Marksizm: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
==Pojmowanie Rzeczywistości== | ==Pojmowanie Rzeczywistości== | ||
W Marksizmie monopol rzeczywistości posiada materia, rozumiana jako świat otaczający człowieka (przyroda), społeczeństwo wraz z jego instytucjami i produktami kultury, czyli świadomość oraz etyka. Podstawową cechą tejże materii jest jej nieprzerwalny rozwój, który jest kierowany przez prawa dialektyczne. Oznacza to, iż każde twierdzenie posiada swoje zaprzeczenie, z których powstaje synteza stanowiąca twierdzenie w kolejnym momencie rozwoju materii. Wyróżnia się trzy prawa dialektyczne, w zgodzie z teorią Karola Marksa | W Marksizmie [[monopol]] rzeczywistości posiada materia, rozumiana jako świat otaczający człowieka (przyroda), [[społeczeństwo]] wraz z jego instytucjami i produktami kultury, czyli świadomość oraz [[etyka]]. Podstawową cechą tejże materii jest jej nieprzerwalny [[rozwój]], który jest kierowany przez prawa dialektyczne. Oznacza to, iż każde twierdzenie posiada swoje zaprzeczenie, z których powstaje synteza stanowiąca twierdzenie w kolejnym momencie rozwoju materii. Wyróżnia się trzy prawa dialektyczne, w zgodzie z teorią Karola Marksa | ||
* '''Prawo przechodzenia zmian ilościowych w jakościowe''' | * '''[[Prawo]] przechodzenia zmian ilościowych w jakościowe''' | ||
* '''Prawo negacji negacji''' | * '''Prawo negacji negacji''' | ||
* '''Prawo jedności przeciwieństw''' (D. Łażewska 2009, s. 19-20) | * '''Prawo jedności przeciwieństw''' (D. Łażewska 2009, s. 19-20) | ||
Linia 24: | Linia 24: | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Prawa dialektyczne zostały przez marksizm wykorzystane do rzeczywistości społecznej. Według Karola Marksa społeczeństwo składało się z | Prawa dialektyczne zostały przez marksizm wykorzystane do rzeczywistości społecznej. Według Karola Marksa społeczeństwo składało się z | ||
* '''Siły wytwórczej''' – jest to wiedza, umiejętności oraz siła fizyczna człowieka, konieczna do tworzenia nowych technologii | * '''Siły wytwórczej''' – jest to [[wiedza]], [[umiejętności]] oraz siła fizyczna człowieka, konieczna do tworzenia nowych technologii | ||
* '''Produkcji''' – rozumianej jako zarządzanie procesami wytwórczymi, przepływ dóbr oraz stosunki pomiędzy podmiotami produkcyjnymi | * '''Produkcji''' – rozumianej jako [[zarządzanie]] procesami wytwórczymi, przepływ dóbr oraz stosunki pomiędzy podmiotami produkcyjnymi | ||
* '''Nadbudowy (aspekt społeczny)''' – ustrój ekonomiczny | * '''Nadbudowy (aspekt społeczny)''' – ustrój ekonomiczny | ||
Według marksizmu rozwój społeczny napędzany jest przez konflikty. Wynikają one z niedopasowania potrzeb ludzkich, a możliwościami ich zaspokojenia. Sytuacja ta jest spowodowana określonym poziomem ilości dóbr w gospodarce oraz nieograniczonymi potrzebami. Kolejnym z konfliktów jest niedopasowanie produkcji do wiedzy, umiejętności i możliwości pracowników. Konflikt ten jest bezpośrednia przyczyną rewolucji społecznej, która ma spowodować dopasowanie produkcji do czynnika ludzkiego (D. Łażewska 2009, s. 20-21). | Według marksizmu rozwój społeczny napędzany jest przez konflikty. Wynikają one z niedopasowania potrzeb ludzkich, a możliwościami ich zaspokojenia. Sytuacja ta jest spowodowana określonym poziomem ilości dóbr w gospodarce oraz nieograniczonymi potrzebami. Kolejnym z konfliktów jest niedopasowanie produkcji do wiedzy, umiejętności i możliwości pracowników. [[Konflikt]] ten jest bezpośrednia przyczyną rewolucji społecznej, która ma spowodować dopasowanie produkcji do czynnika ludzkiego (D. Łażewska 2009, s. 20-21). | ||
==Teoria Człowieka== | ==Teoria Człowieka== | ||
Według marksizmu człowiek jest elementem stworzonym przez przyrodę oraz uwarunkowania społeczno-historyczne. Wynika z tego, że istota ludzka jest zmienna i każdy człowiek nabywa „człowieczeństwo”. Cechy poszczególnych ludzi, wynikają zatem z warunków w jakich przebywają, co sprawia, że natura ludzka posiada wymiar historyczny (D. Łażewska 2009, s. 22). | Według marksizmu człowiek jest elementem stworzonym przez przyrodę oraz uwarunkowania społeczno-historyczne. Wynika z tego, że istota ludzka jest [[zmienna]] i każdy człowiek nabywa „człowieczeństwo”. Cechy poszczególnych ludzi, wynikają zatem z warunków w jakich przebywają, co sprawia, że natura ludzka posiada wymiar historyczny (D. Łażewska 2009, s. 22). | ||
Marksizm określa pracę jako główny czynnik rozwoju człowieka. Dzięki niej, człowiek nabywa swoje człowieczeństwo i się rozwija. Praca jest rozumiana jako celowe wykorzystywanie natury, w celu zaspokojenia potrzeb bytowych (D. Łażewska 2009, s. 22). | Marksizm określa pracę jako główny czynnik rozwoju człowieka. Dzięki niej, człowiek nabywa swoje człowieczeństwo i się rozwija. [[Praca]] jest rozumiana jako celowe wykorzystywanie natury, w celu zaspokojenia potrzeb bytowych (D. Łażewska 2009, s. 22). | ||
==Etyka Według Marksizmu== | ==Etyka Według Marksizmu== | ||
Marksizm za najwyższą wartość uznaje człowieka. Każda osoba powinna mieć równe szanse w samorealizacji, poprzez dostęp do edukacji, pracy oraz dóbr. Karol Marks był zwolennikiem egalitaryzmu, czyli równości pomiędzy ludźmi. Uważał on, że normy moralne nie są wieczne, a każda klasa wytworzyła swoiste zasady poprzez przynależność do określonej grupy. Takimi normami są | Marksizm za najwyższą [[wartość]] uznaje człowieka. Każda osoba powinna mieć równe [[szanse]] w samorealizacji, poprzez dostęp do edukacji, pracy oraz dóbr. [[Karol Marks]] był zwolennikiem egalitaryzmu, czyli równości pomiędzy ludźmi. Uważał on, że [[normy]] moralne nie są wieczne, a każda klasa wytworzyła swoiste zasady poprzez przynależność do określonej grupy. Takimi normami są | ||
* '''Indywidualizm''' | * '''Indywidualizm''' | ||
* '''Kolektywizm''' | * '''[[Kolektywizm]]''' | ||
