Kierowanie: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Kierowanie''' to manipulowanie przedmiotem kierowania zgodnie z intencją kierującego. Przedmiotem kierowania mogą być jak rzeczy tak i ludzie. Synonimicznym pojęciem w przypadku kierowania rzeczami jest sterowanie, które polega na nadawaniu przedmiotom kierunku lub oddziaływaniu na mechanizm tak aby ten funkcjonował zgodnie z wolą sterującego. (A. Czermiński 1999, s. 32) | '''Kierowanie''' to manipulowanie przedmiotem kierowania zgodnie z intencją kierującego. Przedmiotem kierowania mogą być jak rzeczy tak i ludzie. Synonimicznym pojęciem w przypadku kierowania rzeczami jest sterowanie, które polega na nadawaniu przedmiotom kierunku lub oddziaływaniu na mechanizm tak aby ten funkcjonował zgodnie z wolą sterującego. (A. Czermiński 1999, s. 32) | ||
Linia 23: | Linia 21: | ||
Kierowanie ludźmi to ciągłe rozwiązywanie wielkiego kompleksu problemów występujących w układzie [[przełożony]]- podwładny. Ludzkie zachowania, reakcje, odczucia i postawy są niekiedy bardzo zróżnicowane. Jest to konsekwencją zróżnicowania samych ludzi, którzy mają różne poglądy, doświadczenia, oczekiwania i aspiracje, różnie też widzą swoją rolę w organizacji i rolę kierowania w urzeczywistnianiu jej celów.Możliwości zakresu koordynowania grupowego funkcjonowania z wyeksponowaniem roli celu są podstawą do wyróżnienia takich rodzajów kierowania, jak: [[zarządzanie]], administrowanie, rządzenie. (R. Krupski 2004, s. 32) | Kierowanie ludźmi to ciągłe rozwiązywanie wielkiego kompleksu problemów występujących w układzie [[przełożony]]- podwładny. Ludzkie zachowania, reakcje, odczucia i postawy są niekiedy bardzo zróżnicowane. Jest to konsekwencją zróżnicowania samych ludzi, którzy mają różne poglądy, doświadczenia, oczekiwania i aspiracje, różnie też widzą swoją rolę w organizacji i rolę kierowania w urzeczywistnianiu jej celów.Możliwości zakresu koordynowania grupowego funkcjonowania z wyeksponowaniem roli celu są podstawą do wyróżnienia takich rodzajów kierowania, jak: [[zarządzanie]], administrowanie, rządzenie. (R. Krupski 2004, s. 32) | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
# zarządzanie instytucjonalne jest działaniem przełożonego (kierownika, mistrza, szefa, zarządcy) powodującym zachowanie się podwładnego zgodnie z ustalonym zamiarem | # zarządzanie instytucjonalne jest działaniem przełożonego (kierownika, mistrza, szefa, zarządcy) powodującym zachowanie się podwładnego zgodnie z ustalonym zamiarem | ||
# zarządzanie funkcjonalne polega na wykonywaniu określonych czynności niezbędnych do realizacji celów i zadań organizacji. W ujęciu najbardziej ogólnym zarządzanie obejmuje: [[planowanie]], koordynowanie, pobudzanie i [[kontrolowanie]]. | # zarządzanie funkcjonalne polega na wykonywaniu określonych czynności niezbędnych do realizacji celów i zadań organizacji. W ujęciu najbardziej ogólnym zarządzanie obejmuje: [[planowanie]], koordynowanie, pobudzanie i [[kontrolowanie]]. | ||
# administrowanie to ogół czynności wykonywanych przez organy państwowe lub samorządowe w zakresie władzy wykonawczej również administrowanie polega na kierowaniu zespołem osób lub zarządzaniu instytucją o określonych funkcjach. | # administrowanie to ogół czynności wykonywanych przez organy państwowe lub samorządowe w zakresie władzy wykonawczej również administrowanie polega na kierowaniu zespołem osób lub zarządzaniu instytucją o określonych funkcjach. | ||
# rządzenie to kierowanie polegające na spełnianiu funkcji administracyjnych w państwie, województwie, gminie lub organizacji samorządowej. | # rządzenie to kierowanie polegające na spełnianiu funkcji administracyjnych w państwie, województwie, gminie lub organizacji samorządowej. | ||
(A. Czermiński 1999, s 31) | (A. Czermiński 1999, s 31) | ||
Linia 37: | Linia 35: | ||
''Nakazowy'' (autorytarny) - kierownik sam podejmuje decyzje, wymaga ich wykonania i kontroluje cały [[proces]] od początku do końca. | ''Nakazowy'' (autorytarny) - kierownik sam podejmuje decyzje, wymaga ich wykonania i kontroluje cały [[proces]] od początku do końca. | ||
