Indywidualizm: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Indywidualizm''' – (franc. ''Individualisme'') pojęcie charakteryzuje się niezwykle silnym poczuciem niezależności i odrębności osobistej oraz postępowanie odbiegające od ogólnie przyjętych wzorów i norm. Jest to także doktryna filozoficzna, zgodnie z którą istotne znaczenie przyznawano tylko jednostkom. Wiąże się z przekonaniem o szczególnej roli jednostki ze szczególną misją, która stoi ponad tłumem. To zbiór prawd o naturze społeczeństwa oraz zbiór zasad określających prawidłowe relacje między rządem a jednostkami. | '''Indywidualizm''' – (franc. ''Individualisme'') pojęcie charakteryzuje się niezwykle silnym poczuciem niezależności i odrębności osobistej oraz postępowanie odbiegające od ogólnie przyjętych wzorów i norm. Jest to także [[doktryna]] filozoficzna, zgodnie z którą istotne znaczenie przyznawano tylko jednostkom. Wiąże się z przekonaniem o szczególnej roli jednostki ze szczególną misją, która stoi ponad tłumem. To zbiór prawd o naturze społeczeństwa oraz zbiór zasad określających prawidłowe relacje między rządem a jednostkami. | ||
== Geneza pojęcia == | == Geneza pojęcia == | ||
Linia 31: | Linia 31: | ||
* ludzie przystępują do [[Organizacja|organizacji]] w wyniku kalkulacji własnych nakładów i korzyści | * ludzie przystępują do [[Organizacja|organizacji]] w wyniku kalkulacji własnych nakładów i korzyści | ||
* każdy troszczy się o siebie, patrząc niechętnie na ingerowanie innych w życie prywatne | * każdy troszczy się o siebie, patrząc niechętnie na ingerowanie innych w życie prywatne | ||
* organizacje mają ograniczony wpływ | * organizacje mają ograniczony wpływ na [[zadowolenie pracowników]], którzy dążą do oddzielenia emocji od pracy | ||
* filozofia organizacji opiera się na inicjatywie i przedsiębiorczości | * filozofia organizacji opiera się na inicjatywie i przedsiębiorczości | ||
* postrzegają świat przez pryzmat własnych uczuć | * postrzegają świat przez pryzmat własnych uczuć | ||
* szukaja adrenaliny i intensywnych przeżyć | * szukaja adrenaliny i intensywnych przeżyć | ||
* często reagują w teatralny, groteskowy sposób | * często reagują w teatralny, groteskowy sposób | ||
* mają predyspozycje do pozostania outsiderami | * mają [[predyspozycje]] do pozostania outsiderami | ||
* nie znoszą rutyny | * nie znoszą rutyny | ||
* idealiści (C. Hampden-Turner 2002) | * idealiści (C. Hampden-Turner 2002) | ||
Linia 43: | Linia 43: | ||
* Osiągnięcie celu jest ważniejsze od relacji międzyludzkich, | * Osiągnięcie celu jest ważniejsze od relacji międzyludzkich, | ||
* Interes jednostki jest ważniejszy od interesu [[Grupa społeczna|grupy]], | * Interes jednostki jest ważniejszy od interesu [[Grupa społeczna|grupy]], | ||
* Tożsamość jednostki związana jest z jej niepowtarzalną osobowością | * [[Tożsamość]] jednostki związana jest z jej niepowtarzalną osobowością | ||
* Człowiek przystępuje do organizacji, ponieważ widzi w tym interes | * Człowiek przystępuje do organizacji, ponieważ widzi w tym interes | ||
* Każdy jest kowalem swego losu | * Każdy jest kowalem swego losu | ||
* Normy i wartości dotyczą wszystkich po równo | * [[Normy]] i wartości dotyczą wszystkich po równo | ||
* Relacje między pracodawcą i pracownikiem są kontraktem przynoszącym obopólne korzyści, | * Relacje między pracodawcą i pracownikiem są kontraktem przynoszącym obopólne korzyści, | ||
* Decyzje dotyczące zatrudnienia i awansu wynikają z obowiązujących przepisów i zależą od umiejętności i osiągnięć pracowników, | * Decyzje dotyczące zatrudnienia i awansu wynikają z obowiązujących przepisów i zależą od [[umiejętności]] i osiągnięć pracowników, | ||
* Zarządzanie jest zarządzaniem jednostek, | * Zarządzanie jest zarządzaniem jednostek, | ||
Linia 57: | Linia 57: | ||
