System wskaźników pomiarowych: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 44: | Linia 44: | ||
[[Kategoria:Kryteria oceny informacji]] | [[Kategoria:Kryteria oceny informacji]] | ||
<!--[[en:System of Indicators]]--> | <!--[[en:System of Indicators]]--> | ||
{{#metamaster:description|System wskaźników pomiarowych w społeczno-ekonomicznych systemach, definiujących wyniki pomiarów i relacje między informacjami.}} |
Wersja z 10:35, 13 paź 2023
System wskaźników pomiarowych |
---|
Polecane artykuły |
Dokonując badania potrzeb informacyjnych kierownictwa, należy przyjrzeć się szczegółowo stosowanym w danej jednostce systemom wskaźników, których rolą jest odwzorowanie elementarnej - jednostkowej informacji, będącej wynikiem pomiaru wszelkich cech obiektów, procesów i zdarzeń w systemach społeczno-ekonomicznych (J. Oleński 2001, s. 319).
Omawiając problematykę wskaźnika podkreślić należy, że wskaźnikiem można nazwać każdy wynik pomiaru niezależnie od metody pomiaru, jednostki miary, algorytmu przetworzenia wyniku pomiaru. Bardziej jednak w praktyce przyjęte jest rozumienie wskaźnika odnoszącego się do liczb względnych - czyli wskaźnik jest jedynie odwzorowaniem relacji pomiędzy co najmniej dwoma różnymi informacjami elementarnymi (obiektami, atrybutami - cechami).
Zasady konstrukcji wskaźników
Stosowany system wskaźników powinien spełniać kryteria, które przedstawiono poniżej (B. Wersty 1994, s. 11-12):
- Każdy kierownik powinien mieć w miarę możliwości wyznaczony jeden podstawowy wskaźnik, którego wartość w sposób niedwuznaczny pozwalałaby określić stopień realizacji celu, oraz wskaźniki szczegółowe, określające warunki niezbędne do realizacji celu głównego.
- Pomiędzy wskaźnikami powinien istnieć logiczny związek
- Nie należy stosować pseudorelacji ekonomicznych, gdyż są one rezultatem działań matematycznych dotyczących liczb, danych, wskaźników, pomiędzy którymi nie ma logicznej i przyczynowej zależności.
- Kierownik ogniwa organizacyjnego nie może odpowiadać za wskaźniki, na których kształtowanie, ani on sam ani grupa ludzi, którą kieruje, nie ma żadnego wpływu.
- Wskaźnik powinien opisywać zasadnicze, podstawowe cele danej jednostki organizacyjnej, nie zaś zadania drugorzędne, o małym znaczeniu dla rezultatów firmy.
- Przy doborze wskaźników należy brać pod uwagę koszty ich obliczenia (dostępu do informacji) i porównywać te koszty z korzyściami, jakie przynosi operowanie wskaźnikiem.
- Liczba wskaźników przekazywanych jednemu kierownikowi powinna być ograniczona.
- Rodzaj wskaźników powinien być dostosowany do charakteru działalności jednostki organizacyjnej zarządzanej przez danego kierownika.
- Wskaźniki powinny być różne dla różnych poziomów zarządzania i dla poszczególnych stanowisk.
- Liczba i rodzaj wskaźników przydzielonych danemu kierownikowi powinny się zmieniać wraz ze zmianą zadań.
{{#ev:youtube|Jg1VxHzmI2k}} {{#ev:youtube|Q7pBgWwweRA}}
Bibliografia
- Oleński J., Ekonomika informacji, PWE, Warszawa 2001
- Wersty B., Analiza decyzyjna w zarządzaniu przedsiębiorstwem, AE, Wrocław 1994
- Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
Autor: Krzysztof Woźniak