Federacja konsumentów: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 49: | Linia 49: | ||
{{a|Patrycja Oleś}} | {{a|Patrycja Oleś}} | ||
[[Kategoria:Instytucje]] | [[Kategoria:Instytucje]] | ||
{{#metamaster:description|Federacja Konsumentów - organizacja ochrony konsumenta na terenie Polski. Działa na rzecz konsumentów w różnych dziedzinach życia.}} |
Wersja z 21:24, 10 paź 2023
Federacja konsumentów |
---|
Polecane artykuły |
Federacja Konsumentów jest pozarządową organizacją, która zajmuje się szeroko rozumianą ochroną konsumenta. Obejmuje ona swoim zasięgiem całe terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.[1]
Istota organizacji
Federacja Konsumentów jest niezależną organizacją pozarządową, głównym powodem jej istnienia jest ochrona indywidualnych interesów konsumentów[2].System ochronny ma zapewnić dostęp do towarów oraz usług, których cena i jakość są w stosunku do siebie adekwatne, a także ma chronić konsumenta przed produktami niebezpiecznymi dla jego zdrowia.[3]Swoje cele i zdania realizuje dzięki pięćdziesięciu klubom terenowym.[4]
Historia
Troska o dobro konsumenta nie jest wbrew pozorom nowym zjawiskiem. Początki dynamicznego rozwoju ochrony konsumenckiej sięgają już drugiej połowy XIX wieku, kiedy nastąpiły procesy uprzemysłowienia. W tamtym momencie zostały podjęte pierwsze działania mające zabezpieczyć interesy konsumentów. Duży wpływ w walce o prawa konsumentów miała presja społeczna. Pierwsza w świecie organizacja konsumencka - Liga Konsumentów powstała w Nowym Jorku w 1981 roku.[5] Ochrona konsumentów w naszej części Europy ma stosunkowo krótką historię, która rozpoczęła się założeniem Federacji Konsumentów. Powstała 7 lipca 1981 roku. Była to pierwsza, a także przez długi okres czasu jedyna organizacja konsumencka w Europie Centralnej i Wschodniej.Zasady, którymi kierowała się organizacja od pierwszych dni swojej działalności były tożsame z innymi organizacjami działającymi w krajach gospodarki rynkowej. Dowodzą tego zasady określone w statucie uchwalonym w listopadzie 1981 , mówiące że celem organizacji jest:[6]
- "Tworzenie społecznego systemu ochrony interesów konsumentów, niezależnie od przedmiotu i formy ich zaspokajania.
- Wzmocnienie skuteczności przyznanej konsumentom ochrony prawnej.
- Kształtowanie racjonalnych wzorców konsumpcji."[7]
Po sześciu latach czyli w 1987 roku Federacja Konsumentów została członkiem-korespondentem CI, wtedy znanego pod nazwą IOCU (Międzynarodowa Organizacja Związków Konsumenckich), członkiem rzeczywistym była już w 1989 roku. Od 1991 była członkiem Rady CI, pełniła tę funkcję przez dwie kolejne kadencje.[8]
Działanie Federacji Konsumentów
Organizacja realizuje swoje cele poprzez taką aktywność jak:
- Zapobieganie naruszeniu praw i interesów konsumenta.Jest to realizowane poprzez prowadzenie pośrednictwa prawnego na rzecz indywidualnej ochrony konsumentów, a także podejmowanie czynności w ramach ochrony prawnej konsumentów.[9]Jeżeli interes konsumentów zostanie naruszony Federacja konsumentów ma zadanie podjąć mediacje z przedsiębiorcami, aby móc rozwiązać powstały problem.W sytuacji gdy ta metoda zawodzi zostaje wszczynane postępowanie przed sądem polubownym lub sądem powszechnym.[10]
- Zapewnienie jak najszerszego dostępu zainteresowanych do rzetelnej i sprawdzonej informacji dotyczącej towarów, usług, a także edukacji konsumenckiej. Realizowanie tego postanowienia jest możliwe dzięki licznym publikacjom, które są opracowywane przez Federację Konsumentów.Są one publikowane przez własne wydawnictwa organizacji, ale oprócz tego w ich rozpowszechnianiu są wykorzystywane inne środki masowego przekazu. Prace te dotyczą "ochrony i zagwarantowania praw i interesów konsumentów, funkcjonowania rynku w kontaktach z jego uczestnikami"[11] Szerzy także wiedzę towaroznawczą pośród konsumentów, pomaga również innym organizacjom, instytucjom prowadzić edukację osób uczestniczących w rynku.Innym przykładem działalności informacyjno-edukacyjnej jest stworzenie w 1995 tak zwanej Infoteki czyli systemu samoinformacji konsumenta.Ma on pomóc kupującemu podjąć odpowiednią decyzję.[12]
- Prowadzenie badań nad zmianami zachodzącymi na rynku i ich oddziaływaniem na konsumentów.
- Współpracowanie z innymi organizacjami w celu uzyskania od nich pomocy lub wymienienia doświadczeń.[13]
Bibliografia
- Kieżel E.(red.) (2007). Ochrona interesów konsumentów w Polsce w aspekcie integracji europejskiej, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa
- Malarewicz A. (2009).Konsument a reklama: Studium cywilnoprawne,Wolters Kluwer Polska, Warszawa
- Niepokulczycka M. (1999). Polityka konsumencka i ochrona interesów konsumentów: materiały dla pracowników i działaczy samorządów terytorialnych, Federacja Konsumentów, Warszawa
- Ozimek I. (2010). Rola instytucji państwowych i organizacji konsumenckich w poprawie ochrony konsumentów na rynku usług turystycznych, Acta Scientiarum Polonorum Oeconomia 9 (4)
- Penczar M. (2007). Ochrona konsumenta na integrującym się rynku bankowym w Unii Europejskiej, Bank i Kredyt
- Torbus A. (2009). Ochrona konsumenta jako strony zapisu na zagraniczny sąd polubowny, Arbitraż i Mediacja
Przypisy
- ↑ E. Kieżel i in. 2007, s. 95
- ↑ E. Kieżel i in. 2007, s. 95
- ↑ A. Malerewicz 2009, s. 362
- ↑ E. Kieżel i in. 2007, s. 95
- ↑ M. Niepokulczycka, 1999, s. 4
- ↑ M. Niepokulczycka 1999, s. 8
- ↑ M. Niepokulczycka 1999, s. 8
- ↑ M. Niepokulczycka 1999, s. 8-9
- ↑ A. Malerewicz 2009, s. 362
- ↑ E. Kieżel i in. 2007, s. 96
- ↑ A. Malerewicz 2009, s. 362
- ↑ A. Malerewicz 2009, s. 362
- ↑ E. Kieżel i in. 2007, s. 96
Autor: Patrycja Oleś