekcje, urzędy regulacyjne) i terenowe (np. wojewoda, organy samorządu terytorialnego). Każdy z nich ma określone uprawnienia i odpowiedzialności, a ich działalność jest regulowana przez ustawy.
Cechy administracji państwowej
Wyróżniane są trzy podstawowe cechy administracji państwowej: "Po pierwsze administracja jest zjawiskiem społecznym. Zajmuje się ona sprawami wspólnoty i członkami tej wspólnoty, inaczej mówiąc ukierunkowana jest na interes publiczny. Po drugie administrację cechuje aktywność, inicjatywa, działalność ukierunkowana na przyszłość, cecha ta występuje w pełni gdy administracja wykonuje ustawy. Po trzecie administracja podejmuje konkretne środki do uregulowania spraw jednostkowych i urzeczywistniania określonych przedsięwzięć. Jest to cecha stanowiąca o różnicy między administracją a ustawodawstwem, które ukierunkowane jest na wydawanie generalnych i abstrakcyjnych uregulowań.[2]
"Szersze ilościowo ujęcie cech administracji:
- działanie w imieniu państwa i na rachunek państwa lub innego odrębnego od państwa podmiotu władzy publicznej, któremu państwo przekazało część swojej władzy
- możność działania w formach władczych zabezpieczonych możliwością zastosowania przymusu państwowego
- działanie w interesie publicznym (w imię interesu społecznego)
- polityczny charakter – cele jej działania i jego rezultaty ocenia się w kategoriach politycznych, wpływają one na kształtowanie się stosunku obywateli do podmiotów administracji
- działanie na podstawie ustaw i w granicach przez nie określonych (z tego względu w odniesieniu do administracji publicznej nie ma zastosowania zasada <co nie jest zabronione jest dozwolone>
- aktywność, zwrócenie ku przyszłości, możność podejmowania działania z własnej inicjatywy
- działanie w sposób ciągły i stabilny
- oparcie się z reguły na zawodowym personelu
- charakter monopolistyczny (administracja działając w ramach powierzonych jej kompetencji występuje jako wyłączny gospodarz w określonej kategorii spraw) i bezosobowo w ramach jej struktur działają rożne podmioty, lecz decyzje wydaje nie ktoś pełniący np. Funkcje wojewody ale organ administracji noszący tę nazwę.[3]
Organy administracji państwowej
Organy administracji państwowej ze względu na terytorialny zasięg działania można podzielić na:
- organy naczelne,
- organy centralne,
- organy terenowe.
Organy naczelne administracji państwowej
Organy naczelne mają następujące cechy:
- są powoływane przez Prezydenta (bezpośrednio lub po wyborze przez Sejm),
- są organami zwierzchnimi wobec innych organów,
- ponoszą odpowiedzialność konstytucyjną i polityczną.
Naczelne organy administracji stanowią:
1. Prezydent:
- reprezentuje państwo na zewnątrz,
- pełni funkcję naczelnego organu administracji państwowej,
- na podstawie ustaw i w celu ich wykonania wydaje rozporządzenia i zarządzenia,
- może wprowadzać stan wojenny i stan wyjątkowy,
- ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe,
- nadaje ordery, odznaczeni i tytułu honorowe,
- może zwoływać i przewodniczyć Radzie Ministrów,
- wydaje decyzje w zakresie nadawania i zwalniania z obywatelstwa,
- stosuje prawo łaski,
- powołuje Prezesa Rady Ministrów, Radę Ministrów.