''Nakłaniający'' (perswazyjny) - przed podjęciem decyzji kierownik dyskutuje z ograniczona liczbą pracowników, wyjaśnia lub przekonuje podwładnych. | ''Nakłaniający'' (perswazyjny) - przed podjęciem decyzji kierownik dyskutuje z ograniczona liczbą pracowników, wyjaśnia lub przekonuje podwładnych. | ||
''Konsultujący'' (konsultatywny) - kierownik podejmuje decyzje po uzyskaniu oraz udzielaniu wskazówek oraz zasięga opinii podwładnych przed podjęciem końcowej decyzji. | ''Konsultujący'' (konsultatywny) - kierownik podejmuje decyzje po uzyskaniu oraz udzielaniu wskazówek oraz zasięga opinii podwładnych przed podjęciem końcowej decyzji. | ||
’’Współuczestniczący’’ (partycypacyjny) - kierownik przedstawia zespołowi problem, określa graniczne warunki rozwiązania tego problemu i podejmuje decyzje wspólnie z zespołem. | ’’Współuczestniczący’’ (partycypacyjny) - kierownik przedstawia zespołowi problem, określa graniczne warunki rozwiązania tego problemu i podejmuje decyzje wspólnie z zespołem. | ||
''Delegujący'' (demokratyczny) - kierownik pozwala działać podwładnym w określonych granicach, definiując [[warunki brzegowe]] i dostosowania się do wymagań podwładnych. | ''Delegujący'' (demokratyczny) - kierownik pozwala działać podwładnym w określonych granicach, definiując [[warunki brzegowe]] i dostosowania się do wymagań podwładnych. | ||
(Zarządzanie Zespołem 2004, s. 8) | (Zarządzanie Zespołem 2004, s. 8) | ||
Linia 45: | Linia 43: | ||
==Zasady kierowania== | ==Zasady kierowania== | ||
Po raz pierwszy szeroko i w sposób kompleksowy sformułował zasady zarządzania francuski teoretyk naukowej organizacji Henryk Fayol w 1916 roku. Praktyka dowiodła, iż są one aktualne po dzień dzisiejszy. | Po raz pierwszy szeroko i w sposób kompleksowy sformułował zasady zarządzania francuski teoretyk naukowej organizacji Henryk Fayol w 1916 roku. Praktyka dowiodła, iż są one aktualne po dzień dzisiejszy. | ||
# [[Podział pracy]] umożliwia osiągnięcie lepszych efektów przy tym samym nakładzie pracy. | # [[Podział pracy]] umożliwia osiągnięcie lepszych efektów przy tym samym nakładzie pracy. | ||
#[[Autorytet]] to [[prawo]] do rozkazywania i [[zdolność]] do egzekwowania posłuszeństwa wobec siebie. Wynikający z usytuowania w hierarchii służbowej autorytet formalny daje kierownikowi prawo rozkazywania, ale nie zawsze wymusza posłuszeństwo. | #[[Autorytet]] to [[prawo]] do rozkazywania i [[zdolność]] do egzekwowania posłuszeństwa wobec siebie. Wynikający z usytuowania w hierarchii służbowej autorytet formalny daje kierownikowi prawo rozkazywania, ale nie zawsze wymusza posłuszeństwo. | ||
# [[Dyscyplina]] w organizacji przejawiać powinna się w przestrzeganiu norm i uzgodnień w niej obowiązujących. | # [[Dyscyplina]] w organizacji przejawiać powinna się w przestrzeganiu norm i uzgodnień w niej obowiązujących. | ||
# Jedność rozkazodawstwa polega na tym, że podwładny powinien otrzymywać polecenia tylko od jednej osoby. Dwoistość rozkazodawstwa dezorganizuje pracę i powoduje zakłócenia w funkcjonowaniu organizacji. | # Jedność rozkazodawstwa polega na tym, że podwładny powinien otrzymywać polecenia tylko od jednej osoby. Dwoistość rozkazodawstwa dezorganizuje pracę i powoduje zakłócenia w funkcjonowaniu organizacji. | ||
# Jednolitość kierownictwa. Jeden cel powinien być przedmiotem kierowania jednego kierownika, posługującego się jednym planem, uwzględniając jedność rozkazodawstwa. | # Jednolitość kierownictwa. Jeden cel powinien być przedmiotem kierowania jednego kierownika, posługującego się jednym planem, uwzględniając jedność rozkazodawstwa. | ||
# Podporządkowanie interesu osobistego interesowi ogółu. | # Podporządkowanie interesu osobistego interesowi ogółu. | ||
# [[Wynagrodzenie]] powinno być sprawiedliwe zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. | # [[Wynagrodzenie]] powinno być sprawiedliwe zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. | ||
# [[Centralizacja]]. Ograniczanie roli podwładnych w podejmowaniu decyzji oznacza centralizację, zwiększanie zaś ich roli - decentralizację. | # [[Centralizacja]]. Ograniczanie roli podwładnych w podejmowaniu decyzji oznacza centralizację, zwiększanie zaś ich roli - decentralizację. | ||
# [[Hierarchia]] jest to liniowe uszeregowanie stanowisk kierowniczych na zasadzie podporządkowania, od najwyższego do najniższego szczebla organizacji. | # [[Hierarchia]] jest to liniowe uszeregowanie stanowisk kierowniczych na zasadzie podporządkowania, od najwyższego do najniższego szczebla organizacji. | ||
#Ład. Każda rzecz i każdy człowiek powinny być na właściwym miejscu we właściwym czasie. | #Ład. Każda rzecz i każdy człowiek powinny być na właściwym miejscu we właściwym czasie. | ||
