Marksizm: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:


==Pojmowanie Rzeczywistości==
==Pojmowanie Rzeczywistości==
W Marksizmie monopol rzeczywistości posiada materia, rozumiana jako świat otaczający człowieka (przyroda), społeczeństwo wraz z jego instytucjami i produktami kultury, czyli świadomość oraz etyka. Podstawową cechą tejże materii jest jej nieprzerwalny rozwój, który jest kierowany przez prawa dialektyczne. Oznacza to, iż każde twierdzenie posiada swoje zaprzeczenie, z których powstaje synteza stanowiąca twierdzenie w kolejnym momencie rozwoju materii. Wyróżnia się trzy prawa dialektyczne, w zgodzie z teorią Karola Marksa
W Marksizmie [[monopol]] rzeczywistości posiada materia, rozumiana jako świat otaczający człowieka (przyroda), [[społeczeństwo]] wraz z jego instytucjami i produktami kultury, czyli świadomość oraz [[etyka]]. Podstawową cechą tejże materii jest jej nieprzerwalny [[rozwój]], który jest kierowany przez prawa dialektyczne. Oznacza to, iż każde twierdzenie posiada swoje zaprzeczenie, z których powstaje synteza stanowiąca twierdzenie w kolejnym momencie rozwoju materii. Wyróżnia się trzy prawa dialektyczne, w zgodzie z teorią Karola Marksa
* '''Prawo przechodzenia zmian ilościowych w jakościowe'''
* '''[[Prawo]] przechodzenia zmian ilościowych w jakościowe'''
* '''Prawo negacji negacji'''
* '''Prawo negacji negacji'''
* '''Prawo jedności przeciwieństw''' (D. Łażewska 2009, s. 19-20)  
* '''Prawo jedności przeciwieństw''' (D. Łażewska 2009, s. 19-20)  
Linia 24: Linia 24:
<google>t</google>
<google>t</google>
Prawa dialektyczne zostały przez marksizm wykorzystane do rzeczywistości społecznej. Według Karola Marksa społeczeństwo składało się z
Prawa dialektyczne zostały przez marksizm wykorzystane do rzeczywistości społecznej. Według Karola Marksa społeczeństwo składało się z
* '''Siły wytwórczej''' – jest to wiedza, umiejętności oraz siła fizyczna człowieka, konieczna do tworzenia nowych technologii
* '''Siły wytwórczej''' – jest to [[wiedza]], [[umiejętności]] oraz siła fizyczna człowieka, konieczna do tworzenia nowych technologii
* '''Produkcji''' – rozumianej jako zarządzanie procesami wytwórczymi, przepływ dóbr oraz stosunki pomiędzy podmiotami produkcyjnymi
* '''Produkcji''' – rozumianej jako [[zarządzanie]] procesami wytwórczymi, przepływ dóbr oraz stosunki pomiędzy podmiotami produkcyjnymi
* '''Nadbudowy (aspekt społeczny)''' – ustrój ekonomiczny
* '''Nadbudowy (aspekt społeczny)''' – ustrój ekonomiczny
Według marksizmu rozwój społeczny napędzany jest przez konflikty. Wynikają one z niedopasowania potrzeb ludzkich, a możliwościami ich zaspokojenia. Sytuacja ta jest spowodowana określonym poziomem ilości dóbr w gospodarce oraz nieograniczonymi potrzebami. Kolejnym z konfliktów jest niedopasowanie produkcji do wiedzy, umiejętności i możliwości pracowników. Konflikt ten jest bezpośrednia przyczyną rewolucji społecznej, która ma spowodować dopasowanie produkcji do czynnika ludzkiego (D. Łażewska 2009, s. 20-21).
Według marksizmu rozwój społeczny napędzany jest przez konflikty. Wynikają one z niedopasowania potrzeb ludzkich, a możliwościami ich zaspokojenia. Sytuacja ta jest spowodowana określonym poziomem ilości dóbr w gospodarce oraz nieograniczonymi potrzebami. Kolejnym z konfliktów jest niedopasowanie produkcji do wiedzy, umiejętności i możliwości pracowników. [[Konflikt]] ten jest bezpośrednia przyczyną rewolucji społecznej, która ma spowodować dopasowanie produkcji do czynnika ludzkiego (D. Łażewska 2009, s. 20-21).


==Teoria Człowieka==
==Teoria Człowieka==
Według marksizmu człowiek jest elementem stworzonym przez przyrodę oraz uwarunkowania społeczno-historyczne. Wynika z tego, że istota ludzka jest zmienna i każdy człowiek nabywa „człowieczeństwo”. Cechy poszczególnych ludzi, wynikają zatem z warunków w jakich przebywają, co sprawia, że natura ludzka posiada wymiar historyczny (D. Łażewska 2009, s. 22).
Według marksizmu człowiek jest elementem stworzonym przez przyrodę oraz uwarunkowania społeczno-historyczne. Wynika z tego, że istota ludzka jest [[zmienna]] i każdy człowiek nabywa „człowieczeństwo”. Cechy poszczególnych ludzi, wynikają zatem z warunków w jakich przebywają, co sprawia, że natura ludzka posiada wymiar historyczny (D. Łażewska 2009, s. 22).


