Efekt Halo: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''Efekt Halo''' - (ang. ''halo effect'') nazywany jest również efektem aureoli. W psychologii definiowany jest jako [[tendencja]] do automatycznego przypisywania cech osobowościowych. Tendencja ta może mieć charakter pozytywny lub negatywny, w zależności od tego, czy pierwsze wrażenie jest pozytywne, czy też negatywne.<ref>Foryś M. (2018). Metody diagnozowania uzdolnień uczniów, Diament - dostrzec i aktywizować możliwości, energię, talenty, s. 54</ref>
'''Efekt Halo''' - (ang. ''halo effect'') nazywany jest również efektem aureoli. W psychologii definiowany jest jako [[tendencja]] do automatycznego przypisywania cech osobowościowych. Tendencja ta może mieć charakter pozytywny lub negatywny, w zależności od tego, czy pierwsze wrażenie jest pozytywne, czy też negatywne.<ref>Foryś M. (2018). Metody diagnozowania uzdolnień uczniów, Diament - dostrzec i aktywizować możliwości, energię, talenty, s. 54</ref>
M. Foryś uważa, że opisywany efekt jest odmianą "podstawowego błędu atrybucji", który polega na skłonności do przypisywania niezaobserwowanych właściwości. Na taką skłonność wpływa przypisanie jednej, ważnej właściwości, która może być pozytywna, bądź negatywna. Znak kolejno przypisywanych właściwości jest zgodny z tym, który występował podczas pierwszego wrażenia.<ref>Foryś M. (2018). Metody diagnozowania uzdolnień uczniów, Diament - dostrzec i aktywizować możliwości, energię, talenty, s. 54</ref>  
M. Foryś uważa, że opisywany efekt jest odmianą "podstawowego błędu atrybucji", który polega na skłonności do przypisywania niezaobserwowanych właściwości. Na taką skłonność wpływa przypisanie jednej, ważnej właściwości, która może być pozytywna, bądź negatywna. Znak kolejno przypisywanych właściwości jest zgodny z tym, który występował podczas pierwszego wrażenia.<ref>Foryś M. (2018). Metody diagnozowania uzdolnień uczniów, Diament - dostrzec i aktywizować możliwości, energię, talenty, s. 54</ref>
Najważniejsze atrybuty wywołujące efekt halo to:
Najważniejsze atrybuty wywołujące efekt halo to:
* inteligencja / głupota
* inteligencja / głupota
* atrakcyjność fizyczna / nieatrakcyjność fizyczna  
* atrakcyjność fizyczna / nieatrakcyjność fizyczna
* [[dobro]] / zło
* [[dobro]] / zło
* wygląd zewnętrzny, np. schludny / brudny.<ref>Foryś M. (2018). Metody diagnozowania uzdolnień uczniów, Diament - dostrzec i aktywizować możliwości, energię, talenty, s. 55</ref>
* wygląd zewnętrzny, np. schludny / brudny.<ref>Foryś M. (2018). Metody diagnozowania uzdolnień uczniów, Diament - dostrzec i aktywizować możliwości, energię, talenty, s. 55</ref>
Linia 26: Linia 25:
R. Neumann i A. Ross definiują efekt halo jako "chwyt psychologiczny", który ze względu na swoją [[skuteczność]] jest wykorzystywany przez ekspertów. Twierdzą oni, że na ludzi silnie działają pojedyncze, lecz istotne cechy osobowościowe. Aby potwierdzić słuszność swojej tezy przytaczają przykład rozmowy kwalifikacyjnej, podczas której osoba rekrutująca zwraca uwagę na każdy ruch kandydata ubiegającego się o stanowisko w jego firmie.<ref>Neumann R., Ross A. (2010). [[Kodeks]] władzy. Reguły manipulacji, Onepress, s. 41- 42</ref>
R. Neumann i A. Ross definiują efekt halo jako "chwyt psychologiczny", który ze względu na swoją [[skuteczność]] jest wykorzystywany przez ekspertów. Twierdzą oni, że na ludzi silnie działają pojedyncze, lecz istotne cechy osobowościowe. Aby potwierdzić słuszność swojej tezy przytaczają przykład rozmowy kwalifikacyjnej, podczas której osoba rekrutująca zwraca uwagę na każdy ruch kandydata ubiegającego się o stanowisko w jego firmie.<ref>Neumann R., Ross A. (2010). [[Kodeks]] władzy. Reguły manipulacji, Onepress, s. 41- 42</ref>