# Sprawiedliwość polega bowiem nie tylko na przestrzeganiu ustalonych przepisów ale i na traktowaniu podwładnych przez kierownictwo w sposób nie tylko sprawiedliwy, ale i przychylny. | # Sprawiedliwość polega bowiem nie tylko na przestrzeganiu ustalonych przepisów ale i na traktowaniu podwładnych przez kierownictwo w sposób nie tylko sprawiedliwy, ale i przychylny. | ||
# Stabilność personelu sprzyja sprawności funkcjonowania organizacji. Duża [[fluktuacja]] pracowników niekorzystnie tę [[sprawność]] obniża. | # Stabilność personelu sprzyja sprawności funkcjonowania organizacji. Duża [[fluktuacja]] pracowników niekorzystnie tę [[sprawność]] obniża. | ||
# [[Inicjatywa]]. Podwładnym powinno się umożliwić uczestniczenie w tworzeniu i realizacji planów działania organizacji, atmosfera twórczej swobody zwiększa [[zaangażowanie pracowników]] na wszystkich szczeblach organizacji. | # [[Inicjatywa]]. Podwładnym powinno się umożliwić uczestniczenie w tworzeniu i realizacji planów działania organizacji, atmosfera twórczej swobody zwiększa [[zaangażowanie pracowników]] na wszystkich szczeblach organizacji. | ||
#“W jedności siła”. Zgranie personelu należy budować na podstawie zasady jedności rozkazodawstwa. | #“W jedności siła”. Zgranie personelu należy budować na podstawie zasady jedności rozkazodawstwa. | ||
(A. Czermiński 1999, s 35) | (A. Czermiński 1999, s 35) | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Czermiński A. (1999).[https://wsaib.pl/images/files/E-Publikacje/POiZ.pdf''Podstawy organizacji i zarządzania''], Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu w Gdyni, Gdynia 1999, s. 31, 32, 35 | * Czermiński A. (1999).[https://wsaib.pl/images/files/E-Publikacje/POiZ.pdf''Podstawy organizacji i zarządzania''], Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu w Gdyni, Gdynia 1999, s. 31, 32, 35 | ||
* Józef Penc, | * Józef Penc, Motywowanie w zarządzaniu., Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1996 | ||
* Krupski R.(2004).[https://wwszip.pl/wp-content/uploads/2017/07/01_Krupski_podstawy_organizacji_i_zarzadzania.pdf ''Podstawy Organizacji i Zarządzania''], Wydawnictwo I-BiS, Wrocław 2004, s. 32, 100 | * Krupski R.(2004).[https://wwszip.pl/wp-content/uploads/2017/07/01_Krupski_podstawy_organizacji_i_zarzadzania.pdf ''Podstawy Organizacji i Zarządzania''], Wydawnictwo I-BiS, Wrocław 2004, s. 32, 100 | ||
* Stanisław Krawczyk, | * Stanisław Krawczyk, Logistyka w zarządzaniu marketingiem., Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2000 | ||
* | * ''Zarządzanie Zespołem'', “PARP” 2004, s. 8 | ||
* Zbigniew Nęcki, | * Zbigniew Nęcki, Komunikacja i negocjacje a współdziałanie interpersonalne., Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009 | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Maryia Hulevich}} | {{a|Maryia Hulevich}} |
Wersja z 21:32, 27 paź 2023
Kierowanie |
---|
Polecane artykuły |
Kierowanie to manipulowanie przedmiotem kierowania zgodnie z intencją kierującego. Przedmiotem kierowania mogą być jak rzeczy tak i ludzie. Synonimicznym pojęciem w przypadku kierowania rzeczami jest sterowanie, które polega na nadawaniu przedmiotom kierunku lub oddziaływaniu na mechanizm tak aby ten funkcjonował zgodnie z wolą sterującego. (A. Czermiński 1999, s. 32) Kierowanie jest procesem motywacji, przewodzenia i wpływania na działalność podwładnych. Menedżerowie powinni motywować swych pracowników do jak najlepszego wykonywania powierzonych im zadań, przewodzić im w dążeniu do właściwych celów i wpływać na ich podejście do określanych zadań.