Marksizm określa pracę jako główny czynnik rozwoju człowieka. Dzięki niej, człowiek nabywa swoje człowieczeństwo i się rozwija. Praca jest rozumiana jako celowe wykorzystywanie natury, w celu zaspokojenia potrzeb bytowych (D. Łażewska 2009, s. 22).
Marksizm określa pracę jako główny czynnik rozwoju człowieka. Dzięki niej, człowiek nabywa swoje człowieczeństwo i się rozwija. [[Praca]] jest rozumiana jako celowe wykorzystywanie natury, w celu zaspokojenia potrzeb bytowych (D. Łażewska 2009, s. 22).


==Etyka Według Marksizmu==
==Etyka Według Marksizmu==
Marksizm za najwyższą wartość uznaje człowieka. Każda osoba powinna mieć równe szanse w samorealizacji, poprzez dostęp do edukacji, pracy oraz dóbr. Karol Marks był zwolennikiem egalitaryzmu, czyli równości pomiędzy ludźmi. Uważał on, że normy moralne nie są wieczne, a każda klasa wytworzyła swoiste zasady poprzez przynależność do określonej grupy. Takimi normami są
Marksizm za najwyższą [[wartość]] uznaje człowieka. Każda osoba powinna mieć równe [[szanse]] w samorealizacji, poprzez dostęp do edukacji, pracy oraz dóbr. [[Karol Marks]] był zwolennikiem egalitaryzmu, czyli równości pomiędzy ludźmi. Uważał on, że [[normy]] moralne nie są wieczne, a każda klasa wytworzyła swoiste zasady poprzez przynależność do określonej grupy. Takimi normami są
* '''Indywidualizm'''
* '''Indywidualizm'''
* '''Kolektywizm'''
* '''[[Kolektywizm]]'''
Dzięki współpracy oraz samorealizacji, ludzie nie będą się uważać za lepszych od innych oraz osiągną wyjątkowość w społeczeństwie. Warunkiem spełnienia tych zasad jest wywołanie rewolucji proletariackiej, która zniosła by wyzyskiwanie i zniewolenie człowieka, dając mu możliwość zbudowania nowoczesnego społeczeństwa ludzi wolnych i równych (D. Łażewska 2009, s. 22-23).
Dzięki współpracy oraz samorealizacji, ludzie nie będą się uważać za lepszych od innych oraz osiągną wyjątkowość w społeczeństwie. Warunkiem spełnienia tych zasad jest wywołanie rewolucji proletariackiej, która zniosła by wyzyskiwanie i zniewolenie człowieka, dając mu możliwość zbudowania nowoczesnego społeczeństwa ludzi wolnych i równych (D. Łażewska 2009, s. 22-23).


Linia 44: Linia 44:
* Łażewska D. (2009), ''[https://wsge.edu.pl/pl/09pub04caly.pdf Współczesne Koncepcje Filozofii i Etyki]'', „Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi”
* Łażewska D. (2009), ''[https://wsge.edu.pl/pl/09pub04caly.pdf Współczesne Koncepcje Filozofii i Etyki]'', „Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi”
* Ingo E. (2018), ''[https://www.researchgate.net/profile/Ingo_Elbe/publication/323954405_Pomiedzy_Marksem_marksizmem_i_marksizmami_sposoby_odczytania_teorii_Marksa/links/5ab44b60a6fdcc1bc0c3fa8b/Pomiedzy-Marksem-marksizmem-i-marksizmami-sposoby-odczytania-teorii-Marksa.pdf?origin=publication_detail Pomiędzy Marksem, marksizmem i marksizmami: sposoby odczytania teorii Marksa.]'' „Tekstoteka Filozoficzna"
* Ingo E. (2018), ''[https://www.researchgate.net/profile/Ingo_Elbe/publication/323954405_Pomiedzy_Marksem_marksizmem_i_marksizmami_sposoby_odczytania_teorii_Marksa/links/5ab44b60a6fdcc1bc0c3fa8b/Pomiedzy-Marksem-marksizmem-i-marksizmami-sposoby-odczytania-teorii-Marksa.pdf?origin=publication_detail Pomiędzy Marksem, marksizmem i marksizmami: sposoby odczytania teorii Marksa.]'' „Tekstoteka Filozoficzna"
* Obolevitch, T. (2018), ''[https://www.researchgate.net/publication/323847243_Od_marksizmu_do_idealizmu_Transformacja_recepcji_Marksa_w_tworczosci_Siemiona_Franka/link/5aaf6b57aca2721710fc7a85/download Od Marksizmu do Idealizmu. Transformacja Recepcji Marksa w Twórczości Siemiona Franka]'', „Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris”, (40), 104-128.
* Obolevitch, T. (2018), ''[https://www.researchgate.net/publication/323847243_Od_marksizmu_do_idealizmu_Transformacja_recepcji_Marksa_w_tworczosci_Siemiona_Franka/link/5aaf6b57aca2721710fc7a85/download Od Marksizmu do Idealizmu. Transformacja Recepcji Marksa w Twórczości Siemiona Franka]'', „Internetowy [[Magazyn]] Filozoficzny Hybris”, (40), 104-128.
{{a|Wojciech Szabla}}
{{a|Wojciech Szabla}}
[[Kategoria:Ekonomia]]
[[Kategoria:Ekonomia]]