Dzięki współpracy oraz samorealizacji, ludzie nie będą się uważać za lepszych od innych oraz osiągną wyjątkowość w społeczeństwie. Warunkiem spełnienia tych zasad jest wywołanie rewolucji proletariackiej, która zniosła by wyzyskiwanie i zniewolenie człowieka, dając mu możliwość zbudowania nowoczesnego społeczeństwa ludzi wolnych i równych (D. Łażewska 2009, s. 22-23). | Dzięki współpracy oraz samorealizacji, ludzie nie będą się uważać za lepszych od innych oraz osiągną wyjątkowość w społeczeństwie. Warunkiem spełnienia tych zasad jest wywołanie rewolucji proletariackiej, która zniosła by wyzyskiwanie i zniewolenie człowieka, dając mu możliwość zbudowania nowoczesnego społeczeństwa ludzi wolnych i równych (D. Łażewska 2009, s. 22-23). | ||
Linia 44: | Linia 44: | ||
* Łażewska D. (2009), ''[https://wsge.edu.pl/pl/09pub04caly.pdf Współczesne Koncepcje Filozofii i Etyki]'', „Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi” | * Łażewska D. (2009), ''[https://wsge.edu.pl/pl/09pub04caly.pdf Współczesne Koncepcje Filozofii i Etyki]'', „Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi” | ||
* Ingo E. (2018), ''[https://www.researchgate.net/profile/Ingo_Elbe/publication/323954405_Pomiedzy_Marksem_marksizmem_i_marksizmami_sposoby_odczytania_teorii_Marksa/links/5ab44b60a6fdcc1bc0c3fa8b/Pomiedzy-Marksem-marksizmem-i-marksizmami-sposoby-odczytania-teorii-Marksa.pdf?origin=publication_detail Pomiędzy Marksem, marksizmem i marksizmami: sposoby odczytania teorii Marksa.]'' „Tekstoteka Filozoficzna" | * Ingo E. (2018), ''[https://www.researchgate.net/profile/Ingo_Elbe/publication/323954405_Pomiedzy_Marksem_marksizmem_i_marksizmami_sposoby_odczytania_teorii_Marksa/links/5ab44b60a6fdcc1bc0c3fa8b/Pomiedzy-Marksem-marksizmem-i-marksizmami-sposoby-odczytania-teorii-Marksa.pdf?origin=publication_detail Pomiędzy Marksem, marksizmem i marksizmami: sposoby odczytania teorii Marksa.]'' „Tekstoteka Filozoficzna" | ||
* Obolevitch, T. (2018), ''[https://www.researchgate.net/publication/323847243_Od_marksizmu_do_idealizmu_Transformacja_recepcji_Marksa_w_tworczosci_Siemiona_Franka/link/5aaf6b57aca2721710fc7a85/download Od Marksizmu do Idealizmu. Transformacja Recepcji Marksa w Twórczości Siemiona Franka]'', „Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris”, (40), 104-128. | * Obolevitch, T. (2018), ''[https://www.researchgate.net/publication/323847243_Od_marksizmu_do_idealizmu_Transformacja_recepcji_Marksa_w_tworczosci_Siemiona_Franka/link/5aaf6b57aca2721710fc7a85/download Od Marksizmu do Idealizmu. Transformacja Recepcji Marksa w Twórczości Siemiona Franka]'', „Internetowy [[Magazyn]] Filozoficzny Hybris”, (40), 104-128. | ||
{{a|Wojciech Szabla}} | {{a|Wojciech Szabla}} | ||
[[Kategoria:Ekonomia]] | [[Kategoria:Ekonomia]] |
Wersja z 05:34, 20 maj 2020
Marksizm |
---|
Polecane artykuły |
Marksizm jest to nurt filozoficzny, bazowany na twórczości Karola Marksa oraz Fryderyka Engelsa. Poprzez powiązania Marksizmu z polityką oraz ideologią państwową, termin ten posiada wiele znaczeń. Dzięki temu, termin ten stał się światopoglądem bardzo intensywnie rozwijanym i popularyzowanym na początku XX wieku (J. Dobieszewski 2006, s. 1) . Filozofia ta, jest oparta o teorię ewolucji stworzoną przez Karola Darwina, materializm, oraz francuską utopię socjalistyczną (D. Łażewska 2009, s. 19).