Ideą nowoczesnego kierowania jest takie oddziaływanie na pracowników, aby z własnej woli robili dobrze wszystko to, co wynika z ich prawnego i moralnego obowiązku, dążąc do stałej poprawy sytuacji i wyników pracy.
Kierowanie ludźmi to ciągłe rozwiązywanie wielkiego kompleksu problemów występujących w układzie przełożony- podwładny. Ludzkie zachowania, reakcje, odczucia i postawy są niekiedy bardzo zróżnicowane. Jest to konsekwencją zróżnicowania samych ludzi, którzy mają różne poglądy, doświadczenia, oczekiwania i aspiracje, różnie też widzą swoją rolę w organizacji i rolę kierowania w urzeczywistnianiu jej celów.Możliwości zakresu koordynowania grupowego funkcjonowania z wyeksponowaniem roli celu są podstawą do wyróżnienia takich rodzajów kierowania, jak: zarządzanie, administrowanie, rządzenie. (R. Krupski 2004, s. 32)
- zarządzanie instytucjonalne jest działaniem przełożonego (kierownika, mistrza, szefa, zarządcy) powodującym zachowanie się podwładnego zgodnie z ustalonym zamiarem
- zarządzanie funkcjonalne polega na wykonywaniu określonych czynności niezbędnych do realizacji celów i zadań organizacji. W ujęciu najbardziej ogólnym zarządzanie obejmuje: planowanie, koordynowanie, pobudzanie i kontrolowanie.
- administrowanie to ogół czynności wykonywanych przez organy państwowe lub samorządowe w zakresie władzy wykonawczej również administrowanie polega na kierowaniu zespołem osób lub zarządzaniu instytucją o określonych funkcjach.
- rządzenie to kierowanie polegające na spełnianiu funkcji administracyjnych w państwie, województwie, gminie lub organizacji samorządowej.
(A. Czermiński 1999, s 31)
TL;DR
Kierowanie to manipulowanie przedmiotem kierowania zgodnie z intencją kierującego. Może dotyczyć zarówno rzeczy, jak i ludzi. Kierowanie ludźmi polega na motywowaniu, przewodzeniu i wpływaniu na podwładnych w celu osiągnięcia właściwych rezultatów. Istnieją różne style kierowania, takie jak nakazowy, nakłaniający, konsultujący, współuczestniczący i delegujący. Zasady kierowania obejmują m.in. podział pracy, autorytet, dyscyplinę, jedność rozkazodawstwa, jednolitość kierownictwa, podporządkowanie interesu ogółu, sprawiedliwe wynagrodzenie, centralizację, hierarchię, ład, sprawiedliwość, stabilność personelu, inicjatywę i jedność rozkazodawstwa.