"Organem pomocniczym Prezydenta RP jest Kancelaria Prezydenta RP. Prezydent nadaje jej statut oraz powołuje i odwołuje Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej. Organem doradczym Prezydenta RP w zakresie wewnetrznego i zewnętrznego bezpieczeństwa państwa jest Rada Bezpieczeństwa Narodowego."[4]
2. Rada Ministrów:
- jest organem wykonawczym,
- w skład Rady wchodzą: Prezes Rady Ministrów, wiceprezesi Rady Ministrów, ministrowie, przewodniczący określonych w ustawach komitetów,
- najważniejszym zadaniem Rady Ministrów jest prowadzenie na bieżąco polityki państwa i rządzenie państwem,
- prowadzi politykę wewnętrzną i zagraniczną,
- zapewnia wykonanie ustaw,
- wydaje rozporządzenia,
- koordynuje i kontroluje prace organów administracji rządowej,
- chroni interesy Skarbu Państwa,
- uchwala projekt budżetu państwa,
- zapewnia bezpieczeństwo wewnętrzne państwa oraz porządek publiczny,
- zapewnia bezpieczeństwo zewnętrzne państwa,
- sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie obronności kraju,
- zawiera umowy międzynarodowe wymagające ratyfikacji oraz zatwierdza i wypowiada inne umowy międzynarodowe.
- jest organem równorzędnym w relacji do Prezydenta RP[5]
3. Prezes Rady Ministrów:
- " jest konstytucyjnym, w pełni samodzielnym, centralnym organem administracji rządowej
- jest organem jednoosobowym, w podwojnej roli - po pierwsze przewodniczącego organu kolegialnego z samodzielnymi zadaniami i kompetencjami, po drugie wystepuje jako odrębny jednoosobowy organ konstytucyjny z własnym zakresem zadań i kompetencji
- jest to organ kierowniczy administracji rządowej"[6]
- reprezentuje Radę Ministrów,
- kieruje pracami Rady Ministrów,
- wydaje rozporządzenia,
- zapewnia wykonywanie polityki Rady Ministrów i określa sposoby jej wykonywania,
- koordynuje i kontroluje pracę członków Rady Ministrów,
- sprawuje nadzór nad samorządem terytorialnym w granicach i formach określonych w Konstytucji i ustawach,
- jest zwierzchnikiem służbowym pracowników administracji rządowej.
4. Ministrowie:
Do najważniejszych funkcji ministra należy:
- kierowanie określonymi działami administracji lub wypełnianie zadań wyznaczonych przez Prezesa Rady Ministrów,
- wydawania rozporządzeń i zarządzeń,
- wydawanie decyzji administracyjnych,
- kierowanie resortem,
- inicjowanie i opracowywanie polityki rządu w zakresie swojego działania,
- kierowanie, nadzorowanie i kontrolowanie podległych organów, urzędów i jednostek organizacyjnych,
- współdziałanie z innymi ministrami w zakresie opracowywania i realizowania polityki rządu,
- współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami zawodowymi, stowarzyszeniami społecznymi,
- pełnienie funkcji szczególnych wynikających ze specjalnego statusu ministra w określonej sprawie.
Organy centralne administracji państwowej
Organy centralne administracji (inaczej urzędy centralne) działają na podstawie właściwych ustaw czy statutów nadawanych przez Prezesa Rady Ministrów w drodze rozporządzenia i regulaminów organizacyjnych nadawanych przez kierownika urzędu w drodze zarządzenia. Głównie organy te działają w jednakowej dziedzinie spraw publicznych.[7] Za najbardziej typowe urzędy centralne uważa się:
- inspekcje, prowadzące kontrolę przestrzegania ustanowionych standardów w określonej dziedzinie działalności,
- urzędy regulacyjne, wydające licencje na prowadzenie różnego typu działalności i sprawdzające poprawność wykonywania warunków tych licencji,
- urzędy standaryzacyjne i certyfikacyjne,
- urzędy nadzorcze nad pewnymi sferami działalności,
- urzędy wykonujące specjalne zadania publiczne,
- urzędy świadczące usługi publiczne.