Ze względu na to, że konsumenci chętniej sięgają po produkty znanych marek, tendencyjna jest osobista [[ocena]] danych marek na podstawie ich atrybutów.<ref>Łukasik P., Schivinski B. (2014). [[Rozwój]] badań nad kapitałem marki bazującym na konsumencie – [[przegląd]] literatury, [[Marketing]] i [[Rynek]], Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, s. 77</ref>  
Ze względu na to, że konsumenci chętniej sięgają po produkty znanych marek, tendencyjna jest osobista [[ocena]] danych marek na podstawie ich atrybutów.<ref>Łukasik P., Schivinski B. (2014). [[Rozwój]] badań nad kapitałem marki bazującym na konsumencie – [[przegląd]] literatury, [[Marketing]] i [[Rynek]], Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, s. 77</ref>


==Efekt halo w reklamach==
==Efekt halo w reklamach==
Jednym z powodów, który czyni reklamę skuteczniejszą jest właśnie efekt halo. Dzieje się tak z powodu wykorzystywania wizerunków sławnych osób, których widok wywołuje na nas pozytywne emocje.<ref>Neumann R., Ross A. (2010). Kodeks władzy. Reguły manipulacji, Onepress, s. 42</ref>  
Jednym z powodów, który czyni reklamę skuteczniejszą jest właśnie efekt halo. Dzieje się tak z powodu wykorzystywania wizerunków sławnych osób, których widok wywołuje na nas pozytywne emocje.<ref>Neumann R., Ross A. (2010). Kodeks władzy. Reguły manipulacji, Onepress, s. 42</ref>
A. Kozłowska podaje, że odbiorcy przenoszą pozytywne emocje, które doświadczyli w jednym z elementów komunikatu reklamowego na cały komunikat. chcąc stworzyć określony [[wizerunek]] produktu, bądź marki należy stosować wizerunek postaci wiarygodnej. W sytuacji, gdy cechy bohatera promującego dany [[produkt]], czy też markę będą dobrze dopasowane do ich rodzaju, wpływ tego bohatera na zachowania konsumenta będzie duży. Przykładem może być reklamowanie kosmetyków luksusowych przez atrakcyjną i zadbaną kobietę. [[Odbiorca]], widząc korzyści jakie przyniesie mu użycie danego produktu decyduje się za jego zakup, ponieważ osoba go promująca sprawiała wrażenie wiarygodnej.<ref>Kozłowska A. (2013). Bohater reklamowy, czyli jak budować [[wiarygodność]] w reklamie, Studia i Prace. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego", Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, Nr 1, s. 123 - 124</ref>
A. Kozłowska podaje, że odbiorcy przenoszą pozytywne emocje, które doświadczyli w jednym z elementów komunikatu reklamowego na cały komunikat. chcąc stworzyć określony [[wizerunek]] produktu, bądź marki należy stosować wizerunek postaci wiarygodnej. W sytuacji, gdy cechy bohatera promującego dany [[produkt]], czy też markę będą dobrze dopasowane do ich rodzaju, wpływ tego bohatera na zachowania konsumenta będzie duży. Przykładem może być reklamowanie kosmetyków luksusowych przez atrakcyjną i zadbaną kobietę. [[Odbiorca]], widząc korzyści jakie przyniesie mu użycie danego produktu decyduje się za jego zakup, ponieważ osoba go promująca sprawiała wrażenie wiarygodnej.<ref>Kozłowska A. (2013). Bohater reklamowy, czyli jak budować [[wiarygodność]] w reklamie, Studia i Prace. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego", Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, Nr 1, s. 123 - 124</ref>