Wersja z 05:34, 20 maj 2020

Marksizm
Polecane artykuły

Marksizm jest to nurt filozoficzny, bazowany na twórczości Karola Marksa oraz Fryderyka Engelsa. Poprzez powiązania Marksizmu z polityką oraz ideologią państwową, termin ten posiada wiele znaczeń. Dzięki temu, termin ten stał się światopoglądem bardzo intensywnie rozwijanym i popularyzowanym na początku XX wieku (J. Dobieszewski 2006, s. 1) . Filozofia ta, jest oparta o teorię ewolucji stworzoną przez Karola Darwina, materializm, oraz francuską utopię socjalistyczną (D. Łażewska 2009, s. 19).

Pojmowanie Rzeczywistości

W Marksizmie monopol rzeczywistości posiada materia, rozumiana jako świat otaczający człowieka (przyroda), społeczeństwo wraz z jego instytucjami i produktami kultury, czyli świadomość oraz etyka. Podstawową cechą tejże materii jest jej nieprzerwalny rozwój, który jest kierowany przez prawa dialektyczne. Oznacza to, iż każde twierdzenie posiada swoje zaprzeczenie, z których powstaje synteza stanowiąca twierdzenie w kolejnym momencie rozwoju materii. Wyróżnia się trzy prawa dialektyczne, w zgodzie z teorią Karola Marksa

  • Prawo przechodzenia zmian ilościowych w jakościowe
  • Prawo negacji negacji
  • Prawo jedności przeciwieństw (D. Łażewska 2009, s. 19-20)

Rzeczywistość społeczna

Prawa dialektyczne zostały przez marksizm wykorzystane do rzeczywistości społecznej. Według Karola Marksa społeczeństwo składało się z

  • Siły wytwórczej – jest to wiedza, umiejętności oraz siła fizyczna człowieka, konieczna do tworzenia nowych technologii
  • Produkcji – rozumianej jako zarządzanie procesami wytwórczymi, przepływ dóbr oraz stosunki pomiędzy podmiotami produkcyjnymi
  • Nadbudowy (aspekt społeczny) – ustrój ekonomiczny

Według marksizmu rozwój społeczny napędzany jest przez konflikty. Wynikają one z niedopasowania potrzeb ludzkich, a możliwościami ich zaspokojenia. Sytuacja ta jest spowodowana określonym poziomem ilości dóbr w gospodarce oraz nieograniczonymi potrzebami. Kolejnym z konfliktów jest niedopasowanie produkcji do wiedzy, umiejętności i możliwości pracowników. Konflikt ten jest bezpośrednia przyczyną rewolucji społecznej, która ma spowodować dopasowanie produkcji do czynnika ludzkiego (D. Łażewska 2009, s. 20-21).

Teoria Człowieka

Według marksizmu człowiek jest elementem stworzonym przez przyrodę oraz uwarunkowania społeczno-historyczne. Wynika z tego, że istota ludzka jest zmienna i każdy człowiek nabywa „człowieczeństwo”. Cechy poszczególnych ludzi, wynikają zatem z warunków w jakich przebywają, co sprawia, że natura ludzka posiada wymiar historyczny (D. Łażewska 2009, s. 22).

Marksizm określa pracę jako główny czynnik rozwoju człowieka. Dzięki niej, człowiek nabywa swoje człowieczeństwo i się rozwija. Praca jest rozumiana jako celowe wykorzystywanie natury, w celu zaspokojenia potrzeb bytowych (D. Łażewska 2009, s. 22).

Etyka Według Marksizmu

Marksizm za najwyższą wartość uznaje człowieka. Każda osoba powinna mieć równe szanse w samorealizacji, poprzez dostęp do edukacji, pracy oraz dóbr. Karol Marks był zwolennikiem egalitaryzmu, czyli równości pomiędzy ludźmi. Uważał on, że normy moralne nie są wieczne, a każda klasa wytworzyła swoiste zasady poprzez przynależność do określonej grupy. Takimi normami są

Dzięki współpracy oraz samorealizacji, ludzie nie będą się uważać za lepszych od innych oraz osiągną wyjątkowość w społeczeństwie. Warunkiem spełnienia tych zasad jest wywołanie rewolucji proletariackiej, która zniosła by wyzyskiwanie i zniewolenie człowieka, dając mu możliwość zbudowania nowoczesnego społeczeństwa ludzi wolnych i równych (D. Łażewska 2009, s. 22-23).

Bibliografia

Autor: Wojciech Szabla