Pojmowanie Rzeczywistości
W Marksizmie monopol rzeczywistości posiada materia, rozumiana jako świat otaczający człowieka (przyroda), społeczeństwo wraz z jego instytucjami i produktami kultury, czyli świadomość oraz etyka. Podstawową cechą tejże materii jest jej nieprzerwalny rozwój, który jest kierowany przez prawa dialektyczne. Oznacza to, iż każde twierdzenie posiada swoje zaprzeczenie, z których powstaje synteza stanowiąca twierdzenie w kolejnym momencie rozwoju materii. Wyróżnia się trzy prawa dialektyczne, w zgodzie z teorią Karola Marksa
- Prawo przechodzenia zmian ilościowych w jakościowe
- Prawo negacji negacji
- Prawo jedności przeciwieństw (D. Łażewska 2009, s. 19-20)
Rzeczywistość społeczna
Prawa dialektyczne zostały przez marksizm wykorzystane do rzeczywistości społecznej. Według Karola Marksa społeczeństwo składało się z
- Siły wytwórczej – jest to wiedza, umiejętności oraz siła fizyczna człowieka, konieczna do tworzenia nowych technologii
- Produkcji – rozumianej jako zarządzanie procesami wytwórczymi, przepływ dóbr oraz stosunki pomiędzy podmiotami produkcyjnymi
- Nadbudowy (aspekt społeczny) – ustrój ekonomiczny
Według marksizmu rozwój społeczny napędzany jest przez konflikty. Wynikają one z niedopasowania potrzeb ludzkich, a możliwościami ich zaspokojenia. Sytuacja ta jest spowodowana określonym poziomem ilości dóbr w gospodarce oraz nieograniczonymi potrzebami. Kolejnym z konfliktów jest niedopasowanie produkcji do wiedzy, umiejętności i możliwości pracowników. Konflikt ten jest bezpośrednia przyczyną rewolucji społecznej, która ma spowodować dopasowanie produkcji do czynnika ludzkiego (D. Łażewska 2009, s. 20-21).
Teoria Człowieka
Według marksizmu człowiek jest elementem stworzonym przez przyrodę oraz uwarunkowania społeczno-historyczne. Wynika z tego, że istota ludzka jest zmienna i każdy człowiek nabywa „człowieczeństwo”. Cechy poszczególnych ludzi, wynikają zatem z warunków w jakich przebywają, co sprawia, że natura ludzka posiada wymiar historyczny (D. Łażewska 2009, s. 22).
Marksizm określa pracę jako główny czynnik rozwoju człowieka. Dzięki niej, człowiek nabywa swoje człowieczeństwo i się rozwija. Praca jest rozumiana jako celowe wykorzystywanie natury, w celu zaspokojenia potrzeb bytowych (D. Łażewska 2009, s. 22).
Etyka Według Marksizmu
Marksizm za najwyższą wartość uznaje człowieka. Każda osoba powinna mieć równe szanse w samorealizacji, poprzez dostęp do edukacji, pracy oraz dóbr. Karol Marks był zwolennikiem egalitaryzmu, czyli równości pomiędzy ludźmi. Uważał on, że normy moralne nie są wieczne, a każda klasa wytworzyła swoiste zasady poprzez przynależność do określonej grupy. Takimi normami są
- Indywidualizm
- Kolektywizm
Dzięki współpracy oraz samorealizacji, ludzie nie będą się uważać za lepszych od innych oraz osiągną wyjątkowość w społeczeństwie. Warunkiem spełnienia tych zasad jest wywołanie rewolucji proletariackiej, która zniosła by wyzyskiwanie i zniewolenie człowieka, dając mu możliwość zbudowania nowoczesnego społeczeństwa ludzi wolnych i równych (D. Łażewska 2009, s. 22-23).
Bibliografia
- Dobieszewski J. (2006), Marksizm i neomarksizm, w: Filozofia współczesna, „Oficyna Wydawnicza Branta”, Gawor L. (red), Stachowski Z. (Red)
- Łażewska D. (2009), Współczesne Koncepcje Filozofii i Etyki, „Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi”
- Ingo E. (2018), Pomiędzy Marksem, marksizmem i marksizmami: sposoby odczytania teorii Marksa. „Tekstoteka Filozoficzna"
- Obolevitch, T. (2018), Od Marksizmu do Idealizmu. Transformacja Recepcji Marksa w Twórczości Siemiona Franka, „Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris”, (40), 104-128.
Autor: Wojciech Szabla