Style kierowania
Kierowanie (directing) jest funkcją zarządzania, a więc grupą czynności wykonywanych przez menedżera w strukturze przedsiębiorstwa, co się kojarzy z przywództwem. Przywództwo jest oddziaływaniem na zachowania innych.Pojawia się to wówczas, gdy jedna osoba – przywódca jest zdolna do powodowania pożądanego przez siebie zachowania kogoś innego, takiego zachowania można osiągnąć trzymając się niżej wymienionych stylów kierowania. (R. Krupski 2004, s. 100)
Nakazowy (autorytarny) - kierownik sam podejmuje decyzje, wymaga ich wykonania i kontroluje cały proces od początku do końca. Nakłaniający (perswazyjny) - przed podjęciem decyzji kierownik dyskutuje z ograniczona liczbą pracowników, wyjaśnia lub przekonuje podwładnych. Konsultujący (konsultatywny) - kierownik podejmuje decyzje po uzyskaniu oraz udzielaniu wskazówek oraz zasięga opinii podwładnych przed podjęciem końcowej decyzji. ’’Współuczestniczący’’ (partycypacyjny) - kierownik przedstawia zespołowi problem, określa graniczne warunki rozwiązania tego problemu i podejmuje decyzje wspólnie z zespołem. Delegujący (demokratyczny) - kierownik pozwala działać podwładnym w określonych granicach, definiując warunki brzegowe i dostosowania się do wymagań podwładnych. (Zarządzanie Zespołem 2004, s. 8)
Zasady kierowania
Po raz pierwszy szeroko i w sposób kompleksowy sformułował zasady zarządzania francuski teoretyk naukowej organizacji Henryk Fayol w 1916 roku. Praktyka dowiodła, iż są one aktualne po dzień dzisiejszy.
- Podział pracy umożliwia osiągnięcie lepszych efektów przy tym samym nakładzie pracy.
- Autorytet to prawo do rozkazywania i zdolność do egzekwowania posłuszeństwa wobec siebie. Wynikający z usytuowania w hierarchii służbowej autorytet formalny daje kierownikowi prawo rozkazywania, ale nie zawsze wymusza posłuszeństwo.
- Dyscyplina w organizacji przejawiać powinna się w przestrzeganiu norm i uzgodnień w niej obowiązujących.
- Jedność rozkazodawstwa polega na tym, że podwładny powinien otrzymywać polecenia tylko od jednej osoby. Dwoistość rozkazodawstwa dezorganizuje pracę i powoduje zakłócenia w funkcjonowaniu organizacji.
- Jednolitość kierownictwa. Jeden cel powinien być przedmiotem kierowania jednego kierownika, posługującego się jednym planem, uwzględniając jedność rozkazodawstwa.
- Podporządkowanie interesu osobistego interesowi ogółu.
- Wynagrodzenie powinno być sprawiedliwe zarówno dla pracowników, jak i pracodawców.
- Centralizacja. Ograniczanie roli podwładnych w podejmowaniu decyzji oznacza centralizację, zwiększanie zaś ich roli - decentralizację.
- Hierarchia jest to liniowe uszeregowanie stanowisk kierowniczych na zasadzie podporządkowania, od najwyższego do najniższego szczebla organizacji.
- Ład. Każda rzecz i każdy człowiek powinny być na właściwym miejscu we właściwym czasie.
- Sprawiedliwość polega bowiem nie tylko na przestrzeganiu ustalonych przepisów ale i na traktowaniu podwładnych przez kierownictwo w sposób nie tylko sprawiedliwy, ale i przychylny.
- Stabilność personelu sprzyja sprawności funkcjonowania organizacji. Duża fluktuacja pracowników niekorzystnie tę sprawność obniża.
- Inicjatywa. Podwładnym powinno się umożliwić uczestniczenie w tworzeniu i realizacji planów działania organizacji, atmosfera twórczej swobody zwiększa zaangażowanie pracowników na wszystkich szczeblach organizacji.
- “W jedności siła”. Zgranie personelu należy budować na podstawie zasady jedności rozkazodawstwa.
(A. Czermiński 1999, s 35)
Bibliografia
- Czermiński A. (1999).Podstawy organizacji i zarządzania, Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu w Gdyni, Gdynia 1999, s. 31, 32, 35
- Józef Penc, Motywowanie w zarządzaniu., Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1996
- Krupski R.(2004).Podstawy Organizacji i Zarządzania, Wydawnictwo I-BiS, Wrocław 2004, s. 32, 100
- Stanisław Krawczyk, Logistyka w zarządzaniu marketingiem., Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2000
- Zarządzanie Zespołem, “PARP” 2004, s. 8
- Zbigniew Nęcki, Komunikacja i negocjacje a współdziałanie interpersonalne., Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009
Autor: Maryia Hulevich