Egzystencjalizm natomiast rozwinął myśl w której człowiek realizuje stopniowo swoją naturę, jest wolny i rozmyśla nad ciągłymi wyborami, które napotyka na swojej drodze życiowej. Potrzebuje bronić autentyczności i prawdziwości swojego własnego bytu, wierności sobie i wychodzenia ponad siebie. | Egzystencjalizm natomiast rozwinął myśl w której człowiek realizuje stopniowo swoją naturę, jest wolny i rozmyśla nad ciągłymi wyborami, które napotyka na swojej drodze życiowej. Potrzebuje bronić autentyczności i prawdziwości swojego własnego bytu, wierności sobie i wychodzenia ponad siebie. | ||
Etyka z kolei nawiązuje do głoszenia tezy, iż indywidualistyczne normy moralne pochodzą jedynie z uczuć i popędów konkretnej jednostki. Jedynie słusznym motywem i celem postępowania jest samodoskonalnie się i osiąganie swojego własnego szczęscia. (C. J. Nederman 2005) | [[Etyka]] z kolei nawiązuje do głoszenia tezy, iż indywidualistyczne normy moralne pochodzą jedynie z uczuć i popędów konkretnej jednostki. Jedynie słusznym motywem i celem postępowania jest samodoskonalnie się i osiąganie swojego własnego szczęscia. (C. J. Nederman 2005) | ||
== Indywidualizm w literaturze == | == Indywidualizm w literaturze == | ||
Linia 71: | Linia 71: | ||
* Czernik J. (2014) ''Między indywidualizmem a kolektywizmem: jednostka i zbiorowość w literaturze romantycznej: studium z historii idei'', Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków | * Czernik J. (2014) ''Między indywidualizmem a kolektywizmem: jednostka i zbiorowość w literaturze romantycznej: studium z historii idei'', Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków | ||
* Hofstede G., Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000 | * Hofstede G., Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000 | ||
* A. K. Koźmiński, W. Piotrowski, Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2000, s. 596-597 | * A. K. Koźmiński, W. Piotrowski, [[Zarządzanie]]. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2000, s. 596-597 | ||
{{a|Malwina Majewska, Marlena Mędala}} | {{a|Malwina Majewska, Marlena Mędala}} | ||
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]] | [[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]] | ||
[[en:Individualism]] | [[en:Individualism]] |
Wersja z 22:39, 19 maj 2020
Indywidualizm |
---|
Polecane artykuły |
Indywidualizm – (franc. Individualisme) pojęcie charakteryzuje się niezwykle silnym poczuciem niezależności i odrębności osobistej oraz postępowanie odbiegające od ogólnie przyjętych wzorów i norm. Jest to także doktryna filozoficzna, zgodnie z którą istotne znaczenie przyznawano tylko jednostkom. Wiąże się z przekonaniem o szczególnej roli jednostki ze szczególną misją, która stoi ponad tłumem. To zbiór prawd o naturze społeczeństwa oraz zbiór zasad określających prawidłowe relacje między rządem a jednostkami.
Geneza pojęcia
Indywidualizm jako pojęcie pochodzi z Francji, pojawił się tam ok. 1820 roku wśród reakcji na epokę oświecenia i rewolucji francuskiej. Na samym początku, indywidualizm był nacechowany pejoratywnie – często przywodził na myśl anarchię oraz rozdzielenie społeczne. Znanymi osobami używającymi tego pojęcia byli Joseph de Maistre, Hugues-Félicité-Robert de Lamennais czy zwolennicy Henri de Saint-Simona. Nieco później indywidualizm został zaadaptowany w innych państwach. Tam z kolei znaczenie pojęcia zostało nieco przekształcone. Poskutkowało to między innymi zmianą jego postrzegania i oceny. W Niemczech na przykład był łączony z romantyzmem, a w USA z demokracją i kapitalizmem. (S.R.C. Hicks 2005)
Indywidualista jako osoba
Indywidualista rozumie, że społeczeństwo wyrasta w sposób naturalny ze wzajemnej zależności między wyborem, a współdziałaniem każdego z tymi milionami innych oraz, że każdy przymus narzucony przez władzę centralną zmniejsza szybkość tego rozwoju. Sławne osoby posiadające indywidualistyczny typ osobowości: Alanis Morrisette, Bob Dylan, Maria Callas, Tennessee Williams, Annie Lennox, Prince, Michael Jackson.