Linia 38: Linia 37:
# Możliwości, dzięki którym osoby, do których będą adresowane "kampanie komunikacyjne" będą mogły kształtować własny wizerunek.
# Możliwości, dzięki którym osoby, do których będą adresowane "kampanie komunikacyjne" będą mogły kształtować własny wizerunek.
# Sposób w jaki [[przedsiębiorstwo]], w którym prowadzona jest kampania komunikacyjna, będzie rozpowszechniało informacje.<ref>Figiel A. (2010). Obsługa rynków nierentownych a wizerunek przedsiębiorstwa, Studia i prace kolegium zarządzania i finansów, Zeszyt naukowy 98, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, s. 65</ref>
# Sposób w jaki [[przedsiębiorstwo]], w którym prowadzona jest kampania komunikacyjna, będzie rozpowszechniało informacje.<ref>Figiel A. (2010). Obsługa rynków nierentownych a wizerunek przedsiębiorstwa, Studia i prace kolegium zarządzania i finansów, Zeszyt naukowy 98, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, s. 65</ref>
==Przypisy==
<references />


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Figiel A. (2010). Obsługa rynków nierentownych a wizerunek przedsiębiorstwa, [http://kolegia.sgh.waw.pl/pl/KZiF/czasopisma/zeszyty_naukowe_studia_i_prace_kzif/Documents/z.%2098.pdf#page=63 Studia i prace kolegium zarządzania i finansów], Zeszyt naukowy 98, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
<noautolinks>
* Foryś M. (2018). [http://mcdn.edu.pl/diament_strona/prezentacje/forys.pdf Metody diagnozowania uzdolnień uczniów], Diament - dostrzec i aktywizować możliwości, energię, talenty
* Figiel A. (2010). Obsługa rynków nierentownych a wizerunek przedsiębiorstwa, Studia i prace kolegium zarządzania i finansów, Zeszyt naukowy 98, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
* Foryś M. (2018). Metody diagnozowania uzdolnień uczniów, Diament - dostrzec i aktywizować możliwości, energię, talenty
* Kozłowska A.(2013). [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/1769/A.%20Koz%c5%82owska%2c%20Bohater%20reklamowy.pdf?sequence=1&isAllowed=y Bohater reklamowy, czyli jak budować wiarygodność w reklamie], Studia i Prace. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, Nr 1
* Kozłowska A.(2013). [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/1769/A.%20Koz%c5%82owska%2c%20Bohater%20reklamowy.pdf?sequence=1&isAllowed=y Bohater reklamowy, czyli jak budować wiarygodność w reklamie], Studia i Prace. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, Nr 1
* Łukasik P., Schivinski B. (2014). [http://irep.ntu.ac.uk/id/eprint/26454/1/3918_Schivinski.pdf Rozwój badań nad kapitałem marki bazującym na konsumencie – przegląd literatury], Marketing i Rynek, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
* Łukasik P., Schivinski B. (2014). [http://irep.ntu.ac.uk/id/eprint/26454/1/3918_Schivinski.pdf Rozwój badań nad kapitałem marki bazującym na konsumencie – przegląd literatury], Marketing i Rynek, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
* Neumann R., Ross A. (2010). [http://www.ksiazki.egospodarka.pl/pdf/Kodeks-w%C5%82adzy--Regu%C5%82y-manipulacji,24645.pdf Kodeks władzy. Reguły manipulacji], Onepress
* Neumann R., Ross A. (2010). [http://www.ksiazki.egospodarka.pl/pdf/Kodeks-w%C5%82adzy--Regu%C5%82y-manipulacji,24645.pdf Kodeks władzy. Reguły manipulacji], Onepress
 
</noautolinks>
==Przypisy==
<references />


{{a|Katarzyna Kulpaczyńska}}
{{a|Katarzyna Kulpaczyńska}}

Wersja z 19:33, 27 paź 2023

Efekt Halo
Polecane artykuły

Efekt Halo - (ang. halo effect) nazywany jest również efektem aureoli. W psychologii definiowany jest jako tendencja do automatycznego przypisywania cech osobowościowych. Tendencja ta może mieć charakter pozytywny lub negatywny, w zależności od tego, czy pierwsze wrażenie jest pozytywne, czy też negatywne.[1] M. Foryś uważa, że opisywany efekt jest odmianą "podstawowego błędu atrybucji", który polega na skłonności do przypisywania niezaobserwowanych właściwości. Na taką skłonność wpływa przypisanie jednej, ważnej właściwości, która może być pozytywna, bądź negatywna. Znak kolejno przypisywanych właściwości jest zgodny z tym, który występował podczas pierwszego wrażenia.[2] Najważniejsze atrybuty wywołujące efekt halo to:

