Struktura tensorowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (Dodanie MetaData Description)
Linia 44: Linia 44:
[[Kategoria:Struktura organizacyjna]]
[[Kategoria:Struktura organizacyjna]]
[[en:Tensor structure]]
[[en:Tensor structure]]
{{#metamaster:description|Struktura tensorowa to wielowymiarowa struktura, łącząca kryteria funkcjonalne, obiektowe i regionalne. Umożliwia skuteczną koordynację i korzyści z różnych działań.}}

Wersja z 10:30, 13 paź 2023

Struktura tensorowa
Polecane artykuły


Struktura tensorowa jest to struktura wielowymiarowa. Łączy kryteria funkcjonalne, obiektowe i regionalne. Czasem zamiast kryterium regionalnego wprowadza się do wymiaru obiektowego komórki sztabowe, które pomagają kierownikom w wykonywaniu ich funkcji. Ważnym problemem w przypadku tej struktury jest rozdział uprawnień i odpowiedzialności pomiędzy kierowników z wyodrębnionych wymiarów. Struktura ta pozwala przezwyciężyć problemy koordynacji, które występują w strukturach jednowymiarowych, umożliwia także połączenie korzyści wynikających z poszczególnych rodzajów działalności.

Zalety i wady

Najważniejsze zalety i wady tej struktury są identyczne z charakteryzującymi strukturę macierzową, jednak funkcjonowanie struktury tensorowej związane jest z wyższymi kosztami. Sieć komunikacyjna tej struktury jest znacznie bardziej rozbudowana. Jest to jednak struktura elastyczna, innowacyjna, stwarzająca warunki do kompleksowego i fachowego rozwiązywania złożonych problemów.

Zalety

  • wielowymiarowa koordynacja,
  • praca zespołowa jednakowych ranga kierowników,
  • proste drogi komunikowania się(bez pośredników),
  • dość niski stopień formalizacji i standaryzacji zachowań organizacyjnych,
  • krotko- i długookresowa elastyczność,
  • stymulacja innowacyjnych idei,
  • problemowa specjalizacja kierowników.

Wady

  • duże zapotrzebowanie na kwalifikowane kadry i wysokie wymagania w stosunku do ich zachowań,
  • problematyczny podział kompetencji kierowników i podwyższona możliwość powstawania w związku z tym konfliktów,
  • brak jednolitości kierowania,
  • konieczność stosowania zbyt dużej liczby kompromisów w zarządzaniu i związane z tym straty czasu,
  • wysokie koszty wprowadzenia i użytkowania tej struktury.

Bibliografia

  • 'Podstawy organizacji i zarządzania, pod red. K. Krzakiewicza, Wydaw. Akademii Ekonomicznej, Poznań 1994, s. 96-97,
  • Handel zagraniczny. Organizacja i technika, pod red. J. Rymarczyka, PWE, Warszawa 2002, s. 88-90,
  • Internacjonalizacja przedsiębiorstwa, pod red. J. Rymarczyka, PWE, Warszawa 1996, s. 189-192.

Autor: Anna Lipska