Dostępność informacji: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''Dostępność''' informacji | '''Dostępność informacji''' polega na zapewnieniu swobodnego dostępu do informacji. Pozwala użytkownikom na szybkie i wygodne skorzystanie z danych dostępnych w Internecie, bazach danych lub w innych źródłach. Dostępność informacji jest często określana jako „dostępność cyfrowa” i jest ważnym elementem zarządzania informacją w wielu organizacjach. Pozwala ona na przetwarzanie informacji w sposób efektywny i wydajny, co przekłada się na wzrost produktywności i oszczędności | ||
* | |||
* | Aby zapewnić odpowiedni poziom dostępności, musi być ona przechowywana w odpowiednim miejscu, być szybko dostępna dla wszystkich, którzy ją potrzebują i przedstawiona w sposób, który jest zrozumiały dla odbiorców. | ||
* | Dla zapewnienia odpowiedniego poziomu dostępności, niezbędne jest: | ||
* | * Ustanowienie polityki dotyczącej dostępności informacji. | ||
* | * Utworzenie systemu przechowywania informacji, który jest wydajny, bezpieczny i łatwy w użyciu. | ||
* Wprowadzenie systemu do tworzenia i edycji informacji, który zapewnia zgodność z wymaganiami. | |||
* Ustanowienie polityki bezpieczeństwa, która zapewni zachowanie poufności informacji. | |||
* Wdrożenie procedur, które zapewnią, że informacje są aktualizowane | |||
==Konsekwencje braku dostępności do informacji== | |||
Konsekwencją braku wymaganego poziomu dostępności informacji jest: | |||
* Niższa produktywność pracowników i pośrednio mniejsze zyski dla organizacji. | |||
* Większe ryzyko dla bezpieczeństwa danych i ryzyko utraty poufności. | |||
* Niższy poziom jakości usług świadczonych przez przedsiębiorstwo. | |||
* Większe trudności w zapewnieniu zgodności z obowiązującymi przepisami. | |||
* Konieczność poniesienia większych kosztów, aby utrzymać wymaganą jakość informacji. | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 16:46, 22 sty 2023
Dostępność informacji polega na zapewnieniu swobodnego dostępu do informacji. Pozwala użytkownikom na szybkie i wygodne skorzystanie z danych dostępnych w Internecie, bazach danych lub w innych źródłach. Dostępność informacji jest często określana jako „dostępność cyfrowa” i jest ważnym elementem zarządzania informacją w wielu organizacjach. Pozwala ona na przetwarzanie informacji w sposób efektywny i wydajny, co przekłada się na wzrost produktywności i oszczędności
Aby zapewnić odpowiedni poziom dostępności, musi być ona przechowywana w odpowiednim miejscu, być szybko dostępna dla wszystkich, którzy ją potrzebują i przedstawiona w sposób, który jest zrozumiały dla odbiorców. Dla zapewnienia odpowiedniego poziomu dostępności, niezbędne jest:
- Ustanowienie polityki dotyczącej dostępności informacji.
- Utworzenie systemu przechowywania informacji, który jest wydajny, bezpieczny i łatwy w użyciu.
- Wprowadzenie systemu do tworzenia i edycji informacji, który zapewnia zgodność z wymaganiami.
- Ustanowienie polityki bezpieczeństwa, która zapewni zachowanie poufności informacji.
- Wdrożenie procedur, które zapewnią, że informacje są aktualizowane
Konsekwencje braku dostępności do informacji
Konsekwencją braku wymaganego poziomu dostępności informacji jest:
- Niższa produktywność pracowników i pośrednio mniejsze zyski dla organizacji.
- Większe ryzyko dla bezpieczeństwa danych i ryzyko utraty poufności.
- Niższy poziom jakości usług świadczonych przez przedsiębiorstwo.
- Większe trudności w zapewnieniu zgodności z obowiązującymi przepisami.
- Konieczność poniesienia większych kosztów, aby utrzymać wymaganą jakość informacji.
Bibliografia
- Flakiewicz W., Informacyjne systemy zarządzania, Podstawy budowy i funkcjonowania, PWE, Warszawa 1990
- Informatyka ekonomiczna, pod red. E. Niedzielskiej, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 1998
- Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu, Agencja wydawnicza - Placet, Warszawa 1999
- O'Brien J.A., Management Information Systems, A Managerial End User Perspective, Irwin, Homewood Ill, Boston 1990
- Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005