Cechy indywidualistów
- ludzie przystępują do organizacji w wyniku kalkulacji własnych nakładów i korzyści
- każdy troszczy się o siebie, patrząc niechętnie na ingerowanie innych w życie prywatne
- organizacje mają ograniczony wpływ na zadowolenie pracowników, którzy dążą do oddzielenia emocji od pracy
- filozofia organizacji opiera się na inicjatywie i przedsiębiorczości
- postrzegają świat przez pryzmat własnych uczuć
- szukaja adrenaliny i intensywnych przeżyć
- często reagują w teatralny, groteskowy sposób
- mają predyspozycje do pozostania outsiderami
- nie znoszą rutyny
- idealiści (C. Hampden-Turner 2002)
Najważniejsze wartości indywidualizmu
- Osiągnięcie celu jest ważniejsze od relacji międzyludzkich,
- Interes jednostki jest ważniejszy od interesu grupy,
- Tożsamość jednostki związana jest z jej niepowtarzalną osobowością
- Człowiek przystępuje do organizacji, ponieważ widzi w tym interes
- Każdy jest kowalem swego losu
- Normy i wartości dotyczą wszystkich po równo
- Relacje między pracodawcą i pracownikiem są kontraktem przynoszącym obopólne korzyści,
- Decyzje dotyczące zatrudnienia i awansu wynikają z obowiązujących przepisów i zależą od umiejętności i osiągnięć pracowników,
- Zarządzanie jest zarządzaniem jednostek,
Indywidualizm w filozofii
Jako kiernek filozoficzny, indywidualizm został zapoczątkowany w średniowieczu przez Orygenesa. Niemniej jednak, to J. Duns Szkot rozwinął jego pojęcie i poszerzył o specyficzne znaczenie w teorii bytu tak zwanej ontologii, oraz w teorii poznania. W tym przypadku epicentrum stała się intuicja jako naturalna cecha każdego człowieka. Indywidualizm filozoficzny nie odnosił się już do gatunku ludzkiego, ale wskazywał na jego duszę i zbawienie. Rozdwojenie nastąpiło za wprowadzniem terminów materia i forma.
Kolejnym rozwnięciem tego tematu zajął się Nietzche. Podtawą jego rozważań był stworzony kult siły i pojęcie nadczłowieka. (W. Tatarkiewicz 2005) Egzystencjalizm natomiast rozwinął myśl w której człowiek realizuje stopniowo swoją naturę, jest wolny i rozmyśla nad ciągłymi wyborami, które napotyka na swojej drodze życiowej. Potrzebuje bronić autentyczności i prawdziwości swojego własnego bytu, wierności sobie i wychodzenia ponad siebie.
Etyka z kolei nawiązuje do głoszenia tezy, iż indywidualistyczne normy moralne pochodzą jedynie z uczuć i popędów konkretnej jednostki. Jedynie słusznym motywem i celem postępowania jest samodoskonalnie się i osiąganie swojego własnego szczęscia. (C. J. Nederman 2005)
Indywidualizm w literaturze
Epoka romantyzmu charakteryzuje się bardzo wyraźnym profilem bohatera. Jest on indywidualnością o bardzo silnymu poczuciu odrębności. Oryginalne jednostki były przekonane o byciu stworzonym do celów wyższych, zbawienia, poświęcenia – ich misją było wykonanie znaczącego kroku milowego dla ludzkości. Ich los był ważniejszy od życia reszty śmiertelników.
Przykładami z literatury mogą być Konrad Wallenrod i Kordian – ich założeniem była realizacja planów, które nie mieściły się w ogólnych kanonach i normach społecznych. Nie myśleli o osamotnieniu i wyobcowaniu – zawsze byli przekonani o swoim natchenieniu i byciu wyjątkowym. (J. Czernik 2014)
Bibliografia
- Hicks Stephen R.C. (2005) Individualism, W: "Ethics". John K. Roth (red.). Pasadena, CA - Hackensack, NJ: Salem Press
- Hampden-Turner C. (2002) Fons Trompenaars (2002) Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków
- Tatarkiewicz W. (2005) Historia filozofii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Nederman C.J. (2005) Individualism, W: "New Dictionary of the History of Ideas". Maryanne Cline Horovitz (red.). Thomson Gale
- Czernik J. (2014) Między indywidualizmem a kolektywizmem: jednostka i zbiorowość w literaturze romantycznej: studium z historii idei, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
- Hofstede G., Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000
- A. K. Koźmiński, W. Piotrowski, Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2000, s. 596-597
Autor: Malwina Majewska, Marlena Mędala