  • inteligencja / głupota
  • atrakcyjność fizyczna / nieatrakcyjność fizyczna
  • dobro / zło
  • wygląd zewnętrzny, np. schludny / brudny.[3]

R. Neumann i A. Ross definiują efekt halo jako "chwyt psychologiczny", który ze względu na swoją skuteczność jest wykorzystywany przez ekspertów. Twierdzą oni, że na ludzi silnie działają pojedyncze, lecz istotne cechy osobowościowe. Aby potwierdzić słuszność swojej tezy przytaczają przykład rozmowy kwalifikacyjnej, podczas której osoba rekrutująca zwraca uwagę na każdy ruch kandydata ubiegającego się o stanowisko w jego firmie.[4]

Ze względu na to, że konsumenci chętniej sięgają po produkty znanych marek, tendencyjna jest osobista ocena danych marek na podstawie ich atrybutów.[5]

Efekt halo w reklamach

Jednym z powodów, który czyni reklamę skuteczniejszą jest właśnie efekt halo. Dzieje się tak z powodu wykorzystywania wizerunków sławnych osób, których widok wywołuje na nas pozytywne emocje.[6] A. Kozłowska podaje, że odbiorcy przenoszą pozytywne emocje, które doświadczyli w jednym z elementów komunikatu reklamowego na cały komunikat. chcąc stworzyć określony wizerunek produktu, bądź marki należy stosować wizerunek postaci wiarygodnej. W sytuacji, gdy cechy bohatera promującego dany produkt, czy też markę będą dobrze dopasowane do ich rodzaju, wpływ tego bohatera na zachowania konsumenta będzie duży. Przykładem może być reklamowanie kosmetyków luksusowych przez atrakcyjną i zadbaną kobietę. Odbiorca, widząc korzyści jakie przyniesie mu użycie danego produktu decyduje się za jego zakup, ponieważ osoba go promująca sprawiała wrażenie wiarygodnej.[7]

Efekt halo w przedsiębiorstwie

Efekt halo wykorzystywany w przedsiębiorstwie działa tak, że informacje dochodzące do określonej grupy odbiorców, które zaprzeczają pozytywnemu wizerunkowi danego przedsiębiorstwa są ograniczane w celu "zrównoważenia struktur poznawczych".[8] Wyróżnia się trzy czynniki, od których będzie zależała skuteczność wykorzystania efektu halo w przedsiębiorstwie:

  1. Obecny wizerunek przedsiębiorstwa.
  2. Możliwości, dzięki którym osoby, do których będą adresowane "kampanie komunikacyjne" będą mogły kształtować własny wizerunek.
  3. Sposób w jaki przedsiębiorstwo, w którym prowadzona jest kampania komunikacyjna, będzie rozpowszechniało informacje.[9]

Przypisy

  1. Foryś M. (2018). Metody diagnozowania uzdolnień uczniów, Diament - dostrzec i aktywizować możliwości, energię, talenty, s. 54
  2. Foryś M. (2018). Metody diagnozowania uzdolnień uczniów, Diament - dostrzec i aktywizować możliwości, energię, talenty, s. 54
  3. Foryś M. (2018). Metody diagnozowania uzdolnień uczniów, Diament - dostrzec i aktywizować możliwości, energię, talenty, s. 55
  4. Neumann R., Ross A. (2010). Kodeks władzy. Reguły manipulacji, Onepress, s. 41- 42
  5. Łukasik P., Schivinski B. (2014). Rozwój badań nad kapitałem marki bazującym na konsumencie – przegląd literatury, Marketing i Rynek, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, s. 77
  6. Neumann R., Ross A. (2010). Kodeks władzy. Reguły manipulacji, Onepress, s. 42
  7. Kozłowska A. (2013). Bohater reklamowy, czyli jak budować wiarygodność w reklamie, Studia i Prace. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego", Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, Nr 1, s. 123 - 124
  8. Figiel A. (2010). Obsługa rynków nierentownych a wizerunek przedsiębiorstwa, Studia i prace kolegium zarządzania i finansów, Zeszyt naukowy 98, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, s. 65
  9. Figiel A. (2010). Obsługa rynków nierentownych a wizerunek przedsiębiorstwa, Studia i prace kolegium zarządzania i finansów, Zeszyt naukowy 98, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, s. 65

Bibliografia


Autor: Katarzyna Kulpaczyńska