Funkcje urzędów centralnych:
- współtworzenie polityki rządowej,
- wydawanie aktów prawnych,
- rozstrzyganie konkretnych spraw w drodze aktów administracyjnych,
- sprawowanie kontroli i nadzoru,
- programowanie rozwoju dziedzin, z zakresu których urzędy centralne wyznaczają kierunki działania[8]
Organy terenowe administracji państwowej
Terenową administrację na terenie województwa sprawują:
- organy zespolone województwa (wojewoda i działający pod zwierzchnictwem wojewody kierownicy zespolonych służb, inspekcji i straży np. Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej, Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny, Komendant Wojewódzki Policji, Kurator Oświaty, Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego), wykonujący zadania i kompetencje określone w ustawach w imieniu wojewody, z ustawowego upoważnienia lub własnym, jeżeli ustawy tak stanowią,
- organy administracji niezespolonej, podporządkowane właściwemu ministrowi lub centralnemu organowi administracji rządowej, np. szefowie sztabów wojskowych, dyrektorzy izb celnych, dyrektorzy urzędów kontroli skarbowej, regionalni dyrektorzy ochrony środowiska
- organy samorządu terytorialnego, jeżeli wykonywanie zadań administracji wynika z ustawy lub z zawartego porozumienia,
- działający pod zwierzchnictwem starosty kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży np. Komendant Powiatowy Policji, wykonujący zadania i kompetencje określone w ustawach,
- organy innych samorządów, jeżeli wykonanie zadań administracji następuje na podstawie ustawy lub porozumienia.[9]
Na szczeblu wojewódzkim administracją kieruje wojewoda, który:
- jest przedstawicielem Rady Ministrów w województwie,
- jest organem nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego,
- jest reprezentantem Skarbu Państwa w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
Przypisy
- ↑ Wierzbowski M. (red.) (2017). "Prawo administracyjne", Wolters Kluwer, Warszawa
- ↑ Szmulik B., Serafin S., Miaskowska-Daszkiewicz K. (2017) "Zarys prawa administracyjnego", Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa
- ↑ Stahl M. (red) (2013). "Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie", Wolters Kluwer, Warszawa
- ↑ Czyżak M. (2016). "Podstawy organizacji i funkcjonowania administracji publicznej", Wydawnictwo PRYM Bogdan Bugdalski, Warszawa
- ↑ Kowalski J. (red.) (2013). "Administracja Publiczna i prawo administracyjne w zarysie", Polskie Wydawnictwo Prawnicze IURIS, Warszawa-Poznań
- ↑ Zieliński E. (2013). "Administracja rządowa i samorządowa w Polsce", Wyższa Szkoła Administracyjno-społeczna, Warszawa
- ↑ Zieliński E. (2013). "Administracja rządowa i samorządowa w Polsce", Wyższa Szkoła Administracyjno-społeczna, Warszawa
- ↑ Zieliński E. (2013). "Administracja rządowa i samorządowa w Polsce", Wyższa Szkoła Administracyjno-społeczna, Warszawa
- ↑ Cieślak Z. (red.) (2017). "Nauka administracji", Wolters Kluwer, Warszawa
Bibliografia
- Cieślak Z. (red.) (2017). "Nauka administracji", Wolters Kluwer, Warszawa
- Czyżak M. (2016). "Podstawy organizacji i funkcjonowania administracji publicznej", Wydawnictwo PRYM Bogdan Bugdalski, Warszawa
- Hausner J., "Administracja publiczna", Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2003, 2005
- Kasiński M. (2011). "Współczesne problemy rozwoju administracji publicznej w Polsce", "Annales. Etyka w życiu gospodarczym" vol. 14, nr 1/2011
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483
- Kowalski J. (red.) (2013). "Administracja Publiczna i prawo administracyjne w zarysie", Polskie Wydawnictwo Prawnicze IURIS, Warszawa-Poznań
- Nawojczyk M. (2015). "Nowoczesne formy zarządzania w administracji publicznej", "ZN WSH Zarządzanie" nr 2/2015
- Stahl M. (red) (2013). "Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie", Wolters Kluwer, Warszawa
- Szmulik B., Serafin S., Miaskowska-Daszkiewicz K. (2017). "Zarys prawa administracyjnego", Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa
- Wajgner M., "Prawo i postępowanie administracyjne", Wydawnictwo REA, Warszawa 2003
- Wierzbowski M. (red.) (2017). "Prawo administracyjne", Wolters Kluwer, Warszawa
- Zieliński E. (2013). "Administracja rządowa i samorządowa w Polsce", Wyższa Szkoła Administracyjno-społeczna, Warszawa
- Zieliński E., "Administracja rządowa w Polsce", Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2001
Autor: Justyna Płonka, Aleksandra Kanicka